Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصادی استان بوشهر با اشاره به اهمیت سیاست دریامحور عنوان کرد: آیین‌نامه سند دریامحور براساس برنامه اقتصاد ملی تدوین شده است و به‌عنوان یک جهت‌گیری جدید در اقتصاد ملی در دستور کار مجلس شورای اسلامی و دولت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه در یک قرن اخیر  اقتصاد ملی در سرزمین‌های خشکی مورد توجه بوده است، افزود: این امر انحراف جدی در اقتصاد ملی ایران ایجاد کرد و اقتصاد دریا کمتر مورد توجه قرار گرفت در حالی که تجارت و زیست‌فناوری دریایی اگر مهم‌تر از خشکی نباشد کمتر از آن نیست.

بهترین ریل‌ها باید به سمت سواحل اجرا می‌شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اجرای خط ریلی یا جاده‌ای به‌سمت سواحل نقش مهمی در رونق تجارت دریامحور دارد و در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته باید بهترین ریل‌ها و جاده‌ها به سواحل ایجاد می‌شد که به‌عنوان زیرساخت تجاری قرار می‌گرفت.

رضایی با ابراز امیدواری برای ایجاد تحول در توسعه زیرساخت‌های سیاست دریامحور، بنادر و پسکرانه‌ها در سال‌های آینده، گفت: استان ساحلی بوشهر می‌تواند نقش پیشگامانه ایفا کند و این تحولات از نظر گسترش بنادر، خط ریلی و ارتباط با دیگر کشور‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

او با یادآوری اینکه استان بوشهر علاوه بر پسکرانه دارای پیشکرانه است، بیان کرد: پیشکرانه مطلوب ایران کشور‌های حوزه خلیج فارس است و جایگاه پسکرانه خلیج فارس را چند برابر می‌کند.

عقب ماندگی بوشهر در حوزه راه آهن جبران شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: علاوه بر این پسکرانه‌های خلیج فارس در استان بوشهر بسیار مهم است زیرا با فاصله خیلی کم به استان کهگیلویه و بویراحمد کانون کشت گیاهان دارویی وصل می‌شود و این درحالی است که بوشهر با استان‌های توانمند صنعتی اصفهان و فارس می‌تواند با خط ریلی وصل شود و باید عقب‌ماندگی تاریخی این استان جبران شود.

رضایی با اشاره به اینکه اکنون در حال مبارزه اقتصادی با دشمنان هستیم، گفت: در جریان جنگ تحمیلی صدام نتوانست به اهداف خود دست یابد، آمریکا هم در دوران ترامپ نتوانست به اهداف تحریمی خود علیه ایران برسد، ولی بخشی از تجارت اشغال‌شده ما را نگه داشته است که باید از یک طرف آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنیم و از سوی دیگر باید وضعیت اقتصادی ملی را سر و سامان دهیم.

اقتصاد بومی جایگزین اقتصاد ملی شود

او، دهه پنجم انقلاب اسلامی را دارای شرایط بسیار مهمی دانست و افزود: باید در این دهه اقتصاد بومی جایگزین اقتصاد ملی شود زیرا اقتصاد بومی تحت‌الشعاع اقتصاد ملی تضعیف شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد ملی، اقتصاد بومی را استثمار کرده است، عنوان کرد: اقتصاد ملی و تخریب اقتصاد بومی از ۱۰۰ سال پیش بنا گذاشته شده و بر همین اساس است که نفت و گاز بوشهر را می‌برند و آلودگی به‌جای می‌ماند، اقتصاد ملی از طریق تخریب اقتصاد‌های بومی آباد می‌شود.

رضایی ادامه داد: دولت‌ها نتوانسته‌اند اقتصاد‌های بومی را تقویت و آباد کنند.

ایالت‌های اقتصادی ایجاد شوند

او با تاکید بر ایجاد ایالت‌های اقتصادی بیان کرد: ایجاد ایالت‌های اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته، ولی تاکنون عملی نشده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: استان بوشهر باید یکی از پایگاه‌های خیزش اقتصادی ملی باشد مشروط به اینکه ساختار اقتصادی آن بازتعریف شود.

رضایی از تدوین سند برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد و گفت: سیاست‌های کلی برنامه هفتم کشور در سال آینده به مجلس و دولت ابلاغ می‌شود و  سال ۱۴۰۱ نخستین سال اجرای برنامه هفتم است.

دولت آینده به فکر تحولات اقتصادی باشد

او با اعلام اینکه از دفاع و امنیت عبور کرده‌ایم، افزود: در اقتصاد باید جهش ایجاد شود و اگر مانند گذشته اقدام شود اقتصاد سروسامان نمی‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: باید دولتی متفاوت از دولت‌های گذشته داشته باشیم تا براساس آرمان‌های ملی و آرزوها، تحولاتی در اقتصاد ایجاد شود.

رضایی گفت: در دولت‌های آینده باید بیشتر به برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی توجه شود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محسن رضایی برنامه توسعه اقتصاد ملی صادرات نفت راه آهن بوشهر جنگ اقتصادی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام استان بوشهر اقتصاد بومی اقتصاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدرضا یحیوی گفت: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛ مرتضوی: ادامه طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیازمند تصمیم مجدد است

وی افزود: بنا براین است که تا زمان پایان مرحله اجرای فجرانه، در خصوص اجرای مرحله جدید طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ چراکه با راه‌اندازی شبکه ملی اعتبار طرح حمایتی تداوم دارد و قطع نمی‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست دولت حمایت مضاعف از جامعه است که این موضوع در دستور کار است و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستیم که یا طرح فجرانه اجرا خواهد شد و یا مدل جدیدی طراحی می‌کنیم که مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229399 برچسب‌ها یارانه­

دیگر خبرها

  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است