Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سازمان انرژی اتمی ظرفیت عظیمی دارد که تاکنون شناسانده نشده است. وقتی رادیودارویی می‌سازیم که هر دز آن ۵۷۰۰۰ دلار است، پنجه در پنجه قدرت‌های صنعتی و علمی انداخته ایم.

خبرگزاری میزان -علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه با همراهی جمعی از معاونین، مدیران ارشد و متخصصان این سازمان از نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در سال ۹۹-۹۸ در ساختمان کتابخانه سازمان بازدید کرد و در بخش پایانی این رویداد از دو رادیوداروی جدید که برای درمان بیماران سرطانی تهیه و تولید شده است، رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رادیودارو‌ها که تحت عنوان رادیوداروی درمانی LU۱۷۷-Rituximab و رادیوداروی درمانی LU۱۷۷-Trastuzumab هستند به ترتیب برای درمان سرطان‌های لنفومای غیر هوچکین و سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رادیودارو‌ها مرحله اول بالینی را در بخش پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی کرده اند و با موفقیت منجر به درمان چند بیمار سرطانی شده است. دو رادیوداروی رونمایی شده طی مدت ۲۰ مهرماه ۹۸ تا ۱۹ آذرماه ۹۹ در پژوهشکده کاربرد پرتو‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران به مرحله تولید رسیده است.

معاون رییس جمهور پس از بازدید از این نمایشگاه ضمن تقدیر از کریمی ثابت، معاون سازمان و رییس پژوهشگاه و همکاران این مجموعه علمی و ارزشمند بویژه همکارانی که گمنام هستند، اظهار داشت: امروز روزی بسیار شعف انگیز، افتخار آفرین و امیدبخش بود.

وی افزود: این دستاورد‌ها که واقعاً افتخار آفرین هستند، در دو بخش قرار می‌گیرند. یکی بخشی که در ارتباط با مردم است و دیگری برای رفاه جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است مردم ارزش بخش دوم را ندانند، مثل دستگاه چگالی سنج که در صنایع کشور مورد استفاده قرار میگیرد و نهایتاً به رفاه مردم بر می‌گردد. اما دستاورد‌هایی مثل رادیودارو‌ها مستقیماً در تشخیص امراض و معالجه آن‌ها بکار می‌روند، بخصوص در امراض صعب العلاجی همچون سرطان‌ها که سال هاست بشر در تلاش برای یافتن راه درمان و علاج آنهاست، جز تکنولوژی‌های مرز دانش روش دیگری متصور نیست.

صالحی با تقدیر از پیشکسوتان حوزه پژوهشگاه و بویژه رادیوداروها، به دو رادیوداروی جدید ساخت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای اشاره نمود و گفت: هر دز یکی از این رادیودارو‌ها ۵۷ هزار دلار است که با این قیمت، تهیه آن از توان عموم جامعه جز عده معدودی خارج است. عزیزان ما در پژوهشگاه درتلاش هستند بستر (Base) آن را در داخل ایجاد نمایند تا قیمت آن کاهش یابد و هموطنان بتوانند از آن استفاده نمایند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به بخشی از آیه ۳۲ سوره مائده "من احیا‌ها فکأنّما احیا النّاس جمیعا"، و نیز درمان سرطان از طریق رادیودارو‌ها گفت: این کار خداپسندانه و مأجوری است که یک انسان را زنده کنید. مثل این است که جامعه بشری را زنده کرده اید.

وی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی ظرفیت عظیمی دارد که تاکنون شناسانده نشده است. متخصصین این مجموعه تنه به تنه کشور‌های پیشرفته می‌زنند. همین رادیودارو یک تکنولوژی پیشرفته در مرز فناوری است و سهل الوصول نیست. وقتی رادیودارویی می‌سازیم که هر دز آن ۵۷۰۰۰ دلار است، پنجه در پنجه قدرت‌های صنعتی و علمی انداخته ایم. علیرغم محدودیت‌هایی که داریم. شرایط عادی نیست، اما دستاورد‌های بسیار ارزشمندی داریم. این به اعتبار سخن پروردگار است که می‌فرماید لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ یعنی اگر برای خدا کار کنید، برکت در کارتان می‌آید.

صالحی با اشاره به سخن نادرست برخی افراد در مورد بودجه سازمان که در افکار عمومی و حتی نخبگان مطرح می‌شود، گفت: حتی برخی نخبگان می‌گویند سالانه میلیارد‌ها دلار در سازمان هزینه می‌شود. این افراد احتمالاً نمی‌دانند میلیارد دلار چقدر پول است. کل بودجه‌ای که مجموعه سازمان که نیروگاه اتمی بوشهر هم جزئی از آن است، طی ۳۰ سال گذشته هزینه کرده، ۵/۶ تا ۷ میلیارد دلار است؛ که متوسط سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود. نیروگاه بوشهر ۵ میلیارد دلار می‌ارزد و هم اکنون سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند در حالیکه بودجه سازمان انرژی اتمی در حال حاضر سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: امسال با شیب عجیبی درآمدزائی می‌کنیم. بخش‌هایی از سازمان که قبلاً بودجه می‌گرفتند علاوه بر اینکه بودجه نمی‌گیرند، درآمدزائی هم می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر درست عمل کنیم و بتوانیم از طریق پژوهش درآمدزائی کنیم و دستاورد‌های علمی و فکری را افزایش بدهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم سازمان ظرف ۸-۷ سال آینده به جائی برسد که به دولت بگوید بودجه نمی‌خواهیم، به شما پول هم می‌دهیم.

در بخش دیگری از این رویداد کریمی ثابت، معاون سازمان و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با اشاره به اینکه نمایشگاه برپا شده بخش کوچکی از دستاورد‌ها و فعالیت‌های این پژوهشگاه بوده است، اظهار داشت: این دستاورد‌ها حاصل اعتماد و حمایت‌های ریاست محترم سازمان است که دست ما را باز گذاشتند تا ایده هایمان را عملیاتی کنیم. ما نیز دست همکاران را باز گذاشتیم تا فعالیت کنند. تلاش ما همچنین بر مبنای زیرساخت‌هایی انجام می‌شود که منحصر بفرد است و در جای دیگری پیدا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم به اندازه هزینه‌هایی که در این مجموعه می‌شود، درآمد کسب کنیم، از بی هنری ماست؛ و هنر ما در این است که راه‌های جدید را ایجاد کنیم. اولویت ما حرکت به سمت فناوری و بازار است. از تجربیات پیشکسوتان استفاده می‌کنیم و دانش فنی رادیودارو‌ها را توسعه می‌دهیم. در حال حاضر نیرو‌های توانمند در پژوهشگاه غالب هستند و روز به روز بر اساس هدفگذاری‌ها حرکت می‌کنیم تا با بهره گیری از تجربیات حاصله و تلاش همکاران به نقطه مطلوب برسیم.

شایان ذکر است صالحی در این بازدید که مدت ۲ ساعت و نیم به طول انجامید، با دقت و حوصله با یکایک مسئولان پروژه‌ها گفتگو و تبادل نظر کرد و متخصصین و محققین حاضر در خصوص روند انجام پروژه ها، طراحی و ساخت و کاربرد تجهیزات ساخته شده توضیحات لازم را ارائه نمودند.

همچنین در نمایشگاه مذکور تعداد ۶۴ پروژه، ۵۹ محصول و ۲۰ ماکت و دستگاه نمونه ساخته شده معرفی شده و به نمایش در آمده است.

بیشتر بخوانید: صالحی: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ دستاورد رونمایی می‌شود

انتهای پیام/

برچسب ها: علی اکبر صالحی سازمان انرژی اتمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی اکبر صالحی سازمان انرژی اتمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی رادیودارو ها دستاورد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۰۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادی از شورلت کامارو توربو Z سال 1981، آخرین و کمیاب‌ترین کامارو ینکو (+عکس)

«دان ینکو» یک رانندهٔ مسابقه بود که دو قهرمانی SCCA را در کارنامه داشت. وی همچنین پسر یک فروشندهٔ مشهور محصولات شورلت در پنسیلوانیا بود و در سن سی‌سالگی مدیریت یکی از نمایندگی‌های خانواده را در دست گرفت.

به گزارش پدال، در کمتر از یک دهه، این نمایندگی ینکو به لطف جادوی دان ینکو به کانون توجه علاقه‌مندان به شورلت‌های پرفورمنس در سراسر آمریکا تبدیل شد زیرا ینکو به ساخت نسخه‌های قدرتمندی از مدل‌های شورلت شول، نوا و مهم‌تر از همه کامارو با موتورهای V8 بلوک بزرگ می‌کرد.

کامارو ینکو ابتدا در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ در نمایندگی ینکو از طریق تعویض موتور و کمی تیونینگ ساخته می‌شد اما در سال ۱۹۶۹ به لطف نفوذ دان در سیستم سفارش تولید دفتر مرکزی شورلت یا COPO که پیشرانه‌های قدرتمند را در اختیار برخی نمایندگی‌ها قرار می‌داد، کامارو ینکو به‌صورت کارخانه‌ای با موتور ۷ لیتری L72 ساخته شد. بااین‌حال، در سال ۱۹۷۰ هرچند این نمایندگی برای کسانی که هنوز یک شورلت ینکو می‌خواستند نوا دیوس را ارائه می‌کرد اما عرضهٔ کامارو ینکو خاتمه یافت.

عصر توربوشارژر

برخلاف موستانگ که در سال ۱۹۷۴ در نسل دوم از نماد باشکوه ماسل کارها به یک خودروی اقتصادی بر اساس فورد پینتو تبدیل شد، نسل دوم کامارو که در سال ۱۹۷۰ معرفی شده بود، تا یک دهه بعد همچنان تولید می‌شد.

بااین‌حال، در این دوران نسخه‌های قدرتمند قبل به دلیل آلایندگی زیاد، مصرف سوخت بالا و هزینهٔ بیمهٔ گران، منقرض شدند. تنها اثری که از پرفورمنس همچنان در خانوادهٔ کامارو دیده می‌شد، Z28 بود که هرچند از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با چهار کاربراتور استفاده می‌کرد اما تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت.

بااین‌حال، آن سال‌ها شروع دوران توربوشارژر بود و بسیاری از خودروسازان استفاده از این تکنولوژی را برای دستیابی به قدرت بیشتر بدون آلایندگی بالا در خودروهای تولیدی خود آغاز کرده بودند. حتی در آمریکا هم پونتیاک در فایربرد از موتور توربو استفاده کرد. به همین دلیل، دان که پتانسیل توربو را دیده بود، تصمیم به توسعهٔ یک کاماروی جدید با پرفورمنس بالا گرفت.

تولد دوبارهٔ کامارو ینکو

دوازده سال پس از عرضهٔ آخرین کامارو ینکو توسط نمایندگی مشهور دان در پنسیلوانیا، ینکو یک کاماروی قدرتمند جدید دیگر را برای دود کردن لاستیک‌ها آماده کرد. این خودرو که توربو Z نام گرفت، بر اساس Z28 مدل ۱۹۸۱ ساخته شد که آخرین کاماروی پرفورمنس نسل دوم بود.

توربو Z در ظاهر به لطف برچسب‌ها کناری و اسپویلر جلو که از کاماروهای مسابقه‌ای IROC گرفته شده بود، به‌راحتی از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود. ینکو توربو Z را در دو نسخه عرضه می‌کرد. نسخهٔ پایه که Stage I نام داشت، فقط تغییرات ظاهری و ارتقاء موتور را تجربه می‌کرد اما پکیج کامل با نام Stage II، کامارو Z28 را به یک رقیب تمام‌عیار برای خودروهای اسپرت اروپایی تبدیل کرد.

این خودرو به کمک‌فنرهای قابل تنظیم Koni مجهز شد که باعث بهبود هندلینگ می‌شد. علاوه بر این، Stage II از رینگ‌های ۱۵ اینچی دوتکه Weld با لاستیک‌های گودیر، صندلی‌های چرمی Kamp و غربیلک فرمان ریس‌مارک هم بهره می‌برد.

پیشرانهٔ V8 کوچک با قدرت بالا

ینکو برای ساخت توربو Z بدون استفاده از سیستم COPO، موتور ۵.۷ لیتری LM1 را انتخاب کرد که قدرت آن در حالت استاندارد به تنها ۱۷۵ اسب بخار کاهش پیدا کرده بود. بااین‌حال، ینکو با استفاده از کیت القای اجباری ساخت توربو اینترنشنال، قدرت این موتور را افزایش داد. این سیستم توربو که طبق استانداردهای امروزی بسیار ابتدایی بود، ۷ psi هوای فشرده را از طریق کاربراتور چهار دهنه به موتور می‌رساند.

برای جلوگیری از ناک زدن هم موتور به سیستم تزریق آب مجهز شد. این کیت قدرت پیشرانه را به‌طور چشمگیری افزایش داد درحالی‌که با تمام قوانین آلایندگی آمریکا مطابقت داشت.

ینکو هیچ‌گاه قدرت دقیق توربو Z را اعلام نکرد اما تخمین‌ها به ۲۵۰ اسب بخار اشاره داشت. این خودرو در آزمایش‌های واقعی توانست ۴۰۰ متر را ظرف ۱۴.۵ ثانیه طی کند که نه‌تنها نزدیک به عملکرد ماسل کارهای دوران طلایی بود بلکه دو ثانیهٔ کامل از Z28 استاندارد سریع‌تر بود.

دان ینکو قصد داشت ۲۰۰ نمونه کامارو توربو Z را با قیمت ۱۰,۵۰۰ دلار معادل ۵۵,۱۰۰ دلار امروز برای نسخهٔ Stage I و ۱۷,۳۰۰ دلار معادل ۶۱,۵۰۰ دلار امروز برای Stage II تولید کند. بااین‌حال، قیمت گران، نگرانی‌ها در مورد سیستم‌های توربوی اولیه و کاهش محبوبیت نسل دوم کامارو در آخرین سال تولید درحالی‌که نسل سوم در نزدیکی عرضه به بازار قرار داشت، باعث ناکامی توربو Z شد. درنهایت، ینکو موفق به فروش تنها ۱۹ دستگاه از این خودرو شد که از این تعداد فقط سه دستگاه به پکیج Stage II مجهز بودند.

قیمت امروز کامارو توربو Z

هرچند توربو Z کمیاب‌ترین کامارو ینکو محسوب می‌شود اما ارزش آن خیلی افزایش پیدا نکرده است به‌گونه‌ای که یک نمونهٔ تمیز و کم‌کار Stage II آن اوایل امسال با قیمت تنها ۶۶ هزار دلار در حراجی فروخته شد درحالی‌که کامارو ینکو مدل ۱۹۶۹ این روزها بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

البته توربو Z مدل ۱۹۸۱ حتی اگر به‌اندازهٔ پیشینیان خود محبوب نباشد اما همچنان یک کامارو ینکوی واقعی بود و در دورانی که به نظر می‌رسید صنعت خودروسازی آمریکا رو به انقراض است، پرفورمنس را بازگرداند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یادی از شورلت کامارو توربو Z سال 1981، آخرین و کمیاب‌ترین کامارو ینکو (+عکس)
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • اسلامی: با صدور دانش هسته‌ای حصارها را می‌شکنیم
  • معاون سازمان انرژی اتمی: ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • ۸ دستاورد علمی برپایی رویداد صدرا در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا