Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@08:30:34 GMT

بلادشاپور دوباره جان می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۵۳۳۵

بلادشاپور دوباره جان می‌گیرد

مجید صفایی با اشاره به اینکه واگذاری بناهای تاریخی یکی از سیاست‌های میراث فرهنگی است گفت: بهترین شیوه نگهداری بافت، واگذاری به بخش خصوصی و بهره‌برداری از آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید صفایی در گفتگو با صبح زاگرس از دغدغه مردم کهگیلویه در ساماندهی بافت قدیم دهدشت خبر داد و گفت: دغدغه اصلی مردم و مسئولین بافت بلادشاپور است  که اگر اغراق نکنم چندمین بازدیدی است که از این بافت تاریخی انجام میشود و بهترین لحظه  زندگی ام امروز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفایی از مرمت مسجد کورک که آماده تحویل به هیئت های مذهبی با هماهنگی ها با امام جمعه کهگیلویه صورت گرفته است خبر داد و گفت: این  بافت باید  زنده نگه داشته شود و نیز مرمت حجره امام زاده جابر دغدغه اداره میراث فرهنگی استان جهت سامان دهی بافت تاریخی دهدشت است.   وی از تعیین عرصه، حریم و نیز تفاهم نامه با شهرداری دهدشت خبر داد و افزود: دو تا از حوزه های مهم کاروانسرا و حمام کهیار که در اختیار صندوق احیای تهران بود و توسط مسیولین کشوری و استانی به سرمایه گذار بومی ما تحویل داده شد و وضعیتی بوجود خواهد آمد که یازده ماه فرصت دارد که کارهای لازم صورت بگیرد و آمادگی داریم که با سرمایه گذارهای جدید همکاری داشته باشیم.   صفایی گفت: میراث فرهنگی استان، بناهای تاریخی و  پل های تاریخی را مرمت و اصلاح انجام داده  و در سال آینده بقیه امورات را نیز انجام  خواهد داد.   وی گفت: از اصحاب رسانه انتظار داریم  همگام و همکار با میراث حرکت کنند تا به بلادشاپور ارج نهاده شود.   مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد از اعتبار ده میلیاردی وزارت خانه به این بافت خبر داد و گفت: دو میلیارد پانصد میلیون تومان آن را از تخصیص اعتبارات  بصورت نقدینگی دریافت کردیم و برای بلادشاپور کوتاهی نخواهم کرد.   صفایی با اشاره به اینکه واگذاری بناهای تاریخی یکی از سیاست های میراث فرهنگی است که در همه جای کشور در حال انجام است افزود: دو بافت کاروانسرا و حمام کهیار واگذار شده است و بهترین شیوه نگهداری بافت واگذاری آن به بخش خصوصی و بهره برداری از آن  است.   وی از پرداخت مبلغ ۴۵۰میلیون تومان برای سه قطعه زمین و یک باب منزل مسکونی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: که این موضوع در سال های گذشته کارشناسی شده است  و  نوید خوبی برای مردم دهدشت در سال آینده است.   مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان با  اشاره به اینکه مسجد مورک پنج مهر آماده واگذاری بود اما چون پارک محله ای نیز با همکاری شهرداری در نظر گرفته شده بود گفت : در سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر مسجد مورک افتتاح خواهد شد.   صفایی با بیان اینکه مکانی زیبا و در شأن گردشگرانی  که به دهدشت وارد میشود آماده خواهیم کرد افزود: با تلاش مدیر کل میراث فرهنگی و سرمایه گذار تعیین شده با زمینه خدماتی و فرهنگی ،موزه مردم شناسی و صنایع دستی در این دوران انجام خواهد شد.   وی با اشاره به اینکه هر جایی بخواهد آباد شود باید به سرمایه گذار واگذار شود افزود: این بنا سرمایه گذاری که در شغل عکاسی است واگذار شده که به حیثیت بنا نیز آسیب وارد نشود.   صفایی تصریح کرد: تعداد شش بنا در اختیار صندوق است و بقیه بناها که در اختیار میراث فرهنگی است به سرمایه گذار واگذار خواهند شد مانند پل بریم که رونق گردشگری و صنایع دستی رونق خواهد گرفت.   وی در پایان افزود: کرونا باعث نشد که کار میراث فرهنگی  تعطیل شود و همه زیر ساخت ها برای دوران بعد از کرونا برای پذیرایی از میهمانان آماده شده است.     انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میراث فرهنگی خبر داد و گفت سرمایه گذار صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک ک با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت گردید.

حسن عربی گفت: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنرهای دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیندهای هنری روی آن اجرا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902640

دیگر خبرها

  • دستگیری دو حفار غیر مجاز مسلح در گرمدره
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد