Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آئین اختتامیه نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» شنبه ۲۳ اسفندماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از ویروس کرونا با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر جایزه، برگزیدگان، داوران و اصحاب رسانه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم با ابراز خرسندی از همکاری و همدلی دوستان در پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران در برپایی این جشنواره گفت: تیم هیئت داوران علاوه بر مشغله علمی که دارند ما را در برپایی این جشنواره تنها نگذاشتند و به ما کمک کردند که در روزهای پایانی سال شاهد برپایی این جشنواره در حوزه تاریخ‌نگاری معاصر انقلاب اسلامی که بسیار مهم است، باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف فلسفه تشکیل این جایزه، این است که از افرادی که به این مهم اهتمام داشته و دارند تقدیر کنیم و انشاالله این جایزه آغازی برای اتقان بیشتر در حوزه تاریخ‌نگاری، مخصوصاً تاریخ معاصر کشورمان باشد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه بیانیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» را قرائت کرد.

متن این پیام به شرح زیل است:
به‌نام خداوند جان و خرد
«قریب شش ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در پنجم مرداد ۱۳۵۷، حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در پیامی به مناسبت شهادت عده‌ای از مردم مشهد، رفسنجان و جهرم، نکاتی را با ملت ایران در میان گذاشتند که می‌توان گفت روشن اندیشی پیر فرزانه انقلاب برای تعیین نقشه راه و سرمشقی برای جلوگیری از تحریف حرکت مردمی و اساس شکل‌گیری تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را ترسیم نمود. ایشان در پیام خود فرمودند:
«ما که هنوز در قید حیات هستیم و مسائل جاری ایران را - که در پیش چشم همه‌ی ما به روشنی اتفاق افتاده است - دنبال می‌کنیم، فرصت‌طلبان و منفعت‌پیشگانی را می‌بینیم که با قلم و بیان، بدون هراس از هر گونه رسوایی، مسائل دینی و نهضت اسلامی را بر خلاف واقع جلوه می‌دهند … شکی نیست که این نوشتجات بی‌اساس به اسم تاریخ در نسل‌های آینده آثار بسیار ناگواری دارد. از این جهت، روشن شدن مبارزات اصیل اسلامی در ایران، از ابتدای انعقاد نطفه‌اش تا کنون و رویدادهایی که در آینده اتفاق می‌افتد، از مسائل مهمی است که باید نویسندگان و علمای متفکر و متعهد بدان بپردازند.» (صحیفه‌ی امام (۱۳۸۶)، جلد ۳، ص ۴۳۴.
از منظر آسیب‌شناسی ایشان، نسبت به حضور فرصت طلبان و منفعت پیشگان هشدار دادند؛ چرا که تحریف، همزاد انقلاب مردمی ملت ایران بوده و جریان‌هایی که با این خیزش مردمی زاویه داشتند، درباره ریشه‌ها و رخدادها، مطالب ناهمگونی با واقعیت‌ها بر قلم راندند.
تردیدی نیست که تاریخ نگاری محصول تاریخ نگری است و دومین نکته پیام امام راحل نحوه انتشار آثار است. چرا که فرصت طلبان و منفعت جویان، مسائل اصلی انقلاب و مبارزات اصیل مردم شهید پرور ایران را خلاف واقع و کم‌رنگ جلوه می‌دادند.
از منظر آینده نگری، هر نسلی با اتکا به میراث گذشتگان و نویافته‌های زمانش به بازکاوی عالمانه گذشته می‌پردازد و سومین نکته در پیام بنیانگذار فقید انقلاب، توصیه اکید به نوشتن درباره انقلاب از سوی نویسندگان و علمای متفکر و متعهد و روشن شدن ریشه‌های آن است.

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشور، مردم و نظام مبتنی بر انقلاب، با رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و پس از ایشان، با درایت مقام معظم رهبری، از رخدادهای گوناگونی که توسط دشمنان بدان وارد می‌شد، با سربلندی عبور کردند. قطعاً چنین روندی در پیمودن مسیر خود، نیازمند قلم و پژوهش انسان‌های آزاده‌ای است که برای ثبت امروز و شرح فردا، با کمترین چشمداشتی، آن را برای آیندگان به میراث گذاشته‌اند و آیندگان نیز چنین میراثی را بازیابی و تاریخ و هویت کشور خود را در مبارزه با استعمارگران بین المللی و تمامیت خواهان و قدرت طلبان منطقه‌ای، به روشنی حفظ می‌کنند.

برگزاری جایزه کتاب سال انقلاب اسلامی - که در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ نخستین دوره دو سالانه خود را برگزار می‌کند - نشان از همت والای معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران در حفظ دستاوردهای فرهنگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد که همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است. از این که در نخستین دوره این جایزه، از پیشکسوتان پژوهش‌های حوزه انقلاب اسلامی نیز تقدیر می‌شود، بسیار خرسندم که بیانگر تقدیر مدیران فرهنگی از جهادگران فرهنگی در جنگ نرم با دشمنان انقلاب اسلامی است.
برای همه دست‌اندرکاران این جشنواره و سازمان‌های همکار و همراه آرزوی توفیق در خدمت به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام خمینی و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی دارم.»

محمد رجبی، به عنوان سخنران دیگر این مراسم به معرفی دو اثر، یکی کتاب «خاطرات حجت‌الاسلام فلسفی» و دیگری کتاب «نقد عمر» پرداخت و گفت: مرحوم فلسفی حدود ۶۰ سال واعظ کشور بود و در سال ۱۳۶۰ از ایشان دعوت می‌شود که یک دهه در مجلس شورای اسلامی سخنرانی داشته باشند که نشان‌دهنده مقام علمی ایشان است. لذا بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار شد ایشان خاطرات خود را بازگو کنند و در حدود ۱۵ جلسه این خاطرات بیان شد و تدوین و تنظیم آن به مرحوم پدرم واگذار شد، چون حدود ۳۰ سال با ایشان و سلیقه‌شان آشنا بودند و قرار شد اخوی بزرگ بنده ویراستاری کار را بر عهده بگیرند و بنده توفیق داشتم پانوشت خاطرات را بر اساس اسناد و مدارک موجود در ساواک، شهربانی، روزنامه‌ها و کتاب‌هایی که به نحوی به ایشان اشاره شده بود و همچنین مدارک شخصی ایشان این کار را بر عهده بگیریم و در واقع این اثر محصول یک سال کار شبانه‌روزی پدرم، برادرم و بنده است.

وی اظهار کرد: هر قسمت از کار که به اتمام می‌رسید برای ایشان ارسال می‌شد و گاهی مطالبی به ذهن ایشان می‌رسید، بنابراین نیاز به بازنویسی بود و شاید کلاً ۱۰ بار این اثر ویرایش شد تا اینکه به فضل الهی چاپ اول کتاب در سال ۱۳۷۵ به سرانجام رسید. البته آن زمان مصادف با سال‌های پرالتهاب بود و این کتاب بازتاب لازم را پیدا نکرد.

رجبی عنوان کرد: کتاب «نقد عمر» نیز مربوط به خاطرات مرحوم پدرم است که در اواخر عمر ایشان نگاشته شد و مجموعه دیده‌ها و شنیده‌های ایشان از دوران انقلاب است و البته شرح حالی از علمایی که با ایشان محشور بودند و همچنین شرح حوزه‌های علمیه عراق و ایران و تحولاتی که در این کشورها رخ داده نیز در کتاب درج شده است و درواقع این کتاب تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران و عراق را شامل می‌شود.

در ادامه این مراسم، موسی فقیه حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر علمی جایزه، در سخنانی، انقلاب اسلامی را جلوه‌ای از بعثت و برانگیختگی عنوان کرد که روح خدا در این ملت با تأسی از شیوه پیامبران رقم زد و گفت: در آیاتی که در شب مبعث بر پیامبر (ص) نازل شد به خواندن و نوشتن تأکید شده است زیرا بدین وسیله انسان آنچه را نمی‌دانست می‌آموزد.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ است و مردمی‌ترین انقلاب قرن بیستم نام گرفت و شایسته است درباره تاریخ‌نگاری آن کار جدی صورت پذیرد و افراد دست به قلم شوند. امام خمینی (ره) همواره تأکید داشتند که تاریخ را بنویسید قبل از اینکه دیگران بنویسند. حال بعد از ۴۲ سال دم از بازنگری تاریخ معاصر می‌زنیم و کسی که می‌خواهد برای انقلاب قلم بزند باید اقدام به بازنگری تاریخ معاصر کند و سپس با اسنادی که وجود دارد دست به پژوهش و تدوین اثر بزند.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر افزود: اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد به بسیاری از اسناد دسترسی پیدا نمی‌کردیم اما حالا درباره این اسناد چند هزار کتاب منتشر شده و بایسته بود از اوایل انقلاب اسلامی این جشنواره برگزار می‌شد.

وی عنوان کرد: جشنواره را به دو بخش تقسیم کردیم از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵ این جشنواره رویکرد تشویقی دارد، زیرا این افراد که در آن دوران دست به قلم شدند امکانات بسیار کمی در اختیار داشتند و نمی‌توان آنها را با آثار امروزی مقایسه کرد. برگزیدگان این جشنواره را در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را با رویکرد رقابتی انتخاب کردیم که در قالب جوایز از آنها تقدیر به‌عمل می‌آید.

حقانی گفت: ۲۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد که در مرحله اول داوری به ۶۰۰ اثر رسید و در مرحله دوم ۵۰ اثر نامزد دریافت جایزه شدند که از بین آن‌ها ۳۵ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. برای سال آینده نیز در نظر داریم با معیارهای رقابتی آثار را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه‌هایی نیاز به کار جدی داریم مثل حوزه کودک و نوجوان همچنین حجم کارهایی که در حوزه تاریخ‌نگاری با تحریف توأم است بیشتر از آثاری است که در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در حال تألیف است. امید است در آینده شاهد آثاری درباره پیامدهای انقلاب اسلامی باشیم.

در ادامه این مراسم از برترین‌های این جشنواره در حوزه‌های مختلف با اهدای هدایا تجلیل به‌عمل آمد.

کد خبر 5169178

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری موسی حقانی عباس صالحی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ایوب دهقانکار کتاب و کتابخوانی تازه های نشر نقد کتاب معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترجمه نهاد کتابخانه های عمومی کشور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات سازمان سمت ادبیات کودک و نوجوان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مبعث پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خانه کتاب و ادبیات ایران حوزه تاریخ نگاری جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی تاریخ معاصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است

‌به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والسلمین " الله‌نور کریمی‌تبار شامگاه دوشنبه شب در یادواره سنگر سازان بی سنگر در شهرستان دهلران با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، بیان کرد: شهدای جهاد سازندگی جزو شهدایی هستند که در جامعه ما گمنام مانده‌اند، آنان به ندای امام راحل لبیک گفتند و برای ساختن کشور، جهاد سازندگی را تشکیل دادند و در آباد کردن روستاها در عرصه‌های مختلف، نام خود را جاودانه کردند و همین‌ها با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه شدند و عنوان مقدس سنگرسازان بی‌سنگر را به خود اختصاص دادند.

امام جمعه ایلام یادآور شد: ایجاد، سنگر و خاک‌ریز و جاده‌های مواصلاتی جزو سخت‌ترین کارهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود، سنگرسازان بی‌سنگر بهترین هدف برای تانک، خمپاره و هواپیماهای دشمن بودند، دنبال راه‌سازی، پل‌سازی و سخت‌تر از آن، ایجاد خاک‌ریز در حین عملیات زیر گلوله‌های گوناگون دشمن بودند، این مردان شجاع برای خاک‌ریز زدن با آن شرایط، یک حائل دفاعی ایجاب می‌کردند که رزمندگان اسلام، بتوانند در سینه‌ی این خاک، جانشان را سالم نگه‌دارند.

وی تصریح کرد: ایثار، از خود گذشتگی، عشق و فداکاری در آن‌جا نمایان می‌شد و سنگرسازان بی سنگر، این گونه در مقابل دشمن ایستادند تا جان‌پناهی برای رزمندگان ایجاد کنند، بیان این شجاعت، ایثار و از خود گذشتگی، فوق‌العاده سخت است.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: شهدای جهاد سازندگی، نقش بی بدیلی در دفاع مقدس و سازندگی کشور داشتند، تلفیقی از ایثار، شجاعت، حماسه و دانش به‌هم آمیخت تا نقش سنگرسازان بی‌سنگر در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ماندگار شود و این از فضل خداست که این انسان را در چنین جایگاهی قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار افزود: افتخار امروز جمهوری اسلامی این است که در برابر دنیا می ایستد و عملیات غرورآفرین وعده صادق را انجام می‌دهد و آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و آلمان به‌رغم رجز خوانی، جرأت نمی کننکوچک‌ترین عکس‌العملی در برابر اقتدار ایران اسلامی داشته باشند، امروز در دانشگاه‌های آمریکا، می‌بینیم دانشجو و اساتید، در برابر نسل کشی مسلمانان غزه تظاهرات می کنند و بی‌رحمانه مورد تهاجم پلیس این کشور قرار می‌گیرند.‌

وی گفت: دشمان، در برابر غرش موشک‌های جمهوری اسلامی دست تسلیم بالا برده‌اند و درخواست رئیس جمهور آمریکا از سران اسرائیل این است که هیچ عکس‌العملی نشان ندهید و این از برکات و ثمره خون شهدا است.

کد خبر 6092660

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد