Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان هرمزگان عامل موثر بدشکلی درختان مرکبات را تغذیه آفت شته دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بندرعباس ، در سال‌های اخیر وجود برخی آفت‌ها به مزارع و باغات استان هرمزگان آسیب‌های زیادی وارد کرده است. 

یکی از این آفات که آسیب جدی به سطح وسیعی از مرکبات خصوصا درختان لیمو زد آفت موسوم به جاروی جادوگر بود که در سال‌های نه چندان دور به یک معضل جدی برای باغداران هرمزگان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ماه‌های اخیر نیز گزارشاتی از بروز نوعی آفت که سبب بدشکلی برگ درختان می‌شود در برخی نقاط استان مخابره شد که نگرانی‌ها از باب نوع جدیدی از آن آفت را تشدید کرد.

در همین زمینه دکتر عبدالنبی باقری محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم عامل موثر بدشکلی درختان مرکبات را تغذیه آفت شته دانست. 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات هرمزگان با اشاره به اینکه درختان مرکبات توسط گونه‌های متعددی از حشرات مکنده و غیرمکنده مورد حمله قرار می‌گیرند اظهار کرد: در میان حشرات مکنده برخی گونه‌ها مانند "زنجرک ناقل بیماری جاروی جادوگر لیمو ترش" تنها ناقل بیماری‌های فایتوپلاسمایی هستند، در حالیکه برخی دیگر همچون "پسیل آسیایی مرکبات و شته‌ها" علاوه بر انتقال بیماری‌های باکتریایی و ویروسی، خود نیز به عنوان آفات مهم مرکبات محسوب می‌شوند. 

وی افزود: علاوه بر آفات مکنده مذکور، تریپس و شب‌پره مینوز نیز دارای پتانسیل بالایی برای خسارت به درختان مرکبات به خصوص در زمان‌های تولید جست می‌باشند.

محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی تشریح تصریح کرد: اگرچه در استان هرمزگان در یک دهه اخیر، پیچ‌خوردگی و بدشکلی برگ درختان مرکبات بیشتر مربوط به تغذیه آفت پسیل آسیایی مرکبات بوده است اما بررسی‌های دو سال اخیر در نقاط مختلف استان، نشان می‌دهد که عامل این بدشکلی و پیچ‌خوردگی‌ها، تغذیه ناشی از شته می‌باشد.

وی در این خصوص گفت: این حشرات نیز همانند سایر آفات مکنده از شیره گیاهی تغذیه می‌کنند و باعث ضعف درختان و اُفت کمی و کیفی محصول می‌شوند.

باقری همچنین خاطرنشان کرد: هنوز در خصوص امکان انتقال بیماری‌های ویروسی توسط این حشرات در استان هرمزگان اطلاع خاصی در دست نیست.

وی تاکید کرد: در خصوص مبارزه با این آفت و با توجه به همزمانی تقریبی آن با آفات تریپس و مینوز مرکبات و مقاومت نسبی آنها به بخشی از حشره‌کش‌ها، توصیه می‌شود که از سمومی استفاده شود که هر سه آفت مزبور را کنترل کنند.

طرح مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شودحاشیه‌سازی در فضای انتخاباتی آفت استان قم استطرح مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

انتهای پیام/864/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: درختان مرکبات استان هرمزگان مرکز تحقیقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی فلاح دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، از دو پلتفرم زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران رونمایی شد.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه توانمندی های صادراتی استان در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نگاه بر این است در توسعه زیرساخت ها توسعه پلتفروم ها و افزایش ضریب نفوذ ارکان پلتفرم ها در بخش های مختلف جهش گونه باشد، گفت: ظرفیت های بالقوه ای که در توسعه زیرساخت ها با سیاست های کلان توسعه یافته، دسترسی به پهن باندها را سبب شده است.

وی با اشاره به اینکه با شناسایی و توسعه زنجیره ارزش ها در مازندران به دنبال آن هستیم که فعالان اقتصادی در حلقه های زنجیره ارزش و نقش آنها در اقتصاد دیجیتال پررنگ شود، افزود: در این نمایشگاه از دو پلتفورم در حوزه گردشگری و مرکبات رونمایی شد.

فلاح ادامه داد: پلتفرم «هفت گالری» برای حوزه صنایع دستی و ارکان تامین کننده صنایع دستی و معرفی محصولات رونمایی شده و پلتفرم «ایران تراول» در حوزه طراحی سفر بود که با همکاری اداره کل فناوری تامین مالی شده است.

این مسئول یادآور شد: این پلتفرم ها با تمرکز بر زنجیره ارزش نقش خود را در ضریب نفوذ دیجیتال و افزایش دسترسی ها به منظور افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در زنجیره ارزش طراحی، تولید و رونمایی شده است.

کد خبر 6092673

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • کیوی و مرکبات نخستین زنجیره ارزش مازندران است
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • دستگیری شرور و عامل تیراندازی در محله بی‌سیم تهران
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس