Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح مبتکرانه افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت خام در پالایشگاه نفت بندرعباس با تکیه بر خلاقیت و دانش متخصصان این پالایشگاه با موفقیت به بهره‌برداری رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اظهار داشت: این طرح مبتکرانه با مجموعه اقدام‌های ارزشمند کارکنان دست‌اندرکار این طرح، با هدف افزایش ظرفیت خوراک نفت خام پالایشگاه و بهینه‌سازی ظرفیت تولید با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی، با بررسی‌های فنی و عملیاتی، انجام شبیه‌سازی‌های فرآیندی، شناسایی تنگناهای عملیاتی و فرآیندی، انجام آزمایش‌های میدانی و رفع تنگناها، با احداث خطوط لوله‌های انتقال جدید و تغییر کاربری بعضی از تجهیزات و بهینه‌سازی شبکه‌های آب، برق و بخار اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هم‌اکنون واحد کاهش گرانروی با ظرفیت خوراک روزانه 30 هزار بشکه در سرویس پالایش نفت خام قرار گرفته است، افزود: با اجرای این طرح، در مجموع 4 میلیون و 700 هزار لیتر در روز فرآورده نفتی شامل 120 هزار لیتر گاز مایع، یک میلیون و 130 هزار لیتر بنزین، یک میلیون و 50 هزار لیتر نفت‌گاز و 2 میلیون و 400 هزار لیتر نفت کوره به تولیدات شرکت پالایش نفت بندرعباس افزوده شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس با اشاره به اهمیت و صرفه‌جویی ارزی - ریالی قابل‌توجه این اقدام خلاقانه و موفق در شرکت پالایش نفت بندرعباس که با تکیه بر دانش فنی به‌طور کامل ایرانی و در اوج تحریم و با روحیه اعتماد به نفس و خودباوری به ثمر نشسته است، تصریح کرد: با توجه به محاسبات فنی و اقتصادی انجام شده اگر اکنون بخواهیم یک واحد تقطیر پالایشگاهی همراه با سرویس‌های جانبی موردنیاز و با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز احداث کنیم، علاوه بر چهار سال زمان، به میزان تقریبی 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

نامور گفت: اجرای این طرح موجب بهبود عملکرد اقتصادی این شرکت شده و سود حاصل از اجرای طرح نیز 17 میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.

وی با اشاره به بعضی نتایج و دستاوردهای این طرح مبتکرانه و ارزشمند گفت: حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و منابع موجود در پالایشگاه، افزایش توان ظرفیت پالایشی و تأمین بیشتر انرژی موردنیاز کشور، افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های گاز مایع، بنزین، نفت‌گاز و نفت کوره به میزان 4 میلیون و 700 هزار لیتر در روز، نبود نیاز به سرمایه‌گذاری برای احداث یک پالایشگاه جدید 30 هزار بشکه‌ای، پیشگیری از فروش 30 هزار بشکه در روز نفت خام و جلوگیری از خام‌فروشی، تولید بیشتر فرآورده‌های نفتی به‌منظور صادرات و بهینه‌سازی الگوی فرآیندی تولید در پالایشگاه بندرعباس بخشی از دستاوردهای این طرح است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: بهبود کیفیت نفت کوره نهایی پالایشگاه و کاهش میزان گوگرد آن، افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای سطح دانش و تجربه نیروی انسانی، ایجاد بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص و امکان انتقال تجارب و دانش بومی و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی نیز از دیگر دستاوردهای اجرای طرح مبتکرانه افزایش 30 هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت خام در واحد کاهش گرانروری است.

نامور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم حرکت به سمت جلوگیری از خام‌فروشی افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه کشور موجب بروز مشکلات و تنگناهای بسیاری در صادرات نفت خام شده است و به همین دلیل جلوگیری از خام فروشی و توسعه ظرفیت‌های پالایشی از مؤلفه‌های اصلی و مهم اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید بود که در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز قرار گرفت و به این منظور با مطالعه ظرفیت‌های موجود و اقدام مناسب و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، طرح پالایش نفت خام در واحد کاهش گرانروی پالایشگاه برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی با اشاره به دیگر طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه در شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال‌های اوج تحریم که با استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود به اجرا درآمده است، گفت: طرح مبتکرانه تولید اسید کلریدریک گازی که برای نخستین بار با مشخصات خاص صنایع پالایشگاهی و با خلوص بالا در شرکت پالایش نفت بندرعباس تولید و در پنجمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی در اسفندماه امسال به‌عنوان محصول برتر ایرانی معرفی شد، طراحی و ساخت کنترل‌کننده گرمکن بخش احیای کاتالیست برای نخستین بار در کشور و همچنین طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت احداث واحد کک‌سازی برای تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم‌سازی از آن جمله است.

در شرایطی که تحریم‌های ناعادلانه نفتی بر کشور حاکم است، متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس با اشراف کامل بر فرآیند پالایش نفت خام و ظرفیت‌های تولیدی و با استفاده از خلاقیت، خرد جمعی و اعمال تغییرات مبتکرانه در واحد کاهش گرانروی این پالایشگاه با کمترین میزان هزینه، ظرفیت پالایش نفت خام را به میزان 30 هزار بشکه در روز افزایش دادند.

در واحد کاهش گرانروی ته‌مانده برج‌های تقطیر در خلأ در دمای بالا به محصولات سبک‌تر تبدیل می‌شود که با انجام مطالعات گسترده کارشناسی و با بهینه‌سازی فرآیند تولید و حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در این واحد، امکان پالایش نفت خام در آن محقق شد، همچنین استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته در این واحد، سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پالایشگاه های نفتی شرکت پالایش و پخش پالایشگاه های نفتی شرکت پالایش و پخش شرکت پالایش نفت بندرعباس پالایش نفت خام ظرفیت پالایش طرح مبتکرانه واحد کاهش هزار بشکه بهینه سازی هزار لیتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • قهرمانی تیم پالایش نفت بندرعباس در مسابقات پدل برد انتخابی تیم ملی
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس