Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله قطبی معتقد است سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دریافت استاندارد ۳۴۰۰۰ و نشان برنزی (C۲) و کسب رتبه چهارم در میان دستگاه های خصوصی و دولتی، گامی موثر در جهت یکپارچه سازی و منسجم شدن فرآیند منابع انسانی در سازمان برداشته است.


به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،‌ «عبدالله قطبی»،  مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مدیریت منابع انسانی یکی از دغدغه های اصلی همه مدیران ارشد سازمان ها محسوب می شود و برای مدیریت موثر این حوزه٬ روش های مختلف به کار گرفته می شود تا بهره وری ارتقا یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت موثر بر نیروی انسانی به عنوان یکی از مباحث اصلی سازمان ها مطرح است و استاندارد 34000 کمک می کند تا یکپارچه سازی و منجسم سازی در سازمان ها ایجاد شود، ضعف عمده سازمان ها این است که از این مدل بهره کافی و لازم را نمی گیرند و هر یک از سازمان ها مدل و مبنای اختصاصی و ویژه خود را درنظر می گیرند و بر اساس آن سایر فعالیت ها و عملکردهای خود را تعریف می کنند.


مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در مدل استاندارد 34000 که فرآیند آن از سال 2001 آغاز شد، موضوع یکپارچه سازی به طور ویژه مدنظر قرار گرفت و به واسطه این مهم تلاش شد اثربخشی در فعالیت‌های مختلف منابع انسانی سازمان ها دیده شود.


وی هدف از طرح و اجرای مدل34000 را بررسی نظامند و یکپارچه سازی فرآیندهای منابع انسانی سازمان ها و دستگاه های مختلف با فرآیندی علمی برشمرد و افزود: تعدادی از اساتید و متخصصان در این حوزه، سالها است فعالیت و بررسی های خود را در این زمینه آغاز کرده اند و پیش بینی می شود این مدل در حوزه استانداردهای بین المللی نیز مورد استفاده و بهره مندی قرار گیرد.


قطبی ادامه داد: یکی از ویژگی های این مدل سلسله مراتبی بودن آن است که بر اساس کاربرگ ها مراحل مختلف تعریف شده است و طبق این کاربرگ ها خوداظهاری انجام می شود و در مرحله بعدی مستندات ارائه شده درباره اقدامات صورت گرفته مورد ارزیابی قرار می گیرد.
به گفته مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برخی از سازمان ها مدل 34000 را به عنوان استراتژی سازمانی خود معرفی کرده اند و در ذیل آن دیگر فرآیندهای خود را پیش بینی و تعریف می کنند.


وی یادآور شد: تقسیم بندی امتیازات در استاندارد 34000 مدیریت منابع انسانی، به گونه ای است که 20000 امتیازآن به سطوح بلوغ فرایندی و 14000 امتیازآن نیزبه بررسی نتایج ونگرش های کارکنان درخصوص متغیرهای بنیادین منابع انسانی همچون، «رضایت شغلی»، «تعهدسازمانی»، «ماندگاری و عدم تمایل به ترک خدمت»، «سلامت وبهداشت روانشناختی»، «اعتیاد به کار» وغیره تعلق دارد.


قطبی اظهار داشت: ارزیابی به صورت سالیانه و در دو حوزه فرایندها ونگرش های منابع انسانی در سطح سازمان های شرکت کننده در جایزه انجام می شود و تیم ارزیابی در جلسات متعدد کارشناسی نسبت به سنجش سطح بلوغ فرایندی اقدام می کند.


مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امسال برای سومین سال متوالی در کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی شرکت کرده و در ارزیابی تعالی منابع انسانی موفق به کسب نشان استاندارد 34000 شد.


وی افزود: سال گذشته پس از ارزیابی‌های صورت گرفته سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موفق به کسب نشان (C3) استاندارد 34000 شده بود و این رتبه در سال جاری به نشان (C2) استاندارد 34000 ارتقا یافت. هر سال در پایان ارزیابی های مدل34000 کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی در دانشکده مدیریت و دانشگاه تهران در پنل های تخصصی حوزه منابع انسانی برگزار می شود که امسال 20 نفر از همکاران سازمان جهت شرکت در پنل های آنلاین کنفرانس معرفی و از مباحث ارائه شده توسط اساتید استفاده کردند. این همکاران از واحدهای سازمانی مرتبط با فرآیندهای منابع انسانی انتخاب و معرفی می شوند.


قطبی تاکید کرد: ارتقای رتبه در این کنفرانس ملی نیازمند فراهم سازی مقدمات و در اختیارداشتن منابع ویژه است اما سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با وجود محدودیت در منابع موفق شد با مشارکت خود در این کنفرانس ملی رتبه خود را ارتقا دهد.


وی یادآور شد: یکی ازمواردی که از سال گذشته تغییر داده شد، مبحث ارتقا وانتصاب افراد در پست‌های مدیریتی بود. سال های گذشته انتصاب‌ها براساس کانون‌های ارزیابی شایستگی مدیران انجام نمی‌شد، اما خوشبختانه از سال گذشته تاکنون انتصاب‌های مدیریت‌های میانی و پایه را به سمتی می‌بریم که بر مبنای کانون‌های شایستگی مدیران یکه مورد تایید سازمان اداره استخدامی انجام  شود.


وی در همین رابطه تصریح کرد: چهار دوره کانون ارزیابی شایستگی عمومی مدیران برگزار شد، امسال برای اولین بار از جامعه بیرونی برای این مهم دعوت شد و رقابت بسیار مناسبی در این حوزه شکل گرفت و پیرو این امر رویکرد خود را به سمت شایستگی عمومی و شایستگی تخصصی سوق دادیم و این دو با یکدیگر تلفیق شد و در سال آینده برای اولین بار شاهد کانون های توسعه بر مبنای کانون های ارزیابی شایستگی خواهیم بود.


مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اهمیت جانشین پروری در سازمان ها، ادامه داد: تحقق این امر مستلزم تخصیص بودجه ای درخور در حوزه آموزش است، طی جلسات تخصصی برگزاری دوره های آموزشی برای حوزه های مدیریتی و آن دسته از افرادی که در کانون ارزیابی شایستگی عمومی مدیران شرکت کرده و مستعد ارتقای رتبه هستند، درنظر گرفته شده است.در این جلست تلاش می شود نقاط قوت و ضعف افراد به خوبی دیده شد و در ادامه نقاط قوت پرورش یابد و نقاط ضعف برطرف شود.


وی به برگزاری کمیته ساماندهی نیروی انسانی در این سازمان اشاره کرد و گفت: برگزاری این کمیته از دیگر اولویت های سازمان در حوزه مدیریت منابع انسانی بوده است و تلاش شد از تعدادی نیروهای ستاد کاهش و به همان میزان به نیروهای صف افزوده شود به طوری که 25درصد پرسنل در حوزه ستاد و 75درصد در حوزه صف مشغول فعالیت و خدمت باشند.


قطبی در پایان با اشاره به نهادیه بودن امر دورکاری پرسنل در این سازمان خاطرنشان کرد: با بروز بحران کرونا این تهدید به فرصت تبدیل شد به طوری که فرآیند دورکاری از شکل سنتی خارج و در سامانه خامس به صورت کامل برخط برای تسریع در فرآیند به اجرا درآمد٬همچنین در راستای سلامت همکاران و مدیریت بحران کروناجدول مشاغل دورکاری باردیگر توسط دفتر برنامه ریزی و نظارت مورد بازنگری قرار گرفت و تعداد مشاغل دورکاری در ایام کرونا افزایش یافت ٬این امر باعث شد ضمن تسریع و سهولت بیشتر اجرای فرآیند دورکاری برای ذینفعان٬از نظر عملکردی نیز شاهد افزایش بهره وری کارکنان باشیم.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: گامی موثر استاندارد ۳۴۰۰۰ یکپارچه سازی دریافت سازمان اسناد و کتابخانه ملی مدیریت منابع انسانی ارزیابی شایستگی منابع انسانی استاندارد 34000 یکپارچه سازی کنفرانس ملی سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری این سازمان، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی، موضوع ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را در خصوص ممنوعیت رشوه، سوءاستفاده از مقام اداری و دریافت هر گونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه متذکر شد.

در این بخشنامه به علت وجود تعارض منافع جدی، دریافت هر گونه هدیه به هر شکل و تحت هر عنوان توسط کارکنان دولت در همه سطوح و در شئون مختلف اداری از جمله حوزه‌های ارزیابی عملکرد، نظارت و بازرسی، صدور مجوز، مالی و پشتیبانی در خصوص مناقصه، مزایده، عقد قرارداد و نظایر آن از افراد، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و نهاد‌های عمومی دولتی و غیردولتی ممنوع اعلام شده است.

بر اساس ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، اخذ رشوه و سوءاستفاده از مقام اداری ممنوع است و استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به جز دستگاه ذی‌ربط خود تخلف محسوب می‌شود.

این بخشنامه همچنین یادآور می‌شود که بر اساس ماده ۹۰ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعان به طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشند.

دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، با تاکید بر لزوم رعایت این بخشنامه و انجام مراقبت و رصد مستمر موضوع در تمامی سطوح ستادی و واحد‌های تابعه، تصریح می‌کند که در صورت مشاهده موارد تخلف، افراد خاطی اعم از دهنده و گیرنده هدیه، باید جهت طی مراحل قانونی به بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات و مدیران مجاز یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و یا مراجع قضایی معرفی شوند.

بخشنامه صادره در پایان، مطابق ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان در انجام وظایف محوله را مدیران و سرپرستان بلافصل عنوان کرده و تاکید می‌کند که در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند و در صورتی که این موضوع در حیطه مدیریت مسئولان مزبور مشاهده و اثبات شود، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی، با مدیران و سرپرستان کارمندان نیز که در جلوگیری از این موضوع اهمال کرده باشند نیز مطابق قوانین مربوط، رفتار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریت سد و کانال در اردبیل
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • برخورد قاطع و موثر با سرقت/ هوشمند سازی در دستور کار پلیس
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد
  •  کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب