Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میزگرد بررسی عملکرد پرورشی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد:هم‌اکنون والدین تصور می‌کنند نباید مطالبه‌ای از معلم داشته باشد و فقط مدرسه باید مطالبه داشته باشد در حالیکه مطالبه خانواده‌ها باید به گفتمان غالب تبدیل شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  محمدباقر پیشنمازی معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش در میزگرد بررسی عملکرد پرورشی وزارت آموزش و پرورش که توسط کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد:‌ وضع امروز کشور ما گواه این است که اگر ناکارآمدی‌ها و بعضاً ناشایستگی‌هایی در پیشبرد امور کشور وجود دارد، به افرادی که بیسواد هستند برنمی‌گردد و اتفاقاً افراد تحصیلکرده هستند که منشأ این مشکلاتند و علت این موضوع نیز به تربیت نایافتگی افراد مربوط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دانش یک بحث است و موضوع مهم دیگر پرورش است، آموزش و پرورش 12  سال از بهترین دوران عمر یک فرد را بر عهده دارد و اگر از این فرصت صحیح استفاده شود چه درون وزارت و چه بیرون از آن قطعاً شرایطی متفاوت و بهتر از امروز خواهیم داشت.

تربیت فقط به معنای دین‌دارتر شدن دانش آموزان نیست

معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مشکل مدیران این است که تربیت در تراز انقلاب اسلامی اتفاق نیفتاده است، درباره شاخص‌های تربیت در تراز انقلاب اسلامی گفت:‌ تعریف ما از تربیت فاصله زیادی دارد، در تاریخ 14 اردیبهشت 85 رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش تأکید کردند، پرورش فقط به معنای دین‌دار شدن نیست که ما دنبال آن هستیم بلکه زمینه‌سازی برای شکوفایی استعدادها و پرورش خلاقیت است.

وی افزود: هم‌اکنون یک بیراهه و تعریف ناقص از تربیت وجود دارد که تصور می‌کنند امور تربیتی یعنی اینکه دانش آموزان متدین‌‌تر و دین‌دار‌تر شوند اما پرورش یعنی فرصت‌سازی کنیم تا دانش آموز خودش بروید نه اینکه او را برویانیم، لازم نیست به دانش آموزان ایمان بدهیم، باید شرایط و‌ بستری بدهیم تا مانند قناتT ایمان از آن بجوشد. به اندازه همه انسان‌ها استعداد وجود دارد و ما باید آن را  پرورش بدهیم تا خود فرد بجوشد و حرکت کند.

پیشنمازی بیان کرد: برخی افراد که به دنبال سکولار کردن بودند می‌گفتند تمام معلمان وظیفه تربیت و پرورش را بر عهده دارند و چرا فقط مربی پرورشی این کار را انجام دهد و با این استدلال معاونت پرورشی حذف شد اما حتی اگر معلم هم بخواهد کار تربیت انجام دهد این مسئولیت یک متولی می‌خواهد که مربی تربیتی است.

وی درباره نقش خانواده در تربیت دانش آموزان متذکر شد: نقش خانواده و سایر نهادها را انکار نمی‌کنیم ولی مهم ترین نقش را در سنین 7 تا 18 سالگی آموزش و پرورش، همسالان، محیط های اجتماعی و دریافت‌هایی که دانش آموز از جامعه، فضای مجازی و... دارد ایفا می‌کند.

مطالبه خانواده‌ها از معلمان باید گفتمان غالب شود

معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که نظام و حکومت مسئولش است، دستگاه تعلیم و تربیت بوده و رسانه ملی و سایر رسانه‌ها باید همراه باشند و دغدغه تربیت نیروی انسانی گفتمان غالب در جامعه شود؛ امروز یکی از مشکلات عمده ما در مورد کاهش انگیزه‌های معلم، معاون و مدیر در مدرسه، برای این است که معلم گاهی حداکثر توان خود را را در بحث پرورشی و تربیتی به کار نمی‌گیرد و معلم خود را در برابر مافوق پاسخگو می‌داند و اگر رسانه‌ها مطالبات خانواده از مدرسه و معلم را برجسته کنند، آن وقت معلم می‌داند قبل از مافوق باید پاسخگوی افکار عمومی و خانواده‌هایی باشد که با مشقت فرزند را تربیت کرده و تحویل معلم داد‌ه‌اند اگر معلم خود را پاسخگوی خانواده دید نه مقام بالای تعلیم و تربیت، قطعاً عملکردش تغییر خواهد کرد بنابراین مطالبه خانواده‌ها باید به گفتمان غالب تبدیل شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون والدین تصور می‌کنند نباید مطالبه‌ای از معلم داشته باشد و فقط مدرسه باید مطالبه داشته باشد؛ رسانه طراز انقلاب اسلامی صرفا سرگرم کننده نیست بلکه روشنگر و نورافکن بر نقاط تاریک و کمتر توجه شده جامعه است.

کشور با فقر کادرسازی و تربیت نیروی انسانی مواجه است

پیشنمازی گفت: متاسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی هیچ دولتی را نمی‌توان اسم برد که تعلیم و تربیت مسئله اول آن باشد و دچار فقر کادرسازی شده‌ایم، کادر سازی و تربیت نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر کشور است، یکبار از دفتر حزب الله برای تربیت نیرو پرسیدم که شما در فضای فرهنگی کشور لبنان چگونه جوانان را تربیت می‌کنید؟ پاسخ دادند: اگر چه مدارس و محافل تربیتی داریم ولی مهمترین تربیت ما تربیت جهادی است یعنی در همان میدان مبارزه و جهاد. این دقیقاً همان اتفاقی است که در هشت سال دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان ما اتفاق افتاد؛ متأسفانه رسانه ملی هم کادر سازی نکرده و فقط نیروی فنی و تکنسین آموزش داده است ولی نیروی فکری و متخصص تربیت نکرده‌اند.

در ادامه میزگرد محمد پاک سرشت عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و معاون پرورشی اسبق اداره آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران گفت: در اصل تربیت یک سیاست بیشتر نداریم و از زمان پیامبر تاکنون شکوفایی وجود انسان و تربیت اسلامی مدنظر است، مشکل فعلی عدم اعتقاد و التزام بیشتر مسئولان به مقوله تربیت اسلامی است، آیا صدا و سیما فضایی را ایجاد کرده تا والدین صحبت کارشناسان امور تربیتی را بشوند؟ حاصل توجه به مقوله تربیت و امور تربیتی، سند تحول است که هم‌اکنون 9 سال است با آن بازی می‌شود اما سند 2030 می‌آید و حتی در تربیت مهدکودک راه پیدا می‌کند.

وی افزود: دیدگاهی که در ابتدای انقلاب به عنوان دیدگاه ناب یا دوران طلایی تربیت از آن یاد می‌کنند، عهد طلایی شهیدان رجایی و باهنر است که موسس امور تربیتی در سال 57 بودند. شهید رجایی و باهنر دو کار اساسی را هم زمان انجام دادند، دانشسراهای زمان طاغوت که به عنوان دانشسرای مقدماتی و راهنمایی تحصیلی بود را به مراکز تربیت معلم تبدیل کردند و کار دوم آنها تأسیس امور تربیتی برای حضور و گسترش تربیت اسلامی در مدارس بود. در دهه هفتاد افراد پیرو تفکر لیبرال و تحصیل کرده‌های غرب مأمور به نابودی این دو مرکز شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: کار در دهه هشتاد تا جایی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب به وزیر وقت آموزش و پرورش دستور احیای امور تربیتی و رفع مهجوریت از قرآن را دادند،  یعنی کار به احیا رسید و این مرکز در حال احتضار بود. این خسارت عظیم تربیتی را امروز باید کسانی پاسخ بدهند که دشمن امور تربیتی و تربیت معلم بودند. متاسفانه در همین مدت باز سکان مسئولیت را به دست گرفتند و اجازه نداند دانشگاه نوپای فرهنگیان از سال 91 تا 96 نفس بکشد درحالیکه اگر دانشگاه فرهنگیان نفس نکشد، تعلیم و تربیت خواهد مرد.

با شکل‌گیری شخصیت در 35 و 40 سالگی می‌خواهند معلم شوند

وی افزود: مدتی بعد از اینکه دانشگاه فرهنگیان ایجاد شد گفتند چرا ما باید4 سال هزینه کنیم و ماده 28و حق‌التدریس کذایی را ایجاد کردند  یعنی افراد با پول خود مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفته‌اند و با شکل گیری شخصیت و افسردگی که داشتند در سنین 35 و 40 سالگی می‌خواهند معلم شوند.

پاک سرشت مطرح کرد:‌ شاکله دانشگاه فرهنگیان با وجود همه کارشکنی‌ها هنوز تربیت معلم است. یعنی همان نگاه با قداست و طهارت به معلمی جاری است ولی در دانشگا‌ه‌های دیگر این نگاه وجود ندارد ضمناً در این دانشگاه دانشجو معلمان از 18 سالگی و به طور شبانه روزی در حال تمرین و تکرار و مهارت آموزی هستند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان به دنبال زبده‌یابی و زبده‌پروری

در ادامه این نشست یاسر جنگی، مسئول اتحادیه انجمن اسلامی  شمال غرب تهران اظهار کرد: آنچه مسلم است وضع کنونی نهاد امور تربیتی علاوه بر آنکه ریشه در عملکرد و رفتار متولیان دارد، از ضعف و انحراف در نگرش و بینش برخی مسئولین امر حکایت می‌کند و آن را می توان در میزان ولایت مداری و اعتقاد و التزام به نهاد امور تربیتی جستجو کرد. عیان تر آنکه این فقدان یا کمبود توجه حتی در حوزه ساماندهی نیروی انسانی و جایگاه شغلی مدیران و مربیان پرورشی نیز تاثیرگذار بوده است به نحوی که معاونت پرورشی مدارس، مناطق و ادارات از پایین‌ترین سطح اثر و نفوذ در مراودات اداری برخوردارند و در ساماندهی نیروی انسانی مدارس، انتخاب و انتصاب معاونین و مربیان پرورشی در اولویت‌های آخرین قرار دارد به همین سبب همواره با کمبود و کسری نیرو مواجه‌اند.

وی افزود: جهت پوشش این خلاء، برای تحقق مطالبات به حق و بر زمین مانده امامین انقلاب و غنای بیشتر فعالیت‌های پرورشی مدارس، برخی تشکل‌های دانش آموزی چون اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان به پشتوانه و حمایت حضرت امام (ره) از آغازین روزهای انقلاب اسلامی پا به عرصه تربیتی در حوزه آموزش و پرورش گذاشت. به همین خاطر نخبگان و زبدگان دانش‌آموزی مدارس متوسطه اول و دوم سطح کشور را محور فعالیت‌های خود برای کادرسازی قرار داد تا با ساماندهی، پشتیبانی، رشد، حمایت و هدایت آنها در دفاتر اتحادیه انجمن اسلامی مدارس این مهم را رقم بزند.  اما با وجود فعالیت تشکل‌های دانش آموزی انقلابی و اقدامات پرورشی در مدارس هر از گاهی مشاهده می‌شود که اتفاقات نادری چون موزیک ویدیو مفسده انگیز اخیر یکی از خوانندگان معلوم الحال فضای تربیتی مدارس، نوجوانان و کودکان را با چالش مواجه می‌سازد و متاسفانه همگی از خانواده تا جامعه انگشت اتهام خود را به سمت آموزش و پرورش نشانه می‌برند اما حقیقت به گونه دیگری است بلکه نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بسیاری در این مسئله ذی نفع  و دخیل هستند که نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند و از زیر بار مسئولیت شاخه خالی می‌کنند تا این رسالت خطیر و طاقت فرسا تنها بر پیکر نحیف آموزش و پرورش سنگینی کند.

جنگی درباره چرایی تمرکز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بر کادر سازی و تربیت دانش آموزان خاص مطرح کرد:‌ تشکل‌ها بر اساس سیاست‌ها و وظایفی که بر عهده دارند، نقش آفرینی می‌کنند. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بنا بر رسالت خود به دنبال زبده یابی و زبده پروری است تا با تربیت این دانش آموزان، آن‌ها در مدارس فعال شوند و کار تربیتی را برای همسالان خود پیاده کنند و از همین رو برنامه‌های اتحادیه برای طیف خاصی طراحی شده که سطحشان بالاتر از سطح عمومی تربیتی است و اصطلاحاً شاخص هستند.

پرداخت حق‌التدریس اسفند 98 متناسب با کارکرد معلمان/ افزایش حقوق خدمتگزاران مدارس در حال پیگیری استوزیر آموزش و پرورش: همه راه‌های غیراصولی جذب معلم مسدود شد/ لایحه رتبه‌بندی معلمان از سال 1400 اجرا می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان معلمان دانش آموزان معلمان پرورشی وزارت آموزش و پرورش اسلامی دانش آموزان دانشگاه فرهنگیان اتحادیه انجمن انقلاب اسلامی تعلیم و تربیت نیروی انسانی تربیت اسلامی گفتمان غالب امور تربیتی باید مطالبه تربیت معلم خانواده ها هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۳۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد

استاندار اردبیل گفت: معلمان معماران تربیت شایسته نسل آینده هستند که باید مسئولیت و کار سنگین آنها مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید حامد عاملی ‌در مراسم تجلیل از معلمان در اردبیل، اظهار داشت: کشور ما در مسیر توسعه، پیشرفت و اصلی‌ترین عنصر خود نیروی انسانی متعهد و متخصص بیش از هر عنصر دیگر نیاز دارد تا زمینه ترقی و تحول جامعه اسلامی فراهم آید.

وی از معلمان به عنوان عناصر ارزشمند و مؤثر در تربیت و تعالی نسل آینده یاد کرد و گفت: معلمان می‌توانند با نقش‌آفرینی اصلی خود معماران تربیت و تعالی نسل آینده بوده و زمینه پیشرفت کشور را با پشتوانه علم و دانایی فراهم کنند.

استاندار اردبیل با قدردانی از تلاش معلمان در کلاس‌های درس برای علم‌آموزی به دانش‌آموزان و تربیت و تعالی ارزشی و معنوی آنها تصریح کرد: آینده جامعه و کودکان ما به مبدأ آموزش یعنی به کلاس‌های درس وابسته است و معلمان با دلسوزی در این سنگر فعالیتی ارزشمند دارند.

عاملی افزود: در کنار تربیت نسل آینده به عنوان نسل پیشرو در ایجاد تحول جامعه اسلامی، ما باید قدر این سرمایه‌های دلسوز و صادق را بیشتر بدانیم و سعی ما بر این باشد تا دغدغه‌ها و مشکلات آنها را در ابعاد مختلف رفع کنیم.

وی به خدمات انجام شده در دولت سیزدهم برای تعالی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: فرهنگ سپاس از معلم مردمی‌سازی شده و در گرامیداشت هفته معلم خود آحاد مردم و صنوف مختلف پای کار آمدند تا قدردان تلاش و مجاهدت معلمان در سنگر تعلیم و تربیت باشند.

استاندار اردبیل ارزش و جایگاه علم و دانش را به عنوان عنصر پیشرفت کشور در ابعاد مختلف یادآور شد و خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که افرادش به علم و مهارت آراسته باشند، به ثروت و سایر امکانات و منابع دسترسی پیدا می‌کنند و در این باب معلمان بزرگترین پشتوانه تجربی در مسیر پیشرفت علمی کشور و تحولات آن هستند.

عاملی اثرگذاری کار معلم را در مسیر تعالی و تربیت نسل آینده یادآور شد و اضافه کرد: سعی ما بر این است تا در ابعاد مختلف قدر این تلاش‌ها و زحمات معلمان را دانسته و بر ارج‌گذاری آن اهتمام جدی داشته باشیم.

استاندار اردبیل یاد و خاطره استاد شهید مطهری را نیز گرامی داشت و بیان کرد: باید محتوای علمی و تربیتی آثار این شهید والامقام در فضاهای آموزشی ما به عنوان مبنای تربیت نسل آینده قرار گیرد تا اثربخشی آن را به شکل صحیح و درست شاهد و ناظر باشیم.

سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرده است

کلام الله صفری نیز در این مراسم اظهار کرد: در سند تحول آموزش و پرورش بر اصل عدالت و توجه به مدرسه و معلم بیش از سایر عناصر را شاهد هستیم و قطعا این رویکرد سند بنیادین تحولات جدی را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: در دولت مردمی سیزدهم اقدامات مؤثر و پشتیبانی‌های جدی از نظام تعلیم و تربیت و حل دغدغه‌های معلمان در مسیر ایجاد تحول رقم خورده که نمونه آن اجرای دقیق طرح رتبه‌‌بندی بعد از رکود 10 ساله بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: 60 عنوان برنامه در گرامیداشت هفته معلم در استان اردبیل در حال اجرا است که زنگ سپاس از معلم و سایر برنامه‌های مردمی در قدردانی از تلاش‌های معلمان مجاهد در این هفته برگزار خواهد شد.

صفری افزود: رویکرد کلی مردمی کردن برنامه‌های هفته معلم است و این رویکرد می‌تواند دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا مردم استان اردبیل بتوانند با یک تماس تلفنی از معلم دوران تحصیل خود تجلیلی شایسته داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به اقدامات شاخص آموزش و پرورش در سه سال اخیر اضافه کرد: برگزاری امتحانات نهایی در راستای تحقق عدالت آموزشی و تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی از جمله این برنامه‌ها است.

صفری به برگزاری جشن‌های مختلف تکلیف دینی و سیاسی و برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و ورزشی در راستای سالم‌سازی فضاهای آموزشی و تعالی نسل آینده اشاره کرد و ادامه داد: همه این برنامه‌ها با رویکرد و محوریت مدارس در مناطق مختلف استان برگزار شده است.

وی از احداث بزرگترین مجتمع آموزشی کشور با نام دارالفنون در اردبیل خبر داد و بیان کرد: در کنار افتتاح این مدرسه، راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی را با همراهی خیران شاهد هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ارتقای سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های اجرایی اعلام کرد و گفت: در گرامیداشت هفته معلم طرح‌های متعددی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

صفری یادآور شد: با هماهنگی رادیو پخش زنده برنامه «سلام معلم» از مدارس استان آغاز شده و در شهرستان‌های مختلف تیم رادیویی این برنامه را تدارک دیده تا گروه‌های مختلف جامعه بتوانند با درج نام خود و نام معلم سپاسگزاری خود را از مقام شامخ معلمان انجام دهند.

به گزارش تسنیم، در این مراسم از معلمان برگزیده شهرستانی و استانی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد
  • پیام تبریک فرمانده سپاه لرستان به مناسبت روز معلم
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • به احترام «معلم» برپا ...
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است