Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،  علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز-سه‌شنبه - در تذکری با استناد به ماده 197 آیین نامه و اخطار اصل 94 قانون اساسی گفت: براساس اصل ۹۴، کلیات مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان فرستاده شود و شورای نگهبان موظف است ۱۰ روز این مسایل را با موازین شرعی و قانون اساسی انطباق دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدیدنظر آن را به مجلس برگرداند و اگر شورای نگهبان مغایرتی با قانون اساسی ندید، مصوبه قابل اجرا است

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: مجمع تشخیص نامه‌ای داده است و گفته لایحه بودجه چند مورد مغایرت با سیاست‌های کلی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مجمع اگر نظری داشته باشد باید این نظر مشورتی را به شورای نگهبان بفرستد و مجمع نمی‌تواند به صورت مستقیم و براساس اصل ۹۴ به مجلس نامه بدهد.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده می‌شود، گفت: روشی که آقایان انجام دادند باید اصلاح شود، اگر مساله‌ای دارند باید در موعد مقرر نظرات خود را بیان کنند و این سبک که نامه بنویسند و در فضای رسانه‌ای اعلام کنند و موارد و اشکالات خلاف سیاست‌ها را از ۱۷ مورد تا ۱۰ مورد بگویند، روش درستی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: اخطار شما وارد نیست چرا که طبق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اگر موردی باشد هیات نظارت براساس قانون وظیفه دارد نظرات خود را اعلام کند.

وی افزود: هیات نظارت اگر موردی درباره سیاست‌های کلان داشته باشد، از طریق شورای نگهبان باید آن را اعلام کند. ضمن اینکه هیات نظارت هم هیچ مکاتبه ای با مجلس نداشته است و نظرات خود را به شورای نگهبان منتقل کرده و شورای نگهبان به مجلس آن را ارائه داده است. ما دیروز این مسائل را مطرح کردیم و با همکاران کمیسیون تلفیق هم جلسه‌ای گذاشتیم و مسیر قانونی طی شده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه شورای نگهبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه شورای نگهبان اخبار کنکور شورای نگهبان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۲۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب رفع شد، از ارسال مجدد این لایحه به شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم.

وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازات‌ها پرداخته است.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم.

 

با توجه به اینکه در جلسه علنی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت ۳ سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد