Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای طرح ملی زراعت چوب درآذربایجان‌غربی ایده‌ای با اهمیت و پرفایده‌ است که علاوه بر تحقق اهدافی مانند تامین مواد اولیه تولید و خودکفایی چوب مورد نیاز صنایع کشور، حفظ عرصه‌های با ارزش جنگل‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب‌های مخرب، منجر به درآمدی پرسود و پایدار برای کشاورزان این استان خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که از این میزان ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است؛ استفاده از این ظرفیت بالقوه می تواند در بحث اشتغالزایی پایدار در منطقه نقش مهم و ویژه‌ای  را ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط جغرافیایی و آب و هوایی این استان برای اجرای طرح زراعت چوبی بسیار مناسب است؛ به طوری که  در تاریخچه زراعی  آذربایجان‌غربی می‌توان به زراعت چوب، به ویژه کاشت درخت صنوبر اشاره کرد.

باید با استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان در راستای افزایش سرانه درآمدی و اشتغال گام موثری برداشت و دستگاه‌های متولی به مبحث زراعت چوب به عنوان یک اقتصاد پردرآمد توجه کنند، زیرا امروز یکی از نیازهای اساسی برای استفاده بهینه از ظرفیت های قانونی منابع طبیعی شناسایی ذخیره گاه‌های جنگلی است.

آذربایجان غربی با توجه به شرایط توپوگرافی و اقلیمی با ۱۲ رودخانه دائمی به عنوان دومین استان پر آب کشور از قدیم الایام یکی از مناطق و قطب های مهم صنوبر کاری از دیدگاه تولید چوب محسوب شده، که علاوه بر صنایع ساختمانی، درب و پنجره سازی و صنعت جعبه سازی برای بسته بندی و حمل و نقل محصولات سر درختی، صنایع نئوپان سازی، کاغذ سازی و روکش سازی به کار برده می شود.

زراعت چوب به خصوص صنوبر در آذربایجان‌غربی برای جلوگیری  از بین رفتن جنگل‌های شمال و زاگرس هر چند ایده‌ای جامعه پسند بود.

 

اختصاص بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی به زراعت چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: سه هزار و ۲۳۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی آذربایجان‌غربی در حال حاضر به زراعت چوب اختصاص داده شده است.

هادی قاسمی  اضافه کرد: سهمیه زراعت چوب برای آذربایجان‌غربی طی امسال بیش از ۶۶۲ هکتار تعیین شده است.

وی ادامه داد: میزان اراضی ملی که به زراعت چوب اختصاص داده شده را با ابزارهای تشویقی نظیر تسهیلات بانکی و ارائه نهال رایگان توسعه خواهیم داد.

وی بیان کرد: بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای متقاضیان زراعت چوب در آذربایجان‌غربی تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی زراعت چوب را از جمله طرح‌های خوب در راستای مقابله با تخریب جنگل عنوان کرد و افزود: باتوجه به طرح تنفس جنگل برخی از کارخانجات کاغذ سازی راغب به تهیه تضمینی چوب از خود کشاورزان هستند.

قاسمی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار در بحث تامین نهال‌های لازم مشکلاتی وجود دارد که در حال رایزنی برای حل مشکلات و خرید تضمینی چوب از کشاورزان هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه درخت صنوبر در اقلیم این استان ثابت شده است و سابقه دیرینه در آذربایجان غربی دارد از این درخت برای اجرای طرح زراعت چوب استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی بیان کرد: این استان ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که بیش از ۱۰۶ هزار هکتار آن در سردشت، پیرانشهر و مهاباد جنگل کاری شده و بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی درجه یک، و مابقی اراضی مرتعی درجه ۲ و سه هستند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل در دست کاشت در استان وجود دارد که در سال گذشته ۲۴ میلیارد ریال برای توسعه این طرح اختصاص یافت.

 

ظرفیت بالقوه آذربایجان‌غربی در حوزه زراعت چوب

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: این استان قدمت تاریخی در بحث کاشت درخت صنوبر داشته است.

اکبر کرامتی ادامه داد: امروز از صنعت چوب به عنوان یک صنعت پویا یاد می‌شود و توجه به این حوزه و صنعت می‌تواند سبب اشتغال‌زایی و افزایش درآمد منطقه‌ای شود.

وی با اشاره به تخریب جنگل‌ها و قطع درختان جنگلی در سال‌های اخیر، گفت: تخریب اراضی جنگلی و قطع درختان جنگلی به اکوسیستم ضربه وارد می‌کند و با ترویج زراعت چوب در مناطق و زمین‌های غیر مرغوب می‌توان جلوی تخریب اکوسیستم را گرفت.

وی ادامه داد: تامین و کاشت نهال درخت های غیرمثمر و سریع الرشد، استفاده از فاضلاب‌های خام برای زمین های بدون استفاده برای گسترش زراعت چوب که هیچ‌گونه جنبه خوراکی ندارد می‌تواند در احیای صنعت چوبی آذربایجان‌غربی نقش مضاعفی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: ارائه تسهیلات بلند مدت ارزان قیمت به بهره‌برداران حوزه زراعت چوب استان نیز یکی از روش های گسترشی است که دراین رابطه بیش از ۵۰ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

کرامتی گفت: ایجاد و تقویت واحدهای فرآوری در آذربایجان‌غربی علاوه بر شکوفا شدن حوزه زراعت چوب در این منطقه، می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی ادامه داد: پروژه‌های تحقیقاتی و آزمایشی در جهت ارتقا توان کمی و کیفی زراعت چوب در آذربایجان‌غربی در حال اجراست. این پروژه‌ها در سطح بین المللی نتایج مثبت و قابل قبولی را نشان داده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به سهم قابل توجه استان در بحث تولیدات چوب در کشور، عنوان کرد: این استان در حوزه تولیدات چوب غیر جنگلی در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

اکبری ادامه داد: آذربایجان غربی سالانه بیش از ۲۰ میلیون نهال غیر مثمر تولید می‌کند و نیاز نهال بیش از ۱۴ استان کشور را نیز می‌تواند تامین کند.

وی بیان کرد: باید به این مساله توجه کرد که آذربایجان‌غربی زمین‌های غیرمرغوب و غیرقابل کشت دارد و می توان با کاشت درخت‌هایی هم‌چون صنوبر از این زمین‌ها بیشترین استفاده را در جهت تقویت اقتصاد منطقه‌ای انجام داد.

 

توسعه زراعت چوب به عنوان کشت جایگزین در آذربایجان‌غربی

استاندار آذربایجان غربی گفت: دستگاه های متولی در خصوص زراعت چوب به عنوان یکی از کشت‌های جایگزین محصولات آب بر، زمینه استفاده بهینه از ظرفیت های استان را فراهم کنند.

محمدمهدی شهریاری افزود: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان نهادهای متولی در صیانت از عرصه‌های ملی و ترویج کشاورزی نوین موظف به اجرایی ساختن زراعت چوب به عنوان کشت جایگزین محصولات آب بر هستند.

وی با اشاره به تهدید عرصه‌های ملی به واسطه خطراتی چون تخریب، آتش سوزی و چرای غیرمجاز اضافه کرد: امروز یکی از نیازهای اساسی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های قانونی منابع طبیعی شناسایی ذخیره گاه‌های جنگلی است.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: اجرای طرح کاداستر در استان برای صیانت از منابع ملی به خوبی در حال اجراست و می طلبد سرعت بیشتری نیز به خود بگیرد.

وی کمک به اجرای قانون هوای پاک را از دیگر ضروریات صیانت از منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: تقسیم بندی عرصه‌های منابع ملی به مناطق بحرانی و عادی می‌تواند به استفاده بهینه از منابع انسانی و سخت افزاری و افزایش راندمان کار کمک شایانی کند.

انتهای پیام /

منبع: دانا

کلیدواژه: استفاده بهینه از ظرفیت زراعت چوب به عنوان آذربایجان غربی جهاد کشاورزی زراعت چوب زراعت چوب منابع طبیعی هزار هکتار اجرای طرح زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سردار "محمد احمدی" در تشریح این خبر اظهار داشت: مرزداران با اشراف اطلاعاتی و تشدید کنترل مسیر‌های عبور کالای قاچاق در نوار مرزی، طی عملیات دقیق و منسجم موفق شدند تعداد ۴ هزار و ۶۵۰ عدد ایمپلنت دندان، ۲۱۰ لیتر پولیش خودرو، و چندین قلم کالای قاچاق دیگر را کشف کنند.   وی در این رابطه افزود: کارشناسان ارزش ریالی کالا‌های کشف شده را ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، که در این عملیات ۳ نفر متهم دستگیر و ۲ دستگاه خودرو نیز توقیف و با تشکیل پرونده قضایی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.

دیگر خبرها

  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی