Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از ما از قدرت پایین حافظه‌مان شکایت می‌کنیم و برای مثال نمی‌توانیم لیست خرید، تاریخ تولد اعضای خانواده یا دوستانمان یا حتی اطلاعات مهم برای امتحان‌ها را به یاد بیاوریم.  

در ایالات متحده آمریکا سالانه مسابقه حافظه برگزار می‌شود و همانطور که می‌توان حدس زد، افراد برای حضور در آن باید آمادگی کامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از افراد مطرح در این زمینه، «نلسون دلیس» نام دارد که در حقیقت قهرمان ۴ دوره مسابقه حافظه آمریکا و استاد بزرگ حافظه است.

بیشتربخوانید

۱۰ باور اشتباه درباره گوشی تلفن همراه که باید بدانید

حفظ کردن ۱۰ هزار رقم عدد پی و لیست‌های حاوی صد‌ها نام پس از یکبار شنیدن آن‌ها، بخشی از شاهکار‌های دلیس محسوب می‌شوند. به گفته این قهرمان حافظه، هر فردی می‌تواند با کمی تلاش و زمان گذاشتن، حافظه‌اش را بهبود دهد. در ادامه نگاهی به تکنیک ۵ مرحله‌ای او برای تقویت حافظه داریم.

۱. با تصاویر قوی کار را شروع کنید
اولین قدم باید ساده باشد. برای مثال می‌توانید ابتدا به سراغ عجایب هفتگانه بروید. دلیس پیشنهاد می‌کند که هرکدام از این عجایب را به تصویری تبدیل کنید که می‌توانید به راحتی به یاد بیاورید. چنین کاری برای برخی از آن‌ها ساده است، مثلا برای دیوار بزرگ چین یک دیوار را تصور کنید یا برای «پترا»، به سراغ عکسی از حیوان خانگی‌تان بروید.

یکی از روانشناسان کالج دانشگاهی لندن و نویسنده حوزه حافظه به نام «جولیا شاو»، چنین اقدامی را کارآمد می‌داند:

«استفاده از تصاویر ذهنی مشابه چنین کاری، فوق‌العاده موثر است. کاری که شما می‌خواهید انجام دهید، ایجاد خاطرات بزرگ و چند حسی است.»

شما می‌خواهید به سراغ تصاویر ذهنی بروید که تقریبا قابل حس کردن، بو کردن و دیدن هستند تا اینکه تا جای ممکن واقعی‌تر شوند. به گفته شاو، علمی پشت این موضوع وجود دارد:

«تصاویر عجیب یا ناخوشایند و احساسی، در ذهن باقی می‌مانند. پژوهشگران زمانی که مغز را مشاهده کردند، به این موضوع پی بردند که «آمیگدال»، بخشی از مغز که برای پردازش احساس مهم است، سایر بخش‌های مغز را به ذخیره خاطرات تشویق می‌کند.»

به همین دلیل، احساسات شدید احتمالا موجب ماندگاری برخی خاطرات می‌شوند.

۲. این تصاویر را در یک مکان قرار دهید
قدم بعدی، قرارگیری این تصاویر ذهنی قوی در محیطی است که با آن آشنایی بالایی دارید. درباره عجایب هفتگانه، دلیس هرکدام از آن‌ها را در خانه قرار داده که با دیوار ورودی شروع می‌شود. به گفته دلیس، هرچه این مکان‌ها عجیب‌تر باشند، بهتر نتیجه می‌گیرید.

قصر حافظه

تکنیک برقراری ارتباط میان تصاویر و مکان‌ها، به نام «قصر حافظه» (Memory Palace) شناخته می‌شود و برای یادآوری ترتیب المان‌های خاص، کارایی بالایی دارد. به گفته شاو، قصر حافظه روی حافظه شما از یک مکان واقعی شکل می‌گیرد:

«یک قصر حافظه از حافظه موجود از یک مکان واقعی استفاده می‌کند. این مکانی است که می‌شناسید و معمولا خانه یا محل دیگری خواهد بود که آشنایی کاملی با آن دارید.»

اگر بخواهید چیزی مانند عجایب هفتگانه را به یاد بیاورید، قصر حافظه مربوط به آن کوچک خواهد بود، اما اگر هدف شما حفظ ۱۰ هزار رقم عدد پی باشد، قصر حافظه شما ابعادی نزدیک به یک شهر خواهد داشت. دلیس ۱۰ هزار رقم را به ۲۰۰۰ بخش ۵ رقمی تبدیل کرد و هرکدام از آن‌ها را در ۱۰ محله مختلف قرار داد.

به گفته شاو، تصویربرداری عصبی از افزایش فعالیت بخشی از مغز در هنگام استفاده از قصر حافظه خبر می‌دهد:

«پژوهش تصویربرداری عصبی نشان می‌دهد که در هنگام یادگیری خاطرات با استفاده از قصر حافظه، فعالیت بخش «Occipito-Parietal» مغز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به معنای آن است که چنین تکنیکی، موجب دخالت قسمت‌های بیشتری از مغز که معمولا به حواس دیگر اختصاص داده شده‌اند، خواهد شد.»

۳. توجه کنید
به یاد آوردن عجایب هفتگانه نباید کار دشواری باشد، اما زمانی که بخواهید ۱۰ هزار رقم عدد پی را حفظ کنید، نیاز به انگیزه بیشتری دارید. به همین علت، دلیس از یک مانترا استفاده کرده:

«به خودم این مانترا را می‌گویم: من می‌خواهم آن را حفظ کنم، من می‌خواهم آن را حفظ کنم. این یک مانترا ساده است، اما منجر به تنظیم توجه می‌شود و روی وظیفه‌ام تمرکز می‌کنم. همچنین به من کمک می‌کند که بهتر آن‌ها را به یاد بیاورم.»

۴. آن‌ها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید
در هنگام مواجه با مواردی مانند تعداد بالای ارقام عدد پی یا ترتیب کارت‌ها، تقسیم آن‌ها سودمند خواهد بود. دلیس هر ۵ رقم عدد پی را به یک تصویر تبدیل کرده تا آن‌ها را راحت‌تر به یاد بیاورد:

«کلمات ساده هستند. شما یک کلمه را می‌بینید و بطور معمول یک تصویر در ذهنتان تداعی می‌شود. اما برای مواردی مانند اعداد یا کارت‌ها و حتی نام‌ها، کار دشوارتر است. با این حال، آن‌ها هم سیستم‌هایی دارند که توسعه داده‌ایم و یاد گرفته‌ایم، بنابراین زمانی که یک نام، شماره یا کارت را می‌بینیم، یک تصویر برای آن داریم.»

برای دلیس اولین پنج رقم بعد از اعشار عدد پی، به وسیله «سم نیل» با لباس مرد آهنی تداعی می‌شود. این قهرمان حافظه برای ارقام بعدی هم چنین رویکردی دارد و برای مثال برای دومین پنج رقم، دوستش را با لباس امپراتور در فیلم گلادیاتور تصور می‌کند.

۵. کارتان را با مرور تمام کنید
پس از اینکه برای موارد مختلف یک تصویر درنظر گرفتید و آن را در قصر حافظه قرار دادید، باید از قرارگیری آن‌ها در حافظه‌تان مطمئن شوید. شاو به این موضوع اشاره دارد که اکثر خاطرات به حافظه بلندمدت منتقل نمی‌شوند:

«اکثر خاطرات هرگز به حافظه بلندمدت راه پیدا نمی‌کنند. به همین علت، تکرار اطلاعات بسیار مهم است تا حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت تبدیل شود.»

متاسفانه چنین کاری ساده نیست و نیاز به تکرار دارد و باید سخت تمرین کنید. دلیس برای اینکه قهرمان حافظه شود، هر روز روی حافظه‌اش کار کرده:

«برای اینکه قهرمان حافظه شوم، مجبور بودم هر روز تمرین کنم. من خیلی سخت تمرین کردم و به یک کاری غریزی برای من تبدیل شد. اینکار تنها با تمرین امکان‌پذیر است.»

با مراحل بالا می‌توانید حافظه‌تان را تقویت کنید و پس از مدتی، همه چیز را به یاد بیاورید.

منبع: دیجیاتو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تقویت حافظه دانستنی های علمی عجایب هفتگانه قهرمان حافظه ۱۰ هزار رقم یک تصویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمنوش هایی برای آرامش اعصاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ استرس، اضطراب، اعصاب نا آرام و .. واژه‌هایی نه چندان غریبه برای انسان‌های جوامع امروزی که فاکتور‌های استرس زای بسیاری را اطراف خود دارند ودرک می‌کنند نیست ولی مشکل غیرقابل رفعی هم نیست.
در میان روش‌های گوناگون تسکین اعصاب طب سنتی جایگاه خاصی دارد. نسخه‌های طبیعی برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان شامل دمنوش‌ها و دارو‌های گیاهی هستند که در این بخش به معرفی چند دمنوش موثر و فوق العاده برای آرامش اعصاب و روان خواهیم پرداخت.

دمنوش آرامش چای میوه گل نسترن
با ۱۵ عدد میوه گل نسترن می‌توانید یک دمنوش آرامبخش اعصاب و روان تهیه کنید. این چای طبیعتی معتدل و تا اندازه‌ای خشک دارد وغنی از ویتامین ث می‌باشد برای همین در پیشگیری و درمان سرماخوردگی موثراست.

دمنوش آرامش چای به لیمو
این چای با طبیعت گرم برای آرامش اعصاب و روان بسیار مفید است. خواص فوق العاده این دمنوش گیاهی باعث شده است تا این نوشیدنی در لیست درمان‌های مشکلاتی همچون سرماخوردگی، تشنّج، نقرس، درد‌های سیاتیکی، غلظت خون، روماتیسم، بی خوابی‌های شبانه، میگرن، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراست؛ همچنین این چای، تقویت کننده حافظه، شستشودهنده کلیه و مقوی قرار گیرد.
مصرف این چای به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم‌های باردار ممنوع است.

دمنوش آرامش اعصاب هل
هل، سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام می‌کند و همین خود دلیلی واضح و ساده است برای اینکه برای آرامش اعصاب و روان از دمنوش آن استفاده کنیم. هل علاوه بر این برای تقویت هوش و افزایش قدرت جنسی مفید است. در طب چینی از آن برای مقابله با مشکلات معده و روده‌ها استفاده می‌کنند.

دمنوش آرامش چای زعفران
زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و یکی از گیاهانی است که شادی بخش و خنده آور است. تقویت قلب، تحریک قوای مغزی، ضدکرم خوردگی دندان، شستشودهنده کلیه، تقویت کننده معده، درمان و ضدسرفه و خلط آور است.
در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می‌توان یک مثقال آن را دم کرده میل نمود، امّا در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

دمنوش آرامش نعناع فلفلی
نعناع تقویت کننده و نیروبخش است، به هضم غذا کمک و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده‌ها را کنترل می‌کند. نعناع فلفلی یکی از گیاهانی است که موجب تسکین بدن و افزایش هوش می‌شود. این سبزی معطر به خوبی با چای (چای سبز و سفید) ترکیب شده و طعم خوبی به آن میبخشد.

دمنوش آرامش چای بابونه
طبیعت این گیاه دارویی معتدل و در بابونه‌های صحرایی به سمت گرم و خشک است، گیاهی دارویی با خاصیت ضد صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده است. از خواص و فواید دیگر این گیاه که دمنوش آن بسیار طرفدار دارد می‌توان به ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.
چای و دمنوش بابونه توسط متخصصان طب سنتی برای درمان‌هایی با هدف تقویت حافظه، تقویت اعصاب، آرامش بخش و خواب آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه همچنین خواص قلب و عروقی بابونه شامل گشاد کننده عروق قلبی، پایین آورنده فشار خون، بهتر کردن خون رسانی به مغز و کلیه، رقیق کردن خون و کمک کننده به کم خونی تجویز می‌کنند.

دمنوش آرامش چای زیره سیاه
دمنوش درمانی زیر سیاه با طبیعت بسیار گرمی که دارد می‌تواند ناآرامی اعصاب را که گاهی ناشی از سردی زیاد مزاج است به راحتی رفع کند؛ علاوه براین خواص دیگری همچون افزایش فشارخون پایین، تصفیه خون، تقویت قلب وعروق وشـسـتـشـوی کـلـیـه، ضد زردی پوست، افزایش دهنده شیرمادر، ضد نفخ وتقویت معده از آن مطرح شده است.

دمنوش آرامش بادرنجبویه
بادرنجبویه یا همان گیاه ملیسا یکی از نسخه‌های طب سنتی برای هضم و اعصاب است، گیاه پرخاصیتی که برای تنظیم عملکرد تیروئید مفید است و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی ضد اضطراب قوی است.

دمنوش آرامش چای گزنه
گیاه گزنه یک ضد صفرا و سنگ کیسه صفرای قوی است و غلظت خون و چربی خون را کاهش می‌دهد و بهدلیل طبیعت گرمی که دارد برای آرامش اعصاب و روان مفید می‌باشد.
در میان نسخه‌های قدیمی که از گزنه استفاده می‌شده است ، از آن به عنوان ماده‌ای موثر برای شستشوی کلیه، ضد سرطان و خونریزی، زیادکننده شیرمادر، برطرف کننده خستگی، ضد ریزش موی سر و درمان پروستات یاد شده است.

دمنوش آرامش دارچین
ازخواص و فواید درمانی دارچین سخن بسیار است که در چند خط نمیگنجد. این ادویه‌ی مفید برای تنظیم قند خون مفید است و خواص ضداسپاسمی دارد. دارچین ضد میکروب و ضد التهاب بوده و انرژی تان را افزایش می‌دهد و به سادگی می‌تواند یک داروی آرامش بخش اعصاب و روان باشد، ادویه‌ای که برای درمان بی اشتهایی و نفخ معده نیز تجویز می‌شود.

دمنوش آرامش چای سفید
چای سفید چای محبوب و مورد علاقه امپراتور‌های چینی مانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می‌شود، این چای پرخاصیت و فایده از گذشتگان به عنوان نسخه‌ای برای آرامش بخش اعصاب، مقوی قلب و عروق، مقابله کننده با پوکی استخوان و مبازره کننده با آنفلوانزا مورد استفاده بوده است.

دیگر خبرها

  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید