Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی میراث فرهنگی با اشاره به مراسم چهارشنبه سوری گفت: اگر شیوه ها، رفتارها و عملکردمان به گونه ای باشد که آسیبی به خودمان و به جامعه نرسانیم همواره زیبایی این جشن قابل تحسین است. ما می‌توانیم افتخار کنیم اجدادمان از هزاران سال پیش این جشن را برپا کرده‌اند و ما نیز ادامه دهنده راهشان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر خدای ناکرده با ترقه‌های دست‌ساز و رفتارهای خطرناک برای خودمان و دیگران ناامنی ایجاد کنیم در واقع ثابت کرده ایم که دنباله روی میراث نیاکان مان نبوده ایم.

سید علی گلاب زاده در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: یکی از سنت‌های بسیار قدیمی و رایج در میان مردم ایران که همواره به دنبال بهانه‌ای برای گریز از غم و حضور در عرصه شادی و نشاط بوده، جشن چهارشنبه سوری است که در غروب سه‌شنبه پایان سال این مراسم برگزار می شود.

وی ادامه داد: البته در گذشته که امکانات امروز مانند رسانه ها وجود نداشت و زندگی هنوز ماشینی نبود این مراسم همراه با یکسری برنامه هایی مثل  فال گوش ایستادن، کلید زدن، فال گرفتن، آجیل خوردن و آش پختن که همه آن چیزهایی است که به یک بزم معنا و زیبایی می‌بخشد، برگزار می‌شد. بعد از آن هم آتشی بر می‌افروختند و همانطور که مرسوم است از روی آتش می پریدند و می گفتند غم برو/ شادی بیا - یا زردی من از توست/ سرخی تو از من.

گلاب زاده افزود: این کارها همگی معنا و مفهوم معنویی و روانشناختی اجتماعی دارند؛ یعنی شما وقتی که به خود تلقین بکنید و خودتان را در جایگاهی قرار دهید که از غم ها دور می شوید طبیعتا این زمینه برای شما فراهم می شود. یا وقتی که احساس کنید به سوی شادی می روید روان شما به گونه ای آن شادی و سرور را برای تان جایگزین می کند و به شما طراوت و شادابی می دهد.

وی در ادامه به سابقه این جشن نیز اشاره کرد و گفت: در مورد جشن چهارشنبه سوری صحبت ها و گفتمان‌های زیادی مطرح شده از قبیل اینکه این رسم را زرتشت آورد و در واقع دنباله جشن باستانی فرودگان است که خودش بحث بسیار مفصل و طولانی دارد. منتهی یک روایت دیگری نیز وجود دارد که می گویند وقتی که ایرانی ها در مقابل عرب ها آخرین توان خودشان را از دست دادند و دیدند در مقابل هجمه و یورش فرهنگی آنها دیگر کاری از دست شان برنمی آید و کتابخانه شان را سوزاندند و فرش معروف ایرانیان را پاره کردند یک نوع انزجاری در دل‌شان جای گرفت و تلاش کردند تا هر چه که در قاموس اینها خوب است را بد جلوه دهند و هر آنچه که بد است را خوب جلوه دهند.

گلاب زاده عنوان کرد: یکی از موارد این بود که اعراب روز چهارشنبه را روز غم و نحس می نامیدند و به همین دلیل ایرانیان سعی کردند که روز قبل از این یعنی شب چهارشنبه آخرین عصر سه‌شنبه را شادی و سرور داشته باشند تا رفتارشان آن ذهنیت و عملکرد اعراب را خنثی کند. یعنی یوم عرب‌ها که چهارشنبه را نحس می‌دانستند را به روز شادی بدل کردند و از آنجا چهارشنبه سوری شکل گرفت.

عضو دانشنامه علمی فرهنگ مردم ایران اضافه کرد:  ولی من معتقدم که چهارشنبه سوری خیلی پیش از اسلام هم رواج داشته و به همین دلیل می گوییم که وقتی بحث زرتشت مطرح می‌شود این فرضیه به میان می‌آید که زرتشت آخرین سه‌شنبه ای که به سال نو می انجامید به گونه ای بود که نیمی از سه‌شنبه یعنی صبح سه‌شنبه در سال قدیم و عصر سه شنبه در سال جدید قرار می گرفت. بنابر این زرتشت گفت که پس این روز را به عنوان روز چهارشنبه سوری بنامند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی تصریح کرد: اگر ما شیوه ها، رفتارها و عملکردهای مان به گونه ای باشد که آسیبی به خودمان و به جامعه نرسانیم همیشه زیبایی این جشن قابل تحسین است. ما می توانیم افتخار کنیم که اجداد مان از هزاران سال پیش این جشن را برپا کرده اند و ما نیز ادامه دهنده راهشان هستیم. اگر خدای ناکرده غیر از این باشد یعنی ما بیایم ترقه هایی درست بکنیم که با آنها دیگران بترسند و یا باعث انفجارهایی باشیم  که سالهای قبل شاهدش بودیم در واقع ثابت کرده ایم که دنباله روی اهداف نیاکان مان نبوده ایم و با اقدامات خطرناک فکر و اندیشه آنها را بد جلوه می دهیم. خواهشمندم که چهارشنبه سوری را رعایت کنیم و از هرآنچه که خدای نکرده زمینه ساز ایجاد مشکل و ناامنی برای خودمان و دیگران می شود‌، بپرهیزیم.

وی در پایان گفت: به نظر من امسال چهارشنبه سوری را باید خوب برگزار کنیم چرا که ارزش و اهمیتش از سال های گذشته بیشتر است. امسال مردم عزیزمان در هاله ای از غم و اندوه و افسردگی قرار دارند و با این جشن سنتی از غم اندکی فاصله بگیرند و باعث تغییر روحیه و بازگشت نشاط و شادی در آستانه سال جدید شوند.

لینک کوتاه: asriran.com/003Fk5

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: چهارشنبه سوری گونه ای سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت حیرت‌ انگیز یک نویسنده از خاطره‌بازی دو فرمانده ایرانی و عراقی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی

 احمد دهقان (نویسنده) روایتی قابل توجه از دیدار سردار فتح‌الله جعفری فرمانده زرهی ایران در دفاع مقدس و فرمانده لشکر یکم عراق در عملیات فتح المبین گفت.

گفت‌وگوی رادیو مضمون با احمد دهقان را بخوانید:

-  فرمانده عراقی کاملاً با دیسیپلین نشست و شروع به حرف زدن کرد و گفت: «من در عملیات فتح‌المبین می‌‌دانستم ایران می‌خواهد حمله کند» و داشت برگ‌برنده‌هایش را برای فرمانده ایرانی رو می‌کرد.

- فرمانده عراقی ادامه داد: «آن شبی که می‌خواستید حمله کنید، سکوت بود و من به معاون عملیات خودم گفتم سکوت ایرانی‌‌ها خیلی خطرناک است و اینها امشب حمله می‌کنند. بعد به نیروهایی که در شوش داشتیم، آماده باش دادیم و گفتم آماده باشید که ایرانی‌ها می‌خواهند حمله کنند و کشتار راه بیندازید و خلاصه آن کشته‌هایی که شما دادید بخاطر پیش‌بینی من بود».

-  آقای جعفری هیچ چیزی نمی‌گفت و این حالت داشت مرا دیوانه می‌کرد! جنگی سر میز شام بود و این جنگ کاملا به سمت عراقی‌ها تمایل پیدا کرده بود.

-  آقای جعفری شامش را قشنگ خورد و بعد گفت: «تو حسن باقری را می‌شناسی»؟ فرمانده عراقی گفت: «بله؛ در عملیات فکه شهید شد و اگر او بود، احتمالاً جنگ شما متحول می‌شد».

-  آقای جعفری ادامه داد: «حسن باقری دهم اسفند مرا صدا زد و هنگامی که من به قرارگاه رفتم، عکس های تو را به من نشان داد» فرمانده عراقی جا خورده بود!

- آقای جعفری ادامه داد: «حسن باقری به من گفت روی تپه سبز برو (تپه سبز مقابل شوش است) و تمامی آتش منطقه را در دست بگیر؛ طوری که هیچ کس بدون اجازهٔ تو حق تیراندازی نداشته باشد.

 - حسن باقری گفت که فرمانده گردان مقابل شوش، دیروز با شلیک خمپاره کشته شده و امروز فرمانده لشکر یکم عراق خواهد آمد تا فرمانده گردان جدید را در خط معرفی کند. این فرمانده لشکر آدم ترسویی است و این باید زنده بماند تا ما عملیات خودمان را انجام بدهیم. این باید سالم برود و سالم برگردد؛ چون که معاون او یک بعثی است و اگر فرمانده فعلی کشته شود، او را فرمانده لشکر می‌کنند؛ پس این فرمانده لشگر باید زنده بماند.»

- آقای جعفری گفت: «من آمدم روی تپه؛ تو با دو تا ماشین به خط آمدی؛ فرمانده ها را جمع کردی. بعد فرمانده‌ جدید را معرفی کردی و دم غروب با همان ماشینی که آمده بودی، برگشتی من غروب آمدم به حسن باقری گفتم تو سالم آمدی و برگشتی»!

منبع: رادیو مضمون 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • روایت عربی از حملات پرتعداد با پهپاد ایرانی به اسرائیل
  • اتفاق عجیب در فوتبال ابران؛ ورثه سرمربی، شاکی جدید تیم شد!
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه
  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • روایت حیرت‌ انگیز یک نویسنده از خاطره‌بازی دو فرمانده ایرانی و عراقی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • وزش باد نسبتا شدید فردا و پس فردا در قم