درخواست مولاوردی از شورای نگهبان در خصوص واژه رجل سیاسی
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۳۶۲۹
به گزارش جماران؛ دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، بانوان ایرانی را به مشارکت گسترده و پرشور در انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ فراخواند و از شورای نگهبان خواست واژه «رجل سیاسی» را مورد تفسیر قرار دهد.
شهیندخت مولاوردی امروز - جمعه - در دومین کنگره جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی تحت تاثیر عوامل مختلف به سطح نازلی رسیده و بیتفاوتی، بیانگیزی و ناامیدی بخشی از مردم از اثربخشی رای و نهادهای انتخابی در تعیین سرنوشتشان مسوولیت احزاب را مضاعف میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی یادآور شد: تحریمها، ترورها، جنگ اقتصادی به ویژه در سه سال اخیر و ناکارامدی ها، جامعه را با بحران روبهرو ساخته است که موجب تشدید شکافها، گسست اجتماعی و تبعض جنسیتی شده است.
وی خاطرنشان کرد: مطابق اصل ۵۶ قانون اساسی، هیچ کسی نمیتواند حق سرنوشت را افراد سلب کند و به همین خاطر، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان آماده برگزاری انتخابات ریاستجمهوری و شوراها میشود.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان با تاکید بر درک واقعبیانیه از دوران پساترامپ و اغتنام از این فرصت و پرهیز از فرصتسوزی ابراز داشت: با پافشاری بر طرحهایی که موجب کاهش مشارکت مردم میشود و با تعارض سیاستهای اعلامی و اعمالی در زمان انتخابات، ممکن بهار انتخابات به پاییز گراییده شود.
زنان در انتخابات مشارکت گسترده و پرشوری داشته باشند
مولاوردی درباره شرایط امروز جریان اصلاحات بیان کرد: این جریان امروز در بزنگاه تاریخی قرار گرفته است. مسوولیتپذیری در شرایط کنونی کشور، پذیرش سهم خود و تن دادن به اصلاحات در اصلاحات نقطه تمایز این جریان با جریانهای خود حقپندار محسوب میشود. بازگشت به جامعه، همگرایی، ترمیم و تحکیم پیوند با جریانها و جنبشهای در شرایط کنونی ضروری است.
وی به جریانهای مختلف در میان اصلاحطلبان اشاره کرد و گفت: امروز در این جریان برخی خود را پیشرو و برخی خود را عدالت میدانند و معتقدند عدالت دال مرکزی اصلاحات است و اکتفا به راهبردهای پیشین را کافی نمیبینند.
خود را متعهد به برنامه و راهبرد جبهه اصلاحطلبان میدانیماین فعال اصلاح طلب افزود: اگر جنبش دوم خرداد را یک روند و جریان بدانیم و آن را در سیر تکاملی انقلاب اسلامی دانسته و نه یک پروژه و گسست، آنگاه ختم و شکست این جریان را از سر بیرون میکنیم.
مولاوردی با تاکید بر این که جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان خود را متعهد به برنامه و راهبرد جبهه اصلاحطلبان میداند، گفت: جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به عنوان حزبی با مشی اصلاحطلبانه و رویکردی اجتماعی میکوشد نگاهی به حقوق انسانی به قدرت داشته باشد و نه قدرت به هر بهایی.
به گفته این فعال سیاسی اصلاحطلب، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان بر این باور است که تحقق اهداف، برنامه و راهبردهای کلان در مرامنامه و اساسنامه این جمعیت مرهون مطالبهگری و مشارکت اعضا است و در این مسیر با ممارست بر مدارا در حرکت است.
مولاوردی در بخشی دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیتها و اقدامات جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان پرداخت.
وی إظهار داشت: نخستین کنگره جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در خرداد ۹۷ برگزار شد و اینک دومین کنگره با حضور ۸۰۰ تن از اعضا به همراه اعضای جدید برگزار میشود.
وی با تشکر از مصطفی معین برای سخنرانی در این کنگره و مراتب قدردانی از نظام درمان و شهدای مدافع سلامت گفت: تاکید بر احزاب و سمنها بر تحقق حق سلامت به این دلیل است که کمتر بر نقش احزاب و نهادهای مدنی در این باره شنیدهایم و بیشتر درمورد ظهور و بروز احزاب در زمان انتخابات و بلواهای سیاسی سخن گفته می شد و در زمان طرح مسایل اجتماعی و بحرانها کمتر نقشآفرین هستند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه داد: البته این مسأله بیشتر عوامل بیرونی دارد که به میدان ندادن به احزاب و فقدان شکلگیری نظام حزبی و... ارتباط دارد و از آنجاهایی که دولتها حزبی نیستند و به احزاب و مردم پاسخگو نیستند، توجهی نیز به احزاب هم ندارند.
دومین کنگره جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان امروز با سخنرانی مولاوردی دبیرکل این جمعیت و مصطفی معین از فعالان اصلاح طلب و وزیر علوم دولت إصلاحات به صورت آنلاین برگزار شد.
منبع: جماران
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اصلاح طلبان شورای نگهبان شهیندخت مولاوردی مصطفی معین رجل سیاسی تحریم های ایران جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان اصلاح طلب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/