Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین گزارش‌ها در خصوص فرایند تشکیل کابینه جدید لبنان حاکی از آن است که رایزنی‌های سیاسی در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه و بی‌ثمر بوده‌اند. این درحالی است که در حال حاضر قریب به ۴ ماه از زمان انتصاب «سعد الحریری» به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان سپری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، او تاکنون موفق به تشکیل کابینه مورد نظر خود نشده است.

بیشتربخوانید

خط قرمز موشک‌های دقیق حزب الله برای رژیم صهیونیستی کجاست؟ + تصاویر

افزون بر این، میانجی گری‌های طرف‌های مختلف میان «میشل عون» رئیس جمهور لبنان و «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف این کشور برای پایان بخشیدن به پرونده تشکیل دولت تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. در همین راستا، تاکنون رایزنی‌های زیادی با رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف لبنان برای برون رفت از بحران تشکیل کابینه انجام شده است، اما تمامی مذاکرات با بن بست مواجه شدند.

روزنامه لبنانی «الجمهوریه» در این زمینه تأکید می‌کند: «در حال حاضر پرونده تشکیل دولت جدید لبنان با پیچیدگی‌های زیادی مواجه شده است. نمی‌توان چشم انداز مثبتی را در مسیر تشکیل کابینه جدید به ریاست سعد الحریری مشاهده کرد». روزنامه مذکور در ادامه مطلب خود تأکید کرده است: «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان به تازگی طرح ابتکاری جدیدی را به منظور حل و فصل بحران تشکیل کابینه ارائه کرده است، اما طرف‌های مختلف تاکنون در خصوص این طرح به نتیجه واحد دست نیافته‌اند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی علت اصلی و اساسی عدم تشکیل کابینه جدید لبنان را کارشکنی‌ها و سنگ اندازی‌های سعد الحریری در این مسیر می‌دانند. حتی رئیس جمهور لبنان اخیراً در جریان دیدار‌هایی که داشته است، سخنان صریحی را در خصوص علت اصلی اختلافات خود با سعد الحریری مطرح کرده است. او گفته است که در حسن نیت الحریری در تشکیل ائتلافات داخلی شک و تردید دارد.

عون معتقد است که سعد الحریری تلاش می‌کند تا بر شرکای سیاسی داخلی خود بیفزاید و یک ائتلاف را تشکیل دهد و در عین حال برای جلب حمایت‌های بین المللی نیز تلاش می‌کند. رئیس جمهور لبنان بر این باور است که هدف اصلی حریری تسلط بر نهاد‌ها و مؤسسات مختلف است.

در همین ارتباط، یکی از اهدافی که الحریری برای تحقق آن تلاش می‌کند، ممانعت از تحقیقات قضائی در خصوص فعالیت‌های مالی بانک مرکزی به ریاست «ریاض سلامه» است. در حال حاضر نام ریاض سلامه نیز در لیست ائتلافی که الحریری تلاش می‌کند آن را تشکیل دهد، حضور دارد. از همین روی، نخست وزیر مکلف تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از رهگذر تشکیل یک ائتلاف داخلی و جلب حمایت خارجی، دیدگاه خود را به میشل عون تحمیل کند.

با تمامی اینها، رئیس جمهور لبنان تاکنون پاسخ قاطعانه‌ای به این تلاش‌های سعد الحریری داده است. او در جریان دیدار خود با برخی شخصیت‌های لبنانی صراحتاً تأکید کرده است که تحت هیچ شرایطی تسلیم فضاسازی‌های داخلی و نیز فشار‌های سیاسی نخواهد شد و زیر بار آنچه که منافع و مصالح عموم لبنانی‌ها را با مخاطره مواجه می‌سازد، نخواهد رفت.

نکته قابل تأمل در خصوص عدم تشکیل دولت لبنان، نادیده گرفتن اختیارات رئیس جمهور در این زمینه توسط سعد الحریری است. الحریری برخلاف قانون اساسی لبنان همچنان بر تک روی در روند تشکیل کابینه اصرار می‌ورزد و معتقد است که خود به تنهایی و بدون جلب نظر میشل عون می‌بایست دولت را تشکیل دهد. این درحالی است که میشل عون معتقد است که طبق قانون اساسی، باید نظر رئیس جمهور در خصوص اسامی وزرایی که قرار است سکان هدایت وزارتخانه‌ها را عهده دار شوند، جلب شود.

این درست همان چیزی است که سعد الحریری آن را نادیده انگاشته است. از همین روی، حریری اصرار دارد تا وزرای وزارتخانه‌های حیاتی را خود به تنهایی و بدون رضایت میشل عون، به پارلمان معرفی کند. به عنوان نمونه، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان می‌خواهد یک فرد مسیحی را در پست وزارت کشور بگمارد. با این حال، عون معتقد است که او در مقایسه با سعد الحریری، برای انتخاب وزیر کشور از اولویت بیشتری برخوردار است.

در این میان، دخالت‌های خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و فرانسه در فرایند تشکیل دولت جدید لبنان، در تأخیر در تحقق این مهم بی تأثیر نبوده‌اند. آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها به دنبال آن هستند تا از طریق اعمال فشار بر ساختار‌های سیاسی لبنان، فضایی را فراهم آورند که مُهره‌های مورد تأییدشان زمام امور در دولت جدید لبنان را برعهده گیرند.

در این میان، سعد الحریری، الحریری برخلاف قانون اساسی لبنان همچنان بر تک روی در روند تشکیل کابینه اصرار می‌ورزد و معتقد است که خود به تنهایی و بدون جلب نظر میشل عون می‌بایست دولت را تشکیل دهد سفر اخیر نخست وزیر مکلف لبنان به «ابوظبی» در امارات خود مؤید این مدعاست. حریری در جریان این سفر تلاش کرد تا از آخرین مواضع ریاض در قبال تحولات لبنان و تأخیر در روند تشکیل کابینه مطلع شود.

در همین راستا، حریری در سفر به امارات متحده عربی از ولیعهد ابوظبی در خصوص موضع مقامات عربستان در قبال مسئولیت خود در لبنان سوال کرده است و بن زائد نیز به او پاسخ داده است: عربستان پرونده لبنان را از طریق ابوظبی پیگیری می‌کند و از نخست وزیری شما نیز حمایت به عمل می‌آورد. به دلیل همین حمایت‌های خارجی است که حریری حاضر نیست برای تحقق منافع ملی در لبنان از شروط حزبی خود در برابر میشل عون کوتاه آید.

نخست وزیر مکلف لبنان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا میشل عون را به عنوان مقصر تأخیر در روند تشکیل کابینه جدید معرفی کند. کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که اغتشاشات و اقدامات خشونت طلبانه اخیر در لبنان نیز نشأت گرفته در همین استراتژی دارد، زیرا برخی در صدد هستند تا میشل عون را از قدرت ساقط کنند. با توجه به تحولات اخیر در لبنان و اصرار حریری بر تک روی در تشکیل کابینه از یک سوی و دل خوش کردن به حمایت‌های خارجی از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد که تشکیل دولت لبنان حداقل در آینده نزدیک دارای افق روشنی باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لبنان کابینه لبنان سعد حریری تشکیل کابینه جدید لبنان روند تشکیل کابینه رئیس جمهور لبنان نخست وزیر مکلف تشکیل دهد سعد الحریری تشکیل دولت میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از العهد، شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: حزب الله لبنان به یاری غزه برخاسته و این حمایت، طرح جنگی دشمن صهیونیست در فلسطین و لبنان را در برهه کنونی و در آینده با مانع روبرو کرده است.

وی افزود: هرآنکه آینده نگر نباشد و این دشمن را نشناسد نمی‌تواند حقایقی را درک کند که بیانگر این است که حمایت ما فوایدی دارد که فراتر از حمایت از غزه و نیز فراتر از حمایت لبنان است و آن تشکیل نیروی بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی است. طرح‌هایی که درباره لبنان و جنوب آن گفته می‌شود تا زمانی که آتش بسی در غزه برقرار نشود غیرقابل اجراست. هر آنکه بحث آتش بس در جنوب را مطرح می‌کند تا دشمن صهیونیست به راحتی در غزه به جنگ ادامه دهد در واقع از ما دعوت می‌کند که در حمله دشمن اسرائیلی مشارکت داشته باشیم.

نعیم قاسم تاکید کرد: ما با غزه و فلسطین هستیم نه با اسرائیل. جنگ در غزه باید متوقف شود و پس از آن جنگ در لبنان متوقف می‌شود. اینکه با تهدیدات نزد ما بیایند مبنی بر اینکه اسرائیل به شما حمله می‌کند و خطاب به آنها می‌گوئیم که تهدیدات شما درست بودن رویارویی ما را ثابت می‌کند و اینکه ما را مصمم‌تر خواهد کرد.

وی افزود: گالانت وزیر جنگ دشمن که تهدید می‌کند که هدف اصلی بازگردانیدن ساکنان شمال به منازلشان است و برهه آتی سرنوشت ساز خواهد بود؛ خطاب به او می‌گوئیم که جنگ نمی‌تواند ساکنان شمال را برگرداند بلکه این جنگ بازگشت آنها را بیش از پیش دورتر خواهد کرد و ممکن است در نهایت بازگشتی در کار نباشد.تداوم جنگ و توسعه آن شهرک نشینان را بر نمی‌گرداند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد. جهان باید بیدار شود و جنگ غزه را متوقف کند زیرا این به واقعیت نزدیک تر است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: حزب الله به دشمن به شکل متناسب پاسخ می‌دهد و گسترش جنگ از سوی دشمن، گسترش پاسخ و مقاومت از سوی حزب الله را به همراه خواهد داشت این تصمیم قطعی است. هنگامی که دشمن، یکی از برادران ما را در منطقه الصرفند هدف قرار داد ما روز سه شنبه با سه پهپاد انتحاری مقر فرماندهی تیپ گلوانی و مقر یگان ایغوز را در پادگان شراگا در شمال شهر عکا هدف قرار دادیم و طبق گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ۲۰۰ هزار شهرک نشین در شمال فلسطین اشغالی به پناهگاه رفتند. همه این تحولات فقط با سه پهپاد رقم خورد حال تصور کنید که اگر پا را فراتر بگذارند چه رخ خواهد داد.

وی افزود: رسانه‌های دشمن تأیید می‌کنند که حدود ۴ هزار موشک و حدود ۶ هزار موشک ضدتانک از سوی حزب الله از زمان شروع جنگ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. آنها می‌گویند که حزب الله ۱۵۰ هزار موشک دارد. با یک محاسبه این میزان سه درصد خواهد بود این بدان معنی است که ما فقط سه درصد از ذخایرمان را طبق گزارش رسانه‌های دشمن طی این هفت ماه خرج کرده ایم و تأثیرات آن آواره شدن شهرک نشینان و خسارت سنگین دشمن و فرسوده شدن ارتش اشغالگر بوده است. آیا بیش از این می‌خواهند؟ به هر حال ما آماده هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسریع در روند رسیدگی به شکایات اتباع و مهاجرین خارجی از طریق کمیته حل اختلاف
  • پاسخ حزب‌الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • شیخ نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود