Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@20:46:23 GMT

شیوع بیماری کرونا موجب افزونی همدلی مردم شده است

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۱۵۳۶

شیوع بیماری کرونا موجب افزونی همدلی مردم شده است

شیوع بیماری کرونا علیرغم کاهش مراودات و ایجاد مشکلات اقتصادی، موجب شد تا مردم برخی از تجملات زندگی خود را کاسته و هزینه این تجملات را صرف امور خیرخواهانه کنند و به یاری نیازمندان بشتابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، یکسالی است بازار سخن و حرف داغ از مهمان ناخوانده ای است که طی این ماه‌های اخیر محاسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را نه تنها در ایران اسلامی، بلکه در کل جهان برهم زده و بسیاری از هنجار ها را به ناهنجاری تبدیل کرده است و برعکس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه مردم؛ کوچک و بزرگ، مرد و زن و پیر و جوان سخن از کرونا ویروسی می گویند که مرگبار است و آزار دهنده. ناهنجاری است و ناخوشایند.

شاید درست است چون نه می توان مراسم عزا برای عزیزان از دست رفته برپاکرد و نه عروسی و بزم و خوشی. فوت شدگانمان با حضور ده، پانزده نفر تشییع می شوند و عروسی هامان بدون هیچ پایکوبی و بریز و بپاشی برگزار می شوند.

برخی سنت های خوب کم کم به رویا و خاطره تبدیل می شود، آیینی چون صله رحم که موجب گشایش روزی است، برپایی مراسم های مذهبی و ضیافت های افطاری و در مقطعی از زمان حتی برگزاری آیین عبادی سیاسی نماز جمعه هم برگزار نمی شود.

بسیاری از دیدار پدر و مادر خود محروم شدند، چون آسیب پذیر و جزو گروه هایی هستند که این ویروس خیلی زودتر از جوان ها بر سلامتی و نعمت وجودشان آسیب می زند. ما ایرانیان مهمان‌نواز، همه دست بر دعاییم که هر چه زودتر این مهمان رخت بربندد و برود و این جاست که قدردان نعمت امنیت می شویم و اگر عمیق‌تر بیندیشیم باید قدردان نیروهایی که دوری از خانه و کاشانه و زن و فرزند را به جان می خرند و در صف مقدم جبهه سلامت و نبرد مدافع جان و مال و حیثیت می شوند.

اما از حق نگذریم کرونا با وجود این همه آسیب و دل چرکینی، برخی هنجارها را هم در جامعه ما نهادینه می کند که بنیان نهادن دوباره آنها کار دشواری بود و برنامه ریزی و مدیریت های توانمندی جهت استمرار این امور نیاز است.

وقتی در جامعه اسلامی ما که به شدت در آموزه های دینی‌مان به حقوق همدیگر اشاره و تاکید شده است، فردی فوت می کرد صاحب عزا درد و غم عزیز از دست رفته را فراموش می‌کرد و در فکر تدارک شام و ناهار و رزرو غذاخوری و تالار برای سوم و هفتم و چهلم می ماند و دعوت گیری از این سیل عظیم آشنا و همسایه که برای تسلی خاطر بازماندگان دور هم آمده اند، می شد و چه بسا در تهیه این عرف های غلط، دچار مشکلات مالی و قرض و چک و بدتر از همه وام و پول بهره ای و فروش اموال و این طور مسایل می شد اگر هم چنین بریز بپاش های نکند کلی کنایه و طعنه و شماتت دامنگیرش می شد و این گونه عرف های غلط از قدیم در فرهنگ غنی ما نبود و رفته رفته وارد عرف جامعه گشته است.

وچه بسیار مدیران و ارگان ها و اشخاصی که پیوسته تلاش می کردند تا این گونه عرف هایی که به ناهنجاری تبدیل شده اند، برچیده شود و از حق هم نگذریم با اینکه نام این مراسم ها احسان برای روح درگذشتگان بود اما بیشتر اغنیا در صدر این مجالس می نشستند و کمتر این احسان ها با هدف دعوت از فقرا و سیر کردن شکم گرسنه ای انجام می شد  که اگر این گونه بود جای حرف و حدیثی نمی ماند.

از مدت ها پیش ستاد های حمایت از زندانیان و موسسات خیریه مردمی و خیران و ریش سفیدان عاقل و مدبر پیوسته  مردم را به صرف هزینه این مراسمات که دکان فخر فروشی برخی و گرفتاری و خرج های خانمان بر انداز برای برخی دیگر بود را برای آزادی زندانیان بی گناهی که به خاطر مبلغ ناچیزی سال های عمرشان پشت میله های زندان سپری  و خانواده شان دچار مشکلات مالی می شدند، تشویق و یا برای تهیه جهیزیه دختران دم بخت که به هر دلیلی خانواده شان توان و بضاعت تهیه جهیزیه ندارد و یا اجاره عقب افتاده مستاجران کم درآمد و یا خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست توصیه می کردند.

اما کسی گوشش بدهکار نبود و خانواده هایی که به جای ضیافت شام و ناهار چنین امور خیری را انجام می دادند، بعضا با قضاوت مردم کوته بین شماتت می شدند.

اکنون با نگاهی گذرا به افزایش آمار و ارقام آزای زندانیان و یا درآمد های موسسات خیریه مردمی و همچنین آمار ازدواج ها، می توان دریافت که کرونا از پس این مهم بر آمده  و این روزها هزینه های مراسمات فوت شدگان بیشتر از قبل صرف امور خیریه می شود و افرادی هم که توانایی ضیافت های شام را نداشتند، دچار بی آبرویی و خرج ها و قرض های هنگفت نمی شوند و تقریبا همه جماعت یک رنگ شده اند.

و چه زیباست که به امید خدا بعد از بار سفر بستن این بیماری و ویروس دوباره این گونه فرهنگ ها در جامعه نهادینه شده و بر جای بماند.

«سیروس نائبی» در این خصوص با تاکید بر حذف تجملات از مراسم های ترحیم و انجام ازدواج آسان به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا درکشور و عدم امکان برگزاری مجالس ترحیم، برخی خانواده های متوفیان خیّر با اهدای مخارج مجالس ترحیم و پذیرایی به این موسسه موجب ترویج سنت حسنه احسان به صورت صحیح شده اند.

مدیرعامل موسسه خبریه حمایت از مستمندان تبریز تصریح کرد: قبل از شیوع بیمای کرونا نیز بودند خانواده هایی که هزینه مراسم ترحیم و احسان خود را از طریق این موسسه به دست نیازمندان می رساندند و در اموری همچون تامین جهیزیه یا مسکن یا دیگر مسایل مرتبط با نیازمندان شرکت می کردند اما در این دوران نیز به دلیل تعطیلی رستوران ها، مساجد و عدم برگزاری تجمعات، توجه مردم به این مهم و احسان برای اموات از این طریق بیشتر شده است.

وی همچنین از ایجاد محیطی مجازی برای برگزاری مراسم ترحیم در دوران کرونا خبر داد و افزود: از اواخر سال 98 همزمان با شیوع کردونا و محدودیت های ایجاد شده این موسسه جهت کاهش تالمات روحی خانواده درگذشتگان درارتباط با عدم امکان برگزاری مراسم ترحیم و تذکر، محیطی مجاری با سباهت به محیط واقعی مراسم ایجاد کند که نسخه اولیه ان در خرداد امسال به بهره برداری رسید.

پایان پیام/60

منبع: شبستان

کلیدواژه: موسسه حمایت از مستمندان تبریز بیماری کرونا هنجارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما، افراد از خرید دام کنار جاده که هیچ نظارتی بر آن نیست، خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: ۵۷ مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور

امین اسدی افزود: براساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت چهار نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

او از کاهش ۵۰ درصدی تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو خبر داد و افزود: با توجه به شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما، کاهش تعداد مبتلایان نشان دهنده هشدارهای به موقع سازمان دامپزشکی به دامداران است.

اسدی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد کنه ها در فصل گرما به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی اسطبل ها اقدام کنند و همواره از دست زدن و له کردن کنه ها با دست اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی با تاکید بر جدی گرفتن هشدارهای دامپزشکی در خصوص شیوع تب کریمه کنگو افزود: به افراد توصیه می شود که از خوردن جگر و گوشت خام و نیم پخته خودداری کنند چراکه این ویروس مقاوم به حرارت نیست و با پختن به طور کامل از بین می رود.

او با تاکید بر اجتناب افراد از خرید دام کنار جاده گفت: با توجه به آنکه نظارت بهداشتی بر روی این دام ها نیست، از این رو به افراد توصیه می شود که از خرید دام و گوشت کنار جاده بواسطه آنکه تب کریمه کنگو بیماری مشترک دام و انسان است، به جد اجتناب کنند.

اسدی گفت: افراد در کشتارگاه ها نسبت به رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی اقدام کنند به طوریکه هنگام کشتار حتما از کلاه، دستکش و ماسک و عینک استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1228868 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • نیروهای یگان ویژه موجب ارتقاء احساس امنیت شهروندان است
  • خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • دستگیری شروری که در BRT مردم را با زنجیر کتک می‌زد | تنها اظهارات او را ببینید! | فیلم
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • پیگیری‌های شورای شهر موجب امیدآفرینی برای مردم شده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌