Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ سرویس اقتصادی| مازندران استانی است که به واسطه برخورداری از مواهب الهی و طبیعی و اقلیم مستعد، خاستگاه تولید انواع محصولات کشاورزی است که در زمینه تولید محصولاتی مانند گوشت سفید، مرکبات، گل و گیاه، برنج و کیوی رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد.

اما با توجه به اینکه در آستانه سال جدید قرار داریم، مردم استان مازندران در صف‌های خرید مرغ می‌ایستند و این محصولات را با قیمت‌های نامتعارف خریداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکل اکنون به چالشی جدی برای دولت تبدیل شده است و گرانی‌ها کمر مردم را شکسته و خوشی سال جدید و عید نوروز آن هم در شرایطی که محدودیت‌های کرونایی رمقی برای مردم نگذاشته است را از بین برده است.

مردمی که توان خرید گوشت قرمز و ماهی را ندارند و تنها به گوشت سفید که جزء ارزان‌ترین مواد پروتئینی است بسنده کردند اما اکنون خیلی از اقشار جامعه حتی توان خرید مرغ را هم ندارند، آن هم در استانی که حدود ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور را تولید می‌کند.

 

این بی‌نظمی و بی‌برنامگی حاصل عدم نظارت کافی بر بازار و ارایه آمارهای نادرست از سوی مسؤولان و برنامه‌ریزان تنظیم بازار است که عملا بازار را رها کرده تا بازار به خودی خود تنظیم شود.

نمی‌دانیم حاصل جلسات مستمر و بی‌وقفه مسؤولان ملی و استانی چیست که مردم در سخت‌ترین شرایط در حال استقبال از سال جدید هستند، سال نویی که هیچ عطر و بویی ندارد و تب و تابی در بازار دیده نمی‌شود.

خبرهای این روزها حاکی از این است مرغ به چالشی اصلی بدل شده که همه را به تکاپو انداخته است اما حاصلی در برندارد چراکه از جلسات مختلف دولت و تنظیم بازار تنها مصاحبه و مصوباتی بیرون می‌آید که هیچ ضمانت اجرایی نداشته و هیچ‌گونه تاثیر مثبتی در بازار ندارد.

مرغ از سفره مردم پَر کشیده و قصد فرود قیمتی هم ندارد و از طرفی هم مسؤولان جهاد کشاورزی بر افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های پایانی سال و تولید انبوه مرغ در آستانه سال نو و کاهش قیمت‌ها تاکید می‌کنند و از سوی دیگر مسؤولان صمت خبر از ارائه آمارهای نادرست و کم‌کاری جهاد کشاورزی در تامین و تولید مرغ می‌دهند.

آقایان مسؤول وقت خود و مردم را با برگزاری جلسات بدون خروجی نگیرید و بگذارید بازار روال عادی خود را طی کند چرا که هروقت مصاحبه‌ای انجام دادید و خبرخوش را به مردم دادید بازار به تلاطم افتاد و روغن، گوشت و مرغ در بازار ناپدید شد و منجر به ایجاد صف‌های طولانی شد.

علاوه بر تحریم‌های ظالمانه دشمنان، ناکارآمدی مدیران نیز تحریمی سنگین‌تر را به مردم و جامعه تحمیل کرده است و مردم هستند که زیرفشار تحریم و ناکارآمدی مسؤولان کمر خم کرده و از لحاظ روحی و روانی به تنگنا رسیدند و سفره آنان هر روز کوچک‌تر شد.

 

ابراهیم یعقوبی معاون بازرگانی سازمان صمت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط، اظهار کرد: در این زمینه ممکن است دامپزشکی همراهی مناسب نداشته یا اینکه مرغدارها نسبت به فروش خارج از شبکه اقدام کنند.

وی با اعلام اینکه مازندران ۱۰ تا ۱۱ درصد مرغ کشور را تولید می‌کند، گفت: براساس برنامه‌ریزی ما باید روزانه حدود ۲۰۰ تن مرغ مازاد بر نیاز خودمان را به بازار بهمن تهران ارسال کنیم.

یعقوبی یادآور شد: همکاران جهاد کشاورزی و دامپزشکی در خروج گواهی صدور مرغ منظم و سیستمی عمل نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مرغ در قطب تولید مرغ کشور باید گران‌تر از سایر نقاط کشور، باشد، گفت: به نظر می‌رسد که جهاد کشاورزی در این زمینه کم‌کاری می‌کند.

یعقوبی با اعلام اینکه جهاد کشاورزی باید بر فرایند تولید نظارت داشته باشد، اضافه کرد: نظارت‌های میدانی در محل عرضه برعهده ما هست اینکه مرغ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی خارج از شبکه عرضه می‌شود نظارت‌ها بر عهده سایر سازمان‌های متولی است، اطلاعات مرغداران و تولیدکنندگان در اختیار جهاد کشاورزی است که به نظر می‌رسد جهاد کشاورزی و دامپزشکی در این حوزه باید تلاش بیشتری انجام دهند.

وی با اعلام اینکه عرضه مرغ تنظیم بازاری در بسیاری از شهرستان‌ها آغاز شده است، گفت: روسای جهاد به همکاران ما در شهرستان‌ها محل عرضه را اعلام نکردند که همکاران نظارتی ما اقدامات قانونی خودشان را عمل کنند.

مسعود احمدی حاجی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بهمن ماه امسال ۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه مرغ شب عید درحال کشتار است، افزود: در بحث تولید ۷۵۰ تن در شبانه روز آمادگی کشتار داریم که هیچ مشکلی در بحث شب عید نداریم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران به جوجه ریزی مناسب و حل مشکل تامین نهاده در مازندران اشاره کرد و گفت: باید نظارت‌ها در ارتباط با توزیع مرغ با قیمت مصوب به دست مردم بیشتر شود و دست واسطه‌ها و دلالان قطع شود که تحقق این مهم مستلزم نظارت بیشتر است.

 

نهاده‌های اصلی ما به سمت واحدهای مرغداری روانه می‌شود و اکنون ما صد درصد نیاز طیور استان را برآورده کرده‌ایم و اکنون هیچ مرغداری از کمبود نهاده‌ها، گلایه‌ای ندارد.

این مسؤول افزود: اکنون که دولت تاکید دارد باید مرغ با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی عرضه شود به این دلیل است که تمام مرغداری‌ها تماما نهاده‌های دولتی دریافت می‌کنند و لذا باید مرغ را با قیمت دولتی تحویل دهند.

احمدی حاجی تصریح کرد: با همه این اقدامات انجام گرفته و جوجه ریزی مناسب اما سوال اینجا است که چه دست‌هایی در کار است که نمی‌گذارد تنظیم بازار انجام شود؟ باید مرغ با قیمت مصوب در استان توزیع شود و حال تا ۱۰ درصد در استان قابل اغماض است و باید شدیدا با عرضه مرغ بالاتر از این میزان برخورد صورت گیرد.

وی تاکید کرد: برخی از مرغداران، تبانی می‌کنند و کشتار نمی‌کنند و این امر با کاهش عرضه روی قیمت بازار اثر می‌گذارد.

به گزارش فارس؛ چرا باید در استان تولیدکننده مرغ و بنا به ادعای مسؤولان کشاورزی با تولید ۱۱ درصدی مرغ کشور شاهد بی‌نظمی و بی‌عدالتی در بازار استان خود باشیم و مرغی که با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی باید عرضه شود عملا شاهد بی‌هنجاری در عرضه و قیمت مرغ هستیم.

آیا در این میان نظارت و برخوردی از سوی مسؤولان بالادستی وزارت جهاد کشاورزی در استان مازندران مبنی بر اعلام دو نرخی بودن مرغ وجود ندارد؟

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار مرغ نوروز جهاد کشاورزی مازندران سازمان صمت مازندران بازی با سفره مردم جهاد کشاورزی تنظیم بازار جوجه ریزی مرغ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۶۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل نوسان قیمت پیاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.
وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.
وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.
گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • بازی هوشمندانه یک کلاغ با انسان + فیلم
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد