Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:35:09 GMT

گفتمان وحدت‌بخش در نهج‌البلاغه جاری است

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۰۲۳۲

گفتمان وحدت‌بخش در نهج‌البلاغه جاری است

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده در اعلام برنامه‌های طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه» گفت: نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن از آبشخور معارف علوی است که به چشمه جوشان معرفت و دینداری حضرت محمد(ص) اتصال دارد و این کتاب از زبان کسی بیان شده که شاهد نزول قرآن بوده و تفسیر آیات را از زبان رسول خدا(ص) شنیده و این کتاب باب علوم اسلامی در رسیدن به وجود مقدس حضرت رسول(ص) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به توحید نظری در کنار توحید عملی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: تنوع موضوعی نهج‌البلاغه خیره‌کننده است و از جهاتی به قرآن کریم شباهت دارد. این تعدد و تنوع موضوعات به حدی گسترده است که تخصص آنها در سطح دانشگاهی به آسانی قابل دسترسی نیست و حتی افرادی که در این حوزه در مقاطع دکتری پژوهش می‌کنند هم معترف هستند که آنچه فهمیده‌اند، در مقابل آنچه که وجود دارد، بسیار کم و محدود بوده است.

فقهی‌زاده با ابراز خرسندی از اینکه دوره‌های علمی در مقاطع لیسانی، فوق لیسانس و دکتری در حوزه نهج‌البلاغه رقم خورده است، گفت: استفاده از مکتب علوی به مسلمانان اختصاص ندارد و عالمان بزرگ سایر ادیان را هم شیفته خود کرده است و آثار بزرگی از سوی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان در این حوزه رقم خورده است و دریغ است که در ایران همچنان به نهج‌البلاغه کم‌توجه باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به نکات مهم و دوران‌ساز نهج‌البلاغه، بر آن شدیم که در راستای ظرفیت‌سازی‌های تازه در مؤسسات مردمی، مراکز دانشگاهی و حوزوی و پرهیز از تفرقه و نزاع بین‌المذاهبی طرح پایتخت نهج‌البلاغه ایران را تدوین و اجرا کنیم. که بر این اساس، کاشان به عنوان اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران انتخاب شد.

وی با بیان این که طرح پایتخت نهج البلاغه در سه سطح شهرستان، استانی و کشوری اجرا می‌شود، ادامه داد: از ۲۶ برنامه این دوره، یک برنامه بین‌المللی، دو برنامه ویژه کاشان و ۱۲ برنامه استانی خواهدبود.

کنگره بین المللی نهج البلاغه برگزار می شود

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل ارشاد استان اصفهان نیز طی سخنانی با تأکید بر ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخگویی به مسائل روز، گفت: نهج‌البلاغه هنوز جایگاه خود را در میان دیگر کتاب‌های روایی پیدا نکرده است و امیدواریم با اجرای طرح پایتخت نهج‌البلاغه، موجب برطرف کردن مهجوریت نهج‌البلاغه شویم.

وی از ابلاغ مأموریت‌های اجرایی این طرح به دستگاه‌های مشارکت کننده و مسئول خبر داد و گفت: توجه به ظرفیت بخش مردمی و خصوصی در اجرای این طرح حائز اهمیت است تا بتوانیم در این دو سال، ریل‌گذاری مناسبی برای تحقق اهداف داشته باشیم.

معتمدی در تشریح برنامه‌های طرح ملی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه، گفت: برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به عنوان تنها بخش بین‌المللی این طرح، راه‌اندازی و پشتیبانی محتوایی از سامانه اینترنتی پایتخت نهج‌البلاغه ایران، برگزاری مسابقه میراث پدری در فضای مجازی، حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی در موضوع معارف نهج‌البلاغه، برگزاری جشنواره انتخاب پایان‌نامه سال نهج‌البلاغه، حمایت از تولید فیلم مستند نهج‌البلاغه، حمایت از تولید ۲۰ فیلم با موضوع سبک زندگی در نهج‌البلاغه و راه‌اندازی صفحه اختصاصی پایتخت نهج‌البلاغه در شبکه‌های اجتماعی از برنامه‌های اولین دوره پایتخت نهج‌البلاغه ایران است.

وی افزود: برگزاری محافل شعر نهج‌البلاغه، تکریم از فعالان و پیشکسوتان نهج‌البلاغه، برگزاری مسابقه حفظ کلمات قصار نهج‌البلاغه، راه‌اندازی دو کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه در شهر کاشان و اصفهان(به عنوان برنامه شهرستانی)، برگزاری مسابقه خوشنویسی نهج‌البلاغه، راه‌اندازی ۱۰۰ جلسه شرح و تفسیر اجمالی نهج‌البلاغه در مساجد شاخص، برگزاری دوره ضمن خدمت تربیت علوی ویژه معلمان استان اصفهان، راه‌اندازی ۲۰ خانه نهج‌البلاغه، حمایت از تولید و اجرای ۱۰ تئاتر با محوریت نهج‌البلاغه، حمایت از تولید فیلم ۳۰ دقیقه‌ای کاشان و نهج‌البلاغه و راه‌اندازی شبکه خیرین نهج‌البلاغه در استان اصفهان از دیگر برنامه‌های ما است.

معتمدی اضافه کرد: تولید برنامه رادیویی بهار نهج‌البلاغه، حمایت از تولید و نصب نمادهای شهری و برگزاری جشنواره ادبی من و نهج‌البلاغه، ویژه دانش‌آموزان استان اصفهان نیز دیگر برنامه‌های اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران است.

شهرستان کاشان که از ۲۱ مهر امسال به مدت ۲ سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است؛ افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه دارد. 

برچسب‌ها نهج البلاغه عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نهج البلاغه عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهج البلاغه عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اخبار کنکور پایتخت نهج البلاغه ایران نهج البلاغه حمایت از تولید استان اصفهان راه اندازی بین المللی نفر حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلال احمر سمنان در توزیع اعتبارات و مولدسازی دارایی‌ها دیده شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسین درخشان غروب پنج شنبه در دیدار با استاندار سمنان به میزبانی سالن جلسات هلال احمر استان سمنان ضمن بیان اینکه تخصیص مطلوب‌تر اعتبارات این جمعیت از درخواست‌های مهم هلال احمر است، ابراز داشت: با توجه به عبور سالانه میلیون‌ها مسافر و زائر از استان سمنان برای ارائه خدمات به ویژه در حوزه سوانح جاده‌ای می‌طلبد تا امکانات بیشتری در اختیار این جمعیت قرار گیرد.

وی ضمن بیان اینکه هزینه کرد در هلال احمر سرمایه گذاری در آینده‌ای که نفع عمومی را به همراه دارد، افزود: انتظار می‌رود در مواد سازی دارایی‌ها مجموعه هلال احمر نیز دیده شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان ضمن بیان اینکه برگزاری کنگره شهدای امدادگر یکی از اقدامات مهم طی سال جاری است، ابراز داشت: با توجه به برگزاری مراسم یادبود ۱۱۶ شهید خرداد ماه سال جاری از مسئولان استان انتظار می‌رود همکاری لازم را داشته باشند.

درخشان در ادامه تصریح کرد: توسعه و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات، برگزاری دوره آموزشی ارتباطات در حوادث و سوانح و کنفرانس در حوزه کاهش تصادفات رانندگی مهمترین اقدامات پیش رو برای سال جاری است.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای حرکت در راستای حل مشکلات اصلی استان، تصادفات، مدیریت تنش آبی و جمعیت در دستور کار هلال احمر استان قرار گرفته است.

کد خبر 6088687

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • فینال جام حذفی، جایی دور از پایتخت!
  • راهپیمایی ضدصهیونیستی اردنی‌ها در پایتخت این کشور+فیلم
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • هلال احمر سمنان در توزیع اعتبارات و مولدسازی دارایی‌ها دیده شود
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند
  • پیش‌بینی ۳۰۰ عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان