Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:07:42 GMT

دستگاه قضایی به جای تحمل بار کوتاهی بقیه، پاسخ بخواهد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۵۱۳۴

دستگاه قضایی به جای تحمل بار کوتاهی بقیه، پاسخ بخواهد

ایسنا/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: دستگاه قضایی به جای اینکه بار کوتاهی بقیه را به دوش بکشد باید مطالبه گر بوده و از مسئولین پاسخ بخواهد.

"سیدمهدی قویدل" در جمع کارکنان قضایی شهرستان راور با اشاره به اینکه همکاران این شهرستان دلسوزانه، فعال و توانمند به انجام برنامه های پیشگیرانه می پردازند، اظهار کرد: باید مساله عدالت ترمیمی به صورت ویژه مدنظر همه همکاران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رویکرد دستگاه قضا در سند تحول قوه قضائیه را یک چرخش 180 درجه دانست و افزود: هم اکنون ما بار کوتاهی، کم کاری و سوءمدیریت سایر دستگاه ها را به دوش می کشیم و ورود حجم انبوهی از پرونده به درگیری کارمند و قاضی در دستگاه قضایی منجر شده که نتیجه کوتاهی و بی تفاوتی برخی از مسئولین در سطح جامعه است.

قویدل با اشاره به اینکه برخی افراد چنان مسائل را ساخته و پرداخته می کنند تا عملکرد دستگاه قضایی را زیر سوال برده و افکار عمومی را طلبکار دستگاه قضایی کنند در حالی که رویکرد اسلام و مبانی علمی چنین نیست، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم تا جرمی اتفاق نیفتاده و کوتاهی نباشد و مدیری که وظیفه برعهده دارد باید آن را به نحو احسن انجام دهد.

این مقام قضایی گفت: دستگاه قضایی به جای اینکه بار کوتاهی بقیه را به دوش بکشد، باید مطالبه گر بوده و از مسئولین پاسخ بخواهد، به علاوه چرخش مدنظر دستگاه قضایی تغییر از رویکرد دادخواست محور به احیاء حقوق عامه و گسترش آزادی های مشروع است.

وی بر چرخش از غلبه محافظه کارانه و مصلحت اندیشی به قاطعیت و تصیمات انقلابی تاکید و بیان کرد: باید از نگاه منفعلانه به نگاه فعال و ایجابی تغییر کنیم و نتیجه این تغییرها امید و پویایی درجامعه خواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، وی با اشاره به اینکه همه همکاران اداری به عنوان کارشناسان زبده و متخصص باید به تحلیل پرونده های خود بپردازند، اظهار کرد: ما به نظرات همکاران نیاز داریم تا بتوانیم پیشگیری را در همه سطوح جامعه نهادینه کنیم چراکه پیشگیری مظلوم واقع شده و در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

معاون دادگستری استان کرمان گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم و برابر قانون پیشگیری از وقوع جرم و مصوبات شورای پیشگیری، باید به شکل ویژه نسبت به احیای حقوق عامه اقدام کند که البته این امر با کمک همه همکاران قضایی امکان پذیر خواهد بود.

وی در ادامه به معرفی سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) پرداخت و گفت: می توان مشکلات جامعه از جمله مسائل مربوط به معادن را از این طریق اطلاع رسانی کرده و از وقوع حوادث بعدی جلوگیری کرد، ضمن اینکه نباید تنها به ارسال گزارش ها اکتفا شود بلکه می توان پیشنهادات و ایده های کاربردی را به این سامانه ارسال کرد تا مورد ارزیابی قرار گرفته و اعمال شوند.

قویدل با تقدیر از عملکرد مدیران قضایی و مجموعه همکاران دادگستری شهرستان راور در کسب رتبه برتر در موضوع پیشگیری از وقوع جرم و همچنین در اجرای طرح های موفق پیشگیرانه مانند سرقت پسته، نظارت بر بازار و طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، بر اطلاع رسانی و ترویج طرح هایی مانند سامانه سجام، مصلحین و اورژانس قضایی در شهرستان راور تاکید و تصریح کرد: برای رفع نقاط حادثه خیز شهرستان راور و کاهش تصادفات در این حوزه باید اقدامات و تلاش مضاعف صورت گیرد، همچنین پیشگیری های وضعی در شهرستان باید پیگیری شود.

وی گفت: به دنبال این هستیم درخصوص شناسایی، مبارزه و رفع بسترهای جرم زا خصوصاٌ مافیای موادمخدر، همایش منطقه ای با استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی برگزار کنیم تا مسائلی همچون قاچاق سوخت، موادمخدر و قاچاق اتباع بیگانه مورد بررسی و راهکاریابی قرار گیرد.

وی یادآورد شد: در سال 99 سامانه تصمیم که به ارجاع پرونده های خانواده و طلاق می پردازد در هفت شهرستان استان راه اندازی شده که باید نسبت به راه اندازی این سامانه در سایر شهرستان های استان و نیز نسبت به ایجاد مرکز مهر خانواده در شهرستان راور اقدام شود تا فرزندان طلاق برای ملاقات مجبور به رفتن به کلانتری ها نباشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان علاوه تاکید بر توجه همکاران قضایی به جشنواره رای، بیان کرد: در سال 1400 جشنواره پیشگیری که ایده خلاقانه ای در استان کرمان و کشور محسوب می شود را برگزار خواهیم کرد و به واسطه آن طرح های ابتکاری پیشگیری مورد داوری قرار گرفته و به نفرات برتر نیز جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ترک فعل مسئولین پيشگيري از وقوع جرم پیشگیری از وقوع جرم شهرستان راور دستگاه قضایی استان کرمان بار کوتاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حدود ۱۲۰ سال قانونگذاری در ایران، اجرای ناقص و ناتمام قوانین است و یکی از اشکالاتی که بر قانونگذاری وارد است میزان توان و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در ارجاع امور قوانین است.

معاون قضائی دادگستری کل استان تهران در فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران افزود: یکی از چالش‌های اساسی در حدود ۱۲۰ سال قانونگذاری در ایران، اجرای ناقص و ناتمام قوانین است، عدم اجرای قانون و ترک فعل برخی از دستگاه‌های اجرایی از انجام وظایف و تکالیف قانونی مانند عدم اجرای قانون هوای پاک، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به عنوان یک مسئله در دستگاه قضائی مطرح است.

نیکوکار در ادامه گفت: یکی از آسیب‌های شهر تهران، کودکان کار و خیابان و زباله گرد است که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، تقسیم کار در دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است؛ ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار و عدم نگارش آئین نامه یا دستورالعمل یا شیوه نامه معطّل مانده است.

وی اشاره کرد: در این زمینه لازم به ذکر است با تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران تمام قد در برخورد قضائی و ساماندهی موضوعات آسیب زا همچون معتادان متجاهر و اماکن پلاک قرمز و حمایت از جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و زباله گرد خیابان توسط شهرداری اقدام شود.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: باید بپذیریم اگر پیشگیری‌های اولیه و ثانویه در چند دهه گذشته به موقع و منسجم به اجرا درمی‌آمد، دچار آسیب‌های جدی اجتماعی در بخش‌های مختلف در شهر تهران نبودیم.

نیکوکار با اشاره به اینکه باید در مورد پیشگیری از آسیب‌ها، دستگاه‌های متولی کوشا باشند؛ گفت: دغدغه اصلی ما در مورد سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)، عدم اجرای قوانین و مقررات و ضوابط و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های موجود است.

کد خبر 6090550

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • لزوم توجه به موضوع پیشگیری از جرم در سطح استان
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • مسی، مسی است و هر کار بخواهد می‌کند!
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • برگزاری مسابقه فوتبال به مناسبت هفته سلامت در امور آب و فاضلاب میاندوآب
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند