Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس فرهنگی گفت: پیامبر اکرم(ص) حامل کامل‌ترین شریعت و دین از ادیان الهی بود و بر این اساس هر آنچه برای سعادت فردی و جمعی بشری موردنیاز بود از سوی پیامبر اکرم(ص) ابلاغ شد و از سوی حضرات معصومین(ع) شرح و بسط یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام قربانی، کارشناس مسائل دینی در گفتگو با فراهان خبر گفت: پیامبر اکرم(ص) حامل کامل‌ترین شریعت و دین از ادیان الهی بود و بر این اساس هر آنچه برای سعادت فردی و جمعی بشری موردنیاز بود از سوی پیامبر اکرم(ص) ابلاغ شد و از سوی حضرات معصومین(ع) شرح و بسط یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین تعلیماتی که پیامبر(ص) به مردم می‌دادند، تعلیم معاشرت بود و از این طریق دعوت به صداقت و امانت داشتند و این موارد بیانگر این بود که حضرت محمد(ص) به تدریج در هویت و ماهیت تمدنی که در جزیره العرب در دوران جاهلیت شکل گرفته بود، تصرف کردند.

قربانی اظهار کرد: این تصرف تدریجی به‌اندازه‌ای بسط پیدا کرد که افراد معروف به صفاتی چون شهوت‌رانی و دنیاطلبی انگیزه یافته و ناگهان متحول شده و تبدیل به انسان‌های مجاهد شدند تا جایی که حتی از جان خود در راه بسط دین خدا گذشتند.

کارشناس فرهنگی گفت: این تحول فرهنگی که پیامبر اکرم(ص) از درون نهاد مردم آغاز کرد نهایتاً تبدیل به تمدن شد.

وی افزود: از سوی دیگر پیامبر(ص) علاوه بر اینکه تعالیم اسلامی را ابلاغ و دعوت به جهاد و تقوا، رعایت حقوق دیگران و زنان داشتند، به دلیل وجود جبهه مشرکین مقابله‌ای سنجیده را آغاز و با توکل بر خدا و هدایت روشنگرانه توانستند این نهال را تقویت کنند.

قربانی اظهار کرد: رسول خدا(ص)، در دفاع از اسلام علاوه بر کار تبلیغی به معنای رسانه‌ای تلاش کردند که الگوی عملی را ارائه کنند تا از طریق ارائه این الگو بتوانند فرهنگ و پیام اسلام را به اجرا در بیاورند.

کارشناس دینی گفت: در واقع یکی از درس‌هایی که انقلاب اسلامی به آن تأسی داشته است شکل دادن جامعه‌ای بر محور شریعت اسلام بوده است.

وی افزود: جایگاه و محوریت پیامبر(ص) است که مردم حول آن حضرت(ص) بودند و به میزان تبعیت از ایشان توانستند جوشش و نوآوری داشته باشند و به رشد و کمال فردی برسند.

قربانی اظهار کرد: اگر پیوند میان امام و امت جدی‌تر باشد تمدن اسلامی استمرار می‌یابد، رویکردی که ذیل انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم.

کارشناس فرهنگی گفت:  در زمان پیامبر(ص) جنگ سخت در جریان بود اما امروز شرایط متفاوتی حاکم شده است و لذا روحیه نرمش و مدارا پیامبر(ص) و رویکرد مدبرانه ایشان می‌تواند یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای تمدن سازی اسلامی در روزگار کنونی به شمار آید.

وی افزود: باید نگاه مسلمین به سنت پیامبر(ص) نگاه جامعی باشد و اگر به برخی ابعاد اهتمام کنند و برخی را نادیده بگیرند، نمی توان اسم این کار را تبعیت از سنت گذاشت، حتی اگر مسئله ولایت را که پیامبر(ص) بعد از خودشان پایه‌گذاری کردند نادیده بگیریم که البته باید به آن توجه ویژه کرد.

قربانی اظهار کرد: پیامبر(ص) در آموزه‌های خود همواره تأکید بر این دارند که مواسات و برابری حاکم باشد، بخش اعظم از دنیای اسلام، غیر از تشیع که شامل چهار گروه اصلی اهل سنت یعنی شافعی و حنبلی و حنفی با مقداری تفاوت همه بر این مسئله اتفاق‌نظر دارند که اگر این تمسک به اهل‌بیت(ع) نه حتی به‌عنوان جایگاه ولایت بلکه به‌عنوان اولاد پیامبر (ص) ابراز شود وحدت میان مسلمانان گسترش می‌یابد.

کارشناس دینی گفت: در چنین شرایطی است که یک فرقه انگلیسی ساخته‌ای چون وهابیت نمی‌تواند بیاید و به زور پول یا بازارهای رسانه‌ای که به‌وسیله پول در اختیارش قرارگرفته دنیای اسلام را بدنام کند و به‌گونه‌ای که نباید اسلام را معرفی کند.

وی افزود: تمدن سازی اسلامی از سنت‌های پیامبر(ص) است، غفلتی که در دنیای تشیع شده این است که اسلام و دین را گاهی صرفاً به تبلیغ و گفتار محدود می‌کنیم، البته در دنیای اهل سنت خیال می‌کنند، پیامبر اکرم(ص) یعنی همان روایتی که در صحیحین نقل شده در حالی که افزون بر این و آنچه که در گفتار پیامبر(ص) هم به دست می آید آن است که پیامبر(ص) در اقامه دین هم حرکتی را آغاز کرده اند و به واقع جامعه ای را بر محور دین شکل دادند.

قربانی اظهار کرد: اگر این مأموریت را به‌عنوان یکی از سنت‌های قطعی پیامبر(ص) و مأموریت دنیای اسلام و نه دنیای تشیع موردتوجه قرار دهیم قطعاً زمینه وحدت بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: قربانی اظهار پیامبر اکرم ص پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود

به نقل از شهرداری قم،محمدحسین علی‌اکبری،مدیر منطقه یک شهرداری قم اظهار کرد: هزار و ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه منطقه یک شهرداری قم در سال ۱۴۰۳ است که ۶۵۰ میلیارد تومان به اقدامات عمرانی اختصاص پیدا کرده و از این مقدار ۳۶۰ میلیارد تومان مربوط به تملک اراضی است. 

وی با اشاره به وجود پروژه‌های متعدد تملکی در این منطقه، افزود: در حیطه اقدامات اجرایی، تملک یکی از دشوارترین کار‌ها است، چراکه کسب رضایت شهروندان و رعایت قانون در آن بسیار اهمیت دارد.

 مدیر منطقه یک شهرداری قم با بیان اینکه سه ایستگاه مترو در فاز دو خط A متروی قم برای این منطقه تعریف‌شده است، خاطرنشان کرد: ابتدای میدان پلیس، نزدیکی بیمارستان نکویی و ابتدای کوی درخت پیر مکان‌هایی است که برای ایستگاه مترو تعریف‌شده است. 

علی‌اکبری با تأکید بر اینکه تملک معبر ۱۶ متری پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) برای سال ۱۴۰۳ تعریف‌شده است، اضافه کرد: ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص) حدود ۶ یا ۷ پلاک از سنوات قبل تملک باقی‌مانده که در دستور کار امسال است.

 وی با اشاره به پیش‌بینی تملک در بلوار نوبهار و محتشم کاشانی، اذعان کرد: تملک باغ اشراقی از دیگر مسائلی است که باید پیگیری شود، همچنین یک پارکینگ در خیابان شهید فاطمی بین کوچه ۲۱ و ۲۳ پیش‌بینی‌شده است که برای تملک آن اقدام خواهیم کرد. 

مدیر منطقه یک شهرداری قم در خصوص بحث عملکرد این منطقه در تملک در سال ۱۴۰۲، گفت: حدود ۷۶۰ میلیارد تومان کل بودجه منطقه برای سال ۱۴۰۲ بود که ۴۰۰ میلیارد بودجه عمرانی بود و قسمت اعظم آن یعنی ۲۶۰ میلیارد به تملکات اختصاص داشت.

 علی‌اکبری افزود: سرآمد این موضوع آزادسازی خیابان شهدای دروازه ری بود که ۳۴ پلاک در این پروژه تملک و آزادسازی شد و اواخر سال به‌موازات تسریع کار عملیات عمرانی و جدول‌گذاری آغاز شد.

 وی با اشاره به تلاش شهرداری برای تسریع پروژه ساماندهی محله دروازه ری یادآور شد: برای سال جدید تلاش ما تملک باقی پلاک‌ها است تا حلاوت کار با بهره‌برداری برای مردم حفظ شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تیم جدید و اروپایی اکرم عفیف مشخص شد؟
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • اکرم عفیف: رونالدینیو قطری می‌تواند به اروپا برود
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم