Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: در جلسه چهاردهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور، موضوعی درباره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مطرح شد که موضوع بسیار مهمی بود و البته علامت تعجب بزرگی را ایجاد کرد مبنی بر اینکه آیا می‌شود دانشگاه مأموریت‌گرای شهید رجایی از اهداف خود جدا شده باشد؟!

در این جلسه، سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با تأکید بر لزوم بازتعریف مأموریت‌های دانشگاه شهید رجایی، گفت: در حال حاضر این موضوع مطرح است و اگر نقصانی در اساسنامه باشد باید اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین روی داوطلب، استاد و برنامه درسی هم باید تمرکز داشته باشیم. ما به اساتیدی در این دانشگاه نیاز داریم که تربیت معلمی را پذیرفته باشد و حس افتخار نسبت به این کار مهم و انسان ساز داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مأموریت‌گرایی حرفه‌ای و روشن را مد نظر قرار دهد و مأموریتی که دنبال می کند منطبق با فلسفه وجودی آن باشد. وی افزود از میان بیش از 7 هزار دانشجوی این دانشگاه، فقط 2 هزار دانشجو در رشته‌های تربیت دبیر تحصیل می‌کنند و در واقع قریب 80 درصد ظرفیت این دانشگاه در حوزه مأموریت خود نمی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اگر به صورت خاص پایش و حمایت نداشته باشد از  اهداف خود دور می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت خود دور شده است. در حال حاضر این دانشگاه با 200 هیأت علمی به سمت خروج از مأموریت تربیت معلمی است که این موضوع تهدیدی بزرگ است؛ اگر قرار است دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان کنار هم باشند، نباید تبدیل به دو جزیره جدا از یکدیگر شوند.

بر همین اساس به سراغ حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رفتیم تا ببینیم مأموریت این دانشگاه چیست و در حال حاضر چقدر منطبق با مأموریت خود فعالیت می‌کند؟

** حتی یک دانشجو غیر دبیری دوره کارشناسی پذیرش نداریم

* آقای دکتر، قرار است در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، چه نیرویی پرورش یابد؟

با سلام و تشکر، بر اساس اساسنامه و سند راهبردی دانشگاه، که مصوبه هیأت امنأ نیز است، مأموریت دانشگاه شهیدرجایی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با تأکید بر تربیت دبیران فنی یا همان هنر آموزان است و دانشگاه نیز هم اکنون بر همین مبنا فعالیت می‌کند.

بنابراین می توانیم اذعان کنیم این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی و البته به واسطه تربیت نیروی انسانی برای نظام تعلیم و تربیت یک دانشگاه راهبردی است.

* مبنای شما در پاسخ دهی به مأموریت محوله بر چیست؟

ما مبنای پاسخ‌دهی دانشگاه را بر 4 محور دنبال می کنیم، محور نخست، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پروش یا همان دبیران فنی هستند، در این خصوص دانشگاه هم اکنون با حداکثر ظرفیت خود در طول تاریخ تأسیس مشغول فعالیت است.

دانشگاه با ظرفیت سازی در سال‌های اخیر تعداد دانشجومعلمین را نسبت به سال 92 به پنج برابر رسانیده است و در حال حاضر حتی یک دانشجو غیر دبیری دوره کارشناسی پذیرش نداریم.

* تعداد دانشجویان شما در حال حاضر چه میزان است و چه تعداد متعهد دبیری هستند؟

تعداد دانشجویان موجود 7277 نفر است که فقط 87.5 درصد آنها در مقطع کارشناسی متعهد دبیری هستند. در دوره های تحصیلات تکمیلی هم وضعیت به همین گونه است و با ظرفیت‌سازی انجام شده تمام دوره‌های روزانه در اختیار فرهنگیان قرار دارد.

بنابراین می توان اذعان کرد دانشگاه در پذیرش و آموزش کاملا در راستای مأموریت خود قرار دارد.

** وضعیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در دهه 80

* با این وضعیت یعنی پذیرش دانشجو در ادوار گذشته چگونه بوده است؟

در ادوار گذشته مخصوصا دهه 80 دانشگاه به واسطه عدم نیاز وزارت متبوع به پذیرش دانشجویان آزاد اهتمام داشت و شاید این برداشت عدم رعایت مأموریت، بیشتر ذهنیت آن زمان باشد.

* پس اطلاعاتی که در جلسه چهاردهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور مطرح شده درست نبوده است؟

بله همین طور است، البته در آن جلسه از مسؤولین دانشگاه نیز کسی حضور نداشته است و همانطور که عرض کردم به نظر می رسد سابقه گذشته دانشگاه در پذیرش دانشجوی غیر دبیری، این ذهنیت را در آنجا ایجاد کرده باشد.

به نظر بنده دانشگاه در حال حاضر در نزدیک‌ترین فاصله خود در ایفای مأموریت محوله نسبت به کل تاریخ فعالیتش است.

* در خصوص سایر زمینه‌های پاسخ گویی دانشگاه نیز توضیح بفرمایید؟

در مورد سایر محورهای پاسخگویی دانشگاه به مأموریت محوله علاوه بر مورد یادشده یعنی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت ما سه شاخه دیگر را در سیاست گذاری‌مان در نظر داریم، شاخه دوم پاسخگویی، حل مسائل و پژوهش‌های کاربردی، دانشگاه به مثابه اتاق فکر و همچنین پاسخ به استاندارد‌های نظام آموزش عالی است.

در مورد حل مسائل و پروژه‌های پژوهشی دانشگاه مخصوصاً در سال های اخیر گام‌های مهمی برداشته است، توجه به مأموریت دانشگاه موجب بازنگری در آیین‌نامه‌ها از جمله آیین نامه‌های پژوهشی شده و در اخذ پروژه‌های برون دانشگاهی نیز اولویت ما ارجاعاتی است که از سوی سازمان‌ها و معاونت‌های وزارت آموزش و پروش ارائه می‌شود که اتفاقا نتایج آن در سطح کلان کشور نیز مورد استفاده بوده است.

به نظر بنده دانشگاه در حال حاضر در نزدیک‌ترین فاصله خود در ایفای مأموریت محوله نسبت به کل تاریخ فعالیتش است

در حوزه اتاق فکر برای دستگاه تعلیم و تربیت نیز رویکرد ما باز همان مأموریت‌گرایی است به‌گونه‌ای که با پایش مستمر حوزه تربیت دبیر فنی‌و‌حرفه‌ای و نیازهای آن دانشگاه دست به اقدامات متناسب با آن داشته است؛ تدوین و تصویب دروس و رشته‌های تحصیلی جدید و بازنگری در دروس صلاحیت معلمی در همین سال‌های اخیر از جمله آنهاست.

در خصوص پاسخ به استانداردهای آموزش عالی نیز باز دانشگاه در همین سال‌های اخیر اقدامات موثری داشته است؛ توسعه فضاهای آموزشی، و پژوهشی مانند کارگاه ها و آزمایشگاه‌های نوین، خرید تجهیزات جدید، جذب نیروی انسانی مورد نیاز، و تغییر مثبت هرم مرتبه هیأت علمی از جمله همین مثال‌هاست.

**  ایجاد و تجهیز، آزمایشگاه‌های نوین در دانشگاه شهید تربیت دبیر شهید رجایی

* درباره موضوع تغییر مثبت هرم مرتبه هیأت علمی توضیح بیشتری می‌دهید؟

بله؛ از آنجایی که تربیت معلم یک امر آموزش عالی است، دانشگاه نیز باید خود را با استانداردهای نظام آموزش عالی کشور انطباق دهد، از جمله آن سرانه‌های مختلفی مانند فضا، امکانات و نیروی انسانی است و دانشگاه همواره سعی کرده در این راستا قدم‌های موثری را بردارد. ایجاد و تجهیز، آزمایشگاه‌های نوین مانند آزمایشگاه علوم شناختی، آزمایشگاه نانو فناوری، تأسیس مرکز فناوری داده‌ها، از جمله این موارد هستند.

* آقای دکتر، قرار است در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، چه نیرویی پرورش یابد؟ 

تربیت معلم را بر 3 ستون استوار می‌بینیم. فردی که می‌خواهد معلم شود باید خود را در سه شاخه توانمند کند. یک شاخه، دانش تخصصی است. کسی که می‌خواهد در هنرستان، برق تدریس کند باید دانش موضوعی را داشته باشد یا کسی که می‌خواهد فیزیک تدریس کند باید دانش فیزیک را داشته باشد تا بتواند تدریس کند.

نکته دوم، شاخه علوم و مهارت‌های معلمی است که در قالب دروس صلاحیت‌های معلمی با آن مواجه هستیم و بسیار مهم است. یعنی کسی که می‌خواهد معلم شود باید فنون و دانش تعلیم و تربیت بلد باشد. در این دانش تربیت معلم، از فلسفه آموزش و پرورش تا سند تحول بنیادین و تا کارورزی و تدریس دروس موضوعی و تکنیک‌های تدریس را باید یاد بگیرد.

نکته سوم، صلاحیت معلمی است. صلاحیت بیشتر معطوف به مسائل فرهنگی و اجتماعی است. یعنی برای الگو بودن به لحاظ فرهنگی، فرد باید شاخص‌های فرهنگی را داشته باشند.

در شاخه صلاحیت های معلمی در سال‌های اخیر بازنگری کردیم و در این بازنگری، آنها را با شرایط موجود و کتب درسی که قرار است تدریس کنند، تطبیق دادیم.

* بازنگری صلاحیت‌های معلمی را چه زمانی انجام دادید؟

در یکی، دو ساله اخیر انجام دادیم. البته هر سال بازنگری می‌شود. مثلا امسال درسی به نام آموزش تلفیقی داشتیم که ناظر به شرایط کروناست که تکنیک‌های آموزش از راه دور را برای دانشجومعلمان تدریس کردیم. بنابراین در شاخه تربیت معلم خیلی کار کردیم.

* در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی مطرح شد درباره مأموریت دانشگاه‌ها، آیا مأموریت های دانشگاه شهید رجایی نیاز به روزرسانی دارد؟

اتفاقا یکی از دانشگاه‌هایی هستیم که تکلیفمان برای زمان طولانی مدت روشن است و مأموریت ما تربیت دبیر فنی است. در واقع می‌دانیم چه می‌خواهیم انجام دهیم. می‌دانیم که تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر شاخه فنی و حرفه‌ای انجام می‌دهیم و در راستای مأموریتمان هستیم. البته در دهه 80 اینگونه نبودیم و الان 100 درصد منطبق با مأموریت‌های خودمان هستیم و به مأموریت‌مان خیلی علاقه مند هستیم و با تمام انرژی، اساتید و دانشجویان کار می‌کنند.

*درباره آیین نامه اساتید و اعضای هیأت علمی نظرتان چیست؟ به نظر شما جذب اعضای هیأت علمی روش مناسبی دارد؟ 

آیین نامه ارتقا یک بحثی است که واقعا در محافل دانشگاهی درباره آن خیلی صحبت می‌شود. ما به اندازه خودمان آمدیم و این را بومی کردیم. یعنی آمدیم آن فعالیت‌هایی که ناظر بر رفع نیازهای دستگاه و نظام تعلیم و تربیت هست در آیین‌نامه ارتقای خودمان ورود دادیم و در سایر آیین‌نامه مثل آیین نامه پژوهانه وارد کردیم. در واقع تأکیدی بر مأموریت دانشگاه بوده است.

*چقدر استاد دارید و عضو هیأت علمی دارید؟

قریب به 200 هیأت علمی و مدرس داریم.

* در خاتمه اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

از فرصتی که برای تببین این موضوع فراهم آورید بسیار سپاسگزارم.

به گزارش فارس، در جلسه یازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم به روزسانی امکانات و تجهیزات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تصریح کرد: کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه نیاز به تجهیزات بیشتری دارد؛ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود که تربیت دبیر فنی‌‌وحرفه‌ای است کمی فاصله گرفته و بیشتر در فضای دانشگاه‌های فنی و مهندسی قرار گرفته است.

غلامی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیازی به تربیت معلم فنی‌وحرفه‌ای در مقطع دکتری نداریم، افزود: یکی از دلایل فاصله گرفتن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود، ارائه تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکتری در این دانشگاه است که باعث شده اساتید این دانشگاه بیشتر به تربیت دانشجو تحصیلات تکمیلی به جای تربیت دبیر فنی‌وحرفه‌ای مشغول باشند.

در جلسه دوازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور نیز به بررسی گزارش وضعیت دانشگاه شهید رجایی و برنامه‌های کیفیت بخشی و توسعه آن اختصاص داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی شورای تحول نظام آموزشی کشور دانشگاه شهید رجایی شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه شهید رجایی تربیت نیروی انسانی مأموریت دانشگاه تربیت دبیر فنی مأموریت محوله تعلیم و تربیت شهید رجایی سال های اخیر مأموریت خود دانشگاه نیز حال حاضر آموزش عالی دانشگاه ها تربیت معلم آیین نامه هیأت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است

عبدالحسین خسروپناه،  امروز در دانشگاه امیرکبیر ضمن بازدید از شرایط و نحوه سازماندهی آزمون سراسری در رشته تجربی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر تصویب اسناد و ترسیم ساختار مصوبات، برای بررسی از نحوه اجرای آن نیز ورود می‌کند، در همین راستا امروز برای بازدید شرایط برگزاری آزمون سراسری در حوزه دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سازمان سنجش در سال‌های اخیر در خصوص نحوه برگزاری آزمون رشد چشمگیری داشته و با نظارت و بازدیدی که از این سازمان و نحوه برگزاری آزمون در حوزه‌های مختلف داشتیم، می توان به جرئت گفت که احتمال تقلب در این آزمون صفر است و هیچکس نمی تواند سوالات رو لو دهد و سوءاستفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در این سازمان تحقق پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • معاون فنی مهمترین گمرک کشور منصوب شد
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد