Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@12:59:04 GMT

بازگشت «عادل» و « نود» به تلویزیون؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۸۳۰۱

آفتاب‌‌نیوز :

«برنامۀ "نود" برنامۀ خوب و پربیننده‌ای بود ؛ ما تمایل داریم این برنامه کار خودش را داشته باشد اما طبیعی است که انتخاب مجری و موضوعاتی از این دست، در اختیارات مدیر شبکه است. پیش از حضور من درباره جا‌به‌جایی مجری و اتفاقاتی از این دست تصمیماتی گرفته شده، اگر ان‌شاءالله در این حوزه شاهد اتفاقات رو به جلویی باشیم می‌توانیم برای این موضوع برنامه‌ریزی هم داشته باشیم منتها برای این کار نیازمند زمان و برنامه‌ریزی‌های بهتر و اقدامات پیش‌روانه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این سخنان را دیروز حمید شاه‌آبادی معاونت سیمای صدا و سیما و در نشست خبری معرفی برنامه‌های نوروزی شبکه های تلویزیون داخلی در پاسخ به پرسشی دربارۀ امکان پخش دوبارۀ نود بر اساس رویکرد «احیای برندهای تلویزیون» گفته است.

این که عادل فردوسی‌پور و برنامۀ 90 را «برند» دانسته و مثل علی فروغیِ بیگانه با دنیای رسانه و مخاطب از لزوم گردش بر «مدار»ی که آنان تعیین می‌کنند نگفته نشان می‌دهد آقای شاه‌آبادی با حذف عادل و نود موافق نیست و در عین حال از یک طرف می‌گوید «در اختیار مدیر شبکه است» و جای دیگر گفته «تغییر برخی از مدیران شبکه‌ها اجتناب ناپذیر است.»

بدین ترتیب می‌توان دریافت که مقدمۀ بازگشت عادل و پخش دوبارۀ 90، تغییر رییس شبکۀ سه است و باید دید زور حمید شاه‌آبادی می‌رسد او را بردارد یا نه؟

اوایل روی کار آمدن آقای روحانی در سال 92 مجال گفت‌و‌گویی با وزیر جدید ارشاد دست داد. رفتارها در وزارتخانۀ متولی فرهنگ و هنر کمی متفاوت شده بود و دعوت‌کنندۀ ما خواست در این‌باره نظر‌مان را بگوییم و آقای علی جنتی هم گوش می‌داد.

گفتم بله، رفتارها تغییر کرده ولی آیا می‌توانید فلان بررس کتاب را که زیر جملات نویسندگان بزرگ خط می‌کشد و خواستار تغییر و سانسور می‌شود و بین اثر محمود دولت‌آبادی و جمال میرصادقی با نویسندۀ تازه‌کار هم تفاوتی قایل نیست و تازه به اسم و رسم‌دارها بیشتر گیر می‌دهد تغییر بدهید؟ وزیر پاسخ روشنی نداد و من هم به دنبال پاسخ نبودم و تنها می‌خواستم یادآور شوم هر چند شدت و ضعف سانسور در دوره‌های مختلف را نمی‌توان انکار کرد و تغییر وزیران تأثیر دارد اما هنگامی می‌توان از تغییر محسوس سخن گفت که این گونه افراد و البته مهم‌تر سیاست‌هایی که نگاه قیم‌مآبانه دارد هم تغییر کنند.

این قصه دربارۀ حمید شاه‌آبادی هم صادق است. این که می‌گوید تنها 4 ماه است که آمده و حذف نود به قبل از او مربوط است و انتخاب مجری در اختیار مدیر شبکه است و در عین حال برخی از مدیران شبکه‌ها باید تغییر کنند اما به بعد از انتخابات 1400 موکول می‌کند نشان‌ می‌دهد عجالتا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند مدیر شبکه سه را تغییر دهد یا این که شیوۀ دیگری در پیش دارد.

جالب این که بخش خبری ساعت 22 شبکۀ سه بخش‌های مخالف سخنان معاون سیما را پخش کرد و این قسمت را نه!

5 نکته را هم می‌توان افزود:

1. عادل فردوسی‌پور دیگر تنها مجری نیست، برند است. کما این که یکی از نفیس‌ترین و جدی ترین مجلات داخلی در شمارۀ نوروزی خود با موضوع فوتبال و بررسی این پدیده از منظر جامعه‌شناسی و سیاسی و مردم‌شناسی و حتی ارتباط با جنگ، تصویر عادل را به عنوان «نماد» روی جلد نشانده است. همان نسبتی که میان مهران مدیری و بعدتر رامبد جوان با طنز و خنده برقرار شده است.

2. آقای شاه‌آبادی به درستی می‌گوید که در اختیار مدیر شبکه است و در واقع مشکل جای دیگری است. در واقع بر علی فروغی هم خُرده‌ای وارد نیست چون هر کسی به قدر دانش و درک خود از تحولات تصمیم می‌گیرد. خرده را باید بر تصمیمی گرفت که او را در این جایگاه نشاند.

بنا بر‌این مادام که علی فروغی رییس شبکه سه است بازگشت نود و عادل یا محتمل نیست یا احتمال آن بسیار ضعیف است. تازه اگر محسن یزدی رییس کنونی شبکۀ مستند یک چند نیامده و سامان نداده بود آشفتگی‌ها از این هم بیشتر بود و بعید نیست خود او مدنظر باشد هرچند روحیات او بیشتر با دنیای مستند سازگار است و شبکۀ مستند را انصافا متحول و دیدنی کرده است.

3. ساخت و پخش فصل پنجم «خندوانه» با اجرای رامبد جوان نشان می‌دهد معاونت جدید سیما اهل حذف نیست و برای وصل کردن آمده است. چرا که رامبد هم آماج کین توزی‌ها و حسادت‌ها و انگ زنی‌ها بود اما بازگشته و لابه لای مرور فصول گذشته در 6 سال اخیر از یاد عادل، غافل نشد.

4. معاون سیما گفته «اگر ان‌شاءالله شاهد اتفاقات رو به جلویی داشته باشیم می توانیم برنامه ریزی کنیم». اتفاق رو به جلو این است که نظر مردم جلب و تأمین شود. عادت کرده‌ایم و تعجب نمی‌کنیم که در فیلم‌های ایرانی زنان با روسری در رختحواب بخوابند و زن و شوهرها هم به هم نمی‌گویند « دوستت دارم» و صحنۀ آدم کشی و قتل و عزا و گریه قابل پخش‌تر است تا ابراز عشق و خنده – البته در سریال " هشت و نیم دقیقه" ناپرهیزی کردند و دوستت دارم هم شنیدیم به وفو و ارکان عرش هم نلرید!- اما برنامۀ 90 بیستر قربانی کم تحملی و حسادت شد وگرنه در آن نه همدیگر را می‌بوسیدند نه به مقدسات توهین می‌شد.

اتفاق رو به جلو این است که برنامۀ 90 با اجرای عادل فردوسی‌پور پخش شود و تغییرات را به انتخابات موکول نکنند. چرا که اتفاقا بعید نیست آقای ضرغامی از حذف عادل به مثابۀ سوژۀ انتقاد در مناظره‌ها استفاده و یاد آوری کند اوج نود در دوران ریاست او بود.

5. علی اصغر پور‌محمدی که در همین جایی می‌نشست که معاون امروز سیما نشسته آدم بلندنظری بود و به اهداف اصلی بیشتر توجه داشت تا اتفاقات خُرد. البته این صفت غالب کرمانی‌ها در عرصه‌های مختلف است. سیاست‌مدار آن هاشمی رفسنجانی می‌شود و سردارشان قاسم سلیمانی. نویسنده اگر باشد مرادی کرمانی می شود و شاعر باشد احمد رضا احمدی و مجری و برنامه‌ساز هم البته عادل فردوسی‌پور و نام های دیگر چون دعایی و زیدآبادی و صنعتی‌زاده و حجتی کرمانی را هم می توان افزود. کرمانی نیستم ولی کرمانی‌ها را آدم‌های بلند نظر و دور‌نگر دیده‌ام.

هدف اصلی پورمحمدی هم جلب مخاطب و رقابت با شبکه‌های ماهواره ای بود و حسادت و کم بینی نداشت.فرمول او هم ساده بود: هر شب یک مجری/ ستاره.

مردم، مهران مدیری را می‌بینند ولو بی‌حوصله شده باشد و در «دورهمی» از سر و ته کار بزند و دست‌آخر خودش بماند و یک میهمان و زحمت زیر‌نویس کردن اسم میهمان را هم به خودشان ندهند و اگر وسط برنامه روشن کنی و نشناسی تا آخر نمی‌دانی کیست!

مردم، رامبد جوان را دوست دارند و "خندوانه" را می بینند ولو ترجیح دهد فرزند حاصل ازدواج خود با نگار جواهریان را در کانادا به دنیا بیاورد و آدم بیکاری هم از همسر او پس از خرید و حین عبور از خیابان عکس بگیرد و در فضای مجازی منتشر کند.

او البته از سر و ته کار نمی‌زند و می داند خودش خیلی هم با‌نمک نیست و نمک خندوانه و برگ برندۀ آن بی‌گمان، "جناب خان" است با هنرنمایی و حاضر الذهنی محمد بَحرانی.

رضا رشید‌پور البته قدر خود را ندانسته و درگیر پروژۀ مسابقۀ کپی شده ولی به هر حال خودش جاذبه دارد. همه که مثل رامبد و مدیری نیستند تا از برند برنامه خود دفاع کنند. برخی ها شومنی را با هر اجرایی دنبال می کنند. حتی جواد خیابانی هم برای این که سوتی تازۀ او را کشف کنی فرح‌انگیز است!

در این میان نمی توان از «آقای مجری» یاد نکرد. ایرج طهماسب که از استانداردهای خود کوتاه نمی‌آید، به ریاکاری و تبلیغ دروغین تن نمی‌دهد و فرهنگ اصیل ایرانی و ملی را بازمی‌تاباند. یک ایرانی با تمام مشخصات. اگر همین حالا بگویند یک ایرانی را تصویر کنید نزدیک ترین چهره ایرج طهماسب است.

کار را اگر به کاربلد بسپارند بیننده جذب می‌کند و کارنابلدان سعی می‌کنند دیگران را هم‌قد خود کنند و فرد محبوب را برنمی‌تابند و دوست دارند همه در مدار آنان بگردند!

مجری اما وقتی برنامه‌ساز و صاحب‌فکر هم باشد نمی‌تواند مدام دور یک مدار بگردد. نه دور خودش و نه دور دیگری. آن که مدام دور می گردد، اسب عصاری است‌! تازه از گشتن و گشتن او روغن به دست می‌آید از این دور مدار گشتن اگر روغنی به دست می‌آمد باز خوب بود. صف روغن کوتاه می‌شد!

منبع: عصرایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تلویزیون فردوسی پور برنامه نود عادل فردوسی پور مدیر شبکه شاه آبادی شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، پخش سریال‌های جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید می‌خورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقش‌آفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو می‌رسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ می‌شود که با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک می‌شود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن می‌شود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه می‌شوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقه‌مندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.

 یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریال‌های تلویزیون را به دوش می‌کشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» سال‌ها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر می‌رسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شب‌های ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر می‌کند. 
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شب‌ها، پخش می‌شود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد. 

روی دور قصه‌های پلیسی
با قطعی شدن سریال‌های جایگزین مجموعه‌های نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی می‌کنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانه‌ای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور می‌گذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراعی جدید می‌رود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا می‌شوند، اما قصه از آنجا جذاب می‌شود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر می‌شود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلم‌برداری می‌شود و احتمالاً در جدول پخش سریال‌های تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.

 بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویت‌های مدیران تلویزیون برای سریال‌سازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. 
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش می‌برد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های عجیبی مواجه می‌شود.
با پایان فیلم‌برداری سریال «مهیار عیار» که مجموعه‌ای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر می‌رسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
 اما این اتفاق نیفتاد. 
در میان سریال‌های جدید تلویزیون که سهم کمدی‌ها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ‌ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقش‌آفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریال‌های دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت می‌کند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیاده‌روی اربعین پیوند می‌خورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخ‌طادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریال‌های تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟
  • واکنش شبانه به ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون
  • «هفت» از امشب راهی آنتن تلویزیون می‌شود + ساعت پخش
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • سری جدید برنامه‌های «مهمانی» و «برمودا» ساخته می‌شود
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟