Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دارا بودن شرایط مطلوب آب و هوایی باعث شده تا بتواند در زمینه تولید گل رز با کیفیت نقش مهمی  در کشور داشته باشد.

لازم به ذکر است : در همین زمینه گلخانه داران کهگیلویه و بویر احمد شروع به فعالیت و تولید پایه نهال گل رز را در دستور کار خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر محمدی سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان کهگیلویه و بویر احمد تعداد ۱۲۲ واحد گلخانه در سطح ۴۰ هکتار داریم ،که از این تعداد ۵۰ واحد در سطح ۲۰ هکتار در زمینه گل رز با کیفیت فعالیت می کنند.

او افزود: امسال سه میلیون و۵۰۰ هزار پایه نهال گل رز در چهار نهالستان استان کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است.

محمدی افزود: محصولات تولید شده در نهالستان‌های استان برای افزایش تولید گل رز در کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های مجاور تولید شده است.

او با بیان اینکه پایه نهال گل رز پیش از این، با صرف هزینه‌های زیادی از کشور‌های اروپایی وارد کشور می شد، گفت: تولید این محصول در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر خودکفایی در زمینه تولید گل رز، گامی مهم برای صرفه جویی ارزی کشور نیز محسوب می‌شود.

محمدی تصریح کرد: با بومی سازی تولید پایه نهال گل رز در کشور مشکلات ثبت سفارش، احتمال ورود آفات و بیماری‌ها و موانع زمان دریافت سفارش ها در ایران رفع شده است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالیانه ۲۱ میلیون شاخه گل رز یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در استان است.

فتحی یکی از گلخانه داران موفق کهگیلویه و بویراحمد در خصوص روی آوردنش به کار تولید پایه نهال گل رز افزود: مسئله ‌ای که هنگام شروع کار برای من خیلی مهم بود بحث اشتغال‌زایی بود به همین دلیل در سال ۱۳۸۶ با سه هزار  متر گلخانه و ۱۰ نفر اشتغال زایی با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی پا در این مسیر طولانی گذاشتم .

او از حس و حالش با سر و کار داشتن با گل های خوش رنگ و لعاب می‌گوید همان هایی که انگیزه ای شد برای توسعه کارش توسعه ای که از سال ۱۳۸۹ ظرف یکسال متراژ گلخانه اش را به یک هکتار رساند.

فتحی در ادامه  اشاره ای به بحث وارداتی بودن این محصول زینتی و ارزشمند یعنی گل رز می زند و اظهار داشت: به همین خاطر عزم خود را در راه بومی کردن گل رز وارداتی جزم کردم  و بعد از مدتی تحت عنوان شرکت نگین فلات آریا با همکاری دوستانم به صورت آزمون و خطا شروع و در سال ۸۸ اولین تولیدکننده پایین نهال گل رز در کشور شدیم.

چهار سال بعد به عنوان کارآفرین برتر ملی انتخاب شد این انتخاب بازهم جرقه امیدی می شود برای توسعه مجدد فعالیتش این بار متراژ و مساحت گلخانه خود را از یک هکتار به ۵ هکتار می رساند.

به تبع این کار تعداد اشتغال زایی از ۱۰ نفر به ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر غیر مستقیم می‌رسد و تولیداتش بالا می‌رود.

او توانست با تولید پایه رز از خروج بخش عمده ارز از کشور جلوگیری کند و محصول با هزینه کمتری در کشور به دست مصرف کنندگان برسد.

در سال ۸۶ قبل از بومی شدن این محصول با قیمت ۲ یورو و شصت سنت وارد می شد و بعد از آغاز کار اولین بار پایه با مبلغ هزارو ۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده رسید و در حال حاضر هر پایه به قیمت ۵ تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد فروش تضمینی و کارشناسی شده تا جایی که این کار باعث شد تولیدکنندگان بیشتری اعتماد کنند‌.

اما نکته اینجاست یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تولید پایه نهال گل رز در کشور را داراست به همین دلیل گلخانه دار موفق استان از انتقال تجربیات به دست آمده خود در این مسیر به سایر گلخانه داران می‌گوید.

او از جدیت بحث بومی شدن ۸۰ تا ۹۰ درصدی پایه گل رز کشور با توجه به سمت و سوق تولید کنندگان به طرف قلمه و پیوند گفت: پیوندی که حامل پیام خوبی در شرایط تحریم های ظالمانه است، پیام این است که اگر بتوانیم فاصله بین تولید تا مصرف را به حداقل برسانیم و بازارهای عمده چهارگانه را در کشور داشته باشیم تا هم به کاهش هزینه تولید کمک کنیم و هم قیمت شاخه گل مصرفی را به حد نصاب برسانیم.

در شرایطی که ویروس کرونا مخل اکثر کارها بود او توانست ثبات اشتغال خود را در استان حفظ کند.

فتحی که اکنون مدیرعامل انجمن گل رز ایران است از مدیریت و ساماندهی حمل و نقل و بازارها می گوید که نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت است تا امکاناتی از قبیل جا و مکان و بازارهای هدف که محلی برای توزیع و پخش داشته باشند در اختیارشان قرار دهند .

بنا به گفته گلخانه داران از آنجا که استقبال مردم در شهر یاسوج از گل رز پایین است بازار هدف و گل های تولید شده در بازار بزرگ تهران و استان های همجوار می باشد .

درخصوص صادرات گل رز به خارج از کشور گفت: جسته و گریخته صادرات اندکی از طریق استان‌های مرزی مثل خراسان رضوی دارند ولی برنامه آتی بر این است که انجمن گل رز در تلاش است کمیته صادرات را فعال و بتوانند بخش عمده‌ای از محصولات را به واسطه اینکه انبوه محصولات را در کشور نداشته باشند و باعث کاهش قیمت و ارزآوری در سطح ملی داشته باشند در دستور کار خود دارند.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد جهاد کشاورزی گلخانه داران کهگیلویه و بویراحمد گلخانه داران تولید شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طی حکمی «حمید طالبی» را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، متن حکم مجید چگنی برای سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد به شرح زیر است:

همچنین به پاس زحمات ریحان بهادر در دوره تصدی این سمت از ‌وی قدردانی شده است.

دیگر خبرها

  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • قهرمانی مازندران در رقابت‌های کشتی فرنگی نونهالان کشور
  • ۴ مدال خوش‌رنگ سهم کشتی‌گیران نونهال کهگیلویه و بویراحمدی در مسابقات قهرمانی کشور
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • یک امتیاز، نتیجه رقابت نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد با حریفان در مسابقات هندبال کشور
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور