Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:29:46 GMT

افتتاح ۴۹۰۰ خانه هلال در سراسر کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۶۵۶۶

افتتاح ۴۹۰۰ خانه هلال در سراسر کشور

ایسنا/همدان مسئول هماهنگی خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه خانه‌های هلال با اتکا به توان و ظرفیت‌های محلی، تمامی خدمات سازمان هلال احمر را در مقیاس کوچک به مردم ارائه می‌دهند، گفت: افتتاح ۴۹۰۰ خانه هلال در سراسر کشور در سال ۹۹ نشان دهنده بسیج کردن توان مردمی است.

  حسن فراهانی چهارشنبه ۲۰اسفند در آیین افتتاح ۱۴ خانه هلال در شهر سامن، جمعیت هلال احمر را یک نهاد بین المللی و یک مؤسسه عام المنفعه دانست و اظهار کرد: در هنگام بروز حوادث، هلال احمر به‌عنوان یک جمعیت مهربان، پیشگام است به‌طوریکه بسیاری از خدمات این جمعیت به مردم از جمله ایجاد تاب‌آوری و آمادگی جامعه برای مواجه با حوادث، جزو مسئولیت‌های سازمانی این نهاد نیست اما خود را موظف به خدمت‌رسانی می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراهانی با بیان اینکه هر چه مردم کشور آماده باشند در چرخه پیشگیری از بحران و به تبع آن کاهش حوادث، سهم بیشتری دارند، تصریح کرد: خانه‌های هلال با اتکا به توان و ظرفیت‌های محلی، تمامی خدمات سازمان هلال احمر شامل حوزه‌های اجتماعی، امداد و نجات، خدمات بشر دوستانه و آموزش را در مقیاس کوچکتر به مردم ارائه می‌دهند.

وی خانه‌های هلال را مرکزی برای تجمع مردم و توانمندسازی آنان دانست و خاطرنشان کرد: افتتاح ۴۹۰۰ خانه هلال در سراسر کشور در سال ۹۹ نشان دهنده بسیج کردن توان مردمی است چرا که همیشه با مراجعه به ظرفیت‌های مردمی، خدمات بهتری ارائه شده است.

فراهانی مطرح کرد: بازده صرف ۱۰ واحد انرژی در یک سازمان اداری بسیار کمتر از ساختارهای متکی به مردم است در این ساختارها با صرف یک واحد انرژی، خروجی ۱۰ برابری حاصل می شود که نشان دهنده توان مردم است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر با اعتماد به مردم و آماده سازی آنان، بخشی از وظایف خود را به آنان واگذار کرده است، یادآور شد: این اعتماد متقابل است یعنی بیشترین اعتماد مردم در بین بسیاری از سازمان‌ها، اعتماد به جمعیت هلال احمر است زیرا تمامی فعالیت‌های این سازمان بر اساس حضور و مشارکت خود مردم است.

مسئول هماهنگی خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور گفت: هدف اصلی ایجاد خانه‌های هلال بر مبنای توانمندسازی مردم با رویکردی اجتماع محور است از طرفی نباید همکاری شهرداری و بخشداران را در حوزه مدیریت بحران و تجهیز این خانه‌های هلال نادیده گرفت.

فراهانی اقدامات انجام شده در خانه‌های هلال در تمامی حوزه‌ها حتی حوزه های اقتصادی و صرف عواید کار به امور خیریه، را به اندازه یک سازمان دانست و افزود: خانه‌های هلال منشاء تقویت امید و ایجاد نشاط و دلگرمی مردم هستند که این نشاط خود سبب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهد شد پس جمعیت هلال احمر باید این سرمایه اجتماعی را قدر بداند.

وی با بیان اینکه ایجاد خانه‌های هلال در تمامی روستاها هدف بعدی جمعیت هلال احمر است، خاطرنشان کرد: این مهم با مشارکتی دو سویه از سمت سازمان و مردم اتفاق می‌افتد، از طرفی خیر و برکت خانه‌های هلال به مسئولین با کمک به تجهیز این خانه‌ها می‌رسد.

تاب آوری جوامع محلی؛ مهمترین اقدام پیشگیرانه

رئیس جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در این آیین کشور ایران را با وقوع ۳۳ بلای طبیعی از مجموع ۴۳ حادثه طبیعی در سطح جهان، یک کشور حادثه خیز دانست و گفت: از این تعداد ۲۲ بلای طبیعی در استان همدان اتفاق می افتد و شهرستان ملایر و بخش های تابع نیز از این اتفاقات طبیعی مصون نیستند. از طرفی سازمان هلال احمر به‌عنوان بخشی از سازمان مدیریت بحران، پیشگیری، آمادگی مقابله، بازسازی و بازتوانی است.

علی سنجربیگی افزود: حوادث طبیعی مانند زلزله اتفاق می افتد اما مداخلات ما در طبیعت گاهی موجب بروز سیل در هنگام بارندگی می شود همانطور که وقوع سیل در سال ۹۸ مردم را متحمل زیان‌های جانی و مالی بسیاری کرد و شهرستان ملایر نیز از این اتفاق مصون نبود و تمامی این اتفاقات ناشی از بی‌دقتی و کم توجهی ما نسبت به بحران است.

سنجربیگی به ضرورت انجام اقدامات لازم در مواقع بحران در جهت کاهش خسارات اشاره و خاطرنشان کرد: به‌طور مثال می‌توان با رعایت آیین‌نامه‌های نظام مهندسی و ساخت و ساز به ویژه در روستا و توجه به توصیه‌های بنیاد مسکن، خسارات را در هنگام وقوع زلزله کاهش داد.

وی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، عدم تخریب مراتع و منابع طبیعی، عدم ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نیز آمادگی در مقابل بحران را از اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران برشمرد و تصریح کرد: نتیجه علم مدیریت بحران تاب‌آوری جوامع محلی است و در همین راستا جمعیت هلال احمر از رویکرد دگر امدادی به رویکرد خود امدادی رسیده است.

سنجربیگی یادآور شد: سازمان هلال احمر حتی اگر بهترین و زبده‌ترین نیروهای امدادی را در مراکز امداد داشته باشد، در هنگام بروز حوادث در منطقه ای دور افتاده، ممکن است به‌دلیل تأخیر در اطلاع‌رسانی و اعزام به منطقه، زمان طلایی امدادرسانی از دست برود پس ایجاد تاب آوری جوامع محلی با تشکیل خانه‌های هلال ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه سال ۹۹ مقرر شده است ۵۰۰۰ خانه هلال در سراسر کشور افتتاح شود، گفت: نقش خانه‌های هلال، آموزش و تاب آوری جوامع محلی است و این خانه‌ها، به‌عنوان یک جمعیت هلال احمر در مقیاس کوچک به آموزش و تربیت نیروهای امدادگر می‌پردازند و کسب اطلاع از این خانه‌ها در مواقع بحران و جلوگیری از هدر رفت هزینه‌ها برای اعزام نیروهای ارزیاب، کمترین مزیت وجود این خانه‌ها در روستاها است.

تعداد خانه های هلال استان همدان ۴۰ درصد از سهمیه موجود بیشتر است

رییس جمعیت هلال احمر استان همدان در ادامه بیان کرد: سهمیه استان همدان در راستای راه‌اندازی خانه‌های هلال در سال ۹۹، ۱۱۰ خانه هلال است و تاکنون ۱۱۷ خانه هلال در شهرستان‌ها به بهره‌برداری رسیده، امروز نیز با افتتاح ۱۴ خانه هلال در بخش سامن و ۱۹ خانه هلال در شهر قهاوند، استان همدان ۱۵۳ خانه هلال خواهد داشت که با احتساب این تعداد، استان همدان ۴۰ درصد از سهمیه موجود جلوتر است.

سنجربیگی با بیان اینکه این خانه‌ها پس از افتتاح نیاز به امکانات، تجهیزات و آموزش دارند، افزود: از ابتدای افتتاح این خانه‌ها، با وجود شرایط شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، حدود ۳۰۰۰ نفر با تشکیل کلاس های ۱۰ نفره، آموزش دیدند.

وی مطرح کرد: تجهیز خانه‌های هلال و برافراشته شدن پرچم خانه‌های هلال در روستاها، سبب دلگرمی، تشویق و ترغیب اهالی روستا برای آموزش و اقدام به موقع در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی می شود.

۳۳ خانه هلال در شهرستان ملایر افتتاح شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر نیز در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت جمعیت هلال احمر اشاره و اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر دو چیز را باید دنبال کرد؛ یکی حالت تحرک و دیگری حضور دائمی. پس فرق بین هلال احمر و بقیه دستگاه‌ها در این است که باید مانند یه سرباز ارتش همیشه آماده به‌کار و کارگشا باشد و این حالت باید همیشه حفظ شود.

عظیم باویسی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر یک نیروی آماده باش در همه بحران‌هاست، گفت: دلیل جذابیت فعالیت در این سازمان به‌عنوان یک نهاد خدمت‌رسان به مردم، خدمت رسانی بشر دوستانه است که در زمان بحران  میتواند با برنامه ریزی و توانمندی یک مدیر با اقدامات به موقع در زمان طلایی، در راستای خدمت رسانی گام بردارد.

وی خانه‌های هلال را مکانی برای نفوذ در دل مردم و رفع مشکلات مردم دانست و خاطرنشان کرد: سهمیه شهرستان ملایر ۲۰ خانه هلال است و تا کنون با افتتاح ۳۳ خانه هلال جای امیدواری است که در آینده‌ای نزدیک با همت مسئولین کشوری و استانی در هر روستا، یک خانه هلال داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خانه هلال جمعیت هلال احمر امدادرسانی هلال احمر استانی شهرستانها خانه هلال در سراسر کشور تاب آوری جوامع محلی جمعیت هلال احمر سازمان هلال احمر خانه های هلال شهرستان ملایر مدیریت بحران استان همدان خانه ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۶۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد از نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از صدا و سیما، محمد عشقی اظهار کرد: در ساعت ۱۹ شب گذشته با دریافت خبری مبنی بر گیر افتادن ۱۸ نفر در سیل روستای شادکام، دو تیم امدادی سیلاب و کوهستان هلال احمر شهرستان بافق با ۳ خودرو امدادی به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات کارگاه این افراد را نجات و به مکان امن انتقال دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد بیان کرد: همچنین قبل از این حادثه ساعت ۱۶ دیروز تیم‌های امدادی به روستای قطرم بافق اعزام و پس از رهاسازی چندین خودرو گرفتار در سیل و خارج نمودن افراد از منازل متأثر از رودخانه‌ها تا پاسی از شب تلاش و خدمات رسانی کردند.

کد خبر 747969

دیگر خبرها

  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • امدادرسانی به ۵۱۱ نفر در سیل خراسان جنوبی
  • افتتاح هفتمین خانه هلال شهرستان دنا
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • حجاج ابهری و خدابنده‌ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان
  • ۱۱ استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتگی / امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر به بیش از ۱۳۰۰ نفر