Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شبکه روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی جمالی‌نژاد؛ رئیس سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور، علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی، حبیب‎رضا ارزانی؛ مشاور وزیر و دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‎ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از مدیران نهاد‌های فرهنگی و کتابخوانی عصر امروز (چهارشنبه ۲۰ اسفندماه) به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک عید مبعث گفت: روز عید مبعث در تاریخ بشر بدیل ندارد. روزی به قداست و بزرگی روز مبعث نداشته و نداریم، زیرا نقطه اتصال انسان به ملکوت هستی است.

کانون توسعه روستا فرهنگ است نه آب و برق

وی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در روستا‌ها و مرور فعالیت‎های این جشنواره گفت: سال ۱۳۹۳ وقتی این ایده مطرح شد؛ بر آن بودیم چند راهبرد دنبال شود. اهم راهبرد‌ها به این شرح بود: مشارکتی بودن، بومی‎گرایی، داوطلبانه بودن، نوآورانه بودن. این راهبرد‌ها در هفت دوره رقابت مورد توجه بوده است و نتایج قابل اعتنایی حاصل شده است. نخست اینکه شاهد رشد کمی مشارکت روستایی‌ها کتابخوان در جشنواره بودیم. از سویی دیگر شاهد تجمیع برنامه‎ها و ایده‎های تازه در حوزه کتابخوانی بودیم. علاوه بر این‌ها سرریز فعالیت‎های حوزه کتابخوانی به حوزه توسعه روستا را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: کانون توسعه روستا فرهنگ است و لزوما آب و برق نیست. کانون توسعه فرهنگ است و کانون فرهنگ هم کتاب است. فعالیت‎های کتابخوانی روستاییان این سال‌ها به حوزه‌‎های دیگری اعم از کارآفرینی و زیست محیطی و ... تسری یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: سال ۱۳۹۹ متاثر از کرونا زندگی اجتماعی ما دستخوش تحول شد. در حوزه کتابخوانی هم تاثیر‌هایی گذاشت. از جمله اینکه امسال به دلیل کرونا پایتخت کتاب ایران برگزار نشد و به شیراز به عنوان شهر برگزیده فرصتی برای اجرای برنامه‌هایش داده شد. آثار کرونا در همه حوزه‎های فرهنگی و اجتماعی و کتابخوانی مشهود است. اما تاثیرات کرونا بر هفتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب با همه تاثیر‌های مخرب کرونا، فرصت‌هایی را رقم زده است.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از صحبت‏هایش فرصت‌های ایجاد شده از سوی کرونا برای کتابخوانی را بر شمرد و پیشنهاد‌هایی برای بسط و ساماندهی پایدار فعالیت‌های روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب را مطرح کرد و گفت: در فرصت باقیمانده به پایان دولت تدبیر و امید، ضرورت دارد فعالیت‎ها و تجربه‎های موفق در رویداد‌های ترویج کتابخوانی تثبیت شوند و فضای مناسب و قابل دفاع در زمینه کتابخوانی را به دولت بعدی تحویل دهیم. مثلا می‌توان به ایجاد سامانه روستا‌های دوستدار کتاب فکر کرد. در وبسایتی روستا‌های دوستدار کتاب پروفایل خودشان را داشته باشند، برای تحقق این کار می‌توان از تجربه انجام شده در کانون فرهنگی و هنری مساجد بهره گرفت. همچنین می‌توان برای ساماندهی علمی بهتر فعالیت‌های فرهنگی در روستا‌های با ایده گرفتن از انجمن‌های علمی کتابخانه‌های عمومی، چنین نهاد‌هایی نیز برای بسط و گسترش فعالیت‌های آموزشی در حوزه کتاب و کتابخوانی کمک گرفت. همچنین بهره‌گیری از ظرفیت فعالیت‌های خیرین در حوزه کتابخوانی از دیگر اقدام‌هایی هست که می‌توان برای تحقق آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

استقبال خوب کتابخوانان در هفتیمن دوره

همچنین در ادامه این مراسم ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی با اشاره به آغاز فعالیت جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب از سال ۱۳۹۳ گفت: ما از دوره اول تاکنون شاهد رشد کمی و گسترش این رویداد ترویج کتابخوانی بودیم. در نخستین دوره از جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب شاهد مشارکت ۶۰۰ روستا بودیم، اما اکنون در هفتمین دوره با افزایش سه برابری مشارکت شاهد حضور ۲۰۵۰ روستا در جشنواره بودیم. به رغم مشکل‌های ناشی از کرونا، کتابخوان‌ها به خوبی خودشان را با شرایط موجود وفق دادند. مستند به گزارش‌های متعدد استقبال از کتاب و کتابخوانی بوده نسبت به ادوار پیشین بسیار خوب بوده است و کتاب به عنوان ابزار فرهنگی مهم نقش موثری در غنای اوقات فراغت مردم داشته است.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنانش به استناد به پژوهش انجام شده در زمینه تاثیر فعالیت جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب گفت: در هفت دوره برگزاری جشنواره مجموعا ۸۴۰۰ روستا از سراسر کشور در این رقابت مشارکت داشتند. جشنواره بر وجوه مختلف فعالیت‌های فرهنگی و حیات اجتماعی روستاییان تاثیر گذاشته است که از آن جمله می‌توان به افزایش انسجام فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و همچنین بسط و گسترش و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و مساجد و مدارس و... کمک قابل توجهی کرده است. افزایش زیرساخت‌های فرهنگی در روستاها، هم‎افزایی میان نهاد‌های مختلف فرهنگی و روستایی و عمرانی در تحقق اهداف و برنامه‌های فرهنگی همچنین جلب مشارکت گسترده مردمی از دیگر تاثیرات این رویداد ترویج کتابخوانی بوده است.

تلاش برای مشارکت روستا‌های بیشتر

همچنین علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی نیز در سخنانی گفت: مجموع شواهد و نشانه ‎ها می‎گوید در سال ۱۳۹۹ از سوی مردم، نهاد‌های فرهنگی و رسانه‎ها به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه شده است. از آن جمله می‎توان به استقبال از نمایشگاه کتاب مجازی و شرکت در مسابقه کتابخوانی رضوی و استقبال از کتابخانه‎های عمومی اشاره کرد. همچنین شاهد افزایش توسعه زیرساخت‎های فرهنگی و کتابخانه عمومی هستیم و یکصد کتابخانه عمومی در این سال افتتاح شده است.

وی ادامه داد: نکته دوم در این دوره بیش از دو هزار روستا شرکت کردند و ۶۰ هزار روستا داریم و ده هزار روستا دارای جمعیت قابل توجه بدانیم و ده هزار روستا باید در این رقابت شرکت می‎کردند. در سال جاری شش استان در هیچ بخشی برگزیده و منتخب ندارند با اینکه استان‎های مهمی هستند. باید کاری کرد تا جشنواره در همه استان‌های کشور در هر سال برگزیده داشته باشد. نکته دیگر اینکه در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب مستندسازی تلویزیونی و سینمایی کم بوده است و هر سال مستند یک دوره را در جشنواره‎های مستند شرکت می‎کردند و یک کار مهمی است و می‎توان انجام داد. از کتابدار‌های کتابخانه‌های عمومی تشکر می‌کنم از ۲۶ منتخب و برگزیده نیمی از آن‌ها از کتابخانه‎های عمومی کشور هستند و من از آن‌ها کمال تشکر و قدردانی را دارم.

ایجاد بیش از ۱۶ هزار راق کتاب در کشور

حجت الاسلام حبیب‎رضا ارزانی؛ مشاور وزیر و دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز گفت: امید دارم جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب طرح ماندگاری باشد و به هفتادمین سال هم برسد. در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اقدام‌های خوبی صورت گرفته است. از نخستین دوره تا کانون ۳۳۰ میلیون تومان کمک و جایزه به کانون‌های فرهنگی و هنری برتر در مساجد اهدا شده است. همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان کتاب به کانون‌های برتر اهداء شده است.

وی ادامه داد: ما در کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد طرح «شبستان و رواق» را برگزار کردیم که به ترویج کتابخوانی در روستا‌ها و عشایر کمک موثری کرده است. در طرح «شبستان و رواق» دوازده رواق تخصصی داریم که بیش از ۱۲ هزار رواق دانش و بیش از ۱۶ هزار رواق کتاب را در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که مستقیما به کتاب و کتابخوانی مرتبط است. امیدواریم با مجموعه این اقدام‌ها مسجد به عنوان پاتوق قرائت و مطالعه بدل شود و از رهگذر این اقدام‎ها کتابخوانی همگانی شود.

گسترش موضوعات فرهنگی در شهر‌ها و روستا‌ها

مهدی جمالی‎نژاد؛ ریس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور یکی از عوامل مهم پیشرفت یک کشور را نظام شهری و روستایی دانست و با مروری بر تطور نظم شهری و روستایی در ایران از ۱۳۰۰ به این سو گفت: عدم توزیع عادلانه خدمات باعث مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها سرعت گرفته است. ۹۲ هزار روستا داریم و قریب و ۳۰ هزار روستا خالی از سکنه شدند. توجه ویژه‎ای به روستا‌ها و دهیاری‌ها داریم. ما در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها به سمت مسائل کار فرهنگی رفتیم و شهر و روستا محیط زنده هستند و فعالیت‌های فرهنگی در روستا‌ها بسط و گسترش یافته است. فرهنگ روستایی یک فرهنگ چند وجهی است و مهم است که فعالیت‌های فرهنگی و غیر آن در روستا حول محور موضوع‎هایی مورد وفاق کنار هم قرار گیرند. ما تسیهلات و امکانات فرهنگی را به روستا‌ها گسیل داشتیم. امیدواریم با اقدام مهم جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب این دست فعالیت‎های فرهنگی بسط و گسترش پیدا کند.

 

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتابخوانی وزیر ارشاد جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه های عمومی فعالیت های فرهنگی کتاب و کتابخوانی کانون های فرهنگی ترویج کتابخوانی حوزه کتابخوانی فرهنگی و هنری حوزه کتاب توسعه روستا کانون توسعه بسط و گسترش دهیاری ها روستا ها هزار روستا هنری مساجد فعالیت ها اقدام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق فعالیت های فرهنگی اردبیل با محوریت کانون های مساجد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون صبح چهارشنبه در جلسه کارگروه شهرستانی برنامه های تابستانی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر با اشاره به برنامه‌ریزی خاص کانون‌های مساجد برای ایام اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اظهار کرد: بدنه مردمی کانون های مساجد سبب شده در طی سالیان گذشته شاهد رونق فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد باشیم و یکی از اصلی ترین برنامه های کانون های مساجد نیز فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: کانون های مساجد یک تشکیل مردمی هست که زمینه ساز اعتماد عمومی خانواده ها و والدین به فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: بدنه مردمی کانون های مساجد سبب شده در طی سالیان گذشته شاهد رونق فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد باشیم و یکی از اصلی ترین برنامه های کانون های مساجد نیز فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان است.

آمون گفت: پراکندگی مساجد در همه محلات این ظرفیت را ایجاد کرده است تا بتوانیم برنامه های آموزشی با گستردگی بیشتری را برای نوجوانان و جوانان فراهم کنیم و باید مدیران کانون ها در این زمینه برنامه ریزی برای اوقات فراغت داشته باشند.

وی بیان کرد: ایجاد جذابیت خاص برای نسل امروز یک ضرورت است و فعالیت های تابستانی نیز مبتنی بر استفاده از امکانات و تجهیزات نوین باید باشد تا شاهد شور آفرینی این برنامه ها برای نوجوانان و جوانان باشیم.

در ادامه این جلسه رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مشگین شهر نیز اظهار کرد: جذابیت فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد زمینه جذب بیش از پیش نوجوانان و جوانان به مساجد را فراهم کرده است.

محمد جعفری گفت: ایجاد وحدت در بین ارکان مساجد سبب می شود تا مسجد محله به عنوان یک مسجد طراز در منطقه و شهرستان معرفی شود و زمینه جذب نوجوانان و جوانان را فراهم کند که مدیران کانون های مساجد در این زمینه می توانند نقش آفرین باشند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مشگین شهر افزود: هم اکنون بیش از۸۰ کانون فرهنگی هنری در شهرستان مشگین شهر فعال هستند که بیش از ۶۰ درصد آنها در مناطق روستایی قرار دارد و نیازمند حمایت هستند.

جعفری بیان کرد: باید ظرفیت های جریان سازی فرهنگی در بین کانون های مساجد ایجاد شود تا از نقش آفرینی کانون ها در جریان های فرهنگی کاسته نشود.

وی افزود: کانون های مساجد استان اردبیل ظرفیت های خوبی برای اجرای جشنواره فرهنگی و هنری ایده های برتر کانون های مساجد را دارد و می تواند یک جریان سازی فرهنگی با ارائه ایده خلاقانه به مدیر مسئولان ایجاد کند.

کد خبر 6100239

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: بنای دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
  • بنای  دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
  • فعالیت ۳۰هزار خادم‌یار رضوی در ۱۹حوزه تخصصی فرهنگی و اقتصادی
  • فعالیت‌های کانون پرورش فکری همدان، در راستای ترویج فرهنگ حجاب
  • رونق فعالیت های فرهنگی اردبیل با محوریت کانون های مساجد
  • رویکرد تربیتی در برنامه‌های تابستانی کانون‌های مساجد اردبیل
  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • منتخبان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان تجلیل می‌شوند
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند