Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: اکنون مسئله زیر ساخت مطرح نیست؛ مسئله عدم باور به این است که افزایش نرخ بهره می‌تواند کنترل تورم کند. گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ کامران ندری، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در واکنش به گزارش منتشر شده در بازارنیوز به نقل از صندوق بین‌المللی پول مبنی بر تاثیر نرخ بهره منفی بر اقتصاد، به خبرنگار این پایگاه خبری-تحلیلی گفت: نرخ بهره منفی که در کشور‌های دیگر اتفاق می‌افتد حدودا منفی ۲ تا ۳ درصد است با کشور ما متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورم در ایران هم‌اکنون طبق گزارش مرکز آمار، نزدیک به ۵۰ درصد و آمار بانک مرکزی بالاتر از ۵۰ درصد است.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ بهره سپرده ۱۵ درصد است و به فرض اینکه بانک‌ها هم پنج درصد تخلف می‌کنند، به ۲۰ درصد می‌رسد. این بدان معنی است که در اقتصاد ما نرخ بهره واقعی منفی ۳۰ است.

ندری با بیان این که نرخ بهره واقعی منفی به این شدت، از دو جهت آثار و تبعات تورمی دارد، اظهار کرد: یکی از جهت‌ها این است که مردم انگیزه‌ای برای حفظ ذخیره ارزش، در قالب سپرده بانکی ندارند؛ بنابراین به دنبال دارایی دیگری می‌گردند تا خریداری کنند که باعث می‌شود تمایل برای نگهداری ریال پایین آمده و سرعت گردش ریال در اقتصاد  افزایش می‌یابد و این آثار و تبعات تورمی دارد.

وی افزود: نکته بعدی در رابطه با بانک‌هاست وقتی که نرخ بهره بین بانکی این قدر منفی است، انگیزه بانک‌ها برای خلق پول بیشتر هم افزایش پیدا می‌کند. یعنی اندازه منفی بودن نرخ بهره که در اقتصاد ما است، هم باعث می‌شود رشد تقدینگی بیشتر شود و هم باعث افزایش سرعت گردش نقدینگی می‌شود که هر دو این‌ها آثار و تبعات تورمی دارد و نتیجه‌اش هم همین تورمی است که ملاحظه می‌کنید. بخشی از این تورم بالایی که اکنون در اقتصاد ما وجود دارد، به همین منفی بودن شدید نرخ بهره باز می‌گردد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که افزایش نرخ بهره، زیرساخت آنچنانی نمی‌خواهد، تصریح کرد: در بازار بین بانکی کریدور داریم؛ اگر کف کریدور را بالا بیاوریم و فقط بانک مرکزی اعلام کند نرخ کف کریدور بالا رفته، نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا می‌کند. ممکن است بگویید زیرساخت‌های انتقال این سیاست پولی به سایر بازار‌ها در اقتصاد ما فراهم نیست که درست است و علت  آن هم بیشتر به مداخلات دولت باز می‌گردد. یعنی اگر مداخلات دولت در بازار‌های مالی نباشد، اثر افزایش نرخ بهره به سرعت سرایت می‌کند. بیشتر به نظر می‌آید بحث نخواستن مطرح است و نمی‌خواهند از این طریق تورم را کنترل کنند و سراغ روش‌های دیگر می‌روند.

ندری افزود: پست‌های اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی  نشان می‌دهد که او به شکل دستوری و از طریق کنترل ترازنامه، رشد نقدینگی را کنترل می‌کند و این بدان معنی است که نمی‌خواهند از طریق نرخ بهره، این کار را انجام دهند و توجیهات خاص خودشان را دارند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر این که بانک مرکزی در مهار تورم موفق نبوده، اظهار کرد: در سال‌های اخیر نرخ تورم بالا، تقریبا رکورد جدیدی را در اقتصاد ما کسب کرده است و هیچ زمانی نبوده که ۳ سال مستمر تورم بالا داشته باشیم. اگر بانک مرکزی متقاعد می‌شد که از این متغیر نرخ بهره بهتر استفاده کند که به نظر من پتانسیل و ظرفیتش را هم دارد، کار راحت‌تر بود.

وی افزود: اکنون مسئله زیر ساخت مطرح نیست؛ مسئله عدم باور به این است که افزایش نرخ بهره می‌تواند کنترل تورم کند. بانک مرکزی چطور می‌خواهد نرخ تورم را کنترل کند؟ تورمی که ایجاد شده  و قیمت کالا‌هایی که بالا رفته را نمی‌توان کاری کرد. حتی بانک مرکزی برای برنامه آینده خود هم اعلام کرده کنترل ترازنامه بانک‌ها در دستور کار است؛ یعنی می‌خواهد به بانک‌ها بگوید ترازنامه آن‌ها در ماه بیشتر از نسبتی که تعیین کرده، نمی‌تواند افزایش پیدا کند.

ندری تصریح کرد: ممکن است در اجرای این سیاست، فشار‌های سیاسی مانع شود. مثلا تولید کننده‌ها تمایل دارند که تسهیلاتی که می‌گیرند نرخ بهره واقعی آن ۳۰ درصد منفی باشد تا اینکه ۲ درصد مثبت باشد. بورسی‌ها خیلی تمایل دارند که نرخ بهره در جا‌های دیگر منفی باشد تا بورس رونق پیدا کند. ممکن است این فشار‌ها بر بانک مرکزی مؤثر باشد، اما تسلیم شدن در برابر این فشار‌ها به معنی تورم بالایی است که اکنون درگیر آن هستیم. نباید فراموش کرد که هدف و وظیفه اصلی بانک مرکزی باید کنترل تورم باشد.

پایان پیام// برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ بهره منفی ، نرخ بهره بانکی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000NPT

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی نرخ بهره منفی نرخ بهره بانکی افزایش نرخ بهره اقتصاد ما کنترل تورم بانک مرکزی تورم بالا بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد

لطیفی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در گفتگو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عوامل سیاسی و خبرهای منفی شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که در این زمینه کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند تا با افزایش نوسانات بازار ارز و به چالش کشیدن این بازار سودهای هنگفتی را به دست بیاورند.

تلاش برای خنثی سازی اثر کانال‌های تلگرامی

وی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:  با توجه به تحولات سیاسی ماه‌های اخیر، سفته بازان با ورود شوک‌های منفی سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند و دارند تا از این طریق به سوءاستفاده شخصی بپردازند؛ اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد و توانست با مدیریت در زمان مناسب این بازار را کنترل کند. بانک مرکزی علاوه بر کنترل بازار ارز سعی کرد تا نیازهای واقعی ارزی مانند نیازهای وارداتی ماشین آلات، کالاهای اساسی، کالاهای کشاورزی و... را تامین کند. این رویداد به بازار پالس مثبت صادر کرد، در نتیجه بازار ارز آرام شد.

عدم جهش  ناگهانی ارز بعد از پاسخ موشکی ایران به صهیونیست‌ها

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه ایران پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی داد و به این رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد، بعضی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی صحبت از افزایش نرخ ارز می‌کردند؛ اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی با تدابیر ویژه ای که اندیشیده است، انتظارات تورمی و بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد و قادر است تا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در آن زمان عده‌ای از نرخ دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان صحبت می‌کردند و به دنبال افزایش نارضایتی بین مردم بودند، اما با تدبیر بانک مرکزی رشد نرخ ارز نه تنها متوقف شد، بلکه احتمال بازگشت نرخ ارز به کانال‌های قبلی تقویت شد و امیدواریم که نرخ ارز تا کریدور ۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین امیدوار هستیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامین نیازهای تولیدی کشور با نرخ ارز پایین‌تر و حمایتی محقق شود تا هم رشد تولید و هم افزایش کیفیت تولید را در کشور شاهد باشیم و در ادامه معیشت مردم نیز بهبود یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند