Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-03@02:39:50 GMT

تحلیل کارشناسان از وضعیت بورس و مسکن در ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۶۳۱۷

حلقه اصلی پیش بینی روند نزولی یا افزایشی قیمت‌ها در بازارهایی چون سرمایه، مسکن و ... نرخ تورم است که طبق گفته کارشناسان، بودجه سال آینده خبر از افزایش تورم را می‌دهد و با این حساب باید در انتظار واکنش بازارها به وضعیت تورم در ۱۴۰۰ باشیم.

روزهای پایانی سال تحلیل و پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازارهای مالی در سال آینده  شدت می‌گیرد که یکی از این بازارها، مسکن است که در طول سال جاری افزایش قیمت، رکود معاملات و ساخت و ساز را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از سوی دیگر، تحولات بازار سرمایه از اواخر سال ۱۳۹۸ تا سالجاری مورد توجه مردم، سیاستمداران و مسئولان بوده و تا چند ماه اول در سالجاری صعودهای قابل توجهی را تجربه کرد اما به مرور زمان با دخالت‌های غیرکارشناسی این بازار از روال طبیعی خود خارج شد و عده زیادی از سهامداران به دلیل عدم آگاهی و شناخت مناسب پیش از ورود به بازار متضرر شدند.

حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید، بسیاری کنجکاو هستند که آیا وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بهتر یا بدتر می‌شود و همچنین، بازار مسکن از نظر قیمت چه سرنوشتی خواهد داشت؟

دو پیش بینی متفاوت از مسکن در سال جدید وجود دارد که یکی بیانگر کاهش قیمت است و دیگری از افزایش قیمت مسکن خبر می‌دهد.

در این زمینه سهراب دل انگیزان می‌گوید که با توجه به شرایط موجود پیش بینی می‌شود که در بهار و تابستان سال آینده به علت رکود تقاضا و عرضه، کاهش قیمت مسکن را داشته باشیم و تعداد معاملات و قیمت هم کاهشی باشد اما فعالیت‌های ساخت و ساز تغییری نخواهند کرد.

از سوی دیگر، حسین راغفر_یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که یکی از ویژگی‌های بارز بودجه سال آینده افزایش شدید بدهی‌ها و استقراض‌های دولت در آن است و در سال آینده شاهد رکود تورمی بسیار عمیق‌تر از شرایط کنونی خواهیم بود که یکی از آسیب‌های آن متوجه بخش مسکن خواهد شد و این بخش را که در حال حاضر با رکود مواجه است، با افزایش قیمت مواجه می‌کند.

علاوه براین، دل انگیزان درباره آینده بازار سرمایه در سال آینده نیز می‌گوید: پیش بینی من این است که در سال آینده شاخص بورس در نقطه یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به آرامش برسد و این فرآیند را تا سال ۱۴۰۱ ادامه دهد.  

همچنین، علی سعدوندی معتقد است که اگر نفت فروخته شود اما به منابع نفتی دسترسی نباشد، منابع ارزی در داخل توزیع نمی‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که به بهانه درآمدهای نفتی از پایه پولی استقراض می‌شود که در این شرایط، در نیمه دوم سال آینده شرایط تورمی گسترده خواهیم داشت و بدین ترتیب بازار سرمایه در این زمان به دوران مثبت برمی‌گردد.  

از سوی دیگر، مهدی رباطی مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران می‌گوید: در افق یکساله انتظار بهبود برای بورس را نخواهیم داشت و بازار شرایط رکودی خود را طی خواهد کرد مگر اینکه شرایط تورمی تداوم پیدا کند، روابط سیاسی بهبود و تحریم‌ها برداشته شود و دلار سرکوب نشود. ‌

بدین ترتیب، طبق تحلیل کارشناسان بهبود وضعیت بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز و تورم وابسته و از آنجا که بودجه سال آینده به تورم زا بودن معروف است و بسیاری از شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند و از افزایش قیمت دلار نفع می‌برند، این پیش بینی کارشناسان مبنی بر بازگشت بورس به دوران صعود منوط به افزایش تورم و نرخ ارز را تقویت می‌کند.

اما جنبه دیگر بودجه متورم و تاثیر آن بر بازارها این است که مردم را تحت فشار قرار می‌دهد و بازاری چون مسکن که مورد توجه و نیاز آنهاست را با افزایش قیمت قابل ملاحظه روبرو می‌کند و همچنان خانه دار شدن آرزوی عده زیادی از مردم باقی خواهد ماند.
(ایسنا)

برچسب ها: سرکوب دلار ، تحلیل ، کارشناسان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000NWm

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سرکوب دلار تحلیل کارشناسان بازار سرمایه سال آینده افزایش قیمت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

مصطفی صفاری گفت: اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی که از عوامل خارجی است کاهش پیدا کند می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال شاهد بهبود شاخص‌ها در بورس خواهیم بود.

مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و سریعا از بین می‌روند. اما شوک‌های اقتصادی اینطور نیستند و اثر بلند مدت دارند، گرچه اگر شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی شود، اثر آن بلند مدت می‌شود.

صفاری در ادامه بیان کرد: مرداد سال ۹۹ که ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار شده بود، سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش بورس به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و آقای رئیسی قول دادند که به این وضعیت رسیدگی کنند. اما به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی که در این دولت انجام شد و شوک‌های سیاسی که اتفاق افتاد، ارزش بورس به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.


این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار بورس گفت: هرچقدر که حوادث سیاسی کمتر اتفاق رخ دهد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جاماندگی خود را برطرف کند. دو سال است که شاخص بورس جا مانده است. پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران این است که اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد، امسال شاهد افزایش شاخص بورس خواهیم بود. البته در قانون بودجه امسال مواردی ذکر شده بود که مخالف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس است امیدواریم مجلس جلوی آن‌ها را بگیرد.


وی درخصوص اعتراض شرکت‌های تامین سرمایه درباره بند ۳ بودجه ۱۴۰۳، گفت: قانون بند ۳ این بود که افراد حقیقی تا ۵۰ میلیارد و افراد حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و بیش از این مقدار باید مالیات بپردازند. واقعیت این بود که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی و هزار فعال بازار گفتند که این قانون مخالف سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی است که قانونگذار تعیین کرده بود. در واقع قرار بود که این قانون کمک‌کننده باشد و این موضوع را برای بازار سرمایه مستثنی کنند.

وی در پایان گفت اگر بازار بورس مثبت شد، مردم مانند سال ۹۹ سریعا سرمایه خود را وارد بازار نکنند و از طریق سبدگردان‌های یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان