Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به موفقیت‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش، گفت: دانشگاه تبریز در سال ۹۷، سیزدهمین دانشگاه در بین دانشگاه‌های سراسر کشور بود اما امسال این دانشگاه توانسته جایگاه خود را به مرتبه هفتم بین دانشگاه های کشور برساند و دومین دانشگاه جامع کشور بعد از دانشگاه تهران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میررضا مجیدی روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه، در نشستی با اصحاب رسانه گفت: این موفقیت ناشی از ارتقای همکاری بین المللی دانشگاه در طول دو سال گذشته بوده و در این راستا توانستیم تفاهم نامه‌ای را با معاونت پژوهش و فناوری ترکیه امضا کنیم تا پروژه‌های مشترک بین این دو کشور افزایش یابد؛ هم‌چنین پروژه‌های مشترکی را نیز با دانشگاه‌های مختلف اروپایی و استرالیایی از جمله دانشگاه سالزبورگ اتریش را داریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه نیز در طول دو سال گذشته از ۷۰ نفر به ۶۷۰ نفر افزایش یافته که اغلب هم اهل عراق هستند و باقی از کشورهای اروپایی، ترکیه و آذربایجان پذیرش شده‌اند و عمدتا علاقه به رشته‌های علوم انسانی دارند.

وی ادامه داد: رتبه جهانی این دانشگاه از لحاظ رشته‌های دانشگاهی در رشته‌هایی هم‌چون مهندسی آب و مهندسی عمران به زیر ۲۰۰ و از لحاظ رشته‌های برق، مکانیک و شیمی به زیر ۳۰۰ در دنیا رسیده‌ است.

مجیدی با اشاره به افزایش رتبه عمومی دانشگاه تبریز در سطح جهانی، اظهار کرد: توانستیم رتبه خود را ۱۰۰ مرتبه بهبود بدهیم و از ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ به ۸۰۰ تا ۹۰۰ برسانیم.

وی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه تبریز در دوران کرونا، گفت: پس از شیوع کرونا در کشور، اولین مایع ضدعفونی در تبریز توسط مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه تبریز در عرض کمتر از ۲۴ ساعت به میزان بالایی تولید شد و حتی مجلس شورای اسلامی نیز تقاضای دریافت این مایع را داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد این دانشگاه، افزود: پیشنهاد ساخت واکسن حاوی آنتی بادی خالص، دستگاه تصفیه هوا مبتنی بر گاز ازن مناسب برای ضدعفونی، دستگاه میوه خشک کن  و ... از جمله موارد پژوهشی دانشگاه بوده است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به تداوم آموزش دانشگاه‌ها پس از شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: برای ارائه آموزش مجازی، باید یکسری زیرساخت‌هایی برای حضور دانشجویان در بستر اینترنت فراهم می‌شد اما دانشگاه تبریز از جمله دانشگاه‌هایی بود که با وجود داشتن دفتر آموزش مجازی اما زیرساخت لازم جهت حضور کل دانشجویان دانشگاه را نداشت.

وی متذکر شد: اما توانستیم با ایجاد وقفه‌ای کوتاه در آموزش و از روز ۲۶ اسفندماه، دستگاه‌های لازم را خریداری کنیم و از دوم فروردین ماه همکاران بخش آی تی به صورت شبانه روزی فعالیت خود را آغاز کرده و از ۱۶ فروردین ماه به صورت رسمی، آموزش مجازی دانشگاه تبریز را با حضور ۲۶ هزار دانشجو آغاز کنیم.

وی در خصوص نحوه اعمال فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در دوران کرونا، گفت: برنامه ریزی کردیم تا دانشجویان بومی مقاطع تحصیلا تکمیلی به صورت حضوری و انفرادی در آزمایشگاه حضور یابند و سپس از اواخر مردادماه سالجاری، خوابگاه‌ها با نظر استاد راهنما و هماهنگی دانشکده‌ برای حضور ۶۰ دانشجوی غیربومی کارشناسی ارشد و دکتری آماده شد.

مجیدی با اشاره به برگزاری مجازی تمامی دفاعیات پایان نامه‌ها در ترم قبلی، گفت: در ترم جاری با افزایش تعداد دانشجویان، تعداد سامانه دانشگاه برای برگزاری مجازی رویدادها به سه سامانه ارتقا یافت و در این راستا یکی از سامانه‌ها فقط برای برگزاری همایش‌ها و سمینارها، یک سامانه برای بستر آموزش مجازی دانشجویان کارشناسی و دیگری برای آموزش تحصیلات تکمیلی اختصاص یافته است.

وی با بیان این‌که کرونا یک بستر مهم برای آموزش مجازی دانشجویان را ارائه داد، اظهار کرد: قرار بود تا ۱۰ سال آینده آموزش مجازی، دفاعیات مجازی، آزمون‌های مجازی و ... را با حرکت لاک پشتی در سطح دانشگاه اعمال کنیم اما کرونا باعث شد تا این پروسه با وجود کمبودها و مشکلات زیرساختی در عرض یک سال طی شود و اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که آموزش مجازی با آموزش حضوری تفاوتی نداشته و از این طریق عدالت آموزشی برقرار می‌شود.

وی متذکر شد: برای برگزاری دروس عملی کارشناسی نیز خوابگاه‌های دانشگاه آماده پذیرش دانشجویان غیربومی بوده و در این راستا این دروس با تعداد کم دانشجویان توسط دانشکده‌ها برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به برگزاری ۶۸۰ برنامه فرهنگی در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: راه اندازی خانه فرهنگ، برگزاری جلسات ویژه برای مسائل آسیب اجتماعی با حضور مسئولان استانی و اساتید حوزه، برگزاری رویداد شتاب دانش کار و رویداد شتاب تخصصی سبک زندگی ایرانی اسلامی و ۱۰۰ ها برنامه تولید محتوا نیز از جمله اقدامات دانشگاه تبریز در بخش فرهنگی بوده است.  

وی با اشاره به ارتقای سطح خوابگاه‌های دانشگاه تبریز از سطح سه و چهار به سطح یک و دو، گفت: اولین دانشکده فنی مهندسی فرایند با محوریت تربیت نیروی کار ماهر برای نیاز صنعت و بازار کار توسط فرزندان خیر مرحوم مقیمی اصل در دانشگاه تبریز با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان کلنگ زنی شده است. این دانشکده تا سه سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی در خصوص طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر منطقه‌ای کردن جذب دانشجویان دانشگاه‌ها، گفت: بر اساس این طرح، وزارت علوم باید اختیارات خود را به هر منطقه بدهد و یک دانشگاه در این مناطق مسئولیت ساماندهی دانشگاه‌ها دیگر را برعهده بگیرد.

مجیدی افزود: منشا پیدایش چنین طرح و آمایشی نیز کاهش گنجایش دانشگاه‌ها برای افزایش جذب دانشجو است، زیرا تعداد دانشجویان سطح کشور در سال تحصیلی ۹۲_۹۳ بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که امسال به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و دانشجویان استان نیز از تعداد ۲۰۷ هزار دانشجو به ۱۳۳ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در راستای این طرح که بر پایه تمرکززدایی بنا شده است، یک شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان‌ها به ریاست یک دانشگاه تشکیل می‌شود و سیاست گذاری‌ها در خصوص جذب دانشجویان، حذف برخی رشته‌ها، تجمیع برخی دانشگاه‌ها و ... انجام می‌گیرد و سپس این تصمیمات و مصوبات به وزارت علوم ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به سوق یافتن دانشگاه‌های استان به سمت افزایش پذیرش دانشجویان بومی افزود: در این راستا هیچ دانشگاه دولتی در استان تجمیع نخواهد یافت ولی قرار است تا برخی رشته‌های جدید در دانشگاه‌های استان وارد شود؛ مثلا برای منطقه مراغه که دارای موقعیت ویژه کشاورزی است، بایستی رشته‌های کشاورزی توسعه یابد.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که ورود خیران به دانشگاه‌ در تبریز چندان فرهنگ سازی نشده است، گفت: آقای علی پولاد در سال ۹۴ با ریاست قبلی دانشگاه، تفاهم نامه‌ای را جهت تقدیر و حمایت از دانشجویان برتر دانشگاه با مبلغ مجموع ۲۰ هزار دلار امضا کرده و تا کنون نیز هر ساله جشنواره‌ای با این عنوان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا در سال ۹۴، به ۱۲ دانشجوی دانشگاه تبریز در مجموع مبلغ ۷۰ میلیون تومان، در سال ۹۵ به ۱۳ دانشجوی دانشگاه تبریز مبلغ ۷۷ میلیون تومان، در سال ۹۶ به ۵۴ دانشجوی برتر دانشگاه‌های متخب استان مبلغ ۱۹۱ میلیون تومان، در سال ۹۷ به ۱۰۰ دانشجوی برتر استان مبلغ ۳۴۳ میلیون تومان و در سال ۹۸ نیز به ۲۰۰ دانشجوی برتر استان بیش از یک میلیارد تومان توسط علی پولاد جایزه نقدی اهدا کرده است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود، در خصوص حل موضوع پروژه‌های ناتمام دانشگاه، گفت: یک مجموعه خوابگاه اضافی ۱۹۰ واحدی دانشگاه تبریز واقع در شهرک امام را به مزایده می‌گذاریم تا با فروش این واحدها، پروژه‌های ناتمام دانشگاه از جمله سلف مرکزی و پروژه ۱۰ ساله خوابگاه کرکج را به اتمام برسانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رئیس دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز میلیون تومان آموزش مجازی دانشگاه ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: این استان رتبه دوم نخبگان انتخابی در دانشگاه فرهنگیان را در کشور دارد و پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان حائز رتبه‌های تک رقمی و بالای کنکور هستند.   حبیب‌الله تقی‌پور ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان، تنها دانشگاهی است که رئیس جمهور جزو هیئت امنای آن است و با ۹۸ پردیس و ۱۰۰ هزار دانشجو به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور محسوب می‌شود که مورد توجه رهبری نیز هست.    تقی‌پور ادامه داد: باعث افتخار است که دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، ۱۰ درصد دانشجویان و اعضای هیئت علمی را به خود اختصاص داده و ۴۵ هزار دانشجو در آن به شیوه‌های مختلف در حال تربیت هستند.   وی گفت: تا چهار سال آینده نیاز‌های آموزش و پرورش به صورت ثابت از طرف این دانشگاه تأمین می‌شود، همچنین متعهد شده‌ایم نیاز‌های متغیر آموزش و پرورش در حوزه کمبود معلم را در هر لحظه با دانشجویان فعال خود تأمین کنیم و بر این اساس، پارسال دو هزار دانشجو را به کلاس‌های درس فرستادیم.   وی با اشاره به افتخارات دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، گفت: هفته گذشته دانشگاه فرهنگیان با کسب ۱۶ شاخص معتبر دانشگاهی، به عنوان دومین دانشگاه مورد پذیرش وزارت علوم با ساختار و اعضای علمی به صورت مستقل معرفی شد.   تقی‌پور ادامه داد: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه دانشگاه فرهنگیان با قدمت ۱۰۰ ساله، انجام شده که از آن جمله می‌توان به افزایش ظرفیت اسکان و فضای خوابگاهی دانشجویان اشاره کرد که با افزایش پنج فضای خوابگاهی، میزان ظرفیت سکونت خوابگاهی دانشجویان بهتر شده و دانشجویان در فضای خوابگاهی به آرامش بهتری دست یافته‌اند.   مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی یادآوری کرد: آزمون دانشگاه فرهنگیان مستقل شده و از یک میلیون و ۱۰۰ هزار داوطلب دانشگاه، تعداد ۶۸۰ هزار نفر در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده‌اند که این افتخاری برای انتخاب معلمان شایسته در آینده آموزش و پرورش کشور است.

دیگر خبرها

  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • دانشجویان دانشگاه نیویورک: ورق علیه صهیونیست‌ها برگشته است