Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته پایانی پویش الف – ب – ایران در سال ۹۹ به افتتاح ۶ پروژه ملی صنعت آب و برق در چهار استان تهران، مازندران ، گیلان و قزوین اختصاص داشت که برای آنها در مجموع ۱۴ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، در هفته چهل و پنجم این پویش ملی و با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری، این پویش در سال ۹۹ به ایستگاه پایانی خود رسید که به این ترتیب دو تصفیه خامه فیروز بهرام و پردیس در استان تهران،‌ سد نهب در استان قزوین، تصفیه خانه بزرگ آب گیلان، تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر صومعه سرا و همچنین واحد یک بخش بخار سیکل ترکیبی کاسپین در استان قزوین وارد مدار بهره‌برداری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افتتاح ۳۰۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومان افتخاری بزرگ است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در آیین امروز، افتتاح ۳۰۷ طرح و پروژه در حوزه آب و نیرو در سال جاری با ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را افتخاری بزرگ برای کشور دانست و گفت: اینکه توانستیم در شرایط سخت تحریم و کرونا جهش تولید را در مقام عمل نشان دهیم، در تاریخ ایران ثبت می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت نیرو در این زمینه و بیان اینکه برنامه پویش الف-ب- ایران در سال‌آینده هم ادامه خواهد داشت، گفت: این طرح‌ها موجب خشنودی همه مردم بوده است. مقام معظم رهبری هم به صورت کتبی از وزارت نیرو تشکر کردند و هم شفاهی اعلام کردند.

رییس جمهوری اضافه کرد: از وزیر نیرو، مهندسان، طراحان و مجریان تشکر می‌کنم چون کار بسیار بزرگی انجام گرفته و امسال ۳۰۷ طرح توسط این وزارتخانه افتتاح شده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این آیین با ارایه گزارش عملکرد این وزارتخانه در سال جاری اظهار داشت: وعده این بود که ۲۵۰ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به مدار بهره‌برداری بیاید که خوشبختانه با تلاش صورت گرفته با احتساب طرح‌های امروز، ۳۰۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار و ۲۲ میلیارد تومان افتتاح شده و ‌می‌شوند و یا طرح‌هایی آبگیری و ‌آب‌اندازی می‌شوند یا مرحله آزمایشی خود را آغاز می‌کنند.

وی به طرح‌هایی که در پویش امسال به بهره‌برداری رسیدند اشاره کرد و گفت : ۱۴ سد مخزنی، ۵۵ هزار و ۶۴۲ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، ۱۰ پروژه آبرسانی شهری، ۹ تصفیه‌خانه آب، ۱۳ تصفیه‌خانه فاضلاب، آبرسانی به ۱۶۵۰ روستای کشور به شکل پایدار با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر، همچنین ۹ نیروگاه جدید، ۵ پروژه بازتوانی نیروگاه‌های موجود، ۳۰ نیروگاه مقیاس کوچک، ۲۵ نیروگاه تجدیدپذیر جمعا به ظرفیت دو هزار و ۳۳۵ مگاوات از آن جمله است و به ۲۸۸ روستای دیگر باقی مانده هم برق‌رسانی شد.

دستاوردهای پویش الف_ب_ایران در سال ۹۹

شاهین پاکروح معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در آیین افتتاح‌های امروز میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های به‌بهره‌برداری‌رسیده امسال را ۱۴هزارمیلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۹ سامانه آبرسانی با ظرفیت ۱.۱ میلیون متر مکعب در شبانه‌روز امسال وارد مدار شد که در نتیجه آن ۱۰درصد به ظرفیت تامین و تصفیه آب سطحی و تصفیه‌خانه‌های آب کشور اضافه شد.

پاکروح در خصوص عملکرد حوزه آب و فاضلاب کشور در سال ۹۹ گفت: از ابتدای امسال ۴۶ تصفیه‌خانه آب در کل کشور به بهره‌برداری رسیده که ۲۸درصد از تصفیه‌خانه‌های کشور را شامل می‌شود.

وی کاهش شهرهای دارای تنش آبی در سال ۹۹ را از نتایج مثبت بهره‌برداری از تصفیه‌هانه‌های آب دانست و گفت: در سال ۹۹ شهرهای دارای تنش آبی از ۵۴۰ به ۱۷۰ شهر کاهش یافت.

پاکروح با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فاضلاب به عنوان یکی از محورهای مهم عملکرد صنعت آبفا گفت: امسال ۱۳ تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است که ۱۶درصد به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور و نیز ۳۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تصفیه فاضلاب در سال خواهد افزود ضمن آنکه ۹ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب تا نیمه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز در این آیین گفت: تاکنون در این دولت ۴۹ سد به بهره برداری رسیده است و تا پایان کار آن ۶ سد دیگر نیز به مرحله بهره برداری و آبگیری می‌رسد.

وی در بیان اهمیت ساخت سد نهب اظهار داشت: این بزرگتر از سد لتیان تهران بوده و روی یک رودخانه کاملا وحشی ساخته شده است زیرا سیلاب های این منطقه همیشه چهار شهر زیر سد را تهدید می کرده و چون رودخانه سیلابی بوده است کشاورزان نمی توانستند از آب آن بهره ببرند اما با ساخت این سد مشکلات یاد شده مرتفع می شود.

محسن طرزطلب ،مدیرعامل شرکت برق حرارتی نیز با اشاره به توانمندی کشورمان در زمینه دانش طراحی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری از نیروگاه‌های نسل جدید گازی کلاس اف در کشور، گفت: طی پنج سال اخیر سهم مشارکت بخش خصوصی در به مدار آمدن نیروگاه‌های حرارتی بزرگ به بیش از ۷۳ درصد رسیده است.

بهره برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام و پردیس

تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران (فیروز بهرام) یکی از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور با ظرفیت متوسط ۵۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که امروز با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و استاندار تهران در منطقه فیروز بهرام به دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

این تصفیه خانه از سال ۹۶ در چهار مدول و تونل انتقال فاضلاب آن از سال ۹۳ به طول ۱۲ کیلومتربه قطر سه متر به روش مکانیزه از ۳۰ متری جی شروع شده و به سمت بلوار معلم، بزرگراه آزادگان و در نهایت به اراضی روستای فیروز بهرام به تصفیه خانه می‌رسد.

همچنین، استفاده از فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا در بخش بیولوژیک و گندزدایی، قابلیت تولید پساب با بهترین استاندارد زیست‌محیطی، تولید لجن با کلاس استاندارد جهانی و تولید حدود شش مگاوات برق با قابلیت تزریق به شبکه سراسری کشور از جمله ویژگی های این تصفیه خانه است.

با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت غرب پایتخت شامل بخش­ هایی از مناطق یک، ۲، ۳، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و کل منطقه ۹ شهرداری تهران زیر پوشش خدمات جمع‌آوری و انتقال بهداشتی فاضلاب قرار می‌گیرند.

این تصفیه‌خانه با فرایند لجن فعال پیشرفته و قابلیت حذف ازت و فسفر (فرآیند A۲O) طراحی شده و پساب تولیدی آن با کیفیتی بالاتر از حد استاندارد برای تزریق به سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده در شهرک‌های صنعتی غیر غذایی و آبیاری فضای سبز برنامه‌ریزی شده است.

همچنین پروژه تصفیه خانه فاضلاب پردیس در استان تهران با ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در روز با مساحتی بالغ بر ۱۲ هکتار، اجرای خط انتقال فاضلاب ۱۱ کیلومتر و برای جمعیت ۲۵۰ هزار نفر تا افق طرح احداث پیش‌بینی شده که با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس نیز با ظرفیت ٢۴هزار مترمکعب در شبانه‌روز و با اعتباری حدود ۱۷۵ میلیارد تومان برای جمعیتی معادل ١٢۵ هزار نفر طراحی و بر اساس افق طرح سال ۱۴۲۰ برای جمعیت ۵۳۸ هزار نفری پیش بینی شده است.

سد مخزنی نهب آبگیری و افتتاح شد

سد مخزنی نهب در شهرستان تاکستان استان قزوین دیگر پروژه افتتاحی امروز بود که بزرگترین سد مخزنی استان قزوین شناخته می شود؛ این سد از پروژه‌های نیمه تمام سال ۸۸ بود که در دولت تدبیر و در سال جاری با تخصیص اعتبارات قابل توجه تکمیل و بهره برداری شد. این سد ۴۶ متر ارتفاع دارد و طول تاج آن ۲ هزار و ۱۵۶ متر بوده و ۱۲۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن آن است.

سد نهب با هدف تخصیص سالانه آب به میزان ۱۱۰ میلیون مترمکعب در سال به تفکیک ۸۰ میلیون مترمکعب حقابه کشاورزی، ۲۵ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی و پنج میلیون مترمکعب نیاز زیست محیطی با سرمایه‌گذاری ۴۶۵ میلیارد تومان افتتاح شده است.

این سد همچنین با هدف کنترل سیلاب‌های رودخانه خر رود، تغذیه مصنوعی و تأمین سالانه آب برای مصارف ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست تکمیل شده و نقش مهمی در توسعه پایدار استان و بهبود وضعیت اشتغال منطقه دارد.

با بهره برداری از سد نهب و تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی و رعایت الگوی کشت، برداشت حدود ۹۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کاهش خواهد یافت.

شبکه مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب سد نهب نیز به منظور بهره برداری بهینه از ۸۰ میلیون مترمکعب از آب تنظیمی این سد و تأمین نیاز ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تلفیقی و ارتقا راندمان استفاده از آب به طور ۲۵ کیلومتر طراحی شده که ۱۷ کیلومتر آن ساخته و اجرا شده است.

بهره‌برداری از دو پروژه آب و فاضلاب در گیلان

در استان گیلان نیز فاز دوم تصفیه خانه آب گیلان و پروژه فاضلاب مسکن مهر شهرستان صومعه سرا افتتاح شد تا به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این استان با ورود فاز دوم این تصفیه خانه منابع تامین کننده آب‌های زیر زمینی با دبی حدود ۱۲ هزار لیتر بر ثانیه از مدار بهره برداری خارج و آب با کیفیت و مطلوب جایگزین آن شود.

با بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه آب گیلان سه هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب این تصفیه خانه افزوده می شود و در مجموع میزان تولید آب تصفیه خانه در فاز اول و دوم به ۶ هزار لیتر بر ثانیه افزایش می یابد.

در فاز اول این تصفیه خانه آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۸ روستای گیلان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر تامین شده است و پس از ورود کامل فاز دوم این تصفیه خانه ۱۸ شهر و ۵۶۸ روستای استان گیلان از مزایای آن بهره مند می شوند.

برای فاز دوم تصفیه خانه آب گیلان که عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، بیش از یک هزار و ۶۸۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین امروز پکیج تصفیه فاضلاب مسکن مهر شهر صومعه سرا با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که جمعیت بهره مند از خدمات آن یک هزار و ۲۰۰ نفر عنوان شده است.

این پکیج ظرفیت تصفیه فاضلاب به حجم ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز را دارد و روش تصفیه فاضلاب در این پکیج از نوع هوادهی گسترده با قابلیت حذف نیتروژن است.

افتتاح بخش بخار نیروگاه کاسپین نوشهر

بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۶۰ مگاواتی کاسپین نوشهر آخرین افتتاح امروز بود؛ این بخش دارای ظرفیت تولید ۱۵۰ مگاوات است که برای تکمیل و راه اندازی آن ۳۱۳ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است؛ از این میزان ۲۱۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین شده و بقیه هم آورده بخش خصوصی است.

واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۶۰ مگاواتی کاسپین مرداد ماه سال ۹۷ با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسیده بود؛ این نیروگاه در محیط بسیار کوچک ساخته شده و بیشتر تجهیزات ساخت آن نیز تولید داخلی است.

عملیات ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر از تیرماه سال ۱۳۹۵ با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیون یورو از محل مشارکت بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی در زمینی به مساحت کمتر از هشت هکتار در شهرستان نوشهر آغاز شده بود.

برچسب هاایران حسن روحانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رضا اردکانیان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی (TPPH) قاسم تقی‌زاده خامسی محسن طرزطلب معاونت آب و آبفای وزارت نیرو وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران حسن روحانی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا رضا اردکانیان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی TPPH قاسم تقی زاده خامسی وزارت نیرو آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو بهره برداری رسیده بهره برداری رسید فاز دوم تصفیه خانه تصفیه خانه فاضلاب سرمایه گذاری میلیون مترمکعب تصفیه خانه بهره برداری تصفیه خانه میلیارد تومان تصفیه خانه آب تصفیه فاضلاب شبانه روز فیروز بهرام استان قزوین سیکل ترکیبی وزارت نیرو میلیون متر افتتاح شد وزیر نیرو سال ۹۹ هزار نفر سد مخزنی آب گیلان پویش الف سد نهب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۷۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین از شست‌وشوی ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب این استان خبر داد.

داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از احداث ۴.۵ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب در این استان طی یک‌سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: طی همین مدت ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان شست‌وشو شده است.

وی افزود: تکمیل و افتتاح اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز نخست تصفیه‌خانه شریفیه و گندزدایی تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان از دیگر خدماتی بود که با هزینه‌کرد ۷۸.۵ میلیارد تومانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین از پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبگرم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای هشت قرارداد مربوط به پروژه‌های فاضلاب به اتمام رسیده، ۱۰ قرارداد در حال اجرا است و شش قرارداد جدید نیز منعقد کردیم.

بیرنوندی با اشاره به برگزاری مناقصات احداث بخش نخست تصفیه‌خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه‌خانه نیکویه و احداث لاگون های جدید در تصفیه‌خانه فاضلاب قزوین ادامه داد: مجموع هزینه این اقدامات به همراه ۲۴ قرارداد یاد شده ۲۷۶ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهشی نیز انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و مطالعات فاضلاب اقبالیه، اسفرورین، ناحیه شهری منفصل چوبیندر، ضیاآباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را داشتیم و برای مطالعات پژوهشی در زمینه بومی‌سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان عقد قرارداد انجام دادیم.

کد خبر 747608

دیگر خبرها

  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی