Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@23:04:43 GMT

راه اندازی سامانه ثبت محکومیت های مالی

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۹۶۳۸

رئیس قوه قضائیه گفت: همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات در اجرای سند تحول، موجب شده این سند بین مردم و همکاران قضائی یک سند قابل اجرا و دست یافتنی نشان داده شود.

به گزارش مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد راهبری پیگیری اجرای سند تحول قضائی و آئین بهره برداری از فاز اول سامانه‌های مرتبط با این سند، با تبریک عید مبعث تصریح کرد: بعثت مهمترین و عظیم‌ترین تجلی پروردگار متعال است و انسان با اتکا به آموزه‌های نبی مکرم اسلام به سوی سعادت حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضائیه با تقدیر از زحمات مسئولان و همکاران مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در اجرای مأموریت‌های مربوط به هوشمندسازی قوه قضائیه تصریح کرد: همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات در اجرای سند تحول، موجب شده این سند بین مردم و همکاران قضائی یک سند قابل اجرا و دست یافتنی نشان داده شود.

وی گفت: با راه اندازی سامانه سجل محکومیت‌های مالی در سال جهش تولید، بانک‌ها، مراکز و بنگاه‌های عظیم اقتصادی می‌توانند مشتریان و شرکای تجاری خود را اعتبارسنجی کرده و با اطمینان با آنها معامله نمایند.

رئیسی افزود: این کار علاوه بر توسعه کمی و کیفی فعالیت اقتصادی در کشور، دعاوی و شکایات ناشی از مشکلات به وجود آمده بر اثر عدم شناخت نسبت به اعتبار و سابقه طرفین معامله را کاهش می‌دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که استفاده از این سامانه حرکت فناوری پایه دستگاه قضا را سرعت بخشیده و فرآیند مربوط به اسناد ثبتی و مأموریت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک را نیز تسهیل می‌کند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از سامانه هوشمند استعلامات مالی نیز گفت که این سامانه کمک بسزایی برای مجریان احکام قضائی در اجرای دقیق حکم و نظارت بر فرآیند اجرای احکام خواهد کرد.

رئیسی افزود: گاهی استعلامات مالی چند ماه طول می‌کشد و پرونده در دست قاضی می‌ماند اما این سامانه موجب سهولت در شناسایی اموال محکوم علیه می‌شود و به کسانی که سند یا حکمی برای اجرا می‌آورند نیز اطمینان می‌دهد به حق خود می‌رسند.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: کار قوه قضائیه ستاندن حق از تعدی‌کنندگان به حقوق مردم و بازگرداندن حق به صاحب آن است و اگر اموال زود شناسایی شده و حقوق مراجعه کننده به دستگاه قضا تأمین شود گام بزرگی در جهت اجرای قانون و عدالت خواهد بود.

رئیسی افزود: این احساس خیلی مبارکی است که مردم احساس کنند در مراجعه به عدلیه سریع به عدالت دسترسی پیدا می‌کنند و به حق خود می‌رسند.

وی متذکر شد اجرای عدالت و قانون علاوه بر اجر معنوی موجب افزایش اعتماد عمومی و کارآمدی نظام اداری کشور می‌شود و همه کسانی که دراین مسیر گام برمی‌دارند در صواب آن شریک خواهند بود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عدم اجرا و تأخیر در اجرای قانون پسندیده نیست، اظهار داشت: مدت زیادی از موعد اجرای قانون برنامه ششم توسعه گذشته اما هنوز برخی مواد آن اجرا نشده و بر زمین مانده است.

رئیسی بر همین اساس نسبت به اجرایی شدن مواد ۱۱۶ و ۱۱۷ قانون برنامه ششم توسعه ابراز خرسندی کرد و گفت: اجرای صددرصدی تکالیف مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در برنامه ششم توسعه خبر خوبی است که تقدیر مضاعف دارد.

در این نشست صاحب‌کار معاون راهبردی قوه قضائیه گزارشی از برگزاری ۴ جلسه اخیر کمیسیون ویژه پیگیری اجرای سند تحول قضائی در دو هفته گذشته ارائه کرد و زارع‌پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز به تبیین آخرین اقدامات این مرکز در جهت هوشمندسازی نظام قضائی پرداخت.

زارع‌پور با اشاره به ۱۳ تکلیف قانونی مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در سند تحول قضائی گفت که در ۶۷ صفحه سند تحول مجموعاً ۱۰۷ راهکار فناوری پایه است که بیانگر آن است که ۶۰ درصد تکالیف سند تحول با ابزاری فناوری تحقق می‌یابند.

وی با تقدیر از مجاهدت همکارانش در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و همکاری مسئولان بانک مرکزی و سازمان بورس و همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک در تبادل اطلاعات برای راه‌اندازی سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد سایر دستگاه‌ها نیز با ارائه اطلاعات خو به این مجموعه موجبات تکمیل و ارتقا کارآمدسازی این سامانه را فراهم نمایند.

به گزارش مهر، در این مراسم «سامانه سجل محکومان مالی» با هدف ایجاد شفافیت بیشتر و رونق فعالیت‌های اقتصادی در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت که بر اساس آن از این پس سوابق محکومیت‌های مالی به صورت برخط و با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی در اختیار نهادهای قانونی استعلام کننده همچون بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، دستگاه‌های اجرایی، دفاتر اسناد رسمی و طرفین معامله قرار خواهد گرفت.

راه‌اندازی این خدمت نوین قضائی که در راستای هوشمندسازی دستگاه قضا و اجرای تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه صورت گرفته از طرح بسیاری از دعاوی جلوگیری خواهد کرد و موجب کاهش پرونده‌های قضائی خواهد شد.

بر این اساس افراد حقیقی و حقوقی در هر معامله می‌توانند با مراجعه به سامانه ریسک مربوط به عدم شناخت طرف مقابل را کاهش داده و در نتیجه از معامله با افراد پرخطر اجتناب کنند. «تقویت بازدارندگی مجازات‌ها»، «کاهش زمان اجرای احکام دادگاه‌ها» و «کاهش دعاوی اعسار از پرداخت محکوم به از دیگر دستاوردهای این سامانه خواهد بود. «سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضائیه (سهام)» از دیگر سامانه‌هایی است که امروز با حضور رئیس قوه قضائیه مورد بهره‌برداری قرار گرفت که گام نوینی در راستای تسریع در اجرای عدالت خواهد بود.

با راه‌اندازی این سامانه از این پس واحدهای اجرای احکام سراسر کشور می‌توانند به صورت برخط و آنی نسبت به شناسایی اموال اشخاص محکوم علیه در سقف محکوم به اقدام نمایند. این سامانه با توجه به ضرورت حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از هرگونه دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات اشخاص به نحوی طراحی شده که امکان استعلام صرفاً در مورد افراد ثبت شده در پرونده‌ها امکان پذیر باشد؛ در این سامانه همچنین سوابق تمام استعلامات ثبت و ضبط شده و مراجع نظارتی می‌توانند عملکرد بهره‌برداران را پایش و بر استعلامات نظارت کنند.

قرار است در فازهای بعدی این خدمت نوین و تحولی، توقیف برخط اموال و دارایی‌های اشخاص محکوم علیهم و نیز امکان انتقال برخط آنها به اشخاص محکوم له پس از تغییر قوانین و مقررات مربوطه عملیاتی شود. ارتقا سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی از دیگر اقدامات صورت گرفته ذیل سند تحول قضائی است که در راستای اطمینان بخشی بیشتر از ابلاغ اوراق قضائی به گروه‌های خاص اجرایی شده و گام مهمی در کاهش اطاله دادرسی ناشی از عدم رؤیت به موقع ابلاغیه‌ها توسط خواندگان دعوا خصوصاً گروه‌های خاصی نظیر زندانیان، سالمندان، بیماران و معلولان، افراد کم سواد و اتباع خارجی محسوب می‌شود بر اساس دو اصلاحیه صورت گرفته در سامانه‌های قضائی از این پس افراد می‌توانند در صورت تمایل شماره تلفن همراه حداکثر سه نفر دیگر را با اجازه خودشان به قوه قضائیه بدهند تا پیامک‌های اطلاع رسانی مربوط به ابلاغیه‌ها به صورت همزمان برای آنها نیز ارسال شود تا چنانچه فرد مذکور ابلاغیه خود را ظرف ۲۴ ساعت مشاهده نکند، پیامک یادآوری برای اشخاص معرفی شده در سامانه او ارسال می‌شود که با این اقدام اقشار خاص هدف زودتر از گذشته نسبت به صدور ابلاغیه خود مطلع می‌شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهدی باکری حداقل دستمزد میلاد حاتمی عملیات بدر کنفدراسیون فوتبال آسیا راه اندازی سامانه ثبت محکومیت های مالی مهدی باکری حداقل دستمزد میلاد حاتمی عملیات بدر کنفدراسیون فوتبال آسیا مرکز آمار و فناوری اطلاعات برنامه ششم توسعه رئیس قوه قضائیه استعلامات مالی سند تحول قضائی اجرای سند تحول قوه قضائیه بهره برداری راه اندازی دستگاه قضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۹۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: اکنون صنعت غذایی کشور پرنشاط است و گردش مالی آن بعد از صنعت پتروشیمی در مقام دوم قرار دارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شقایق حق‌جوی جوانمرد؛ رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی طی سخنانی در افتتاحیه رویداد فبین‌فود (هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع) در مشهد مقدس سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: دانشگاه های کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرده اند و افراد بسیاری نیز از آن فارغ‌التحصیل شده اند که این افراد باید در صنایع کشور مشغول به کار شوند. .از سوی دیگر صنعت نیز کارهای زیاد بر زمین مانده دارد که به سختی اداره می شوند و به همین دلیل نوآوری در آن کم دیده می شود و این معاونت مسئول اشاعه و ترویج فناوری است.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با بیان اینکه صنایع به سختی به موضوع تحقیق و توسعه توجه دارند، گفت: این رویداد هم‌رسانی لازم را ایجاد می‌کند تا در کنار نیازهای صنایع، نقدینگی موجود در کشور و البته حضور نخبگان، حرکتی در کشور ایجاد شود تا ظرفیت‌های آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) برای نوآوری در صنعت غذا فراهم شود.

حق‌جوی جوانمرد اظهار کرد: چشم‌انداز ما این است که این رویداد در سال‌های آینده بین‌المللی شود، زیرا غذا یکی از نمایشگرهای قدرت و فرهیختگی کشور ها به شمار می‌رود. این در حالی است که کشور ما با وجود غذاهای فاخر متشکل از هزاران ترکیب شگفت انگیز نتوانسته غذاهای خود را در کنار میراث و فرهنگمان به جهان معرفی و صادر کند.

شادی بلوریان؛ دبیر رویداد ملی فبین‌فود نیز با بیان این که این رویداد در سه کلیدواژه نوآوری، غذا و fablab (آزمایشگاه ساخت سریع) دنبال می‌شود، اظهار کرد: زمانی می‌توان از امنیت غذایی سخن گفت، که تمام مردم کشور به غذا در هر زمانی دسترسی داشته باشند و این رویداد سعی در هم‌افزایی بیشتر در این زمینه دارد زیرا کشورهای قدرتمند با تحدید غذا سعی در استعمار سایر کشورها دارند.

ارائه پژوهانه 10000 دلاری به پروژه‌های تحقیقاتی دارای همکار خارجی در حوزه فناوری‌های راهبردی

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌توانند رسیدن به امنیت غذایی را با ایجاد زنجیره فناوری و نوآوری تقویت و تسهیل کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به نوآوری دست پیدا کنیم، فب لب ها نقش کلیدی در رسیدن آسان و ارزان به محصولات دارند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، خدمات تخصصی و کنترل کیفی، شرایط ارزیابی و ارائه محصول به بازار را فراهم می کند.

بلوریان گفت: پژوهش برای پژوهش مورد نیاز ما نیست، بلکه به دنبال تولید محصولی هستیم تا طرح‌های ارزشمند ارائه شده بتواند مشکلات مسیر حرکتی صنایع را تسهیل کند؛ بر همین اساس فب‌لب ها درصورتی موفق هستند که بتوانند نیازی از جامعه را برطرف سازند.

وی افزود: در این مسیر فناورانه، وقتی نیازی از سوی صنعت شناسایی و دریافت شد به محققان و نوآوران ارجاع می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند زیرساختهای لازم برای این هم افزایی را فراهم کند.

بلوریان درباره رویداد فبین فود هم گفت: بعد از رونمایی از پوستر رویداد ملی فبین‌فود توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی پیش‌رویدادهایی با هدف معرفی فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برگزار شد.

به گفته وی، نخستین پیش‌رویداد آن با حضور صنایع مختلف، دومین پیش‌رویداد با حضور صنایع، نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سومین پیش‌رویداد نیز با حضور نمایندگان صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

بلوریان افزود: بعد از برگزاری پیش‌رویدادها 100 نیاز از صنایع دریافت شد و بعد از غربالگری ها 60 نیاز انتخاب شده و به اطلاع فناوران و نوآوران رسید، در این مراسم طرح‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

در پایان رویداد ملی فبین فود، 9 تفاهم نامه بین صنایع و افراد نخبه به امضا رسید.

نخستین رویداد ملی"فبین‌فود" به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور با عنوان " هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)" روز پنج‌شنبه 13 اردیبهشت ماه به همت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مشهد مقدس برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای تحقق شعار سال
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • راه حل سند تحول برای رفع مشکل پراکندگی نظرات در حقوق عامه
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • راهکارهای سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری