واکنش معاون سیما به دستمزدهای نجومی و چالش با نمایشخانگی/ آخرین خبرها از سریال سردار سلیمانی
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۶۱۹۹
حمید شاهآبادی درباره برنامههای تلویزیونی که تبلیغیاند و به نوعی لاکچریبازی میکنند، گفت: ما سعی کردیم فضا را مدیریت کنیم تا این راه قانونمند ادامه یابد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشکلات اساسی تلویزیون که در کنار بسیاری از ضعفها مطرح میشود موضوع دستمزدهای نجومی بازیگران و ورود بیرویه بازرگانی در سریالسازی و برنامهسازی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
** کوچ به نمایشخانگی و حضور بیرویه اسپانسرها
اتفاقی که حتی برخی از سریالهای تلویزیون حتی "پایتخت" را هم درگیر کرد و باعث شد گروهی از کارگردانها و بازیگران به شبکه نمایشخانگی کوچ کنند. سرمایههای مشکوک و حضور بیرویه اسپانسرها و سرمایهگذارها این اتفاق را رقم زد و بازاری که هر بازیگری به راحتی قیدِ تلویزیون را میزند و به سراغش میرود. البته گروهی هم به دعوتِ بازرگانی صداوسیما در برنامههای مشارکتی مجری میشوند و یا در سریالهای مشارکتی حضورشان فعال میشود.
** ورود بیرویه بازرگانی و بالا رفتن دستمزدها
ورود بیرویه بازرگانی و رفتارِ تجاری باعث شد تا نرخها و دستمزدها بالاتر برود. این اتفاق در ابتدا با بالا رفتن دستمزدهای میهمانان و کارشناسان تلویزیونی شروع شد و حالا ساختِ سریالهای تلویزیونی با این مشکل بزرگ مواجه شده است. دستمزدهای قابل تأملی که با آن چندین سریال میتوان ساخت و یا به کارهای الف ویژه و فاخری که میتوانند سالها ماندگار باشند، اختصاص پیدا کند. اولین سؤال این است که آیا تنها تلویزیون و بازرگانیاش مقصّر بالا رفتن دستمزدهای بازیگران است؟ یا شبکه نمایشخانگی و حتی عواملِ دیگر؟
** رقابت عجیب و غریبِ شبکهها
دلیل دیگر بالا رفتن دستمزدها شاید رقابت عجیب و غریبِ شبکهها با هم باشد. این اتفاق بارها در انتخاب مجری، دکور و حتی دعوتِ میهمان پیش آمده است. کارشناسی که امروز میلیونی دستمزد دریافت میکند از میانِ هیاهوی رقابتهای پوشالی شبکهها، به این ارقامِ قابل تأمل رسیدهاند. این رقابتهای منفی خلاقیت و نوآوری را از بین برد و جایش را به سرمایهسالاری در تلویزیون داد. بیشتر پایِ اسپانسرها را به صداوسیما باز کرد و از طرفی نرخِ دستمزد بازیگران را بالا برد. َ
** اعتراف به اعداد و ارقامِ نامتعارف!
حتی یکی از نکاتی که در اولین جلسه تهیهکنندگان سریالها با معاون جدید سیما مطرح شد همین دستمزدهای نجومی بود. به تعبیر تهیهکننده سریال "پایتخت"، حضور شبکه نمایش خانگی در کنار تلویزیون و رقم و اعدادی که آنها پرداخت میکنند و با رقمهایی که تلویزیون در جلسات، برآورد میکند هیچ ربطی به هم ندارد. این باعث میشود بازیگرهای حرفهای تمایلی براای کار کردن با تلویزیون نداشته باشند. در واقع نرخ بازیگران و فیلمنامهنویسان در نمایشخانگی ما را دچار مشکل پرداخت کرده! مشکلی است که باید فکر اساسی برای آن بشود.
** آزار مخاطب با برنامههای لاکچری
در کنار این موضوع بحثِ برنامههای مشارکتی صرفاً تبلیغی که در شرایط سختِ اقتصادی، به نوعی رفتار میکنند که به تعبیری آزارِ مخاطب محسوب میشود. وقتی در برنامهای، آقای مجری که آشپز برنامه است، نوعی نوشیدنی تهیه میکند که موادِ اولیهاش، جزو کالاهای لاکچری امروز به شمار میرود. همچنین خبرهای ضد و نقیضی درباره ساخته شدن یا نشدنِ سری جدیدی از برنامه قدیمی "کلاه قرمزی" و ساختِ سریالی درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح میشود.
برای پاسخ به این سؤالات با حمید شاهآبادی معاون سیما گفتوگو کردیم و او به همه این سؤالات و ابهامات پاسخ داده که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
** باید مراقب باشیم اما اینجا از این درصدها خبری نیست
* تسنیم: آقای شاهآبادی بگذارید بحث را از اینجا آغاز کنیم که اگر یادتان باشد الهام غفوری تهیهکننده سریال "پایتخت" در اولین جلسه تهیهکنندگان با شما به دستمزدهای نجومی و چالش با شبکه نمایشخانگی اشاره کرد. وقتی 75 درصد بودجه برخی از فیلمها به بازیگران اختصاص پیدا میکند. چه تمهیدی برای مرتفع کردن این مشکل و جلوگیری از دستمزدهای نجومی در تلویزیون دارید؟
حمید شاهآبادی: این درصد در مورد سریالهای ما هیچوقت مصداق نداشته است. در همه دنیا سریالسازی اقتضائات خودش را داشته و این اقتضاء سریال را از بسیاری جهات، نسبت به سینمایی مجزا میکند. طبیعی است افراد و کسانی که در حوزه سریالهای خانوادگی ارتباط میگیرند نقش و اثرگذاریشان را در جامعه بیشتر احساس میکنند. اتفاقی را که در حوزه دستمزدها افتاده، اتفاق خوشایندی است. البته حتماً به این درصد که اشاره کردید، نیست.
** اتفاق خوشایندی نیست
اتفاق خوشایندی نیست؛ چون یک طرف آن به این موضوع برمیگردد که ما نمیتوانیم شاهد اتفاقات جدیدی در این حوزه باشیم. واقعیت این است ما در حوزه چهرههای هنری، باید بخشی از این واقعیت را بپذیریم که از میان صدها یا هزاران نفری که وارد این حوزه میشوند تعداد محدودی به نقطههای خاصی راه پیدا میکنند که میتوانند اقبال مردم را داشته باشند؛ اگر آنها از مسیر صحیحی عبور کرده باشند. در واقع باز هم میگویم در حوزه مؤلفهها و شاخصههای فرهنگی کشور، تخطّی صورت نگرفته باشد.
** ما هم از این وضعیت مستثنی نیستیم
البته باید مراقبت کنیم آدمی چون به جایی رسیده بخواهد رفتار غیرمتعارفی داشته باشد؛ در عین حال هم نباید انتظار هم داشته باشیم که این نوع آدمها مثل نیروهای معمولی، رفتار کنند. همه دنیا این وضعیت را دارند و ما هم از این وضعیت مستثنی نیستیم.
** تیزرهایی تولید نشود خلاف پیام اصلی رسانه ملّی است
* تسنیم: در مورد آگهی بازرگانی صحبت کردید که چطور شد تلویزیون با چالش جدّی به نام حجم زیادی از پخش آگهی بازرگانی مواجه شد. چرا در کنارِ این موضوع، شاهدِ پخش برنامههای مشارکتی در شبکههایی هستیم که مأموریتشان هم پخش این برنامهها نیست اما در این شرایط اقتصادی سخت، به نوعی لاکچریبازی میکنند؟
حمید شاهآبادی: بخشی از این موضوع به پیامهای بازرگانی مربوط میشود؛ نمایندگانمان در اداره کل بازرگانی صداوسیما را آرام آرام به این سمت هدایت کنیم تا جایی که میتوانند امکانپذیر است؛ حداقل تیزرهایی تولید نشود خلاف پیام اصلی رسانه ملّی است. البته ما نمیتوانیم از تیزر انتظار داشته باشیم که مفاهیم ما را منتقل کند. طرف فروشنده کالا است و میخواهد کالایش را به هر قیمتی بفروشد. تمام مؤلفههای ما را هم تا جایی که بتواند نادیده میگیرد تا کالایش را می فروشد؛ ما باید مراقبت کنیم.
** مشارکت جدید در معاونت سیما قانونمند شده است
اما از زمانی که من آمدم مشارکت جدید در معاونت سیما قانونمند شده است و به شدت کنترل شده. این چیزی که الان شما میبینید برگرفته از قراردادهای گذشته است. بیش از 70 قرارداد در حوزه مشارکت درون برنامهای که به عهده داخل معاونت سیما است در زمان حضور من شکل گرفته اما از زمانیکه ما آمدیم این موضوع را داریم به قواعدی تبدیل میکنیم که حداقل خیلی خودمان هم در این فضا گرفتار نشویم.
** پولی که شبکهها دارند فقط به درد برنامههای "جیم و دال" میخورد
البته شبکههای ما در حوزه تولید نیازمندند؛ اگر این کار را نکنیم پولی که شبکهها دارند فقط به درد برنامههای "جیم و دال" میخورد. به محض اینکه میخواهد برنامهای تولید کنند که یک مقدار محیطی و جذاب باشد و دکور قوی داشته باشد دستش به سوی اسپانسرها دراز میشود و اسپانسرها هم از این فضا، استفاده میکنند. ما سعی کردیم این را مدیریت کنیم.
** کلاه قرمزی نداریم
* تسنیم: یکی از مهمترین نکاتی که مطرح است ساخت سریالی برای حاج قاسم سلیمانی است و البته به دنبال احیای برندها که درباره آنها صحبت کردید حتماً برندِ مهمی به نام "کلاه قرمزی" هم وجود دارد...
حمید شاهآبادی: کلاه قرمزی جدید نداریم و برنامه جدید "شبکه کوچک" که از شبکه دو روی آنتن میرود به نوعی شاید بتواند با استفاده از همه عروسکهای ما از جمله عروسک کلاه قرمزی در آن نقشآفرینی داشته باشد. موفق نشدیم البته این تمایل را داشتیم و عملاً موفق به همکاری آن دو بزرگوار (ایرج طهماسب و حمید جبلی) با هم نشدیم و کار جلو نرفت.
** سریال "حاج قاسم سلیمانی" به کجا رسید؟
درباره سریال "حاج قاسم سلیمانی" هم چندین طرح وجود دارد هم کار نمایشی در دست اقدام داریم و هم کارهای دیگر. سریالی که شما به آن اشاره کردید را در حال مطالعهایم، چون کار مهم و حساسی است. بنیاد شهید سلیمانی هم متکلف اصلی است و باید کار مورد توجه آنها قرار بگیرد و به نوعی تأیید کنند. اما کارهای کوتاه و انیمینشی کم نبوده و ستاد رسانهای "حاج قاسم" هم کار آن است کارهای تولیدات به روز شود. الان در وضعیتی نیست چیزی که بتوانیم اعلام کنیم و بعداً پاسخگو باشیم اما حتماً در این حوزه برنامه ویژه داریم.
مواد لازم اسموتی خوشمزه شبکه تماشا چند؟/ لاکچریبازیهای بدمزه تلویزیون تا کِی؟لباسهای عجیب و متفاوت «کلبه عموپورنگ»!/ سریالی که در شبکه دو نوروزی میشودمعاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است/ پایتخت 7 با کیفیت و محتوای خوب ساخته میشود/ سریال "سلمان" 1405 روی آنتن استفصل دوم سریال "سرنخ" ساخته میشود/ جزئیات از زبانِ بهزاد خداویسی افسر تجسس داستانانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی معاون سیما آگهی های بازرگانی سریال رسانه ملی تلویزیون شبکه نمایش خانگی معاون سیما آگهی های بازرگانی سریال رسانه ملی تلویزیون شبکه نمایش خانگی دستمزدهای نجومی حمید شاه آبادی قاسم سلیمانی کلاه قرمزی برنامه ها سریال ها حاج قاسم بی رویه شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام