Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، آیا قیمت‌های موجود در بورس طبیعی و جذاب است؟، پیش بینی تحلیلگران از قیمت طلا، افت دلار در معاملات جهانی، ارزش بازار بیتکوین از ۱۱۰۰ میلیارد دلار گذشت!، تولید ۳ قلم لوازم بزرگ‌خانگی از مرز ۴ میلیون دستگاه گذشت و بهبود وضعیت مسافرت‌های هوایی از نیمه دوم ۲۰۲۱ را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد اقتصادی 9 ماهه به روایت بانک مرکزی

بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به عدد ۴۸۰۶.۳ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۲.۲ درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است، رشد تولید ناخالص داخلی در فصل بهار سال جاری ۲.۹- درصد بود که این رقم در فصول تابستان و پاییز به ترتیب به ۵.۲  و ۳.۹ درصد افزایش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در فصل بهار سال جاری معادل ۰.۶- درصد بود؛ در فصول تابستان و پاییز سال ۱۳۹۹ به ترتیب به ۳.۲  و ۲.۹ درصد افزایش یافته است. بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال جاری معادل ۱.۹ درصد برآورد شده است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۹۰ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۲ درصد معادل ۱۶۵ هزار و ۲۲۶ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۳۴ تومان رسیده است. /نبض بورس

آیا قیمت های موجود در بورس طبیعی و جذاب است؟

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مورد بازار سرمایه، سرمایه گذاران و سایر فعالان بازار باید به این موضوع آگاه باشند که این بازار از ابتدا با ریسک های زیادی همراه بوده است، افزود: افراد نمی توانند از این بازار، سود بدون ریسک را  کسب کنند و سرمایه گذاران به هیچ عنوان نباید به روندهایی که هر چند سال یکبار در بازار رخ می دهد استناد و همیشه با تکیه بر آن روندها به بازار نگاه کنند. امیر باقری با بیان اینکه این روزها سوالی ذهن اکثر فعالان بازار را به  خود مشغول کرده است مبنی بر اینکه آیا اکنون قیمت های موجود در بازار طبیعی و جذاب است یا خیر؟ گفت: مطرح شدن چنین سوال هایی در بازار از اساس اشتباه است، زیرا یکی از مهمترین شاخص‌های ارزش‌گذاری برای سهام، نرخ بازده مورد انتظار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این موضوع با توجه به ریسک پذیری افراد متغیر است، ادامه داد: در بازار همیشه شاهد خریدار و فروشنده هستیم، در این بازار خریدار تصور می کند که قیمت ها جذاب است و برعکس فروشنده چنین تصوری را دارد که قیمت ها به بالاتر از ارزش ذاتی خود رسیدند، بنابراین با توجه به چنین مسایلی نرخ بازده مورد انتظار و افق زمانی سرمایه گذاری بین سرمایه گذاران متفاوت است. ممکن است موقعیت بازار سرمایه از نظر برخی افراد چندان ارزشمند نباشد و در مقابل شخصی دیگر معتقد باشد که این بازار در موقعیت فعلی برای سرمایه گذاری ارزشمند است؛ بنابراین اینکه اعلام می شود اکنون قیمت ها در بازار بسیار جذاب است و افراد می توانند بدون هیچ و تحلیلی اقدام به خرید کنند تحلیل درستی نیست. امیرباقری با اشاره به اینکه بازار سرمایه وجود چنین پارادایم هایی را در بازار قبول ندارد و اگر قرار باشد به دنبال قیمت گذاری دستوری پیش رود دیگر شاهد معاملات معقول در بازار نخواهیم بود، اظهار داشت: با وجود قیمت گذاری دستوری دیگر بازار نمی تواند در میان مدت و بلندمدت به سمت کارایی پیش رود. این تصور باید اصلاح شود و افراد بدانند سودآوری در بازار سرمایه کوتاه مدت و برای یک یا دو روز نیست؛ سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری در بورس دید بلندمدت داشته باشند و همچنین لازم است تا میزان ریسک آنها مشخص شود.

پیش بینی تحلیلگران از قیمت طلا

با تحکیم قیمت اونس طلا در بالای مرز ۱۷۰۰ دلار، احساسات منفی در بازار تغییر کرده و تحلیلگران در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز رسیدن طلا به کف قیمت کوتاه مدت را پیش بینی کردند. به گزارش ایسنا، با بهبود قیمت اونس طلا از پایینترین حد ۱۰ هفته گذشته، نظرات به شدت منفی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای تغییر کرد اما تحلیلگران در خصوص روند قیمت طلا تنها یک رای اختلاف داشتند. نظرات پیچیده درباره طلا پس از یک هفته جالب برای این فلز ارزشمند پیش آمد. سرمایه گذاران هفته گذشته در تلاش برای هضم تاثیر رشد قیمتهای نفت و دریافت چکهای ۱۴۰۰ دلاری توسط شهروندان آمریکایی تا پایان ماه جاری پس از تصویب بسته کمک اقتصادی پیشنهادی دولت بایدن در کنگره بر بازار طلا بودند. بسیاری از تحلیلگران اظهار کردند که جدیدترین بسته کمک اقتصادی از قیمت طلا در بلندمدت حمایت خواهد کرد. با این حال برخی دیگر به این موضوع اشاره کردند که لایحه هزینه اخیر، انتظارات برای رشد اقتصادی را تقویت کرده و باعث صعود بازارهای سهام و بالاتر رفتن بازده اوراق قرضه می شود.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: این که طلا پس از تصویب بسته کمک اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری بالاتر نرفته است، مایوس کننده است. اگر طلا نتواند تحت تاثیر این رویداد بالا برود، نمی دانم چه عاملی باعث صعود این فلز ارزشمند خواهد شد. طلا خوب به نظر نمی رسد اما من درباره طلا در هفته جاری نظر خنثی دارم و در حال حاضر نمی خواهم خریدار باشم اما با همه این نقدینگی که قرار است وارد بازار شود، مایل نیستم فروشنده هم باشم. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۳۸ درصد به افزایش قیمت طلا و پنج نفر معادل ۳۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و به همین تعداد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیر حرفه ای، ۱۶۱۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰۰۳ نفر معادل ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۳۶۴ نفر معادل ۲۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۲۴۴ نفر معادل ۱۵ درصد نظر خنثی داشتند. نه تنها اکثر قابل توجه سرمایه گذاران غیرحرفه ای که در این نظرسنجی شرکت کردند، نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین بودند بلکه مشارکت آنها در نظرسنجی به بالاترین میزان در یک ماه اخیر رسید.

افزایش قیمت نفت ایران در اسفند

سازمان کشورهای تولید کننده و عرضه کننده نفت، اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد: متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه فوریه 2021 (اسفند 99) با 6 دلار و 28 سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 60.66 دلار رسید.

بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژانویه 54.38 دلار به فروش رسیده بود. سبد نفتی ایران تا این زمان از سال جاری میلادی به طور متوسط 57.52 دلار در هر بشکه فروخته شده است. قیمت نفت ایران در ماه فوریه 2020 (بهمن 98) نزدیک به 10 دلار کاهش یافته بود. فوریه، ماهی بود که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید 19 شده بود.

افت دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم کمی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۶۶۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزش بازار بیتکوین از ۱۱۰۰ میلیارد دلار گذشت!

مجموع ارزش بازار بیتکوین به رکورد ۱۱۱۶ میلیارد دلار رسید. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، روند ورود سرمایه های جدید به بازار ارزهای دیجیتالی در روزهای اخیر صعود قابل توجهی داشته است. از ابتدای امسال بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی به دلیل تمایل مردم به استفاده از روش های نوین پرداخت به ویژه در شرایط کرونایی رشد چشمگیری داشته اند و بیتکوین طبق برخی از تحلیل ها این پتانسیل را خواهد داشت که قله ۱۰۰ هزار دلاری را در سال جاری فتح کند. مایکرو استراتژی در جدیدترین خرید خود ۷۵ میلیون دلار دیگر بیتکوین خری

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۹ هزار و ۷۹۸.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۶۳ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۸۸۸.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۳۳ درصد افزایش 

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۶۰ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۷۶.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۲ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۵۳ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۷.۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۶۷ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۴۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۲ درصد کاهش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۲.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۵۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۶۷ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۲۶.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۶۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۱۳ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۰.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۹۶ درصد افزایش

مقام مسئول: اوضاع بازار میوه، روغن و شکر خوب است

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی وضعیت بازار میوه، روغن و شکر را با ثبات اعلام کرد. مفتح، با تاکید بر شرایط مناسب بازار میوه گفت: در حال حاضر میوه با کیفیت مناسب و قیمت متعادل در حال توزیع است و طبق گزارشهای میدانی، هیچ ازدحام جمعیتی در مراکز توزیع و عرضه وجود ندارد. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به ایجاد شبکه توزیع مستقیم گفت: در مورد میوه شب عید هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد و بازرسی‌ها بر این بازار به صورت ویژه در حال انجام است؛ در مورد روغن نیز میزان تولید در کشور در حد مطلوب است. وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی روغن خام آفتابگردان و روغن پالم تصریح کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق این کالا به خارج از کشور تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

دلیل امیدواری افزایشی‌های بازار دلار چیست؟

گروهی از فعالان، اعتقاد دارند که معامله‌گران در هفته جاری خریدهای خود را بالا خواهند برد. از نگاه این گروه برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که قبل از تعطیلات بخشی از دارایی‌های ریالی خود را تبدیل به طلا و ارز کنند و ریسک زیادی را مرتکب نشوند. در سال‌های قبل بعضا پیش آمده است که قیمت دلار در تعطیلات فروردین دچار افزایش قیمت شده و همین عامل برخی از معامله‌گران را دچار ضرر کرد. به همین دلیل، برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند با ریال به تعطیلات نروند و ریسک افزایش احتمالی قیمت در تعطیلات را تا حدی پوشش دهند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ معامله‌گران کاهشی بیشتر بر اثرگذاری یک متغیر بیرونی تاکید دارند و آن هم رفتار بانک مرکزی است. از نگاه آنها، قیمت تسویه و انتهای سال ۹۹ برای بازارساز اهمیت زیادی دارد.‌ از نظر آنها،‌ بازارساز تمام تلاش خود را خواهد کرد که با عرضه ارز، قیمت‌ها را پایین نگه دارد. این گروه اعتقاد دارند که در روزهای قبل نیز نشانه‌هایی از عرضه بازارساز مشاهده شده است. برخی از این افراد،‌ پایین آمدن قیمت دلار در سامانه نیما را به عرضه بازارساز نسبت می‌دهند.

تولید ۳ قلم لوازم بزرگ‌خانگی از مرز ۴ میلیون دستگاه گذشت

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است تولید سه اقلم اصلی لوازم‌خانگی بزرگ یعنی تلویزیون، یخچال‌ و فریزر و ماشین لباس‌شویی در ۱۱ ماهه امسال از مرز چهار میلیون دستگاه گذشت.

بهبود وضعیت مسافرت‌های هوایی از نیمه دوم ۲۰۲۱

به نقل از راشاتودی، رئیس اتحادیه بین‌المللی هوانوردی (یاتا) الکساندر دو جونیاک، گفت: مسافرت هوایی امسال همچنان نسبت به سطح قبل از پاندمی پایین خواهد بود اما نسبت به اواسط ۲۰۲۰ بهبود خواهد یافت. او در مصاحبه با مجله استریت تایمز گفت: بازگشت مسافرت شخصی و تفریحی از نیمه دوم ۲۰۲۱ با باز شدن مرزها به روی جهان‌گردان آغاز خواهد شد. او گفت: ما احتمالاً پس از ماه می یا ژوئن امسال شاهد تغییرات محسوسی در زمینه مسافرت هوایی خواهیم بود. ما از حالا در حال برنامه‌ریزی برای مسیرهای بازگشایی شده و پروتکل‌های مربوط به آنها هستیم. مسافرت شخصی قطعاً بازخواهد گشت اما مسافرت‌های تجاری به ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر برای ریکاوری شدن نیاز خواهند داشت. دو جونیاک گفت: مردم تشنه پرواز، مسافرت و دوباره آزاد شدن هستند. شما تا وقتی چیزی را از دست نداده‌اید قدر آن را نمی‌دانید.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهدی باکری چهارشنبه سوری میلاد حاتمی حداقل دستمزد کنفدراسیون فوتبال آسیا رشد اقتصادی بانک مرکزی مهدی باکری چهارشنبه سوری میلاد حاتمی حداقل دستمزد کنفدراسیون فوتبال آسیا سرمایه گذاران بازار سرمایه رشد اقتصادی افزایش قیمت معامله گران بانک مرکزی بازار میوه ارزش بازار سهام عدالت نفر معادل درصد کاهش سال جاری پیش بینی قیمت طلا قیمت ها معادل ۱ ۹ درصد ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • جدیدترین قیمت رمزازها در جهان : ۸ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد