Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:29:36 GMT

زیارت اهل قبور مستحبی که شیوه ای نو می طلبد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۴۴۷۵

زیارت اهل قبور مستحبی که شیوه ای نو می طلبد

به گزارش ایرنا، هر سال پنجشنبه آخر سال آرامستان بهشت صادق بوشهر حال و هوای دیگری داشت. مردم دسته دسته همراه با سبزه، گل و گلدان‌های پر از شکوفه‌های سنبل و شیشه‌های گلاب می آمدند، مزار عزیزان سفر کرده خود را شست و شو می‌دادند و فاتحه‌ای نثار شادی روح آنها و شیرینی و شکلات خیرات می‌کردند.

حتی بسیاری از بوشهری‌ها، سال نو را  در کنار مزار شهدا و درگذشتگان خود تحویل می‌کردند، اما این دومین سال است که کرونا این حال و هوای پایان سال را تغییر داد؛ کارشناسان می‌گویند آرامستان‌ها پس از بیمارستان‌ها از آلوده ترین محیط‌هااز نظر گسترش ویروس کروناست و جای مناسبی برای تجمع نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واقعیتی است که هیچ کسی تمایلی به باور آن ندارد اما منطق چیز دیگری می‌گوید؛ با وجود شیوع کرونای جهش یافته در استان وضعیت دشوارتر و روزگار تلخ‌تر می‌شود، اگر همچنان بر انجام آئین‌های تجمعی اصرار کرد و حضور در اجتماع را به درخانه ماندن ترجیح داد.

کارشناسان به اتفاق معتقدند بهتر است امسال را همچون سال گذشته از این سنت نیکو چشم پوشید و از خانه  قرائت فاتتحه را نثار روح اموات کنند.

خواندن فاتحه، اقامه نماز قضا یا مستحب به نیابت اموات، پرداخت صدقه و خیرات به عنوان نوعی " هدیه" از سوی بازماندگان در دنیا برای رفتگان است اما امسال که مهمان ناخوانده هر روز با شکل و شمایل تازه ای بر زندگی انسان‌ها چنبره می زند  می‌توان به شیوه ای دیگر انجام داد تا خدای ناکرده عاملی برای گسترش این ویروس نشویم.

اسلام با هر مساله ای که سلامت انسان را به خطر می اندازد مخالف است

قاعده لا ضرر از قواعد مشهور فقهی است که در بیشتر  ابواب فقه کاربرد دارد و قاعده‌ای که هرگونه ضرر و اضرار را نفی و ممنوع می‌کند.

براساس قاعده لاضرر هر جایی که باعث ضرر رساندن به کسی می‌شود اسلام جلو آن را می‌گیرد و این قاعده علاوه بر مستحبات حتی در مسائل واجبات نیز مطرح است.

سرپرست معاونت فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر می‌گوید: گرامیداشت پنجشنبه آخر سال از جمله آئین‌های مستحبی است که اگر در زمان حاضر به جا آوردن آن آسیبی به سلامت انسان می زند، بهتر است برگزار نشود.

حجت الاسلام محمد قادری به صراحت می‌گوید: براساس دستور اسلام اکنون که هر روز تعداد قابل توجهی از هموطنان ما به کرونا منحوس مبتلا می‌شوند و بسیاری نیز جان خود را از دست می‌دهند هیچ ضرورت و اجباری برای اجرای این فریضه مستحب وجود ندارد.

به گفته قادری گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان از دست رفته تنها منحصر به رفتن سر مزار آنان نیست او پیشنهاد می‌کند، افراد می‌توانند با انجام کارهای خیرخواهانه چون شرکت در کارهای عام المنفعه از جمله تهیه جهیزیه، بسته‌های معیشتی و انجام کارهایی که منجر به شغل شود می‌توانند یاد و خاطره عزیزان خود را گرامی بدارند.

ورودی آرامستان‌های بوشهر در پنجشنبه آخر سال و تحویل سال نو بسته است 

 رئیس آرامستان بهشت صادق بوشهر می‌گوید: براساس تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا در راستای پیشگیری از هر گونه تجمع و در راستای حفظ سلامت مردم ورودی ‌های آرامستان‌ها برای پنجشنبه آخر سال و تحویل سال نو بسته است.

غلامرضا کره بندی ادامه می‌دهد: باتوجه به شیوع ویروس جهش یافته در استان مردم نسبت به این تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا احترام بگذارند و اصراری بر حضور در آرامستان‌ها نداشته باشند. 

وی از مردم می‌خواهد: خیرات اموات خود را خرج امور عام المنفعه و کمک به مراکز خیریه کنند که به طور قطع باعث آمرزش و شادی روح متوفیان می‌شود.

خدمات دهی در آرامستان‌ها ادامه دارد

کره بندی تاکید کرد: هرچند در آرامستان‌ها به روی مردم بسته است اما خدمت تدفین اموات براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

 وی گفت: همچنین به استثنای بستگان درجه یک سایر شهروندان از تجمع در مراسم تشییع و ختم خودداری و از شیوه‌های مجازی و اینترنتی و پیامکی برای ابراز همدردی و تسلیت استفاده کنند.

کره بندی یادآورشد: برای حفظ سلامت کارکنان آرامستان تامین لوازم حفاظتی و آزمایش‌های دوره‌ای (تست کرونا) به عنوان اولویت مهم به صورت مستمر انجام و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تجهیزات و فضاهای آرامستان نیز به صورت روزانه ضدعفونی می‌شود.

وی بیان کرد: کارکنان آرامستان‌ها به عنوان مدافعان خط اول مبارزه با ویروس کرونا در خاموشی به فعالیت مشغول هستند.

مردم اصراری بر گشودن در آرامستان‌ها نداشته باشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: هرجایی که فاصله گذاری رعایت نشود و افراد نزدیک به هم قرار بگیرند احتمال انتقال ویروس وجود دارد به همین دلیل مردم اصراری بر باز کردن در آرامستان‌ها نداشته باشند.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان معتقد است: با توجه به اینکه سرایت درگونه (سوش) جدید ۷۰ درصد نسبت به گونه قبلی بیشتر است به همین دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها بوشهر ویروس کرونا سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر ویروس کرونا سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بوشهر ویروس کرونا سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اخبار کنکور پنجشنبه آخر سال آرامستان ها ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۴۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه CNN اخیراً اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در رابطه با دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد شیوه تعامل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با جنگ غزه کرده است.

بر پایه نتایج این نظرسنجی، ۷۱ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند از شیوه تعامل او با جنگ در غزه رضایت ندارند.

همچنین ۵۳ درصد دموکرات‌ها نیز گفته‌اند از شیوه تعامل او با جنگ در غزه ناراضی هستند.

در مجموع این آمارها بیانگر نارضایتی حداکثری مردم آمریکا از حمایت های بی چون و چرا و علنی نظامی و مالی واشنگتن از رژیم کودک کش صهیونیستی است که این روزها در کف دانشگاه های آمریکایی به طور واضح دیده می شود.

کد خبر 6092297 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزییات و شیوه قتل بازپرس ویژه و قاضی سابق در آمل