Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-29@08:32:57 GMT

سال ۹۹ سخت‌ترین سال ارزی کشور بود

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۷۰۸۸

سال ۹۹ سخت‌ترین سال ارزی کشور بود

امتداد - یک کارشناس اقتصادی معتقد است مشکلات فروش نفت، تحریم گسترده و اختلال در دسترسی به منابع ارزی باعث شد که در سال اخیر، بانک مرکزی فشار بیشتری را تجربه کند.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  این روزها یکی از اشکالاتی که به رسانه‌ها و افکار عمومی وارد است نگاه تک بعدی به مسائل اقتصادی است. نگاهی که یک شخص یا نهاد را مسئول وضعیت اقتصادی معرفی می‌کند و نقش ساختار اقتصادی یک کشور را نادیده می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، بانک مرکزی بارها بر اصلاح ساختارها و روندها تاکید کرده است و رئیس کل آن هم معتقد است باید شرایط را کامل و همه جانبه دید تا به راهکار درست دست پیدا کرد؛ به نظر هم می‌رسد این روزها بانک مرکزی بیش از همیشه نیازمند واقعی شدن توقعات از خود است تا بتواند سیاست‌های پولی و مالی خود را ادامه دهد. سیاست‌هایی که مهم‌ترین رسالت آن، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم در شرایط رکودی است که تحریم و کرونا رقم زده است.

اما این شرایط در سال آتی نیز ادامه خواهد یافت؟ پیش‌بینی‌ها در این‌باره چه می‌گویند؟ اینکه برخی سال‌ها درآمد ارزی تا ۶۰ میلیارد دلار بوده است ولی در مجموع دو سال گذشته به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است کار بانک مرکزی را برای تخصیص ارز واردات، ‌ مدیریت سخت‌گیرانه‌تر و نظارت بر تامین نیازهای ارزی کشور دشوار کرده است. اما آیا در سال ۱۴۰۰ نیز باید فشارها بر بانک مرکزی را شاهد باشیم؟ خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها در این باره کدام است؟

هادی حق شناس؛ استاندار گلستان و کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی‌ها از شرایط ارزی در سال آینده به خبرنگار ایبِنا گفت: من فکر می‌کنم شاید بدترین سال ارزی در اقتصاد ایران همین سال جاری باشد.

وی به چند دلیل سال ۹۹ را از منظر منابع ارزی بدترین سال دانست و افزود: اولاً به لحاظ فروش نفتی و ثانیاً به این لحاظ که ما سومین سالی است که تحریم هستیم و نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که نقل و انتقالات پولی ما به شدت دچار مشکل شده است و نقطه اوج فشار حداکثری در همین امسال بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: البته پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که شرایط بهتر از امسال خواهد بود. به این دلیل که قیمت نفت ایران و اوپک در این ماه‌های آخر سال به نظر می‌رسد در شرایط بهتری قرار گرفته و انتظار می‌رود برای سال آینده این رقم نیز بهبود بیشتری داشته باشد و عدد آن از میانگین سال جاری بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد آثار رفع تحریم را ما در سال آینده بینیم و یا حداقل آنکه تحریم‌های سال آینده به نظر می‌رسد بیشتر از سال جاری نباشد.

این کارشناس اقتصادی نکته مهم را در این دانست که ایران در مورد دو لایحه پالرمو و CFT  تکلیفش را روشن و مشخص کند و تصریح کرد: از منظر منابع ارزی و تخصیص ارز سال آینده بدبینانه‌ترین حالت آن است که اوضاع تغییر نخواهد کرد و خوش‌بینانه‌ترین حالت هم آن است که ما به شرایط عادی باز می‌گردیم.

حق‌شناس یادآور شد: همین که الان برای مثال، کشور عراق اعلام کرده‌ است که ایران می‌تواند به منابع خود دسترسی پیدا کند؛ این ها علایم خوبی است و من خوش‌بین هستم که در بحث منابع ارزی، ایران در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری نسبت به امسال داشته باشد.

وی واکسیناسیون را دیگر خوش‌بینی اقتصاد ۱۴۰۰ دانست و در پایان گفت: با توجه به کاهش شیوع کرونا در سال آینده به دلیل اینکه بخشی از مردم واکسینه می‌شوند و هم اینکه به نظر می‌رسد رفتار برجامی دولت بایدن شبیه رفتار دولت ترامپ نخواهد بود، می‌توان امیدوار بود که سیاست‌های اقتصادی رنگ و روی تازه‌ای به خود بگیرد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: نظر می رسد منابع ارزی بانک مرکزی سال آینده بینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۷۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها