Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@19:02:30 GMT

آموزش نگهداری از سیم کلاچ خودرو و تعویض آن

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۹۵۱۱

آموزش نگهداری از سیم کلاچ خودرو و تعویض آن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کارکرد سیستم کلاچ خودرو‌ها به سه دسته کلی اهرمی، روغنی و سیمی تقسیم بندی می‌شود. هر یک از این سیستم‌ها به اقتضای عملکرد نیازمند نگهداری و رسیدیگی هستند. در این میان هنوز هم بسیاری از خودرو‌های تولیدی بازار ایران ازجمله خودرو‌های پرتیراژ و رایجی، چون پراید هنوز از سیستم کلاچ سیمی استفاده می‌کنند که در زمره ساده ترین، ارزان‌ترین و البته آسیب پذیر‌ترین نوع سیستم‌های عملگر کلاچ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصطکاک و خمیدگی بیش از حد دو فاکتور خرابی سیستم‌های سیمی کششی همچون سیستم کلاچ خودرو‌ها (و سیستم ترمز و کلاچ در دوچرخه‌ها و موتورسیکلت ها) است. از این رو باید همواره توجه داشت که سیم کلاچ در غلاف پلاستیکی خود خشک کار نکند و همچنین از محل اتصال به پدال کلاچ تا به اهرم صفحه کلاچ دچار تابش و خمیدگی بیش از حد نشده باشد. هر دو مورد ضمن خشک و دشوار کردن عمل کلاچ گیری، عمر مفید سیم کلاچ را تاحد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

با نحوه زیرشویی خودرو و اهمیت آن آشنا شوید

بازرسی چشمی

بررسی سلامت سیم کلاچ بسیار ساده است. این سیم‌ها بیشتر از محل اتصال به پدال و اهرم کلاچ و یا محل خمیدگی پاره و بیشترین محل اصطکاک می‌شوند. در نتیجه هرگونه سایش و پارگی چند عدد از رشته سیم‌های فولادی کلاچ نشانگر این است که این سیم به زودی پاره خواهد شد.

رسیدگی

به منظور داشتن کلاچ نرم و سهولت در تعویض دنده ممکن است لازم باشد هر چند ماه یک بار سیم کلاچ با چند قطره روغن موتور یا گریس آغشته شود تا در غلاف خود بدون اصطکاک جلو و عقب برود. توجه داشته باشید این کابل بیش از حد کشیده و صفت و همچنین نتابیده باشد.

 

جایگزینی

درصورت هر گونه آسیب دیدگی می‌توان سیم کلاچ را به سادگی تعویض کرد به شرطی که از نمونه فابریک برای جایگزینی بهره گرفت. بسیاری از سیم‌های کلاچ بصورت متفرقه در بازار موجود هستند که با داشتن قابلیت تنظیم طول، می‌توان از آن‌ها برای هر خودروی یا موتورسیکلتی استفاده کرد. تنها کافی است که طول آن را به درستی تنظیم کنید. فراموش نکنید که پیش از نصب سیم کلاچ در جای خود بهتر است کل سیم را درون غلاف به گریس آغشته کنید.

سیم کلاچ از سر و ته دو خار بسیار ساده دارد که بست سر و ته سیم کلاچ را نگه داشته و آن را به پدال و اهرم کلاچ متصل می‌کند. مکانیزم تنظیم نیز معمولا در نزدیکی اهرم کلاچ و بر پوسته گیربکس قرار گرفته و از طریق پیچاندن دو پیچ مختلف می‌توان میزان کشش سیم و ارتفاع مناسب پدال در لحظه کلاچ گیری را تنظیم کرد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی ها دانستنی های خودرو خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • امحاء۲۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد فاسد در آمل
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • دریچه تنظیم هوا در ساختمان
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید