Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  حسن وحید گفت :  برنامه‌های قرق در منابع طبیعی استان هر سال انجام می‌شود، اما امسال به طور خاص ذخیره گاه‌های جنگلی نیز. با هدف احیا و حفاظت از گونه‌هایی منحصر به فرد استان آگهی و قرق شده است که از ورود دام در تمامی فصول جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید 

خلع ید ۱۸۴ فقره زمین اراضی ملی در خراسان شمالی طی امسال

او با بیان این که ۱۰ درصد از هسته مرکزی این ذخیره گاه‌ها قرق مطلق است افزود: هر گونه دخل و تصرف، چرای دام، بوته کنی، قطع اشجار و تخریب در این محدوده‌ها در تمامی سال ممنوع است و با افرادی که این موارد را رعایت نکنند برخورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: در این جنگل‌ها ۱۳ تا ۱۴ گونه گیاهی مانند ارس، فندق، زالزالک، گردو شناسایی شده است و یکی از مهمترین فواید قرق این ذخیره گاه‌ها غنی سازی و احیا و توسعه جنگل‌ها است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه این استان گونه‌هایی دارد که خاص این منطقه است افزود : ذخیرگاه زالزالک و فندق در خراسان شمالی تنها ذخیره‌گاه‌های این گونه‌ها در شرق کشور است.

وحید گفت: در تنها ذخیره گاه جنگلی فندق استان که در «وی وی» مانه سملقان قرار دارد ۱۳۱ درخت فندق در مساحت هشت هکتاری این ذخیره گاه به طور پراکنده دیده می‌شود.

او افزود :در مجموع وضعیت جنگل‌های استان به دلیل این که بحث تولید چوب در آن‌ها وجود ندارد خوب است و گونه‌های مختلف در این عرصه‌ها زادآوری نیز می‌کنند.

او افزود: هم اکنون بوته کنی و قطع درخت در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های استان در حد صفر است و عواملی همچون تغییر اقلیم، پراکنش نامنظم و کاهش بارندگی، آفات و امراض نیز که برای این عرصه‌ها خطرساز بود با اقدامات حفاظتی و حمایتی به کمترین حد خود رسیده است.

فندق با نام علمی "Corylus avellana" بومی اروپا، آسیای صغیر، قفقاز، جنگل‌های ارسباران و آستارا بین اراضی استپی و جنگل بصورت بومی دیده می‌شود و در شرق ایران ذخیره گاه فندق وی وی به عنوان تنها ذخیره گاه این گونه دیده شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیرگاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از مساحت جنگل‌های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه‌ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه‌ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست خراسان شمالی منابع طبیعی خراسان شمالی ذخیره گاه ها منابع طبیعی گونه ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد

 سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های ابتدای اردیبهشت تا امروز بیشترین میزان ذخیره‌سازی روان آب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شد.

وی افزود: یک میلیون و ۶۴۰ هزار متر مکعب روان آب در سد حاجی آباد زیرکوه و ۹۷۰ هزار متر مکعب در سد نهرین طبس مهار شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: با بارندگی‌های چند روز گذشته حجم مخازن سد‌های استان به ۱۸.۵ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی گفت: حجم کل مخازن سد‌های خراسان جنوبی ۷۵.۷۵ میلیون متر مکعب است و اکنون ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان آبگیری شده است.

با توجه به کاهش بارندگی‌های خراسان جنوبی در سال‌های اخیر ذخایر آبی پشت سد‌های استان نسبت به قبل افت کرده و هر سال بخش قابل توجهی از این ظرفیت ذخیره‌سازی، خالی است.

سارانی پیش از این گفته بود: تمامی سد‌های استان در وضعیت پایدار و سالم هستند و ورودی و خروجی مخازن سد‌ها به صورت لحظه‌ای کنترل می‌شود لذا برای مهار سیلاب‌های احتمالی آمادگی کامل را دارند.

وی با تکذیب خبر شکسته شدن سد در این استان افزود: سد تعریف مشخصی دارد و سازه‌های کوچکی که برای مهار آب و سیلاب احداث می‌شود، سد نیستند بلکه بند نامیده می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، ۲ بند خاکی در زیرکوه که بر اثر سیلاب دچار خسارت شدند در ده‌های گذشته بنا به درخواست مردم و با مشارکت آنان توسط نهاد‌هایی غیر از وزارت نیرو احداث شده بودند که این شرکت درباره پایداری و بهره برداری این گونه بند‌ها به متولیان آن تاکیدات و تذکرات لازم را اعلام کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد
  • ورود ناپلی و پست لارو از استان‌های دیگر به بوشهر ممنوع است
  • بروزرسانی بزرگ واتس آپ در راه است
  • بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است
  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است