Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@14:29:21 GMT

شهر هوشمند چه مزیت‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۲۲۴۳

شهر هوشمند چه مزیت‌هایی دارد؟

در چند سال اخیر صحبت از شهر هوشمند بسیار باب شده و نمونه‌های عملی بسیاری از آن نیز در دنیا ایجاد شده است. با این حال کماکان در تعریف، مصداق و حدود شهر هوشمند اختلاف نظر وجود دارد. حال سوال اینجاست آیا شهرهای پیشین ضریب هوشی پایین‌تری داشتند که امروز شهر هوشمند مطرح شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی از" غزاله سادات قریشی"، پژوهشگر دکترا شهرسازی دانشگاه تهران:

شهر هوشمند تعاریف متعددی دارد که از دیدگاه متخصصان در حوزه‌های مختلف و مرتبط با موضوع نظیر مهندسان برق، کامپیوتر یا متخصصان شهرسازی و مدیریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفاهیم متعددی وجود دارد که با مفهوم "شهر هوشمند" اشتباه گرفته می‌شود، از جمله "شهر دیجیتال"، "شهر فراگیر"، "شهر دانش" و "شهر اطلاعات" که در همه این شهرها سابقه اقداماتی نظیر الکترونیک شدن خدمات شهری، اتوماسیون، دانش بنیان شدن شهر، استفاده از اپلیکشن‌ها و گجت‌ها در انجام امور شهری و مکانیزه شدن وجود دارد، اما این قبیل اقدامات اگر چه که می‌تواند به عنوان گام‌هایی در راستای هوشمند شدن شهری قلمداد شود، اما به هیچ عنوان به معنای شهر هوشمند خصوصاً در معنای امروزی آن نیست. شهر هوشمند در معنای امروزی آن، اساساً نه یک محصول تکنولوژیک صرف، بلکه یک فرآیند است که از تعامل سازنده میان شهروندان، شهر و تکنولوژی ساخته می‌شود.

از دهه ۱۹۹۰ سه دهه گذشته است و در ذیل آن سه نسل از شهرهای هوشمند پیشنهاد و اجرایی شده است. در دهه ۱۹۹۰ شرکت IBM که قطعات الکترونیکی و کامپیوتر تولید می‌کرد و از نظر اقتصادی وضعیت نامناسبی داشت، برای اولین بار پیشنهاد شهرهای هوشمند را ارائه کرد. محققان این شرکت بعد از بررسی به این نتیجه رسیده بودند که یک بازار عمده برای فروش محصولات آنان شهرها هستند و نتیجه این شد که کمپین "سیاره هوشمندتر" را پیشنهاد کردند که در جریان آن شهرهای هوشمند شکل گرفتند و امتیاز انحصاری آن به شرکت IBM تعلق گرفت. شهر هوشمندی که در این زمان به عنوان اولین نسل از شهرهای هوشمند معرفی شد، به شدت به سنسورها وابسته است. شهرهای هوشمند نسل اول اگرچه که با یک هدف تجاری آغاز به کار کردند، اما دستورکار آنان مبتنی بر تأمین رفاه، سلامت و مقابله با چالش‌های اجتماعی بر اساس تکنولوژی بود. هر چند که به دلیل اینکه توسط تاجران بزرگ تکنولوژی نظیر IBM و Cisco رهبری می‌شد، بسیار تکنوکرات و تجاری بود. شکل‌گیری شهرهای هوشمند این نسل بر مبنای استفاده از سنسورها باعث شده بود که اندازه آن نیز بر مبنای اصول مهندسی محدود به یک اندازه بهینه باشد. سر منشأ الهام در استفاده از سنسورها نیز حواس پنجگانه انسان بود. شهرهای هوشمند نسل اول همان‌هایی هستند که می‌توانند معادل "شهر دیجیتال" قلمداد شوند. از نمونه این شهرهای نسل اول می‌توان بارسلونا در اسپانیا را نام برد.

نسل دوم شهرهای هوشمند که از دهه ۲۰۰۰ به بعد شکل گرفت، تحت تأثیر وب ۳.۰ قرار گرفت و فاکتورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به آن افزوده شد. فناوری اطلاعات و ارتباطات در این شهرها به واسطه اینترنت بی‌سیم معرفی شد و با الهام از شبکه عصبی نقش ارتباطی را در این شهرهای نسل جدید بازی می‌کرد، به همین دلیل اندازه شهر نسل دوم دیگر محدود نبود و گسترش یافته بود. علاوه بر این تجربه نشان داده بود که طراحی این سبک از شهرها صرفاً با دانش مهندسی نمی‌توانست راه‌گشا باشد و چون شهر هوشمند هم یک اجتماع انسانی است، فلذا باید در راستای اهداف سیستم شهری و در همراهی با توسعه پایدار قرار بگیرد. از این رو نقش شهر سازان از نسل دوم به بعد در برنامه‌ریزی شهرهای هوشمند پررنگ شد. نمونه شهرهای نسل دوم شهر U-city در کره جنوبی است

از حدود سال ۲۰۱۲ به بعد، استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، هوش مصنوعی و تکنولوژی ابری به شدت همه‌گیر شد. این ساختار تکنولوژیکی جدید، عملکرد مغز را برای شهر تداعی می‌کرد. از این رو شهر هوشمند در نسل سوم دارای اندازه‌ای غول‌آسا با توانایی‌های متعدد و متکثر در نظر گرفته شد. علاوه بر این با پررنگ‌تر شدن نقش شهر سازان در طراحی و برنامه‌ریزی شهر هوشمند، ایده‌های تفلسف شهری نیز به شهر هوشمند ورود پیدا کرد و درک از شهر هوشمند را که پیش از آن محدود به جنبه‌های مهندسی و تعریف از شهر هوشمند به عنوان یک "سیستم متشکل از سیستم‌ها" بود، گسترش یافت و ابعاد اجتماعی در آن قوت گرفت. از جمله این ایده‌ها بحث شهروند گرایی و مشارکت شهروندی بود که از نسل دوم به بعد آغاز شد و در نسل سوم شهرهای هوشمند به اوج خود رسید. شهر سازان به همراه خود، دیدگاه‌های مبتنی بر ارزشمندی ساختار اجتماعی و نو سنت‌گرایی شهری را وارد شهر هوشمند کردند. بنابراین یکی از اهدافی که شهر هوشمند نسل سوم پیگیری می‌کند، توسعه پایدار از طریق مشارکت‌های اجتماعی است که تحت عنوان "هم‌آفرینی دنبال می‌شود. در این فرآیند شهرهای پیشین، ارزش‌ها و ساختار زمینه‌ای که دارند، ارج نهاده می‌شود و با توجه به همین پشتوانه و با حمایت و نوآوری شهروندان شهر به سمت استفاده از تکنولوژی و بازتعریف ارتباطات شهری بر مبنای آن در جهت تسهیل امور گام برمی‌دارد. از جمله شهرهای نسل سوم هوانگژو در چین است.

شهرهای هوشمند در حال حاضر در دنیا بر مبنای یکی از همین سه نسل در حال پیاده‌سازی هستند. لیکن توسعه دانش مرتبط با شهرهای هوشمند نظیر بلاک چین، تکنولوژی ابری و هوش مصنوعی خبر از تداوم روند توسعه شهرهای هوشمند در قالب نسل‌های متعاقب می‌دهد. ایرادات و انتقادات زیادی بر شهرهای نسل‌های اول تا سوم وارد است، از جمله اینکه حریم خصوصی را به شدت نقض می‌کردند و با کنترل و نظارت دائم شهر را به زندان تبدیل کرده و آزادی عمل شهروندان را به شدت زیر سوال می‌برند. علاوه بر این پژوهشگرانی در دنیا هستند که معتقدند ادعای شهر هوشمند در حمایت از توسعه پایدار نیز نمی‌تواند چندان واقعی باشد، چرا که خود این رویکرد منجر به تولید هر چه بیشتر قطعات الکترونیکی می‌شود که نیازمند بهره‌برداری بیش از حد از منابع مواد خام است و آن‌ها را تبدیل به ابزارهای غیرقابل بازیافت می‌کند. مضافاً بر اینکه استخراج این منابع با استثمار نیروهای کاری کشورهای فقیر اتفاق می‌افتد، نتیجه اینکه به نابرابری بین جوامع دامن می‌زند. با این حال آزمایشگاه‌های شهری در سرتاسر دنیا درصدد هستند که این محدودیت‌ها و مشکلات شهرهای هوشمند را برطرف سازند. از همین رو شهرهای هوشمند نسل چهارم و پنجم را پیشنهاد می‌کنند که انسان‌گرایی محور کلیدی آن است. این شهرهای هوشمند که فعلاً در مرحله تئوری مطرح هستند، با تمرکز بر بعد رفتاری در زندگی انسان سعی دارند که شهرهایی پیشنهاد کنند که ضمن استفاده از تکنولوژی، بر مدار ارزش‌گرایی متکی باشند. چنین شهرهایی با برخورداری از جوامع انسانی غنی و بازگشت به اصول ارزشی در هر جامعه، می‌تواند تا بیشترین حد ممکن به خود سازماندهی دست پیدا کند.

کد خبر 480689

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر هوشمند یادداشت تعریف شهر هوشمند شاخص های شهر هوشمند طراحی شهر هوشمند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرهای هوشمند شهرهای نسل شهر هوشمند هوشمند نسل بر مبنای نسل سوم نسل دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۲۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟

در عصر دیجیتال امروزی، کتاب‌های الکترونیکی به‌طور فزاینده‌ای در بین خوانندگان محبوب شده‌اند. چاپ دیجیتال مدتی است که رواج پیدا کرده و گسترده شده است. اگرچه کتاب‌های چاپ شده با جلد گالینگور به دلیل اصالت و احساس در دست داشتن یک کتاب واقعی طرفداران زیادی دارد، کتاب‌ الکترونیک از نظر سهولت حمل بسیار کاربردی‌تر هستند. اجازه دهید در ادامه برخی از مزایای کتاب‌های الکترونیکی را با هم ببینیم.

مزایای کتاب الکترونیک

کتاب‌های الکترونیکی مزایای زیادی نسبت به کتاب‌های چاپی دارند. آنها مقرون‌به‌صرفه، راحت، قابل حمل و سازگار با محیط زیست هستند. آنها همچنین چندین گزینه سفارشی‌سازی، ویژگی‌های دسترس‌پذیری، دانلود کتاب صوتی و عناصر چندرسانه‌ای را ارائه می‌کنند که در کتاب‌های چاپی در دسترس نیستند. علاوه بر این، کتاب‌های الکترونیکی مزایای متعددی را برای یادگیری و آموزش فراهم می‌کنند. درحالی‌که کتاب‌های چاپی همیشه پیروان وفاداری خواهند داشت، مزایای کتاب‌های الکترونیکی آن‌ها را به جایگزینی جذاب برای خوانندگان تبدیل می‌کند.

داشتن یک کتابخانه روی یک دستگاه الکترونیک

کتاب‌های الکترونیکی قابل حمل و سبک هستند. به جای حمل چندین کتاب حجیم، یک کتابخوان الکترونیکی می‌تواند هزاران کتاب الکترونیکی را در خود جای دهد که باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود. یک دستگاه برای خواندن هر تعداد کتاب که می‌خواهید کافی است. به‌ویژه دانشجویان بیشترین بهره را از آن می‌برند. زیرا مجبور نیستند هر روز یک کیف پر از کتاب حمل کنند. این امر به کاربر اجازه می‌دهد تا کتاب‌های زیادی را در دستگاه ذخیره کند.

قابل دسترس در همه جا

کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان دانلود و برای استفاده‌های بعدی ذخیره کرد. همچنین می‌توان کتاب‌ الکترونیک را با خود حمل کرد و در هر زمانی آن‌ها را بخواند. افراد می‌توانند در خانه و حتی در سفر مطالب آموزشی را مرور کنند. برخی از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی دارای گزینه دسترسی آفلاین هستند که به افراد امکان می‌دهد حتی در صورت عدم اتصال به اینترنت از آن استفاده کنند.

برخلاف کتاب‌های چاپی که باید از کتابفروشی سفارش داده یا خریداری شوند، خوانندگان می‌توانند به‌راحتی در هر زمان و هر مکان اقدام به خرید کتاب الکترونیک کنند.

به روز رسانی آسان

محتویات کتاب‌های الکترونیکی عمدتا مبتنی بر فضای ابری هستند. به این معنی که می‌توان آن را در هر زمان به‌روزرسانی کرد. نویسندگان و ناشران همیشه می‌توانند اطلاعات به‌روز را اضافه کنند و آخرین محتوای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار دهند. این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ مجدد و زمان درگیر در فرآیند می‌شود.

محتوای قابل اشتراک گذاری

محتویات کتاب‌ الکترونیک را می‌توانید با چندین کاربر به اشتراک بگذارید. ویژگی اجتماعی کتاب‌های الکترونیکی امکان اشتراک‌گذاری و پسندیدن محتوا را فراهم می‌کند که در مورد کتاب‌های چاپی امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید انواع کتاب‌های الکترونیکی را همزمان با افراد زیادی به اشتراک بگذارید.

تجربه واقعیت افزوده

واقعیت افزوده، تجربه کتاب‌های الکترونیکی را به سطحی کاملا جدید رسانده است. اکنون می‌توان متون و تصاویر را با یک تصویر سه‌بعدی تقویت شده که بر روی صفحه نمایش کاربر ظاهر می‌شود، جاسازی کرد. خوانندگان می‌توانند یک مدل سه‌بعدی کامپیوتری از تصویر را مشاهده کنند که خواندن و یادگیری را تجربه‌ای بسیار فراگیرتر می‌کند. بسیاری از موسسات و سازمان‌های آموزشی این فناوری را در کتاب‌های الکترونیکی خود به کار می‌گیرند تا تجربه کاربر را افزایش دهند.

راحتی در خواندن

این روزها کتاب‌ الکترونیک دارای ویژگی‌هایی است که می‌توانید روشنایی صفحه را بر اساس زمان روز و بسته به ترجیحات خود تنظیم کنید. بسیاری از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی حتی ویژگی‌هایی را در تاریکی مطالعه کرده‌اند، با نورهایی که به چشمان شما فشار نمی‌آورند و همچنین باعث ایجاد مزاحمت برای اطرافیان شما نمی‌شوند. کاربران حتی می‌توانند فونت متن را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند اندازه فونت را افزایش یا کاهش دهند. اساسا کتاب‌های الکترونیکی تضمین می‌کنند که به چشمان شما آسیبی وارد نمی‌شود.

قابلیت صوتی کتاب‌ الکترونیک

برخی کتاب‌های الکترونیکی دارای ویژگی‌های تبدیل متن به گفتار یا خواندن با صدای بلند هستند. این امر به افراد امکان می‌دهد اگر برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی بیش از حد شلوغ هستند، مثلا در حین رانندگی یا در حین انجام برخی کارها، به آن گوش دهند. این ویژگی کتاب صوتی همچنین برای کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی یادگیری یا اختلال بینایی مفید است. همچنین برای کمک به کاربر در درک نحوه تلفظ یک کلمه خاص مفید است.

عناصر تعاملی

گنجاندن ویژگی‌های تعاملی در کتاب‌های الکترونیکی، تجربه خواندن را جذاب‌تر می‌کند. کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان با صدا و فیلم جاسازی کرد. پیوندهای خارجی را می‌توان برای ارائه اطلاعات اضافی گنجاند. کاربر حتی می‌تواند یک صفحه خاص از کتاب‌ الکترونیک را نشانه‌گذاری کرده یا یک کلمه را به روشی سریع و بدون زحمت پیدا کند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا حاشیه نویسی کنند. چندین ویژگی تعاملی از این دست وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای بهبود تجربه کلی خواندن گنجاند.

کتاب‌های الکترونیکی سازگار با محیط زیست هستند

آن‌ها فرآیند چاپ کاغذ را کاملا حذف و در هزینه چاپ برای ناشران صرفه‌جویی می‌کنند. تقریبا 2.2 میلیون کتاب هرساله با استفاده از حدود 3 میلیون درخت منتشر می‌شود. اگر قرار بود این کتاب‌های کاغذی با یک کتاب دیجیتال جایگزین شود، می‌توان تمام آن درختان را از قطع شدن نجات داد. جدای از قطع درختان، با حمل مواد اولیه، فرآیند تولید و حمل‌ونقل نهایی بر میزان تولید کربن نیز اضافه می‌کند. تمام این فرآیندها را می‌توان با کمک کتاب‌ الکترونیک حذف کرد.

مقرون‌به‌صرفه بودن در دراز مدت

برخی از مردم ممکن است احساس کنند که از آنجایی که این یک فناوری جدید و دستگاه جدید است، هزینه آن به وضوح بیشتر از کتاب‌های چاپی خواهد بود. اما، کاملا برعکس است. قیمت کتاب‌های الکترونیکی به‌ویژه در فیدیبو بسیار کمتر از کتاب‌های چاپی است؛ بدون جلد شومیز، بدون چاپ کاغذ، بدون هزینه بسته بندی، بدون حمل‌ونقل.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900572

دیگر خبرها

  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد