Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:02:54 GMT

رستم و اسفندیار در شیراز ضبط و تصویربرداری شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۱۹۳۶

رستم و اسفندیار در شیراز ضبط و تصویربرداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، داستان رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی، دستمایه یک اثر خوانشی منظوم به هدایتگری داریوش ثمر است که پس از ماه‌ها کوشش این کارگردان نمایش، در تالار حافظ جهت ضبط صوتی و تصویربرداری برای ارائه در درگاه‌های غیر حضوری تنظیم شده است.

در این پروژه هنروران الیاس دهقانی (راوی)، داریوش ثمر (اسفندیار، گشتاسپ، جاماسب، زال دستان)، اسفندیار دهقانیان (رستم)، سعیده امینی (شرح خوان صحنه و نقش سیمرغ)، لاله امامی (نقش کتایون)، ملیکا رضایی (سیمرغ و شرح خوان و درخت گز)، نازنین ضحاکی (سیمرغ و شرح خوان)، کیمیا مرادی (سیمرغ و شرح خوان) نقش‌خوانی دارند و عاطفه مسلمی (سیمرغ و پخش موسیقی)، آرشام کمالی (افکت و دستیار صحنه) را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داریوش ثمر درباره این پروژه به خبرنگار مهر، گفت: همه بخش‌های شاهنامه حکیم توس پر از تصاویر و صدا و دارای قالبی حماسی و با شکوه و تراژیک است اما شاید داستان رستم و اسفندیار یک خاصیت برتر برای هنرهای نمایشی داشته باشد که آن کشمکش‌هایی عمیق بین انسان و خودش و تقدیر است، تقدیر عنصر برتر و پی رنگ این داستان است.

این هنرمند شیرازی ادامه داد: هم قهرمان داستان رستم پیر با منش پهلوانی خود که در بند شدن را هرگز نمی‌پذیرد مسیر تراژدی را مهیا می‌کند برای خودش با تمام هشدارهای زال و هم اسفندیار جوان که می‌داند اختر و سرنوشت او مسیری غمبار را برایش رقم زده و انگار خود خواسته به آن می‌افزاید تا زودتر به سرانجام برسد.

به گفته ثمر، یک درهم تنیدگی تراژیک و برخوردی قهرمانانه از دو نگرش با دقیق‌ترین و بدیع ترین تصاویر از رستم و اسفندیار در مثنوی حکیم توس گنجانده شده که جای واکاوی بسیار دارد و البته در کتاب داستان داستان‌ها، رستم و اسفندیار به کوشش محمدعلی اسلامی ندوشن این اشعار فصل بندی شده که با سر فصل‌های اشعار بخش‌های داستان خاصیت خوانشی بهتری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: با راهنمایی استاد عبدالله آهار، کتاب برای این منظور گزینش شد که از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنین از استاد احمد و سرپرست گروه تئاتر آریا شیراز تقدیر می‌کنم که مشوق و همراه کار بودند.

ثمر با بیان اینکه پروژه یادشده برای اردیبهشت آینده و در تقارن با بزرگداشت فردوسی آماده می‌شود، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس که با سختگیرانه ترین موازین بهداشتی برای اخذ مجوز و همراهی دریغ نداشت، تشکر کرد.

کد خبر 5167503

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز شاهنامه تئاتر ایران ویروس کرونا کرمانشاه انتخابات شورای شهر و روستا بوشهر شیراز انتخابات 1400 آمار کرونا خطبه های نماز جمعه گرگان اردبیل عکس استانها شهرستان کرج زلزله سنندج رستم و اسفندیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند

به گزارش شهرداری قم، قاسم طالبی با اشاره به برنامه سازمان تاکسیرانی برای تجهیز تاکسی‌های شهری به دستگاه‌های کارت‌خوان اظهار داشت: برابر برنامه‌ریزی و تفاهم صورت گرفته با مدیریت بانک رفاه کارگران استان، شرایط مناسبی برای تاکسیرانان فراهم‌شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستگاه کارت‌خوان مجهز شوند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مسافران و رانندگان تاکسی پرداخت کرایه به صورت نقدی و مشکل پول خرد بوده که از اواسط سال گذشته بحث هوشمندسازی پرداخت کرایه در دستور کار سازمان تاکسی‌رانی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم ابراز کرد: آن دسته از مالکین تاکسی‌هایی که اقدام به دریافت دستگاه کارت‌خوان کنند از پرداخت مالیات مشاغل معاف هستند.

به گفته وی، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در ۶ ماه نخست امسال تمامی تاکسی‌های سطح شهر به دستگاه کارت‌خوان مجهز می‌شوند.

کد خبر 6089862

دیگر خبرها

  • شروع ساخت «نارنیا» گرتا گرویگ در آگوست/ فیلمبرداری ۷ ماهه!
  • غرق‌شدن مرد میانسال در آب‌بندان سیمرغ
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • غرق شدن مرد ۵۵ ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار
  • (ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد
  • افشا شد: قول‌های بارسا به ژاوی چه بود!‏
  • (تصاویر) زورخانه پهلوان رستم
  • (عکس) ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد (عکس)