Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی نبی‌پور روز پنجشنبه در تشریح فرایند ثبت نام ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در جمع خبرنگاران افزود: در مجموع ۴۶۵ کرسی اصلی و علی البدل برای شوراهای اسلامی ۸۷ شهر این استان وجود دارد که در این دوره از انتخابات برای کسب هر کرسی نمایندگی شورای شهر ۶ نفر با هم رقابت می‌کنند.

وی شمار ثبت نام کنندگان در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر استان را سه هزار و ۴۱۹ داوطلب عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در دوره گذشته رقابت برای شوراها در ۷۳ شهر انجام می شد میزان مشارکت برای حضور در کارزار انتخابات ششمین دوره شوراها کمتر از دوره‌های گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: وضعیت اقتصادی نامناسب شهرداری های کوچک و عدم رفع مشکلات این شهرها یکی از دلایل عدم رغبت برای حضور در شورای شهرهای کوچک بوده است اما با توجه به بنیه اقتصادی شهرداری های بزرگ مانند مشهد شاهد تاثیرگذاری بیشتر شورا و افزایش مشارکت در انتخابات این شهرها در این دوره هستیم.

وی افزود: برخی برخوردهای قضایی با اعضای شوراهای اسلامی، حواشی ایجاد کرده است که برای پرهیز از این حواشی مشارکت در نام نویسی‌ها کاهش یافته است.

نبی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه بازهم جوانان سهم بیشتری در ثبت نام‌ها داشته‌اند و دارندگان مدارک دانشگاهی در این زمینه افزایش یافته، این موضوع می تواند در بهبود مدیریت شهری اثرگذارتر باشد.

عدم استقبال از روشهای مجازی ثبت نام

وی گفت: از مجموع سه هزار و ۲۲۶ داوطلب ۶۱ درصد در فرمانداری‌ها، ۹ درصد از طریق برنامه موبایل، ۱۳ درصد از طریق رایانه‌های خانگی و ۱۷ درصد نیز با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کردند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: از روشهای مجازی ثبت نام استقبال چندانی نشده بطوریکه ۴۰ درصد داوطلبان به صورت غیرحضوری ثبت نام کردند و از طرفی ۶۰ درصد مجموع ثبت نام شدگان در روز آخر اقدام به نام نویسی نمودند که همین روند فرمانداری‌ها را با حجم بسیار کار مواجه نمود و باعث شد اعلام نتایج ثبت نام‌ها به مرور انجام شود.

وی ادامه اد: با توجه به عدم تکمیل مدارک توسط ۵۶ داوطلبی که ثبت نام مجازی داشته‌اند به احتمال زیاد آمار نهایی ثبت نام‌ها با رقم سه هزار و ۲۲۶ نفر تفاوتی نداشته باشد.

نبی‌پور گفت: از نظر ترکیب جنسی داوطلبان در این دوره از انتخابات، آمارها نشان می دهد  ۱۳ درصد معادل ۴۰۴ داوطلب زن هستند که این رقم با دوره پنجم انتخابات شوراها تفاوت چندانی ندارد.

داوطلبان دوره ششم باسوادترند

وی افزود: دارندگان مدرک کارشناسی در این دوره ۳۴ درصد هستند که در دور قبل شوراها ۲۴ درصد بودند و دارندگان مدرک دکتری با یک درصد افزایش یه چهار درصد رسیده‌اند که نشان می دهد داوطلبان عضویت در دوره ششم شوراها با سوادتر هستند، روحانیون نیز همچون دوره قبل سه درصد داوطلبان را تشکیل می دهند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۷ درصد داوطلبان این دوره سابقه ایثارگری دارند ادامه داد: همچون دوره قبل شوراها ۱۶ درصد داوطلبان سابقه نمایندگی در ادوار قبل را دارند.

وی گفت: سهم گروه های سنی جوان در این دوره مانند گذشته است و داوطلبان زیر ۴۰ سال  ۳۹ درصد مجموع ثبت نام شدگان هستند و داوطلبان بالای ۶۰ سال نیز ۴.۵ درصد ثبت نام شدگان می باشند.

نبی پور افزود: به عنوان بیشترین گروه های شغلی فرهنگیان ۱۶درصد، کارمندان ۲۴ درصد و دارندگان مشاغل آزاد ۲۷ درصد از داوطلبان را تشکیل می دهند و بازنشستگان هشت درصد، اساتید دانشگاه سه درصد، بیکاران، کشاورزان و وکلا هر کدام  ۲ درصد و پزشکان و نظامیان نیز هر کدام یک درصد داوطلبان را شامل می شوند.

وی ادامه داد: مجموع ثبت نام شدگان اهل سنت در خراسان رضوی ۲۲۹ نفر و معادل هفت درصد ثبت نام شدگان می باشند.

۴۷ درصد هیات های اجرایی در خراسان رضوی مستقل هستند

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: از مجموع معتمدانی که به فرمانداری ها معرفی شدند، سه درصد رد صلاحیت شده و معتمدان محلی برای ۸۱ هیات اجرایی در بخشداری ها و ۳۳ هیات اجرایی فرمانداری ها برای اجرای انتخابات در ۲ هزار و ۳۰۰ روستا و ۸۶ شهر استان انتخاب شدند.

وی افزود: ۲۸ درصد اعضای حقیقی هیات‌های اجرایی استان اصولگرا، ۲۵ درصد اصلاح طلب و ۴۷ درصد افراد معتدل و مستقل می باشند لذا ترکیبی از همه اقشار را در هیات های اجرایی شاهد هستیم.

در صورت نیاز رای گیری انتخابات شوراها در مشهد کاغذی خواهد بود 

نبی‌پور بر انجام برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی شوراها در مشهد تاکید کرد و گفت: برخلاف برخی اظهار نظرها رای گیری با دستگاه و ثبت اسم ۱۵ داوطلب در مشهد وقت بیشتری از روش سنتی نمی گیرد.

وی به تجربه موفق برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در دوره قبل در هفت شهر استان اشاره کرد و افزود: برای اجرای تمام الکترونیکی انتخابات شوراها نیازمند آموزش بیشتر به مردم هستیم که در این راه خواستار نقش آفرینی رسانه ها می‌باشیم. 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مطابق آنچه در ستاد انتخابات کشور مصوب شده علاوه بر روش تمام الکترونیکی، در صورت بروز هرگونه مشکل در اخذ رای الکترونیکی، امکانات و زیرساختهای لازم در شعب رای گیری برای دریافت آرا به شکل سنتی و کاغذی مهیا است و در صورت لزوم  رای گیری برای شورای شهر مشهد دستی نیز انجام می شود.

همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری و دومین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در بیش از پنج هزار شعبه اخذ رای، ۸۷ شهر و ۲ هزار و ۳۰۰ روستای خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور در قالب ۳۳ شهرستان، در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.
۴۶۵ نفر از این تعداد، عضو شوراهای اسلامی شهرها و بقیه عضو شوراهای اسلامی روستایی در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند و در مجموع کمتر از پنج درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد مشارکت سیاسی اخبار کنکور امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی سرپرست معاونت سیاسی شوراهای اسلامی شهر تمام الکترونیکی انتخابات شوراها دوره انتخابات درصد داوطلبان ثبت نام شدگان فرمانداری ها ششمین دوره رای گیری نبی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز دوم نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد؛ این رشته کمترین داوطلب را دارد

به گزارش خبرآنلاین،آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی از ساعاتی قبل آغاز شد.

میزان در خبری نوشت:در مرحله اول آزمون سراسری، در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آن‌ها زن و ۳۷ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبان در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899717

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته قبل از زمان رای‌گیری
  • پایان برگزاری نوبت اول کنکور در هرمزگان
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور۱۴۰۳ اعلام شد
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود
  • کلید اولیه کنکور ۱۴۰۳ سه شنبه منتشر می شود
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور اعلام شد
  • روز دوم نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد؛ این رشته کمترین داوطلب را دارد