Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:54:10 GMT

توصیه شهروندان گنبدی به زیارت از راه دور اهل قبور

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۶۹۶۹

توصیه شهروندان گنبدی به زیارت از راه دور اهل قبور

علاقه ایرانیان به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره اموات و درگذشتگان معمولا باحضور بر مزار آنها بالاخص در پنجشنبه آخر سال از گذشته تاکنون به عنوان یک سنت حسنه وجود داشته و دارد و اگرچه این رسم به گفته کارشناسان مذهبی مبنای شرعی ندارد اما بسیاری از خانواده‌ها تلاش دارند در این روز با حضور بر سر مزار رفتگان خود، برای آمرزش آنها، قرآن و فاتحه قرائت و یا نذوراتی توزیع نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آموزه‌های دینی، زیارت اهل قبور برای مومنان ثواب بسیار دارد و باعث عبرت، آگاهی، زهد و بی‌میلی انسان به مادیات و دنیای فانی می‌‏شود و مهمترین فلسفه حضور بر مزار رفتگان نیز تفکر نسبت به مرگ و زندگی پس از آن و دقت بیشتر بر روند زندگی جاری است با این حال باتوجه به شرایط فعلی شیوع کرونا، کارشناسان مذهبی و شماری از مردم، زیارت از راه دور اهل قبور و توزیع نذورات را برای شادی روح رفتگان توصیه می‌کنند.

از اسفند پارسال با شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹، طبق شیوه‌نامه ستاد مقابله با کرونا در مقاطع مختلفی ورود به آرامستان‌ها ممنوع و در برخی مواقع با تعداد اندک برای خانواده درجه یک امکان پذیر بود و شهروندان همکاری خوبی در این رابطه داشتند که می‌طلبد این همکاری‌ها همچنان ادامه یابد.

یسنا عسکری یکی از شهروندان گنبدی که برادر خود را به تازگی بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه کمتر از یک ماه از مرگ برادرم می‌گذرد، فقط برای فاتحه خوانی مختصر به جای پنجشنبه آخر سال، امروز به آرامستان می‌روم و به سایر دوستان داغدار هم توصیه می‌کنم در ساعات کم تردد بر سرمزار رفتگان خود بروند.

وی اظهارداشت: از قدیم بیشتر مردم پنجشنبه‌های آخر سال بر سر مزار اموات خود حاضر می‌شوند اما امسال با وجود شرایط کرونایی و نگرانی از احتمال شیوع کرونا انگلیسی بهتر است زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال را از راه دور و یا در روزهای دیگر انجام دهند.

عسکری افزود: اصرار عده‌ای مانند خانواده ما که به تازگی عزیزان خود را از دست دادند برای حضور بر سرمزار تا حدودی قابل قبول است اما به خانواده‌هایی که مدت طولانی از فوت بستگانشان می‌گذرد توصیه می‌کنم برای حفظ سلامتی خود و دیگران در روزهای پایانی سال به آرامستان‌ها نیایند.

شهروند دیگری نیز گفت: پنجشنبه هفته قبل به همراه خانواده برای فاتحه خوانی بر سر مزار مادرم رفتم اما شلوغی آرامستان و تردد زیاد افراد و بیم از ابتلا به کرونا باعث شد در کمترین زمان آرامستان را ترک کنم.

غلام قربانی افزود: با وجود اینکه بیشتر افراد حاضر در آرامستان ماسک زده بودند اما فاصله نزدیک آنان و وجود کودکان در شرایطی که طبق اعلام مسوولان بهداشتی آمار ابتلا و فوت بیماران کرونایی رو به افزایش است، باعث نگرانی می‌شود.  

وی اظهار داشت: با توجه به نگرانی برای تکرار این وضعیت ترجیح می‌دهم این هفته به همراه خانواده در خانه برای شادی روح مادرم و سایر عزیزان درگذشته قرائت قرآن و فاتحه خوانی کنم و هزینه غذای نذری را به یکی از موسسات خیریه بدهم.

سکینه پودینه یکی دیگر از شهروندان گنبدکاووس که همسر خود را یک سال پیش از دست داده است نیز گفت: براساس یک باور عرفی، اموات در روزهای پایانی سال چشم انتظار دیدار با خانواده‌های خود هستند اما امسال به توصیه فرزندانم با توجه به شرایط کرونایی و شلوغی آرامستان به‌جای پنجشنبه آخر سال، زیارت اهل قبور را بعد از عید انجام می‌دهم.   

به گفته امام جمعه گنبدکاووس، توصیه شرعی در رابطه با حضور در آرامستان‌ها در پنجشنبه آخر سال وجود ندارد و مردم می‌توانند در طول هفته بدون توجه به روز خاص به زیارت رفتگان بروند. 

حجت الاسلام محمود ترابی افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور و تاکید کارشناسان بهداشتی به پرهیز از دورهمی‌ها، وظیفه همه مردم بر رعایت این مساله و به حداقل رساندن حضور در محل‌های پرتردد به ویژه آرامستان‌ها در روزهای پایانی سال است.

وی به مردم توصیه کرد با توجه به شرایط جامعه، به زیارت از راه دور اهل قبور، تلاوت قرآن و خواندن نماز و ذکر گرفتن در خانه به یاد اموات اکتفا کنند و یا در روزهایی به غیر از پنجشنبه آخر سال بر مزار رفتگان خود بروند.

در این پیوند، رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز از بستری بودن ۲۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: ۴۶ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که ۲۸ نفر از آنان به دلیل مشکلات حاد تنفسی به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند. 

عبدالرضا فاضل اظهارداشت: باتوجه به اینکه تجمع، عامل اصلی انتقال ویروس کرونا است و یک مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در گلستان نیز شناسایی شده است به مردم استان توصیه می‌شود، اصرار به حضور در آرامستان‌ها برای زیارت اهل قبور به عنوان یک کار مستحبی نداشته باشند چرا که احتمال انتقال بیماری کووید ۱۹ علاوه بر تجمع از طریق درآغوش کشیدن و دست زدن به سنگ مزار نیز وجود دارد.  

به گفته وی، هم اکنون شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، آق قلا، بندرگز، بندر ترکمن، علی‌آباد کتول، کردکوی، کلاله، گالیکش و مینودشت در وضعیت زرد و رامیان، گمیشان و مراوه تپه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

برچسب‌ها گنبدکاووس ویروس کرونا گلستان محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس ویروس کرونا گلستان گنبدکاووس ویروس کرونا گلستان محدودیت های کرونا اخبار کنکور پنجشنبه آخر سال زیارت اهل قبور آرامستان ها راه دور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

از سوم اردیبهشت اعزام زائران عمره به عربستان آغاز شد و اعزام زائران تمتع نیز نیز از ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود، به گفته مسئولان سازمان حج روند صدور روادید هم به خوبی پیش می‌رود، اما آنچه در مقدمات سفر به سرزمین وحی باید برنامه‌ریزی قرار گیرد، تامین و تخصیص ارز مورد نیاز زائران است که چگونه سهمیه‌بندی شده و با چه قیمتی و توسط کدام بانک‌های عامل توزیع خواهد شد؟ 

 ایمان شمسایی در نشست امروز دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت- شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، اعلام کرده است «با موافقت بانک مرکزی هر یک از زئران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند، این مبلغ در سهمیه سفر هوایی سالانه افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سید عباس حسینی در این نشست گفت: سازمان حج و زیارت روند فرآیند امور اجرایی اخذ روادید زائران حج ۱۴۰۳ را مطلوب خواند و اعلام کرد که رقم طلب برای ۷۴ هزار زائرحج پیش رو تاکنون اخذ شده است. عملیات ثبت‌نام در استان‌ها را نزدیک به اتمام است و دریافت رقم طلب بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم در حال انجام است و به‌دنبال آن اخذ روادید صورت خواهد گرفت.

نصرالله فرهمند مدیرعامل موسسه فرهنگی «عمره سعادت» که اجرای عملیات عمره را بر عهده دارد نیز درباره برنامه ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی قبل و بعد از عملیات حج تمتع گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی انجام شده است، انتظار می‌رود که پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی زائران به دو فرودگاه مدینه و جده منتقل شوند.

طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر هم درباره هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به عمره گزاران و زائران حج پیش رو و انتقال دارو‌ها و تجهیزات مورد نیاز در حج ۱۴۰۳ گزارش داد

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • پیش بینی وضعیت آب و هوای تهران
  • تهران آخر هفته بارانی می‌شود/ کاهش دما طی پنجشنبه
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده