Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:48:18 GMT

تماشای ویدئوی لورفته!

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۷۷۶۲

تماشای ویدئوی لورفته!

به گزارش خبرنگار مهر، پنجاه و دومین قسمت از سلسله یادداشت‌های غیراداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان هرچند تاریخ ۲۴ آذر را با خود به همراه دارد، اما درباره ویدیویی از سال‌های دفاع مقدس است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

ایام هفته دفاع مقدس بود؛ چهلمین سالگردش و ما در قرقیزستان و بیشکک و در ایام کرونایی‌اش که بیشتر به فضای مجازی شیفت کرده‌ایم دنبال محتواهای خوب برای ترجمه و زیرنویسی به زبان‌های روسی و قرقیزی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه کلیپ‌های یک دقیقه‌ای از فیلم‌های برتر سینمای کشورمان با موضوع دفاع مقدس که توسط سازمان از بنیاد سینمایی فارابی تهیه شده و در اختیار نمایندگی‌های فرهنگی قرار گرفته بود؛ کلیپ‌هایی بسیار جالب و گویا و ما تمام آنها را با علاقه‌مندی و جدیت؛ هم به روسی و هم به قرقیزی زیرنویسی کردیم. شاید یکی از بهترین کارهای ما در تولید محتوای ویدیویی و اشتراک گذاری در فضای مجازی همین کلیپ‌های یک دقیقه‌ای (مجموعاً ۲۸ ویدئو کلیپ) بودند که زیاد به‌کارمان آمدند. از همین کلیپ‌ها بود که ایده استارت همکاری با یکی از شبکه‌های تلویزیونی قرقیزستان شکل گرفت و «آسیا تی وی» تیزر بسیار خوبی را بر اساس کلیپ‌های زیرنویسی شده به زبان قرقیزی تهیه کرد.

اندکی بعد در چارچوب تفاهمنامه همکاری امضا شده فیمابین رایزنی فرهنگی و شبکه تلویزیونی آسیا تی وی قرقیزستان؛ هفته فیلم مجازی دفاع مقدس در شهریور ۹۹ در بیشکک برگزار شد. تیزر تلویزیونی معرفی سینمای دفاع مقدس بعنوان تبلیغ در هفته فیلم مجازی مورد استفاده قرار گرفت و در طول ۴ چهار روز فیلم‌های دفاع مقدسی شیار ۱۴۳ و نفس (هر کدام در سه نوبت زمانی مختلف) برای مخاطبان و بینندگان قرقیزی به نمایش گذاشته شد.

در بحبوحه همین ایام بود که ویدیوها و مستندهای مختلفی در حال و هوای جنگ ۸ ساله و سال‌های دفاع مقدس در گروه‌های تلگرامی و فضای مجازی باشتراک گذاشته می‌شد. نوشته و توضیح کوتاه ذیل یکی از ویدئوها نظرم را به خود جلب کرد:

«صدها بار این ویدیو لو رفته دیدن دارد، هرچند ناراحت کننده است.»

واقعاً هم همینطور بود و با تماشای آن نتوانستم و نمی‌توانستم حس درونی‌ام را درباره صحنه‌های ویدئو و دینی که درقبال خون شهیدانمان داریم روی کاغذ جاری نکنم:

درست است و غیر این نیست؛

«صدها بار که نه؛ هزار بار این ویدیو لو رفته دیدن دارد، هرچند ناراحت کننده است.»

هر روز باید یک بار صبح در شروع کار، یک بار هم در ظهر حین کار تماشایش کنیم،

تا یادمان نرود کی‌ها رفتند،

چه جوانانی جانشان برکف و خونشان گلگون شد برای این وطن و این آب وخاک.

و باید گریست بر وضعیت امروز؛ بر برخی نالایقانی که پا روی خون اینها گذاشتند و گذاشته‌اند،

بر کسانی که در پست‌ها و جایگاه‌های کوچک و بزرگ نشسته‌اند و در شعار

دم از خدمتگزاری می‌زنند

و در عمل

آن کار دیگر می‌کنند.

خواستم بنویسم این ویدیو حاوی صحنه‌های ناراحت کننده است، بردارید و به جایش از دلخوشی و صلح و صفا، از آینده، از امید، از ویلا، از ماشین، از دلار، یورو، از پس انداز، از چیزهای لوکس، سفر، ماموریت و چیزهای خوب اینچنینی بگذارید،

ولی نتوانستم بنویسم، نمی‌توانستم و نباید هم بنویسم وقتی هر روز در خبرها و فضاهای مجازی و غیر مجازی اینهمه پرونده‌های مختلف را می‌بینیم و دلمان به درد می‌آید.

این دست و این قلم وقتی اینها را می‌بیند چگونه می‌تواند از امید بنویسد، چگونه می‌تواند از گذشته ننویسد. از گذشته پرافتخار جوانانش ننویسد، همانانی که برای رفتن روی مین و باز کردن خط برای رزمندگان سر از پا نمی‌شناختند و حالا جای انها کسانی نشسته‌اند که برای رسیدن به یورو و لواسان و اروپا سر از پا نمی‌شناسند!!!

بله. می‌گویند خسته شدیم، دیگر بس است، دیگر از جنگ و از خون و از گذشته و از مرارت‌هایش ننویسید.

می‌گویند سال‌ها از زمان جنگ گذشته و با این نوشتن‌ها و نشان دادن‌ها داغ‌ها را تازه نکنید. ولی:

چون فراموشکار هستیم، چون نمی‌دانیم یا نمی‌خواهیم بدانیم برای آنچه امروز داریم چه رنج‌ها کشیده شده، چه خون‌ها ریخته شده، چه خون دل‌ها خورده شده، چه گنج‌ها و سرمایه‌های انسانی را از دست داده‌ایم،

پس باید از آنها هم بنویسیم تا ایثار و از خودگذشتگی و رشادت‌ها و مرام و سُلک و سلوکشان و وصیتنامه‌هایشان آویزه گوشمان، نقشه کارمان و چراغ راه آینده‌مان باشد.

شهدای غواص،

شهدای کربلای پنج،

شهدای شلمچه و طلاییه،

مدافعان حرم،

شهدای خان تومان؛

ریف شرقی،

ابوکمال،

فرودگاه بغداد...

ما را ببخشید ما خیلی فراموشکار و بعضاً ناسپاس هستیم، خیلی…»

بیشکک

۲۴/۰۹/۹۹

کد خبر 5168990 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: پرویز قاسمی رایزنی فرهنگی قرقیزستان دفاع مقدس جنگ تحمیلی کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه های نشر نقد کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معرفی کتاب معرفی نشریات ترجمه نهاد کتابخانه های عمومی کشور پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مبعث پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رونمایی کتاب ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس کلیپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» ویژه بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران با هدف تقویت روحیه و انگیزه جهاد و مقاومت در بین فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین ترویج و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و اشاعه جهاد تبیین در سطح جامعه و الگوسازی برای جوانان با استفاده از پیشکسوتان دفاع مقدس امروز (دوشنبه) به صورت همزمان با سراسر کشور در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان برگزار شد.

در سومین جشنواره «افتخار من» مجموعاً شش هزار اثر شامل فیلم، دست‌نوشته، داستان و فایل صوتی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق ادارت کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

تندیس جشنواره در بخش تهیه خاطره به «حسین فکوری» دانش آموز پایه دوم از مدرسه شاهد دامغان نوه رزمنده و پیشکوت دفاع مقدس حاج «حبیب خورزانی» رسید و لوح سپاس و تندیس برگزیده این دوره توسط سردار سرتیپ دوم پاسدار «عباس مطهری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان به وی اهدا شد.

کد خبر 6092463

دیگر خبرها

  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد