Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:02:56 GMT

حدادعادل: جشن نوروز دعوت به همدلی است

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۰۰۲۵

حدادعادل: جشن نوروز دعوت به همدلی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامعلی حداد عادل عصر چهارشنبه در جشن همدلی نوروز که در محل موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن جشن های نوروزی گفت: نوروز امسال تغییر قرن است و یک صد دیگر تکرار می شود تا به قرن دیگری برویم.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تشکر از رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: ایشان چون تاجیکستانی هستند عمیقأ با سنت های کهن ایرانی و آثار فردوسی و رودکی عمیقأ آشنا هستند؛ مردم تاجیکستان مانند بسیاری از مردمان منطقه قدر ارزشهای فرهنگی مشترک را می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدادعادل با بیان اینکه نوروز جشن جاودانی و همگانی ماست و به همه ملتهای ما تعلق دارد، گفت: یک جشن متعلق به همه است هر فردی که بهار برای او دل انگیز باشد و طبعیت را دوست داشته باشد آغاز بهار را جشن می گیرد. نوروز یک مناسبت آسمانی است عبور خورشید از نقطه اعتدال بهاری است و آسمان نوروز تعیین می کند، نوروز تابع تصمیم مردم زمین نیست و فراتر از اختلافات زمینیان است.
وی اظهار داشت: شاید در آداب و رسوم و در زبان و مذهب در سیاست تفاوت و تنوع سلیقه داشته باشیم اما در اعتدال بهاری جای اختلاف نیست نوروز پایه اش در آسمان است تا دست اختلاف برانگیز انسان به آنجا نرسد.
حداد عادل گفت: نوروز آغاز بهار است و آغاز رویش و زنده شدن دوباره طبیعت، ایرانیان از دیرباز با خوش ذوقی نوروز را آغاز سال جدید گرفتند و سال خورشیدی را بنا نهادند و دقیق ترین تقویم جهان تقویم جلالی ثبت شد.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: نوروز سرشار از خاطره ها و افسانه ها و رسوم نزد همه ملتهای منطقه است؛ آیین های نوروزی برای همه ما یک سفره مشترک است که همه ملتهای منطقه کنار آن نشسته اند.

به نوروز می بالیم

حدادعادل خاطرنشان کرد: آیین های نوروز را همه می پسندند، در همه کشورهای نیمکره شمالی نوروز شادی آفرین است و ما به نوروز می بالیم که مناسبتی مانند یک خاطره خوش همه ملت های منطقه را به یکدیگر پیوند داده است.

وی گفت: در دنیای امروز که بعضی قدرت‌ها تلاش می کنند میان ملت ها دشمنی ایجاد کنند نوروز را باید مبارک دانست زیرا دلها را به هم نزدیک می کند پیام آور صلح و شادی و دوستی همدلی است.

حداد عادل گفت: آرزو می کنم سال ١۴٠٠سال سلامتی همه مردم جهان و منطقه باشد سال ریشه کنی بیماری کرونا و دلها شاد باشد و  چرخ زندگی مردم در همه جهان با شتاب به حرکت دربیاید.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان سخنرانی خود غزلی از مجموعه «آنک بهار» با ردیف گلسرخ برای حاضران خواند.

نوروز جشن همه  است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: کشورهای منطقه نوروز بسیار خوش سلیقه بودند که چنین زمان فرح بخشی را برای آغاز سال خود انتخاب کردند برخی از این کشورها فارسی زبان هستند اما نوروز هم برای ایرانیان هم برای فارسی زبانان و هم برای غیر فارسی زبانان مانند مردم تاجیکستان و افغانستان مردم بخارا و سمرقند جشن همه است.

وی تصریح کرد: نوروز جشن مردم غیر فارسی زبان منطقه نیز هست که فرهنگشان مشترک می باشد، نوروز جشن همه است.

حداد عادل درباره تحریم ها و فشارهای سخت اقتصادی که در سال ٩٩ به مردم ایران وارد بود گفت: ما انتظاری از دشمنان نداریم، اما آنها مطمئن باشند مقاومت ما افزوده خواهد شد ملت ایران با همین مقاومت بر همه مشکلات غلبه می کند.

همدلی همه ایرانیان در سال ١۴٠٠
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره انتخابات پیش روی مردم ایران در سال ١۴٠٠ گفت: رقابت انتخاباتی سر جای خود اما مردم تلاش کنند در انتخابات بهترین را انتخاب کنند و بعد از آن همه ایرانیان همدل باشند، همه ایرانیان باید برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنند تفاوت سلیقه و رای نباید باعث تفرقه باشد.  
حداد عادل گفت: نمادها و آیین های نوروزی می تواند همه مردم و همه فرزندان کشورهای منطقه اکو و نوروز را پای سفره نوروزی سفره دوستی و همدلی بنشاند نوروز به هزار دلیل ظرفیت ایجاد همدلی را دارد.

به گزارش ایرنا، جشن نوروز همدلی با هدف گسترش همگرایی ملتهای منطقه اکو با حضور  غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سفیران  کشورهای افغانستان، تاجیکستان و پاکستان به میزبانی سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو عصر چهارشنبه در  تهران برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر سخنرانی رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران و سخنرانی و بیان دیدگاههای میهمانان ویژه درباره آیین مشترک نوروز  از سفره نوروز مشترک منطقه اکو رونمایی شد.
در حاشیه این جشنواره بین المللی نمایشگاه عکس و صنایع دستی کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان افتتاح و همچنین هنرمندانی از کشورهای منطقه اکو موسیقی کشورهای این منطقه را  اجرا کردند و مقامات و میهمانان از نمایشگاه بازدید کردند.

برچسب‌ها موسسه فرهنگی اکو غلامعلی حداد عادل جمهوری آذربایجان فرهنگستان زبان و ادب فارسی پروندهٔ خبری آیین‌های نوروزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسسه فرهنگی اکو غلامعلی حداد عادل جمهوری آذربایجان موسسه فرهنگی اکو غلامعلی حداد عادل جمهوری آذربایجان فرهنگستان زبان و ادب فارسی اخبار کنکور رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی موسسه فرهنگی اکو آیین های نوروز فارسی زبان منطقه اکو حداد عادل نوروز جشن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۰۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست

برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست و برخی از رسانه‌های فارسی زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال در خبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست، توسط اسرائیل کشته شده است. این رسانه‌ها او را نیروی وابسته به سپاه معرفی می‌‌کنند! - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیگیری خبرنگار ما از منابع مطلع حاکیست که این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل است و فردی به نام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد.

رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان  مثبتی هم ندارد؛ همچنین برخی اطلاعات حاکیست که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و بویژه فارسی‌زبان‌هایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کرده‌اند دستاوردهای خیالی برای آنها بسازند.

خود رسانه‌های آلمانی هم پیشتر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان یکتاپرست در سال های 2009 و 2010 یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • گزارش BBC در باره نیکا شاه کرمی تناقض های متعدد دارد
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند