Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@20:36:39 GMT

صادرات زعفران450میلیون دلار شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۰۷۳۹

یک صادرکننده زعفران با بیان اینکه صادرات زعفران کشور هر ساله ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد، گفت: پیشنهاد داده‌ایم سازمانی برای کشورهای صادرکننده صادرات تشکیل شود. ناطقان: سید احسان مصطفوی، صادرکننده زعفران گفت: من پیشنهادی داده‌ام که سازمانی شبیه اوپک باید تشکیل شود که برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران باشد و اسم آن را اوسک (osec) پیشنهاد کرده‌ام که باید این سازمان تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




وی در مورد آیا زعفران ایران با برند و بسته‌بندی ایرانی صادر می‌شود یا این که در بسته‌های چند کیلویی انجام می‌شود، گفت: برای صادرات زعفران ایرانی بسته‌های نیم کیلویی و نیز بسته‌های کوچک‌تر نیم‌گرمی و دو گرمی با برند و نام ایرانی صادر می‌شود. در زمینه برندسازی یا نام تجاری برای صادرات زعفران پیشنهاد کرده‌ایم برند سافارکس safarex که برگرفته از کلمات زعفران، مزرعه و صادرات است و هر کشاورز به عنوان یک صادرکننده در این تعریف شناخته می‌شود و ارزش افزوده صادرات زعفران باید نصیب کشاورز شود.

وی ادامه داد: زعفران ایرانی به ۶۴ کشور جهان صادر می‌شود، حجم صادرات از نظر وزنی ۲۸۰ تن در سال و از نظر ارزشی ۴۵۰ میلیون دلار است و برای نام تجاری برای کشاورزان ایرانی در تلاش هستیم.

مصطفوی گفت: اگر سازمان اوسک تشکیل شود، نخواهد گذاشت زعفران ایرانی از کف ایران خارج شود، همان طور که قبلا زیره، پسته، فرش و خاویار ایرانی از دست ما خارج شد. این محصولات در ایران تولید می‌شدند، اما الان زیره به نام ترکیه، فرش به نام هند، ابریشم به نام چین و پسته به نام آمریکا شناخته شده است، اما اگر اوسک تشکیل شود نخواهد گذاشت اصالت ایرانی طلای سرخ یعنی زعفران از دست برود، چون همه کشاورزان را به عنوان صادرکننده و صاحب برند تبدیل خواهد کرد.


وی گفت: ما الان ۱۱ هزار کشاورز در بانک اطلاعاتی خود داریم، ۲۸۰۰ کشاورز آموزش دیده‌اند و این ۱۱ هزار کشاورز محصولات خود را صادر می‌کنند که به نام آنها خواهد بود و در این سامانه تمامی مشکلات تولید زعفران را می‌گویند و کارشناسان ما آن مشکلات را برطرف می‌کنند.

مصطفوی در پاسخ به این پرسش که زعفران در کجاهای کشور کاشته می‌شود، گفت: الان در همه کشور زعفران کاشته می‌شود؛ یکی از کارهای مدیریت ما کاشت زعفران در کل کشور است.

این صادرکننده زعفران در مورد این که سازمان بسیج چه کمکی به آنها انجام داده است که در نمایشگاه اولین رویداد تا ثریا حضور پیدا کرده‌اند گفت: ما به مسؤولان بسیج پیشنهاد داده‌ایم در برخی از پادگان‌ها و مراکز نظامی که زمین قابل توجهی دارند،‌ زمین و نیروی سرباز به ما بدهند و ما زعفران ارگانیک در آنجاها بکاریم. به سربازان آموزش می‌دهیم و حتی برای آنها گواهی اوسک هم می‌دهیم و سازمان فنی حرفه‌ای هم این گواهی ما را تأیید می‌کند.

مصطفوی در مورد این که آیا ایده تشکیل سازمان اوسک در جایی ثبت شده است گفت: فعلا به عنوان یک سازمان مردم نهاد یا ان جی او در وزارت کشور در حال ثبت است و مرحله بعدی این است که این ایده را به ثبت جهانی هم برسانیم.

کاشت زعفران از حدود ۴۰۰۰ سال پیش در ایران رایج است و زعفران به عنوان طلای سرخ در جهان شناخته می‌شود که عمدتاً در خراسان جنوبی و قائنات به عنوان مرکز تولید زعفران به دست می‌آید. از زعفران علاوه بر استفاده به عنوان رنگ دهنده و طعم‌دهنده غذا، همچنین به عنوان داروی ضد افسردگی و شادی‌آفرین استفاده می‌شود و در صنایع داروسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. منبع: فارس برچسب ها: صادرات ، زعفران ، ارز آوری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: صادرات زعفران ارز آوری صادرکننده زعفران صادرات زعفران زعفران ایران تشکیل شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد

بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد شرکت ملی گاز ایران بزرگترین صادرکننده سال قبل بوده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمارهای گمرک ایران در سال گذشته حدد 49 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی  صورت گرفته که 6 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات گاز  و شرکت ملی گاز ایران بوده است.

میزان صادرات گاز ایران در سال گذشته  16میلیون تن یا 6 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 1401 افت محسوسی داشته است. در سال 1401 حدود 26 میلیون تن گاز به ارزش 11 میلیارد دلار صادر شده بود.

به گزارش تسنیم، درامد حاصل از صادرات گاز ایران همچون درامد صادرات نفت، با سهم مشخص  از پیش تعیین شده، بین دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران تقسیم میشود. در بودجه 1403 سهم دولت از صادرات گاز 4 میلیارد دلار عنوان شده است. بر این اساس براورد کلی صادرات گاز در سال جاری حدود 8 میلیارد دلار است.

پتروشیمی پردیس با اختلاف معنا دار در جایگاه دوم صادرکنندگان قرار گرفته و بعد از ان پتروشیمی نوری با 863 میلیون دلار در جایگاه سوم ایستاده است. جایگاه چهارم نیز به پالایشگاه گاز بیدبلند با صادرات تقریبی 760 میلیون رسیده است. شرکت فولاد مبارکه نیز با 700 میلون دلار درچایگاه پنجم قرار گرفته است.

لیست 22 شرکت برتر صادرکننده در جدول زیر قابل مشاهده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد