Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:29:48 GMT

هست ولی گران است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۴۵۰۹

هست ولی گران است

ایسنا/خراسان جنوبی امسال عید نوروز با تمام تفاوت‌هایش با یک عید ناب ایرانی که پگر بود از دورهمی و دید و بازدید، تفاوت دیگری هم دارد و آن بودن اجناس عید در بلازار اما گران بودن آن است.

به عید نوروز نزدیک می‌شویم و مردم همچون تمام سال‌ها در تب و تاب خرید؛ درست است که عید را در خانه‌هایشان قرار است قرنطینه شوند، اما خوراکشان که قطع نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بازار بیرجند، مرکز خراسان جنوبی سری می‌زنیم؛ بازار میوه برای خودش آشفته بازاری بود همه چیز بود، از هر نوع میوه‌ای؛ کمبودی وجود نداشت تنها گران بود.

بسیاری از اقلام آجیل چون پسته، بادام، گردو و میوه‌ها در کشور خودمان تولید می‌شود و با این وجود قیمت‌هایش سر به فلک می‌کشد. قیمت‌هایی که اگر برآورد کنی چیزی از آن دست کشاورز را نمی‌گیرد.

در کنار وفوری برخی اقلام، برخی دیگر نیز در نایاب بازارند؛ چون روغن که انگار این روزها از دست مشتریان می‌لغزد.

نمی‌توانیم نخریم 

فروشندگان می‌گویند روغن سرخ کردنی به اندازه است، اما روغن مایع بسیار کم عرضه می‌شود و ما نیز مجبوریم به هر مشتری به مقدار کم بدهیم که اکثرا ناراضی هستند.

یکی از شهروندان که در حال خرید خشکبار و میوه است، به ایسنا می‌گوید: واقعا از قیمت‌ها ناراضی هستیم، مسئولان تنها به بودن اقلام در بازار فکر می‌کنند و انگار به قیمتش هیچ کاری ندارند.

وی افزود: گرانی در بازار کولاک می‌کند، ما شاید برای گرانی لباس نخریم اما نمی‌توانیم به خاطر گرانی، چیزی نخوریم.

سال به سال دریغ از پارسال

مغازه داران نیز از وضعیت توزیع گلایه مند بودند، مسئول فروش یک هایپرمارکت گفت: توزیع اقلام بسیار نامرتب است، به طور مثال نمی‌توان روی توزیع روغن حساب کرد.

وی افزود: تمام اقلام افزایش قیمت در ماه‌های اخیر داشته‌اند و ما نیز از این افزایش گلایه داریم چراکه مشتری نداریم؛ سال‌های گذشته نزدیک عید مغاز پر بود از مشتری و خرید اما امسال دریغ از یک خرید جامع و کامل.

در میان همه گفت و شنودها درباره قیمت میوه شب عید، اظهارنظرها در مورد اینکه مرم میوه نخرند تا ثبات به بازار برسد بسیار بود. شهروندی در توییت شخصی خود نوئشته بود: "آخر مگر پول داریم که بخریم؛ راهی جز نخریدن نداریم!"

قیمت آجیل مخلوط در سال جاری به کیلویی ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. قیمت‌ها به جایی رسیده که مغز و تخمه که جای خود دارد، توت خشک هم به عنوان کم ارزش‌ترین خشکبار سربالایی قیمت را طی کرده است.

قیمت برخی میوه‌ها نیز در طی چهار روز دو برابر شده است؛ واقعا کدام جیب توان خرید این اقلام را دارد؟.

توزیع ۸۰۰ تن میوه شب عید در خراسان جنوبی

الیاس جویبان، معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: ۸۰۰  تن میوه شب عید در مراکز عرضه خراسان جنوبی آغاز شد.

وی با اشاره به توزیع ۴۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب زرد و قرمز برای شب عید در مراکز عرضه استان، افزود: قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم سیب قرمز و زرد ۱۰هزار تومان است.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به گلایه‌های مردمی در مورد کمبود روغن مایع نیز گفت: گزارشی برای کمبود روغن مایع خوراکی نداشتیم و این روغن تامین شده است.

هیچ گونه مشکلی در تامین اقلام اساسی در استان وجود ندارد

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در چهاردهمین جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان گفت: در حال حاضر ۱۰۸۷ تن اقلام اساسی در مرکز استان و شهرستان ها در حال توزیع مردمی است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری حدود ۱۱ هزار تن اقلام اساسی برای توزیع در استان تامین و جذب شده است.

وی ادامه داد: از این میزان، حدود ۱۰ هزار تن انواع اقلام اساسی از جمله برنج، شکر، گوشت مرغ منجمد، گوشت گوساله منجمد و انواع روغن خوراکی تاکنون توزیع شده است و همچنین ۹۵۸ تن شکر نیز در حال جذب است.

جرجانی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکلی در تامین اقلام اساسی در استان وجود ندارد و پیش بینی‌های لازم برای جذب و ذخیره سازی اقلام اساسی صورت گرفته، افزود: در سال جاری همراهی و همکاری دستگاه های عضو کمیسیون در راستای تامین و توزیع اقلام اساسی، تنظیم بازار و نظارت بر این مهم در کاهش التهاب و تنش در سطح بازار بسیار موثر بود که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی همچنین از آغاز توزیع میوه تنظیم بازار از روز جاری خبر داد و افزود: ۸۰۰ تن میوه تنظیم بازار از نوع سیب با قیمت ۱۰ هزار تومان و پرتقال با قیمت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان برای ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۰ تامین و توزیع آن آغاز شده است.

جرجانی به تشدید بازرسی‌ها در ایام پایانی سال و نوروز اشاره و اظهار کرد: در این راستا تیم های بازرسی متشکل از بازرسان سازمان صمت، سازمان بسیج اصناف، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی در طرح نظارتی ویژه این ایام تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ صبح و بعدازظهر و همچنین در روزهای تعطیل بر بازار کالا و خدمات نظارت و کنترل خواهند داشت.

علی تهوری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم از انجام بیش از ۹۵ هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی از واحدهای اقتصادی استان و تشکیل یک هزار و ۵۶۱ فقره پرونده تخلف و برگشت بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به شاکیان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

حل مشکل مرغ در استان

مشیر الحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در کارگروه تنظیم بازار استان  گفت: با درایت استاندار و ستاد تنظیم بازار استان، تامین کالاهای اساسی در سطح استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

معاون استاندار خراسان جنوبی به حل مشکل مرغ در استان اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی درست و کار شبانه روزی جهاد کشاورزی استان مشکل مرغ حل شده است.

عابدی از تشدید نظارت‌ها با محوریت اداره کل صنعت،معدن و تجارت با همکاری تعزیرات حکومتی،بسیج اصناف خبر داد و اظهار کرد: لازم است در آستانه سال نو، نظارت‌ها تشدید شود اگر چه باید اذعان کرد که نظارت ها در سطح استان در حد اعلا وجود دارد.

به گفته وی باید از طریق اصحاب رسانه در این خصوص اطلاع رسانی جامعی صورت پذیرد تا مردم شریف استان در جریان این اقدامات قرار گیرند.

وی به مصوبه ستاد تنظیم بازار استان در خصوص عرضه مرغ زنده اشاره کرد و گفت: بنا بر این مصوبه ،عرضه مرغ زنده به خارج از استان ممنوع است .

معاون استاندار خراسان به قیمت میوه تنظیم بازار ویژه شب عید  اشاره کرد و گفت: نرخ گذاری میوه های تنظیم بازار استان بر مبنای کار کارشناسی کمیته تخصصی تعیین شده است.

عابدی یادآور شد: قیمت پرتقال تامسون ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان ، سیب ۱۰ هزار تومان و پرتقال والنسیا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

رونق خرید اینترنتی

وی بیان کرد: عرضه میوه تنظیم بازار از امروز آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه می‌یابد.

وی به راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی در استان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا باید فرهنگ سازی در خصوص خرید اینترنتی صورت پذیرد.

فرآورده‌های خام دامی؛ تحت نظر دامپزشکی

مریم ملکی، رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان جنوبی نیز از آغاز طرح تشدید نظارتی خبر داد و اظهار کرد: به منظور حفظ سلامت و امنیت غذایی شهروندان، همانند سنوات گذشته از ۲۵ اسفند ماه طرح تشدید نظارت و کنترل بهداشتی بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی آغاز و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: این طرح در استان با حضور ۲۸ اکیپ ثابت و سیار شامل ۷۴۶ نفر روز ازکارشناسان دامپزشکی در دو شیفت کاری صبح و عصر اجرا می‌شود.

رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان جنوبی از هم استانی‌ها خواست تا فراورده‌های خام پروتئینی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در هنگام خرید به تاریخ تولید، انقضا بر روی فراورده دقت کنند.

ملکی ضمن قدردانی از همراهی عموم مردم با اکیپ‌های بازرسی دامپزشکی استان از آنان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، باتماس با شماره تلفن ۱۵۱۲ و یا شبکه های دامپزشکی شهرستان موارد را اعلام کنند.

مسئولان برای تامین کالای اساسی مردم و پررونق کردن نوروز ۱۴۰۰ بسیار تلاش می‌کنند، اما شاید به قول رئیس جمهور مردم این تلاش‌ها را کافی نمی‌دانند چرا نتایج آن را در زتندگی خود نمی‌بینند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی عید نوروز قیمت میوه و تره بار تنظیم بازار استان میوه تنظیم بازار خراسان جنوبی اقلام اساسی هزار تومان سال جاری قیمت ها ۱۱ هزار شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: «واردات روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن افزایش می‌یابد.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته او، بنابر سیاست تنظیم بازار مبنی بر افزایش واردات، جمعیت دام رشد زیادی داشته است که واردات و توزیع مناسب منجر به اشباع بازار شده است.

پوریان ادامه داد: با توجه به مازاد دام روی دست دامدار، صادرات دام در راستای تنظیم بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام افزود: بنابر اعلام سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون راش و دام سنگین ۷.۵ میلیون راس است که امسال ۱۸ میلیون دام سبک آماده کشتار است.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: بنابر سیاست تنظیم بازار، واردات گوشت به ۶۰۰ تن در روز می‌رسد.

پوریان متوسط قیمت هرکیلو دام در کشور را ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو لاشه ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزارتومان است.

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • توزیع بیش از ۲۴ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در سپیدان
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود