Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران که چهارشنبه ٢٠ اسفندماه ١٣٩٩ در فضای برخط برگزار شد، بیان کرد: عید مبعث را تبریک می‌گویم؛ و در تقویم زمانی برای انسان روزی به بزرگی روز مبعث وجود ندارد؛ روزی که نقطه تاریخ اتصال انسان با ملکوت هستی و معنایی ای است که از این مجرا به انسان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امسال در هفتمین دوره این جشنواره از مباحث پیرامونی گذر می کنم و در سال پایانی دولت مروری مختصر بر این جشنواره دارم.

بحث اهمیت فرهنگ و کتاب و اهمیت شهروندان روستایی روشن است؛ در سال ۹۳ که این ایده مطرح شد به نظر می رسید باید این رویداد راهبردهایی را داشته و به آنان پایبند باشد؛ اهم این راهبردها عبارت بودند از: مشارکتی بودن از صف تا ستاد، نوآورانه بودن، بوم گرایی، داوطلبانه بودن و راهبردهایی از این دست که در این طرح دیده شد.

صالحی تصریح کرد: بحمدالله وقتی به این هفت دوره برگزار شده، نگاه می کنیم، می‌بینیم که تمام این راهبردها مورد توجه بوده است و بعضا بیشتر توسعه یافته است.

چنانچه در سال ۱۳۹۳ تعداد روستاهای مشارکت کننده ۶۲۰ روستا بوده اند اما امسال ۲۰۵۰ روستا در این جشنواره حاضر بوده و این رشد کمی نشان از موفقیت این جریان دارد؛ در این هفت سال در مسیر روستاهایی که در این جشنواره بودند تجمیعی از برنامه ها و ایده های تازه داشتیم.

صالحی یادآور شد: سرریز این موضوع از کتاب و کتابخانی به توسعه روستا است، موضوعی که در سال های اول خودش را نشان داد؛ توسعه اجتماعی و اقتصادی باید از فرهنگ برخیزد و این موضوع در روستاها برجسته است چرا که کانون روستا فرهنگ است و کانون این فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ این موضوع در هفت دوره برگزاری این جشنواره برجسته بود چرا که به قرائت خانه و معرفی محدود نشد وبه فضاهای دیگری مانند کارآفرینی و ... سرایت پیدا کرد.

وی افزود: وقتی به گذشته نگاه می کنیم موفقیت هایی از قببیل این محورها را در دوره های قبل می بینیم.

امسال فضای کرونا آثار خودش را بر تمام اجزای زندگی ما گذشت و همه بخش های فرهنگ و هنر و کتاب و کتابخوانی و ... از این موضوع متاثر شدند. به نظر می رسد در این جشنواره فضای کرونایی به رغم همه تهدیدات، فرصت هایی ایجاد کرده است که نمود آن در مواردی وجود دارد چنانچه: این جشنواره یک رشد کمی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد که در سال گذشته تعداد روستاهای مشارکت کننده ۱۴۱۹ و امسال ۲۰۵۰ بوده و در این شرایط کرونا این رشد کمی را در روستاهای مشارکت کننده در این حوزه شاهد بوده ایم.

صالحی بیان کرد: از سوی دیگر گسترشی را در فضای اتفاقاتی که امسال در جشنواره روستاها و عشایر دوست دار کتاب داشتیم، شاهد بودیم چرا که این رویداد در بستر فضای مجازی رخ داد و به ساکنان روستا محدود نبود و حتی روستاییان مهاجرت کرده به شهر و حتی خارج از کشور را به روستای خودش مرتبط می کرد و جامعه مشارکت کننده در این فعالیت کتابخوانی منحصر به روستاییان نبود.

یعنی بخشی از اتصال هویتی که می خواهیم از روستا بیرون آمدگان را با روستای زادگاه شان آشتی داده و حتی شوق به بازگشت موقت و دائمی را با روستا برقرار کند با چنین مواردی ممکن و محقق می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این بود که شبکه های ارتباطی جشنواره روستاها و عشایر دوست دار کتاب فرصت ارتباط با نویسندگان آثار و ارتباط فراروستا را محقق ساخت چرا که در فضای مجازی بود؛ ضمن این که این شرایط فرصت تنوع فعالیت را در بستر فضای مجازی برای روستاهای فعال در کتاب و کتابخوانی ایجاد کرد.

کرونا فرصتی را در یکسال گذشته ایجاد کرد که این جشنوراه مسیر شش ساله خود را بر یک پرده جدید به کار گرفته و آن را برای  بهبود کارهای پیشین تکمیل کند؛ این یکسال گذشته و جریان کرونا و به کارگیری گسترده فضای مجازی در رویدادها، روستاهای ما را فعال تر کرد و باید تلاش کنیم که هرچه بیشتر از فضای مجازی برای این موارد کمک بگیریم و آسیب‌های آن را به حداقل برسانیم.

صالحی تاکید کرد: باید برای هشتمین دوره از تجربیات امروز استفاده کرده و راهکارهای جدید را به کار بگیریم و فضایی را ایجاد کنیم که مجموعه ای مناسب و قابل دفاع را به دولت بعد تحویل دهیم.

اکنون بر اساس رشد کمی روستاها، سامانه روستاهای دوستدار کتاب را می شود جدی تر گرفت؛ این که روستاهای مختلف پروفایل های خود را پیدا کرده و کانالهای خود را شناسایی کنند یکی از موارد مهم است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر تقویت آموزشی شبکه های دوستدار کتاب و روستاهای دوستدار کتاب؛ قالب سازی و قالب دهی به نظام آموزشی این مجموعه اهمیت دارد.

باید ایده ها و طرح های ابتکاری که وجود دارد یا می توانند انگیزش ها را بالا ببرد، بیشتر دیده شود و این ایده ها با تصویرپردازی‌های جذاب در فضاهای رسمی و غیررسمی دیده شوند.

صالحی گفت: باید جریان خیران روستایی در حوزه فرهنگ مکتوب به ویژه کتاب و کتابخوانی فعال شود که این موضوع با نشان دادن تصویر درست و مناسب از این حرکت مقدر خواهد شد.

هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، چهارشنبه ٢٠ اسفندماه ١٣٩٩ در فضای برخط (از طریق درگاه‌های الکترونیکی «اسکای روم شبکه ترویج کتابخوانی»، «آپارات شبکه ترویج کتابخوانی»، «اینستاگرام شبکه ترویج کتابخوانی»، «اینستاگرام شبکه مروجان کتابخوانی کشور» ) باحضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جمالی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله رضا ارزانی رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد و ابراهیم حیدری مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستای دوستدار کتاب برگزار شد.

در این رویداد ۱۰ روستا به‌عنوان روستاهای برگزیده دوستدار کتاب، پانزده روستا به‌عنوان روستاهای شایسته تقدیر دوستدار کتاب و یک روستا نیز به‌عنوان روستای برگزیده بخش استمرار معرفی شده و به روستاهای برگزیده تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی از سوی نهادها و سازمان‌های همکار در این جشنواره پرداخت گردید.

در برگزاری این برنامه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور(فهما)، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مشارکت داشتند.

هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از شهریورماه امسال با اعلام فراخوان آن شروع به کارکرد. شیوع و گسترش بیماری کرونا باعث شد برگزاری این برنامه با رویکرد توجه به فضای مجازی برگزار شود و علی‌رغم شیوع این بیماری امسال ۲۰۵۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به سال گذشته از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است.

برچسب‌ها کرونا سید عباس صالحی نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا سید عباس صالحی نهاد كتابخانه های عمومی کشور کرونا سید عباس صالحی نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب و کتابخوانی مشارکت کننده فضای مجازی سال گذشته رشد کمی ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۷۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی بعد از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت آموزی و توانمند سازی روستاییان و عشایر استان در سال گذشته تعداد چهار هزار و۲۸۸ نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

وی افزود: این آموزش‌ها در قالب ۷۵۰ هزار و ۹۹ نفر ساعت در حرفه‌هایی از قبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران کاری، سرمه دوزی، خیاطی، قالیبافی و… بوده است.

ملایی هزاروندی، اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاهای خوزستان را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه برشمرد و اظهار کرد: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنان در روستاها از اهداف اجرای آموزش مهارتی در این مناطق است.

ملایی هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، تاکید کرد: ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان و عشایر نقش مهمی را برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها دارد و از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران و تبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند.

کد خبر 6090281

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد