Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند بالادستی و سیاست‌گذاری کلان است اما به نظر می‌رسد در تمام سال‌های پس از ابلاغ سند تحول، نه در مجلس و نه در دولت، پیگیری‌های لازم برای تحقق آن یا چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین مورد توجه نبوده است و همچنان شاهدیم که نحوه و چگونگی اجرای آن محل بحث و مناقشه میان مجریان و قانونگذاران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 البته همه مولفه‌های سند تحول به طور مستقیم قابل اجرا نیستند بلکه برخی از اهداف عملیاتی و راهکارهای اجرایی آن نیازمند قانونگذاری است به این نحو که برخی راهکارهای سند تحول بنیادین به صورت صریح یا ضمنی متضمن تصویب قانون جدید یا بازنگری و اصلاح قوانین موجود است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره اعلام کرده است: در راستای تحقق این راهکارها باید دولت لایحه ارائه می‌داد یا اینکه مجلس طرح ارائه می‌داد بررسی قوانین یک دهه اخیر در حوزه آموزش و پرورش نشان می‌دهد که تقریباً از حدود ۱۷ قانون مصوب در این حوزه ۱۱ فقره قانون در خصوص استخدام حق‌التدریسان، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی در وزارت آموزش و پرورش است و هیچ کدام از این قوانین در خصوص قاعده‌گذاری و ضوابط‌گذاری برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش متناسب با اهداف سند تحول بنیادین نبوده است.

هیچ طرح یا لایحه‌ای برای اجرای سند تحول ارائه نشده!

به بیان دیگر طی یک دهه اخیر تقریباً هیچ طرح یا لایحه‌ای در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مجلس ارائه نشده و قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده است!

برخی از موارد مطروحه در سند که نیازمند به قانونگذاری است عبارت است از تعیین سن قانونی لازم‌التربیه، تغییر مبنای تقویم آموزشی، اصلاح قوانین اداری و استخدامی، تفکیک دوره‌های تحصیلی به چهار دوره، تعیین طول مدت آموزش عمومی و اجباری. در ادامه برخی از راهکارهای مندرج در سند تحول بنیادین که متضمن قانونگذاری صریح یا ضمنی بوده آورده شده است:

راهکار۱-۹ ایجاد تسهیلات قانونی و ساز و کارهای تشویقی و انگیزشی لازم اعم از مادی و معنوی برای بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون، مشارکت پذیری و مشارکت جویی در جامعه و در بین دانش‌آموزان.
راهکار ۴-۹ تقویت و گسترش مدارس غیردولتی و بازنگری قوانین موجود.
راهکار ۳-۱۰  اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی مالی و اداری.
راهکار ۱-۱۳ نظام جذب نیروی انسانی.
راهکار ۱-۱۳ اصلاح قوانین و مقررات موجود در راستای تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش استانها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات تربیتی .
راهکار ۱-۱۹ ایجاد ساز و کارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت رسمی وعمومی.
راهکار ۱۰-۲۱ باز طراحی و ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه به شرایط اقلیمی و با تأکید بر بهینه‌سازی تعطیلات.
راهکار ۸-۵ ساماندهی و بکارگیری بهینه و اثربخش منابع انسانی و توزیع عادلانه آن در سراسر کشور.
راهکار ۱-۱۱  استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه‌اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های ذیربط.
راهکار ۵-۲۰  طراحی ساز و کارهای تنوع‌بخشی به منابع دولتی و غیردولتی از قبیل موقوفات و امور خیریه.

راهکار ۷-۲۰ تقویت مشارکت عمومی در آموزش و پرورش با حفظ کارکردهای سیاستگزاری و نظارتی نظام از طریق تسهیل تاسیس مدارس غیردولتی و فعالیت‌های آموزشی آنان.

فقدان پیش‌بینی‌های لازم برای تحقق سند تحول از طریق وضع قانون و مقررات

سند تحول بنیادین در سال ۹۰ تصویب و ابلاغ شد و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال ۹۲ ابلاغ شد؛ باید توجه داشت که سیاست‌های کلی حوزه آموزش و پرورش، سند بالادستی همه قوانین و مقررات حوزه آموزش و پرورش است قوانین و مقرراتی که گاهی قدمت آنها به بیش از یک قرن می‌رسد و هنوز بر وزارت آموزش و پرورش حاکم هستند بنابراین ضرورت دارد:

۱. قوانین و مقررات حاکم بر وزارت آموزش و پرورش منطبق با سیاست‌های کلی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

۲. قوانین و مقررات مورد نیاز برای اجرای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و تحقق اهداف آن به تصویب برسد.

۳. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر سیاست‌های کلی مورد بازنگری و ترمیم قرار گیرد.

۴. سند تحول بنیادین مبتنی بر سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش برای مجریان نظام تعلیم و تربیت تبیین و تفهیم شود.

 این موارد با گذشت حدود ۷ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی، تحقق نیافته و نه تنها قانونی در این باره به تصویب نرسیده بلکه سند تحول بنیادین نیز بر اساس سیاست‌های کلی مورد بازنگری و ترمیم قرار نگرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مدارس غیردولتی استخدام وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین قوانین و مقررات سیاست های کلی اصلاح قوانین راهکار ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۵۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان

به گزارش خبرنگار مهر، عبداله نوحی عصر یکشنبه با حضور در تعدادی از مدارس صالحیه ضمن دیدار با مدیر و معلمان که همراهی حجت الاسلام موسوی امام جمعه بخش گلستان، نجفی سرپرست بخشداری گلستان و رئیس و اعضای شورای اسلامی صالحیه انجام شد، ضمن تبریک روز معلم به تمام معلمان و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری از وی به عنوان یک شخصیت علمی و اخلاقی نمونه نام برد و گفت: این استاد و معلم فرزانه خدمات علمی ارزشمندی به جامعه ارائه کردند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه معلمان در جامعه گفت: معلمان نقش مهمی در آگاهی بخشی و تعلیم و تربیت دانش آموزان بعهده دارند و در راستای رشد و ارتقای سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

نوحی نظام آموزش و پرورش را یک نظام فرهنگی عنوان کرد و گفت: انسان سازی و تعلیم و تربیت انسان‌های متدین، با اخلاق و بزرگ منش از اهداف و رسالت آموزش و پرورش است.

فرماندار بهارستان گفت: در شرایط کنونی وظیفه خطیر و مهم شما، برانگیختن روحیه امید در بین دانش آموزان و جامعه بوده چرا که جوهره و ذات الهی، امید آفرینی می‌باشد و اینکه امید در جامعه گسترده شود تا شرایط خوبی را کسب کنیم، یک واقعیت به شمار می‌رود.

نوحی اضافه کرد: با امیدآفرینی می‌توان شرایط خاص و قابل قبولی را در جامعه فراهم آورد چرا که فضای آینده به طور قطع رو به رشد و امیدوار کننده است و در این راه نقش معلمان مدارس که می‌توانند کیفیت آموزشی را ارتقا ببخشند، بی بدیل خواهد بود.

وی آموزش و پرورش را یک ظرفیت مهم و بزرگ برای کار در حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: وجود ۱۲۵ هزار دانش آموز به همراه چند هزار نفر نیروی فرهنگی، یک ظرفیت بسیار بزرگ را در اختیار متولیان قرار داده است که می‌توان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه فرهنگی، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرد.

فرماندار بهارستان در ادامه افزود: نقش اساسی معلمان در دوران کرونا بیش‌از پیش نمایان و معلوم شد هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند جایگاه معلم را برای دانش آموزان پر کند.

فرماندار بهارستان با اشاره به اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش، افزود: نیاز است دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ترغیب کرد و موانع پیش رو را برداشت زیرا توسعه آموزش و پرورش با بهره گیری از نیروهای جهادی و توانمند بومی حل می‌شود.

نوحی در ادامه گفت: برای بالا بردن کیفیت آموزش دانش آموزان شهرستان با دبیرستان البرز از طریق ستاد توانمند سازی شهرستان هماهنگ شده که هر هفته ۴۰۰ نفر دانش آموز هم می‌توان در این دبیرستان حضور پیدا کنند یا اگر به سایت این دبیرستان مراجعه کنند، می تواننداز فیلم و برنامه‌های آموزشی این دبیرستان استفاده کنند

کد خبر 6097491

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های پرورشی در مدارس تقویت خواهد شد
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند
  • اخذ سهمیه استخدام ۵۷۷۶ معلم در شهرستان های استان تهران
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • نرخ شهریه مدارس غیردولتی چه زمانی اعلام می شود؟/ امکان کاهش‌ شهریه برخی مدارس
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت