Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی‌پور فرد چهارشنبه شب در گفت‌وگوی خبری تلویزیونی پیرامون طرح جوانی جمعیت‌ و تعالی خانواده اظهار داشت: در قرن گذشته عمده نگرانی کشورهای دنیا بحران انفجار جمعیت بود و سیاست‌ها در جهت تعدیل جمعیت بود اما در قرن حاضر نگرانی پیری جمعیت وجود دارد و سیاست ها به سمت رشد جمعیت پیش‌رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشور ما با آدرس‌های غلطی که داده شد با ۲۰ سال تاخیر به این نتیجه رسیدیم؛ نگرانی پیری جمعیت نگرانی بزرگی است و به تعبیر معاونت وزارت بهداشت بحران بعد از کرونا پیری جمعیت است که به مراتب خطرناک‌تر است.

وی در خصوص طرح جوانی جمعیت توضیح داد: این طرح ابعاد مختلفی دارد و بر روی ۷۴ ماده ۹ ماه کار کارشناسی صورت گرفته است؛ ۸ ماده آن در حوزه مسکن برای غیرکلان‌شهرها  است که برای فرزند سوم به خانواده زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری داده می‌شود.

بانکی افزود: اقدام دیگر این است که بند «ج» که قبلا مصرف شده است برای فرزند سوم سبز می‌شود و هم‌چنین وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای فرزند سوم و برای فرزند اول و دوم وام های کم‌تر در نظر گرفته شده است که این موضوع در بودجه هم تصویب شد.

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در‌ این طرح ۱۴ حکم در تسهیلات شغلی پیش‌بینی شده که افزایش حق اولاد، افزایش عائله‌مندی و حق بهره‌مندی زمین را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۶ طرح مشوق مالی در نظر گرفته‌ایم که در طی آن سهام آتیه فرزندان، تسهیلات قرض الحسنه فرزند، خودرو بدون نوبت برای فرزند دوم و بیش‌تر و توسعه خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین بیان شده است.

بانکی بیان داشت: ۱۴ حکم در حوزه فرهنگ‌سازی، ۱۰ حکم در حوزه بهداشت و بحث درمان ناباروری ۳.۵ میلیون زوج نابارور و توسعه مراکز ناباروری را مطرح کردیم؛ لازم به ذکر است که این فعالیت‌ها صرفا در بخش اقتصادی نبوده و همه ابعاد را در بر می‌گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح‌های درمانی توضیح داد: بیمه درمانی زوج های نابارور‌ و بیمه برای دوران بارداری و شیردهی را نظر گرفتیم و امکان همگانی برای زایمان طبیعی رایگان را فراهم کردیم.

وی گفت: در حوزه آموزش نیز ۷ حکم در نظر گرفتیم که شامل مرخصی، مهمانی و آموزش از راه دور می‌شود؛ به‌طور خلاصه شرایطی را فراهم کردیم تا کسانی که قصد فرزندآوری دارند در این شرایط اقتصادی تسهیلات لازم را داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شؤرای اسلامی اعلام کرد: طی ۲ سال گزارش‌های نگران کننده‌ای از سمت وزارت بهداشت و سازمان بازرسی کل کشور وجود داشت، مبنی بر اینکه وضعیت فعلی غربالگری دارای وضعیت نابسامانی است و در این نکته همه مشترک بودند و خود وزارت بهداشت جلودار این کار بود و مردم نیز ناراضی بودند.

وی در خصوص اجباری بودن طرح غربالگری توضیح داد: این طرح به اسم، اجباری نبود ولی رفتارها به گونه‌ای بود که اجباری می‌شد و ۹۴ درصد جمعیت زنان باردار را غربالگری می‌کردند و خود پزشک‌ها نیز از این حرکت معترض بودند چون حالت تهدیدی برای آن‌ها وجود داشت.

وی مطرح کرد: در مجلس طرح اختیاری بودن غربالگری را دنبال کردیم و مطرح شد صرفا زمانی که پزشک متخصص تشخیص داد شخص برای غربالگری اقدام کند و با این موضوع که به‌ صورت نابسامان باشد مخالف بودیم.

بانکی خاطرنشان کرد: موضوعی که باعث نگرانی شده بود یک عبارت در صدر این ماده بود که در آن بیان شده بود «حذف غربالگری از برنامه سلامت» و عده‌ای فکر کردند این جمله معنای حذف کامل غربالگری است در صورتی‌ که این طور نبود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح‌های جوانی جمعیت فرصت بسیار خوبی است تا خانواده‌هایی که علاقه به فرزند آوری دارند با خیال راحت پا‌ در این مسیر بگذارند؛ طی نظرسنجی‌ها ۶۰ درصد ایرانیان علاقه‌مند به ۳ فرزند و بیش‌تر بوده‌اند.

بانکی در انتها تاکید کرد: لازم به ذکر است که تمامی طرح‌های مطرح شده با هماهنگی بوده و البته نیازمند تایید شورای نگهبان است.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان بحران وزارت بهداشت نماینده مردم اصفهان در مجلس طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده نماینده مردم اصفهان در مجلس مجلس شورای اسلامی پیری جمعیت برای فرزند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۳۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی عصر امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: سرمایه انسانی مهمترین واساسی ترین منبع حیاتی هرکشوری است. رشد وپیشرفت درحوزه ای ازنیاز های جامعه مرهون موتورمحرکه ای به نام جوان است. رشداقتصادی بدون وجود نیروی جوان در عرصه کاروتولیدوفن آوری ممکن نیست.

وی ادامه داد: اقتدارنظامی وابهت بین اللمللی بدون جوان متعهدغیوردرعرصه دفاع وآماده رزم تحقق نمی یابدرشدعلمی وسایرمقوله هایی که هرجامعه برای بقا وحیات به آن نیازدارد بدون سرمایه انسانی آماده وبانشاط میسر نخواهد بود.

یوسفی افزود: متأسفانه از دهه هفتادتاکنون مسئولین وقت دراشتباهی بزرگ موضوع تهدیدنسل را دربرنامه های خود قرار دادند وبه جای مدیریت درست سرمایه جوان کشورآن را معضل دانسته والان پنجره جمعیتی کشور در حال بسته شدن است واز دغدغه‌ای همه دلسوزان آینده کشوربحث رشد جمعیتی است. رهبر عزیزدر این رابطه ضمن عذر خواهی ازخدا ومردم ادامه این روند را غلط دانستند ودر توصیه‌های مکرر خود مسئولین وآحاد مردم بخصوص نخبگان وخواص رامتوجه خطربزرگ کاهش نسل نمودند.درمورد فرمایشات ارائه شده در خصوص ازدواج، تکثیر نسل و پیری جمعیت، مسئولین ونخبگان نظام اسلامی وظایف متعددی برعهده دارند.

یوسفی گفت: حل معضل پیری جمعیت وافزایش نسل، نیازمندهمکاری وتلاش همگانی همه آحاد جامعه، به ویژه مسئولین ونخبگان نظام اسلامی است.بااتخاذرویکردی جامع و چندجانبه، وبااستفاده ازابزارها و روش‌های مختلف، می‌توان به تدریج شاهدبهبود وضعیت ازدواج و فرزندآوری درکشورو ارتقای سلامت و پویایی جامعه بود.

کد خبر 6088187

دیگر خبرها

  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • مدیران در اجرای قانون جوانی جمعیت اهتمام ویژه داشته باشند
  • انتقاد از کم کاری برخی از ارگانها در حمایت از فرزند آوری
  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است