Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرزو سلخوری گفت: چگونگی محافظت بهتر از کودکان در برابر شکارچیان آنلاین و در عین حال استفاده مثبت از این فضا همواره مورد تاکید است؛ زیرا با گذر زمان و دسترسی به اینترنت، انواع جدیدی از خطر در فضای مجازی در حال رشد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آرزو سلخوری در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون عرصه علم و فناوری اظهار کرد: فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) طی دو دهه اخیر با سرعت فزاینده‌ای توسعه پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیشرفت‌های سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات از نظر اجتماعی، آموزشی و سرگرمی مزایا و فرصت‌هایی را برای کودکان و بزرگسالان به همراه آورده‌اند، در واقع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط، فضاهای جدیدی برای تعامل و شکل‌گیری روابط اجتماعی با دیگران را فراهم کرده است.
کودکان بیشتر در معرض خطر دام‌های آنلاین در فضای مجازی هستند
عضو فعال انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: اینترنت ابزاری خنثی برای انتشار داده‌هاست که می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد و به عنوان یک منبع آموزش برای افراد در هر سن و ظرفیت استفاده شود، در عین حال می‌شود از اینترنت برای دام‌های آنلاین یا اهداف منفی استفاده کرد که در این میان کودکان بیشتر در معرض خطر چنین دام‌هایی هستند.
وی عنوان کرد: بحث در مورد چگونگی محافظت بهتر از کودکان در برابر شکارچیان آنلاین و در عین حال استفاده مثبت از این فضا همواره مورد تاکید جامعه شناسان است زیرا با گذر زمان و دسترسی به اینترنت همراه، اشتراک فایل، پیام رسان فوری، اتاق گفتگو، بازی‌های تعاملی چند نفره و دوربین‌های وب؛ انواع جدیدی از خطر در فضای مجازی در حال رشد است.
سلخوری بیان کرد: اگر فرزندان استفاده عاقلانه از فضای مجازی را بیاموزند، می‌توانند هنگام استفاده از اینترنت با تمام منابع موجود در امنیت باشند؛ اما در عین حال والدین باید در مورد خطرات زیادی که این دسترسی برای فرزندان آن‌ها ایجاد می‌کند هوشیار باشند.
وی ادامه داد: از آنجا که امروزه بچه‌ها اغلب نسبت به والدین خود در مورد این تکنیک‌های ارتباطی بسیار باهوش‌ترند؛ لذا دانش و عادت آن‌ها می‌تواند والدین را بترساند، همیشه نمی‌توان فهمید که چه موقع و چگونه باید وارد عمل شد؛ با این حال، برای اینکه فرزندان خود را ایمن نگه داریم، هنوز باید از آن‌ها محافظت کنیم.
والدین نقش اساسی در محافظت از فرزندان در برابر آسیب‌ها و تهدیدها دارند
عضو فعال انجمن سواد رسانه‌ای ایران عنوان کرد: والدین نقش اساسی در محافظت از فرزندان خود در برابر آسیب‌ها و تهدیدها دارند، نظارت بر رفتار کودکان در فضای مجازی نباید به صورت مچ‌گیری یا ارتباط پلیسی و متهم باشد بلکه باید محدودیت‌هایی تعیین و قوانینی وضع کنیم.
وی ادامه داد: بهتر است در مورد استفاده از تلفن همراه با نوجوان خود در مورد قوانین مذاکره کنید و خط مشی استفاده از اینترنت و داده‌های خانوادگی را تنظیم کنید و هنگام تنظیم قوانین فضای مجازی، میزان آسیب پذیری و همچنین سن و مرحله رشد کودک را در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال، قوانین برای استفاده از اینترنت برای کودکان نسبت به نوجوانان باید محدودتر باشد.
سلخوری ابراز کرد: باید کودک و نوجوان شما بداند که هر از چندگاهی به فعالیت او در فضای مجازی نظارت می‌کنید؛ همین امر سبب می‌شود که به جای پنهان کاری مسئولانه‌تر در فضای مجازی رفتار کنند، در این میان می‌توانید از نرم افزارهای فیلترینگ خانگی استفاده کنید تا سایت‌ها و کلمات خاص برای کودکان و نوجوانان فیلتر شود اگرچه بهترین راه افزایش سواد رسانه‌ای آن‌ها و آگاه کردن نسبت به خطرات احتمالی است.
وی بیان کرد: با توجه به این که در روزهای کرونایی کودکان از طریق فضای مجازی درس می‌خوانند، والدین باید سطح دانش و آگاهی خود و کودکانشان را در این زمینه بالا ببرند، باید موارد متعددی به کودکان آموزش داده شود.
این فعال رسانه‌ای تصریح کرذ: والدین باید محدودیت زمانی را برای استفاده از تلفن و تبلت برای کار در فضای مجازی در نظر بگیرند و سعی کنند هنگام استفاده از دستگاه‌های هوشمند در کنار کودکان و نوجوانان باشند.

سواد رسانه‌ای بهترین راهکار برای پیشگیری از خطرات احتمالی در فضای مجازی
وی عنوان کرد: توصیه می‌شود محل قرارگیری رایانه دارای اینترنت در مکانی در دسترس باشد، همچنین کودک نباید در اتاق خواب خود یا فضای شخصی به اینترنت دسترسی داشته باشد و نیاز است که والدین هر از چندگاهی تاریخچه سرچ او را بررسی کنند.
سلخوری در ادامه گفت: بی‌توجهی به پیام‌های ناشناس را به کودکان آموزش دهید مثلاً اگر نمی‌دانید فرستنده پیام کیست، کنجکاوی خود را کنار بگذارید و پیام را نادیده بگیرید، چنین پیام‌هایی ممکن است نه تنها آرامش خانواده را بر هم بزند، بلکه گاهی اوقات بدافزار و ویروس‌هایی را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: اگر حادثه‌ای شامل قربانی شدن نوجوان شما شد، به او اطمینان دهید که دسترسی به اینترنت قطع نخواهد شد یا برای همیشه متوقف و همچنین تلفن همراه آن‌ها توقیف نمی‌شود، مگر اینکه موقتاً چنین اقداماتی برای ایمنی فوری او لازم است.
عضو فعال انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: خطرات موجود در دنیای سایبری اگرچه بزرگ و ترسناک است؛ اما خانواده و خانه می‌تواند ایمن و پناهگاه کودکان و نوجوانان باشد، خانواده‌ها می‌توانند منابع مهمی را برای محافظت فراهم کنند.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان آسیب پذیر، تنها و دارای مهارت اجتماعی پایین به احتمال زیاد کاندیداهای استفاده بیش از حد از اینترنت هستند، از طرفی انزوا یکی از مهم‌ترین تأثیرات منفی استفاده بی رویه از فضای مجازی است.

اهمیت انتخاب نوع بازی رایانه‌ای بر اساس رده سنی
سلخوری عنوان کرد: امروزه اغلب کودکان به جای معاشرت و تعامل و بازی با همسالان وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند؛ بنابراین از نظر اجتماعی منزوی هستند، نکته قابل توجهی که اکثر والدین به آن توجه نمی‌کنند انتخاب نوع بازی رایانه‌ای بر اساس رده سنی است.
  وی اضافه کرد: محافظت از کودکان در اینترنت موضوعی آگاهانه است و دانستن اینکه چه خطری در کمین است و چگونه می‌توان از آن‌ها محافظت کرد؛ اگرچه نرم افزار امنیت سایبری می‌تواند به محافظت در برابر برخی تهدیدات کمک کند، اما مهم‌ترین اقدام ایمنی ارتباط آزاد با کودکان است.
ابن فعال حوزه رسانه بیان کرد: اینترنت می‌تواند خطرات جدی برای کودکان ایجاد کند. همچنین می‌تواند درهای شگفتی را برای آن‌ها باز کند که نسل‌های قبلی حتی نمی‌توانستند رویای آن را داشته باشند.
وی عنوان کرد: اطمینان حاصل کنید که ایمنی آنلاین فرزندان شما باعث لذت و فرصت‌های دنیای آنلاین می‌شود و از خطرات آن جلوگیری کنید همچنین آگاه و هوشیار باشید؛ اما در درجه اول و مهم‌تر از همه به طور فعال در زندگی دیجیتالی و روزمره فرزندان خود مشارکت داشته و با آن‌ها صریحاً ارتباط برقرار کنید.
سلخوری یادآور شد: بسیاری از محصولات امنیتی اینترنتی شامل کنترل والدین و برنامه‌های خاصی نیز هستند که می‌توانند به شما در ایجاد یک چارچوب ایمن برای فعالیت‌های آنلاین فرزندان کمک کنند.

فرزندان خود را همچون دنیای واقعی برای دنیای آنلاین آماده کنید
وی تصریح کرد: ممکن است کودکان در معرض کلاهبرداری‌هایی قرار بگیرند که مواردی را که برای آن‌ها ارزش دارد مانند دسترسی رایگان به بازی‌های آنلاین یا ویژگی‌های خاص ارائه می‌دهند؛ آن‌ها گزینه‌های آسان برای کلاهبرداری هستند زیرا هنوز یاد نگرفته‌اند که احتیاط کنند.
این فعال رسانه‌ای گفت: همانند فیشینگ، مجرمان اینترنتی می‌توانند از سایت‌های محبوب کودکان برای شناسایی قربانیان احتمالی استفاده کنند و سپس در ازای آنچه می‌خواهند، مانند اطلاعات کارت اعتباری والدین جایزه می‌دهند.
وی عنوان کرد: کودکان هنوز مرزهای اجتماعی را درک نمی‌کنند و ممکن است اطلاعات قابل شناسایی شخصی را بصورت آنلاین ارسال کنند، عدم نظارت والدین بر فعالیت‌های آنلاین کودکان می‌تواند جبران ناپذیر باشد.
سلخوری تاکید کرد: والدین باید استفاده کودکان از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند Instgram را کنترل کنند و از این که چه اطلاعاتی فاش می‌شود و چه اطلاعاتی می‌تواند کودکان را بطور ناشناخته شناسایی کند، آگاه باشند.
وی با بیان اینکه فرزندان خود را دقیقا مانند دنیای واقعی برای دنیای آنلاین آماده کنید؛ ادامه داد: به فرزندان خود اطلاع دهید که نگرانی شما چیست و در مورد خطرات تعامل آنلاین با غریبه‌ها با آن‌ها صحبت کنید و یادآوری کنید که افراد آنلاین اغلب حقیقت را نمی‌گویند.
عضو فعال انجمن سواد رسانه‌ای ایران در پایان عنوان کرد: به فرزندان خود بگویید که برای ایمن نگه داشتن آن‌ها، به طور دوره‌ای فعالیت اینترنتی آن‌ها را بررسی می‌کنید. این جاسوسی و مسئله اعتماد یا عدم اعتماد شما به آن‌ها نیست بلکه در مورد داشتن قوانینی است که به اطمینان از ایمنی آن‌ها کمک می‌کند.
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کودکان و نوجوانان فرزندان خود فضای مجازی فضای مجازی برای کودکان عین حال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر

یک پیج افغان نوشت: وسعت ایران 187 میلیون هکتار است. یک میلیون هکتار شهرها و روستاها، جاده ها و اماکن. 14 میلیون میلیون هکتار زمین های کشاورزی و بیش از 150 میلیون هکتار منابع طبیعی است. اگر فقط 300هزار هکتار از این منابع آزاد شده و در اختیار 15 میلیون مهاجر قرار گیرد بسیاری از مشکلات زندگی افاغنه حل خواهد شد./ایران تایمز

دیگر خبرها

  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • ببینید | زاکانی: آماده همکاری با پلیس در طرح نور هستیم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • لواندوفسکی: تا زمانی که از نظر جسمانی آماده باشم، به جدایی از بارسلونا فکر نمی‌کنم
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد