Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@05:06:57 GMT

خانه تاریخ سبزوار راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۷۱۰۶

خانه تاریخ سبزوار راه‌اندازی شد

خانه تاریخ سبزوار در محل خانه تاریخی ترشیزی این شهر امروز با حضور مسوولان شهری راه‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار در آیین گشایش خانه تاریخ سبزوار افزود: یکی از رویکردهای خانه تاریخ این شهر پژوهش، حفظ و نگهداری اسناد تاریخی است.

مهدی مقصودی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها همچون آیین‌های مذهبی و تاریخی، پیشینه هندبال در سبزوار و تاریخ برخی سازمانها و نهادهای اداری و اقدامات آنها در این شهر هیچ کتاب و اثری منتشر نشده است که از رهگذر راه اندازی خانه تاریخ می توان به این مهم دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: به منظور حمایت و سوق دادن پایان‌نامه های دانشگاهی به مسائل شهری، فرهنگی و هویتی تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و شورای اسلامی شهر با دانشگاههای شهرستان امضا می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: این شهرستان با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در حوزه گردشگری و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مسیر جاده تهران -مشهد آن طور که شایسته و بایسته است نتوانسته از ظرفیتهای بی نظیر گردشگری خود استفاده کند.

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: سبزوار از محدود شهرهای کشور است که خانه تاریخ در آن با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری،  شهرداری و شورای اسلامی شهر فعال شده است.

دکتر علی یحیایی افزود: خانه تاریخ سبزوار متولی پژوهش تاریخ اجتماعی و رسیدگی به پژوهش‌های سبزوار و منطقه خراسان است و همچنین در این خانه تاریخی آثار اهدایی مردم و نهادهای اداری به طورت طبقه بندی نگهداری خواهد شد.

در پایان این مراسم، دانشگاه حکیم سبزواری ۲ سکه مربوط به دوره سربداران و شاه طهماسب دوم صفوی را که نزد دانشگاه به امانت بود به موزه شهر سبزوار تحویل داد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی است که با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی، ۶ موزه، جاذبه های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

منبع : ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خانه تاریخی سبزوار خانه تاریخی سیدان شورای اسلامی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

حسین ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در خصوص مطلب درج شده در یک سایت با عنوان «عبور آزادراه از قلب تاریخ مازندران» گفت: مطالعات احداث پروژه آزادراه قائم شهر - ساری در سال ۱۳۹۲ آغاز شد و در ه‍مان زمان شرکت توسعه آزادراه‌های کشور مسیر پیشنهادی را از اداره‌کل میراث‌فرهنگی وقت استعلام کرد.

او افزود: با بررسی پیمایشی از مسیر پیشنهادی مشخص شد چند اثر تاریخی در مسیر آزادراه مذکور قرار دارد بنابراین با بررسی و اعلام نظر کارشناسان مسیر آزاد راه تغییر داده شد و علاوه بر آن شرکت توسعه آزاد راه‌های کشور متعهد شد چنانچه در حین انجام کار به گورستان تاریخی و یا آثاری دیگر برخورد کند کار متوقف و اداره‌کل میراث‌فرهنگی را در جریان قرار دهد.

ایزدی همچنین با اشاره به سرکشی و بازدید کارشناسان و یگان حفاظت از اجرای پروژه آزادراه، گفت: اطلاعات ارایه شده در مستند منظر ناشناخته و مغفول باستان‌شناسی قائم‌شهر از نواقص علمی برخوردار است و غیر کارشناسی و مردود است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: تپه گردکوه جمنان قائم شهر تا روستای واسکس در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در آثار ملی برخورد قانونی شده و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد