Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@13:23:16 GMT

«فشار حداکثری» علیه ایران شکست‌خورده بود

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۸۸۶۲

«فشار حداکثری» علیه ایران شکست‌خورده بود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در واکنش به مقاله اخیر یک رسانه سعودی تأکید کرد که برخی هنوز از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیرند و نمی‌فهمند که سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران شکست‌ خورده است.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» اتریش با انتقاد از مقاله اخیر روزنامه سعودی «عرب نیوز» در تمجید سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این سیاست مربوط به دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را یک سیاست شکست‌خورده توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: واکنش مقام روسیه به نامه برجامی ۱۴۰ قانونگذار آمریکایی

وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرده بود، نوشت: «برخی افراد نمی‌توانند از اشتباهات گذشته درس بگیرند. آیا برای اینکه قبول کنیم که سیاست فشار حداکثری (علیه ایران) یک سیاست کاملاً شکست‌خورده بود،  نیاز به شواهد بیشتری است؟ آیا "۱۲ شرط پامپئو (وزیر خارجه سابق آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران) تحقق یافت؟ استدلال‌های مخالفان برجام را نمی‌توان جدی گرفت».

منظور این دیپلمات روس از تحقق ۱۲ شرط «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ به شروطی بازمی‌گردد که پامپئو اردیبهشت ماه سال ۹۷ برای مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام به امید رسیدن به یک توافق جدید مطرح کرده بود.

روزنامه عرب نیوز روز گذشته (یکشنبه) در مقاله‌ای تحت عنوان «دلایلی که تحریم‌های ایران همچنان یک ابزار قدرتمند است» از سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده بود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱‍۳۹۷ با نقض تعهدات آمریکا در برجام به مشارکت کشورش در آن توافق پایان داد. ترامپ در آن زمان گفته بود خواستار رسیدن به توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» است که در آن به همه زمینه‌های محل اختلاف با ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخته می‌شود. 

تئوری ترامپ این بود که پیگیری سیاست موسوم به کارزار «فشار حداکثری» که او بعد از خروج از برجام آن را اعلام کرده بود می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی قوی‌تر از برجام وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا بارها به شکست سیاست ترامپ در قبال ایران اعتراف کرده اما در اظهاراتی مشابه با او گفته قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر» کردن توافق استفاده کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا واشنگتن مایک پامپئو رییس جمهور آمریکا دولت آمریکا ایران جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران فشار حداکثری شکست خورده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.   به گزارش ایرنا؛ در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.   در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط کامران قادری و مسعود مصاحب نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.   قانون‌گذاران اروپایی همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده اند.   گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم