Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:07:39 GMT

ایران کهن؛ میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۵۲۸۰

ایران کهن؛ میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ایران کهن را میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه دانست و گفت:داشتن چنین سرمایه و دارایی نمادینی که ظرفیت و سرمایه تاریخی ایران را نزد جهانیان در مقیاس بین‌المللی و ملی، قدرو وسعت بیشتری بخشیده است؛ به صورت خاص برای جامعه علمی کشور و به صورت عام برای جامعه و کشور ایران هویت آفرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در سومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری چنین کنگره‌هایی جدای از بازکاوی و بازخوانی تاریخ و سنت‌های نیکوی تجربه شده که برای تقویت حافظه و ذخیره معرفت تاریخی نسل جدید و ایجاد دلبستگی، اتصال و پیوند تاریخی امری ضروری و حیاتی است، همچنین فرصت مغتنمی است جهت واکاوی و کنکاش این دغدغه و پرسش کلیدی تاریخ و جامعه‌شناسی نظام معرفت و نهاد و سازمان علم در باب چرایی و چگونگی انقطاع نظام معرفت و نهاد و سازمان علم و فراز و فرودهای حاصل شده در درازنای تاریخ ایران. بی گمان نه پاسخ بلکه پاسخ‌های حاصل شده هم برای اصحاب معرفت و علم و نیز سیاست‌گزاران و کارگزاران درون و بیرون نهاد علم و مشخصاً دانشگاه هادی و راهگشا خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: از این بابت فقط در حوزه جامعه شناسی علم به عنوان یکی از شاخه‌هایی که نسبت به پرسش مطرح شده دغدغه و ورود دارد شاهد پارادایم‌ها و رویکردهای چندگانه‌ای هستیم که هرکدام در چارچوب خود و از زاویه‌ای نکات آموزنده‌ای دارند.

وی در ادامه افزود: بنا به رأی و نظر عالمان این عرصه، رشد و بالندگی نهاد علم و نیز فرسایش و افول آن را نمی‌توان به مجموعه عوامل درونی و داخلی نهاد علم و یا مجموعه عوامل بیرونی و خارج که محیط و شرایط بیرونی نهاد علم را تشکیل می‌دهند، تقلیل و تحویل داد.

دکتر غفاری گفت: ممکن است و روا است که در باب نقطه‌های شروع رشد و افول یکی از آنها را برگزید، لیکن در ادامه نیاز به نگاهی فرایندی، هم زاینده و دیالکتیک گونه‌ای است که با نگاهی منظومه‌ای داد و ستد و بده بستان‌ها، رفاقت و سازگاری، تایید و مقبولیت بخشی متقابل و یا کم‌توجهی، بی‌اعتنایی، شک و تردید، قهر، طرد و ستیز و از مشروعیت و مقبولیت انداختن همراه باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: بر این مبنا در این منظومه و اکوسیستم، شاهد نوعی در هم تنیدگی و به تعبیری نوی سایبرنتیک بین نظام و نهاد علم با نظام و نهاد دین، سیاست، اقتصاد و اجتماعی می‌شویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: ظهور و افول‌ها را در نسبت نهاد دانشگاه با دیگر زیرنظام‌هایی که در محیط دانشگاه وجود دارند و دانشگاه محاط در آنها است، باید دید و این امر با افزایش تطور و پیچیده‌تر شدن جوامع، قوت بیشتری هم پیدا کرده است و بی‌سبب نیست که در نسل جدید دانشگاه از دانشگاه اجتماعی سخن گفته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم کنگره بین المللی جندی شاپور وزارت علوم نهاد علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه بازدید کرد.   جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه بازدید کردند.

دیگر خبرها

  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • کسب علم با معرفت همراه باشد
  • بازدید مدیران عالی وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی از غرفه بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد